آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق/الکاظمی رای خود را به صندوق انداخت

Submitted on ی., 10/10/2021 - 01:31

به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، این انتخابات یک سال زودتر از موعد مقرر و پس از برکناری دولت قبل در جریان اعتراضات مردمی ۲۰۱۹ علیه فساد برگزار می‌شود.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق با حضور در یکی از مراکز اخذ رای در بغداد رای خود را به صندوق انداخت.

وی ضمن دعوت از عراقی‌ها برای مشارکت گسترده گفت از مردم کشورش می‌خواهد واقعیت موجود را از طریق حضور در انتخابات پارلمانی تغییر دهند.

الکاظمی گفت: ما به رهبری خردمندی نیاز داریم که بر منافع عراق غلبه کند.

وی خطاب به رای دهندگان عراقی گفت که "آرای آنها گرانبها است و آنها نباید فرصت را از دست بدهند."

الکاظمی با اشاره به اینکه "این انتخابات برای اولین بار است که بدون منع آمد و شد و عدم مشارکت نخست وزیر برگزار می شود" ، خاطرنشان کرد: "همه باید در تغییر واقعیت عراق مشارکت داشته باشند."

روزجمعه اولین مرحله انتخابات عراق با رای گیری از گروه‌های ویژه شامل ۱.۲ میلیون پرسنل امنیتی، آوارگان و زندانیان با نرخ مشارکت ۶۹ درصدی برگزار شد.

صندوق‌های رای‌گیری در ساعت ۰۷:۰۰ صبح به وقت محلی (۰۴:۰۰ GMT) باز شده و ساعت ۱۸:۰۰ به وقت عراق (۱۵:۰۰ GMT) بسته خواهد شد.

طبق بیانیه رسمی کمیسیون انتخابات ۲۴.۹ میلیون عراقی از حدود ۴۰ میلیون نفر حق رای دادن در روند رای گیری را دارند و ۱۴.۳ میلیون عراقی نیز کارت الکترونیکی شرکت در انتخابات را دریافت کرده‌اند.

رای دهندگان در ۸۲۷۳ شعبه اخذ رای که در ۸۳ حوزه انتخابی در سراسر عراق توزیع شده‌اند، رای خود را خواهند داد.

این این انتخابات که پنجمین انتخابات از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و اولین فرایند نظرسنجی بر اساس قانون جدید انتخابات است که در دسامبر ۲۰۱۹ در پارلمان در پاسخ به خواسته‌های اعتراضات مردمی تصویب شد.

قانون جدید انتخابات با تقسیم کشور به مناطق کوچکتر تغییرات شدیدی در روند رای گیری ایجاد کرد. در قانون جدید همچنین رأی دادن به لیست‌ها لغو کرده است.

این اصلاحات اجازه ورود افراد مستقل و بلوک‌های کوچک به پارلمان را که در انتخابات قبلی شانس کمی داشتند می‌دهد.

۳،۲۴۹ نامزد از ۲۱ ائتلاف و ۱۰۹ حزب، به همراه برخی نامزدهای مستقل، در این انتخابات برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمان رقابت می‌کنند.

بر اساس آمار مقامات امنیتی ، بیش از ۲۵۰،۰۰۰ نیرو بیرای تامین امنیت مراکز رای گیری در سراسر کشور مستقر شدند.

نیروهای عراقی از هفته گذشته در آماده‌باش هستند و هیچ منع آمد و شدی جز برای جلوگیری از حرکت وسایل نقلیه و موتورسیکلت‌ها وجود ندارد.

تصمیمات احتیاطی همچنین شامل بستن تمام گذرگاه‌های مرزی زمینی، هوایی و دریایی در جریان رای گیری است.

فرماندهی عملیات مشترک عراق هم در بیانیه‌ای از بسته شدن فرودگاه‌ها و خروجی‌های زمینی بین استان‌های عراق در چارچوب برنامه امنیتی برای تأمین امنیت انتخابات پارلمانی خبر داد.

در بیانیه گروه رسانه امنیتی آمده که کمیته عالی امنیت انتخابات عراق روند بستن فرودگاه‌ها و بنادر زمینی را ساعت ۹ شامگاه شنبه آغاز کرد. همچنین حرکت خودروهای حامل بیش از ۲ تن بار، موتورسیکلت و نیز حرکت قطارها ممنوع است اما در شهرها به طور دائم منع آمد و شدی وجود ندارد.

طبق این بیانیه دارندگان کارت‌های انتخاباتی در صورتی که ساکن یک استان  بوده و محل اخذ رای آنها در استان دیگری باشد، اجازه عبور از یک استان به استان دیگر را خواهند داشت.

خیابان‌های بغداد و همه شهرهای عراق در چارچوب برنامه امنیتی برای تامین امنیت انتخابات زودهنگام شاهد استقرار شدید نیروهای عراقی هستند که با مکانیزم‌های نظامی تقویت شده‌اند.

تیم رسانه امنیتی نیز از استقرار نیروهای یگان تاکتیکی در بغداد، پایتخت عراق، برای تامین امنیت روند رای گیری خبر داد.

این تیم در بیانیه‌ای اعلام کرد: "به منظور تأمین امنیت انتخابات، نیروی یگان ویژه آژانس اطلاعات و تحقیقات فدرال وزارت کشور در بغداد مستقر شده است. این نیروها وظایف خود را بر اساس برنامه‌ای دقیق برای تامین امنیت انتخابات آغاز کردند."

صدها ناظر بین المللی و خارجی برای نظارت بر روند رای گیری ، علاوه بر هزاران ناظر محلی شرکت دارند.

سازمان ملل با ارائه کمک‌های فنی و نظارت مشارکت خود را در انتخابات عراق -که "بزرگترین" انتخابات از سال ۲۰۰۳ در این کشور خوانده- اعلام کرد.

کمیسیون انتخابات قرار است نتایج اولیه را ظرف ۲۴ ساعت پس از مراحل رای گیری اعلام کند.

این انتخابات پس از اعتراضات گسترده بی سابقه در عراق برگزار می‌شود که از اوایل اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد و بیش از یک سال ادامه داشت.

انتهای پیام

منبع
isna
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز