ابهام در برگزاری کنکور سراسری در ایران: از مخالفت نمایندگان مجلس تا سردرگمی داوطلبان

Submitted on Mon, 08/03/2020 - 13:18

محمد وحیدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: «با توجه به نگرانی های موجود دربارۀ نحوه برگزاری کنکور و یا پیامدهای تعویق و همچنین نقض آزمون، امروز جلسه ای در محل وزارت بهداشت با حضور نمایندگانی از دو کمیسیون بهداشت و آموزش و وزرای بهداشت، علوم و ورزش و جوانان برگزار می شود و با توجه به اینکه دانشگاه و آموزش امری حاکمیتی است، باید در وهله اول حفظ سلامت مردم به عنوان یک اولویت دنبال شود».

وی افزود: «هرچند روز گذشته در نشست کمیسیون آموزش گفته شده که بنایی بر تغییر زمان برگزاری کنکور در اواخر مرداد ماه وجود ندارد، ولی باز هم امروز در این جلسه تصمیم گیری می شود که اگر قرار بر برگزاری آزمون در این تاریخ باشد چه پروتکل های سخت گیرانه ای اعمال خواهد شد و اگر این تعهدات، قابلیت اجرا شدن نداشته باشد به تبع آن درباره تغییر یا لغو کنکور تصمیم گیری می شود».

وی تصریح کرد: «دربارۀ برگزاری کنکور دو مسئله وجود دارد؛ اول اینکه خانواده ها نگران سلامتی فرزندان خود هستند به همین دلیل باید در برگزاری کنکور پروتکل های سخت گیرانه ای اعمال شود از طرف دیگر، وزیر بهداشت صراحتا در جلسه کمیسیون آموزش به این موضوع اشاره کرد که تضمینی وجود ندارد که شرایط در پاییز بهتر شود؛ کما اینکه احتمال تلفیق بیماری آنفلوآنزا با کرونا هم وجود دارد».

وزیر بهداشت : کنکور سراسری یا باید لغو شود یا در زمان مقرر برگزار شود

در حالیکه شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواهان تعویق برگزاری کنکور شده اند، سعید نمکی وزیر بهداشت ایران گفت: « با وجود احتمال سخت بودن شرایط فصل پاییز و همه‌گیری آنفلوانزا همزمان با شیوع کرونا، یا نباید کنکور سراسری را برگزار کنیم و یا به تعویق انداختن آن به امید روزهای بهتر، کار درستی نیست و باید آن را برگزار کنیم».

وزیر بهداشت ایران تأکید کرد: «بلاتکلیفی، داوطلبان کنکور سراسری را دچار اضطراب می‌کند و طولانی شدن اضطراب، ضعف سیستم ایمنی بدن و گرفتار شدن به کرونا را در پی خواهد داشت و باید زودتر تصمیمی در مورد برگزاری کنکور سراسری بگیریم».

وی افزود: «تقاضای ما این است که کنکور کارشناسی ارشد به دلیل نیاز نظام سلامت به رزیدنت و نیروهای بهداشتی و درمانی جوان حتماً برگزار شود و اگر رزیدنت پذیرش نشود، در بخش های آموزش عالی، تحقیقاتی، شرکت های دانش بنیان، دچار مشکل می شویم».

ورود مجلس به موضوع برگزاری کنکور

برگزاری آزمون‌های سراسری در ایران، مخالفانی جدی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها مجلس شورای اسلامی است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، در جلسۀ علنی روز یکشنبه ١٢ مرداد، در اظهاراتی خواستار تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری شد و گفت: «متاسفانه به وعده‌های داده شده دربرگزاری کنکور دکتری عمل نشد و  بی‌توجهی‌های تأسف آوری در برگزاری آن کنکور وجود داشت که این کوتاهی‌ها، نگرانی مردم را در خصوص برگزاری کنکور سراسری بیشتر کرده است و بسیاری از نمایندگان، شنوندۀ نگرانی‌های والدین درخصوص سلامت فرزندان خود بوده‌اند».

وی سلامت دانش آموزان را خط قرمز مجلس دانست و تصریح کرد: «به نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد و کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس وظیفه دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص، مطالبات مردم را از مسئولین ذی‌ربط پیگیری کنند».

طرح دو فوریتی مجلس برای تعویق کنکور

مجلس در پیگیری موضوع برگزاری کنکور سراسری، طرحی دوفوریتی را آماده کرده بود که براساس آن در صحن علنی خود و با رأی‌گیری از نمایندگان، مانع از برگزاری کنکور شود. اما روز یکشنبه زهره الهیان نمایندۀ تهران در مجلس، در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد: «پیرو صحبتی که امروز در صحن علنی با دکتر قالیباف در مورد تعویق کنکور سراسری داشتم، با پیگیری موضوع تعویق آزمون از طریق ستاد ملی کرونا موافقت شد».

این به این معناست که مجلس تصمیم گرفته است تا مشکل را از طریق رایزنی با مسئولان و نهادهای مرتبط حل کند و به همین دلیل با حضور آنها و اعضای کمیسیون آموزش خود نشستی ترتیب داده است.

نمایندگان مجلس قانع نشده اند؛ وزرای دولت هیچ تضمینی نداده اند

روز گذشته در کمیسیون آموزش مجلس، نشستی اختصاصی برای بررسی موضوع برگزاری یا تعویق کنکور سراسری، با حضور ۳ وزیر دولت و مسئولان این حوزه برگزار شد و وزرا و نمایندگان تلاش کردند تا یکدیگر را برای برگزار شدن یا نشدن آزمون‌های سراسری قانع کنند،‌ اما از خبرها چنین بر می‌آید که موفق نشده‌اند. 

علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در پایان این نشست، گفت: «نمایندگان مخالف برگزاری کنکور در شرایط فعلی تعهد سنگینی را از رئیس سازمان سنجش طلب کردند که این سازمان باید تراکم کمتری را برای برگزاری کنکور در نظر گرفته و بسته های بهداشتی را بین داوطلبین توزیع کند؛ ضمن اینکه اینترنت باید قطع بوده و ناظرین بیشتری در محل آزمون حضور داشته باشند. همچنین قرار شده است که ۲۰ درصد تراکم آزمون دکتری در آزمون کنکور سراسری وجود داشته باشد و نمایندگان از پاسخ وزرا قانع نشده اند».

سعید نمکی وزیر بهداشت نیز در این نشست گفت: «ما برای برگزاری کنکور سراسری آمادگی داریم، هرچند این حرف به معنای آن نیست که کوچکترین عارضه ای اتفاق نمی افتد زیرا هیچکس نمی تواند به صورت صد در صد اتفاقی را در کشور تضمین کند».

اظهارات متفاوت ایرج حریرچی و رئیس سازمان سنجش

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری کنکور سراسری در ایران، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، جمعیت داوطلبان کنکور را کمتر از افراد حاضر در سواحل گیلان و مازندران در یک روز دانسته و گفته است: «خارج نشینان مخالف برگزاری کنکور، ضد مردم و جمهوری اسلامی هستند».

از سوی دیگر، رییس سازمان سنجش کشور نیز گفته است:«برخی با اظهارنظر کنکوری دنبال جمع‌ کردن فالوئر هستند. کنکور بیشتر یک موضوع جذاب اجتماعی و سیاسی شده است؛ ما یک میلیون نفر را زیر یک سقف جمع نمی‌کنیم بلکه در ۲۸۰۰ حوزه پخش می‌شوند و وزارت بهداشت به کنکور دکتری نمره قبولی داده است».

اظهارات غیرکارشناسی، داوطلبان را سردرگم کرده است

محمد جواد عابدی اردکانی مشاور تحصیلی و مدیر یکی از دبیرستان های اردکان، تصریح کرد: «هر روز یک خبر و هر روز یک تکذیب، اعلام نظرهای ضد و نقیض از نمایندگان مجلس که صبح حامی برگزاری کنکور در تاریخ مقرر بودند و عصر مخالف، یک روز مخالفت ستاد کرونا و روز بعد الزام سازمان سنجش به رعایت پروتکل های سخت بهداشتی، به شدت داوطلبان کنکور را دچار استرس و سردرگمی کرده است».

وی افزود: «این وضع بی‌ثبات و موضع‌گیری‌های نابخردانه برخی مسئولان در قبال یکی از سرنوشت سازترین آزمون‌های کشور، دستاوردی جز پاشیدن بذر ناامیدی در میان داوطلبان و برهم زدن آرامش روحی و روانی بخش بزرگی از جامعه یعنی داطلبان و خانواده‌هایشان به دنبال نخواهد داشت».

این فعال فرهنگی، خطاب به مسئولان گفت: «لطفاً در پشت درهای بسته و به دور از بوق و کرنای رسانه‌ای، سنگ‌های خود را با کنکور وا کنده و وقتی به تصمیم واحدی رسیدید اعم از برگزاری کنکور یا لغو یا خذف آن، هرچه بود، موضع خود را اعلام کنید تا بیش از این داوطلبان در پریشان حالی کنکور قرار نگیرند».

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز