افزایش ۴۵ درصدی صدور جواز تاسیس مراکز صنعتی در ایران + جدول

Submitted on ی., 11/22/2020 - 01:25

به گزارش اقتصادنیوز؛ براساس داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی صدور پروانه بهره برداری رشد 3 درصدی و صدور جواز تاسیس صنعتی نیز افزایش 45 درصدی داشته است. روندی که می توان آن را به نگاه مثبت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعتی تعبیر کرد.  

از سوی دیگر در گزارش صدور جوازهای صادره در میان هفت گروه و ۱۶ زیربخش این گروه‌ها نشان دهنده آن است که غالب گروه ها توانسته هفت ماه منتهی به مهر سال جاری را با رشد مثبت صدور جواز پشت سرگذارند و از مجموع  هفت زیر گروه «صنعت»، «معدن»، «صنف»، «تجارت خارجی»، «تجارت الکترونیک»، «نرم افزار»، «پژوهش، فنی و مهندسی، تحقیق و توسعه» تنها گروه تجارت خارجی با زیرگروه «کارت بازرگانی» افت 36.4 درصدی داشته است. 

از سوی دیگر گروه پژوهش، فنی و مهندسی، تحقیق و توسعه که 6 زیر گروه برای آن در نظر گرفته شده نیز در دریافت مجوز عملکرد چندان موفقی نداشته است.

آمار اعلام شده بیانگر آن است که در ابتدای پاییز سال جاری در مجموع 22هزار و 45 فقره جواز تاسیس برای متقاضیان صادر شده که در مقایسه با 15 هزار و 189 فقره جواز تاسیس صادره در مدت مشابه سال قبل رشدی 45 درصد را ثبت کرده است.  سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای جوازهای تاسیس نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی 48 درصدی را داشته است، براساس هدف گذاری صورت گرفته ایجاد 484 هزار و 385 نفر شغل برای جوازهای صادره پیش‌بینی شده که در مقایسه با سال گذشته رشد 37 درصدی داشته است.

روند مقایسه‌ای پروانه بهره‌برداری صادره نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 3 هزار و 665 فقره پروانه بهره‌برداری در کشور صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد رشدی 3 درصدی داشته است.

اما به لحاظ سرمایه‌گذاری نسبت به مدت مشابه سال قبل روند سرمایه‌گذاری رشد 105 درصدی را تجربه کرده است. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش قابل توجهی از رشد صورت گرفته در سرمایه‌گذاری پروانه‌های صادره به بهره‌برداری «مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب» با سرمایه‌گذاری بالغ بر 136 هزار میلیارد ریال باز می‌گردد.  با توجه به طرح های به بهره برداری رسیده زمینه اشتغال برای 62 هزار و 820 نفر در ابتدای پاییز سال جاری فراهم شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 14 درصدی داشته است.

علاوه بر گروه‌های مذکور و براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی در بخش معدن نیز از میان سه زیرگروه «پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری»   پروانه اکتشاف نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد رشد 10.9 درصدی را ثبت کرده و روند صدور گواهش کشف برای بخش معدن نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است. روند صدور پروانه بهره برداری برای بخش معدن نیز در این مدت رشدی 1.7 درصدی داشته است.

همچنین داده‌های آماری نشان می‌دهد در بخش «پروانه‌های صنفی» در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 337هزار و 560 فقره پروانه ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 53.8  درصدی را به ثبت رسانده است.  

اما در گروه «تجارت خارجی» نیز آمارها حکایت از روند منفی صدور «کارت‌های بازرگانی» دارد.  براساس ارزیابی‌ها در مدت زمان مورد بررسی، ۲ هزار و 719 فقره کارت بازرگانی برای تجار ایرانی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، با افت 36.4 درصدی روبه‌رو شده است.

«تجارت الکترونیک» یکی‌ دیگر از هفت گروه مورد بررسی در جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت است که  برای این گروه زیربخش «گواهی امضای الکترونیکی» مورد ارزیابی قرار گرفته که با توجه به داده های اعلام شده این زیر گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 52.9 درصدی داشته است.جواز صادره برای «نماد اعتماد الکترونیکی» یکی دیگر از زیر گروههای این گروه نیز دراین مدت رشد 201 درصدی داشته است.

 ششمین گروه مورد بررسی بخش صدور جواز «نرم‌افزار» است. در این گروه که زیرشاخه‌ای به‌نام «پروانه بهره‌برداری نرم‌افزار» جای گرفته است، روند صدور مجوزها برای این زیرگروه نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت از آن دارد که صدور جواز رشد نزدیک به 42.9 درصدی را تجربه کرده است.

هفتمین گروه مورد بررسی بخش صدور جواز «پژوهش، فنی و مهندسی، تحقیق و توسعه» است که خود ۶ زیرشاخه دارد. در زیرشاخه نخست که «جواز خدمات فنی و مهندسی» جانمایی شده در مدت زمان مورد بررسی 174 فقره جواز صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت 8.4 درصدی داشته است . همچنین تعداد «پروانه فنی و مهندسی» در مدت زمان مذکور 95 فقره بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل تغییری نکرده است.

آمارها همچنین نشان می‌دهد در زیرشاخه «جواز تاسیس مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی» نیز 9 فقره جواز ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت 10 درصدی داشته است. « پروانه پژوهش مرکز پژوهشهای صنعتی و معدنی » نیز در مدت زمان مورد بررسی 3 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 50 درصدی داشته است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در زیرشاخه «گواهی تحقیق و توسعه» در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 187 فقره جواز صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی  63  درصد داشته است.   اما روند صدور مجوز در زیرگروه «پروانه تحقیق و توسعه» نیز افت 4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد مجموع جوازهای صادره برای این گروه در سال گذشته برابر با 114 فقره بوده است.

 

 

 

منبع
eghtesadnews
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز