‍ به دلیل سوءاستفاده برخی‌، صربستان لغو روادید برای ایرانی‌ها را متوقف کرد

Submitted on چ., 10/10/2018 - 19:50

دولت در بالا و پایین رفتن نرخ ارز نقش دارد؛ دولت نمی خواهد دلار از ده هزار تومان پایین تر بیاید؛ هم مردم و هم دولت در مشکلات گرانی سهم دارند
پیش از ظهر امروز، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با نقل حدیثی اعتقادی از پیامبر اکرم (ص) اظهار داشت: بر اساس این حدیث، درباره ذات خداوند نباید فکر کرد، چون انسان به ‌جایی نمی‌رسد و هر چه آدمی می‌تواند باید در مورد مصنوعات خدا تفکر کند، بهتر است.

وی با بیان مشکلات جاری کشور ابراز کرد: این مشکلات پیچیده هستند، در درجه اول مشکل گرانی وحشتناک در جامعه است که به تعبیر برخی کمر جامعه را شکسته است؛ عده‌ای برای مخارج درمان و تحصیل مانده‌اند، در اینجا می‌خواهند مشکل را گردن دیگری بیندازندف در حالی‌ که هم مردم و هم دولت در مشکلات گرانی سهم دارند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: معلوم می‌شود دولت در بالا و پایین رفتن بازار ارز نقش دارد. مسئولان باید مشکلات را به مردم صادقانه بگویند. از طرفی می‌بینیم تا دلار بالا می‌رود عده‌ای به ‌صف می‌ایستند که ارز و دلار یا طلا خریداری کنند، عده‌ای هم احتکار می‌کنند، سه هزار انبار احتکاری در کشور پیدا شده که جای تأمل دارد.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه دولت بدون شک در مشکل گرانی بی تقصیر نیست، تصریح کرد: ابتدا بازار اولیه، بعد ثانویه و حالا هم بازار ثالثه درسته کرده اند تا مبادا دلار از 10 هزار تومان پایین تر بیاید؛ مشخص است که خودشان در این قضیه نقش دارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان راه‌های برخورد با محتکران اظهار داشت: دولت باید این کالاهای احتکاری را آزاد کند. پلمب فایده‌ای ندارد، حکم شرعی این است، در صورتی ‌که کالایی احتکار می‌شود، دولت ‌درب انبارها را باز کرده و به قیمت عادلانه در اختیار مردم قرار دهند.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: گاهی عده‌ای مسائل و مشکلات کشور را به گردن خارجی‌ها می‌اندازند، در حالی ‌که باید مشکل را هر کسی از خودش شروع کند و باید صادقانه با مشکلات برخورد کرد. صادقانه این است که هر‌کس سهم خود را در مشکلات بپذیرد. اگر دنبال سرچشمه‌های مشکلات برویم، این مشکلات پیش نمی‌آید، امیدواریم این وضع را پشت سر بگذاریم و همان‌گونه که در دستورهای شرع آمده، عیوب خود را بررسی و در رفع آن‌ها تلاش کنیم.

دلایل کناره‌گیری نیکی هیلی از دولت ترامپ و جانشینان احتمالی وی
سفیر ایالات‌متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، غیرمنتظره اعلام کرده که قصد کناره‌گیری از مقام و سمت فعلی خود در دولت ترامپ را دارد. این استعفای غیرمنتظره، سؤالاتی را در این خصوص مطرح کرده که آیا وی خودخواسته از این سمت کنار رفته یا مجبور به استعفا شده است؟! همچنین حدس و گمان‌ها در خصوص جانشینان احتمالی وی در جریان است.

نیکی هیلی فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی در ژانویه سال 2017 از سوی ترامپ به‌ عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد انتخاب شد و اکنون قرار است در پایان سال میلادی جاری، پس از گذشت دو سال در این سمت، از مقام خود استعفا دهد.


چرایی کناره‌گیری نیکی هیلی از دولت ترامپ و جایگزینان احتمالی وی

دونالد ترامپ با اعلام خبر جدایی نیکی هیلی از این مقام بیان کرد: وی در سمت خود «اقدامات فوق‌العاده‌ای» داشته و از شش ماه گذشته به ترامپ گفته بوده که قصد دارد مدت زمانی بیرون از فعالیت‌های سیاسی دولت بماند. خبرگزاری رویترز هیلی را یکی از معتمدترین مشاوران دونالد ترامپ معرفی و بیان کرده که هنوز مشخص نیست، هیلی چرا استعفا داده است.

با این‌ حال طی یک سال گذشته، هیلی مشکلات و برخوردهای سختی درون دولت داشته است. خبرگزاری بی‌بی‌سی گزارش داده است که هیلی اخیراً گفته بود که لحن بیان و سخنان ترامپ می‌تواند منجر به شروع یک جنگ جهانی شود.

همچنین در ماه آوریل زمانی که یک از مشاوران ترامپ گفته بود که نیکی هیلی قبل از زمان مناسب دور جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه را اعلام کرده است، وی به‌شدت با کاخ سفید وارد مشاجره شده بود.

همچنین در ماه نوامبر سال گذشته زمانی که اولین جرقه‌های داستان رابطه نامشروع ترامپ زده شد، نیکی هیلی بیان کرده بود که باید به ادعاهای شخصی که از ترامپ شکایت کرده است، دقیق گوش کرد؛ این سخنان منجر به خشم ترامپ و کاخ سفید شده بود.

سخنگوی نیکی هیلی گفته که وی در طیف وسیعی از اقداماتی که در زمان خدمت خود به‌عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل داشته است، از حقوق بشر تا نژادپرستی و مانند آن، بسیار مقبول و مورداحترام هم در داخل و هم در خارج از آمریکا بوده است.

در نظرسنجی که چندی پیش «دانشگاه کویینیپیاک» صورت داده بود، 63 درصد از رأی‌دهندگان عملکرد وی در مقام خود را تأیید کرده و تنها 17 درصد از آن‌ها اقدامات وی را تائید نکرده بودند. این آمار زمانی بهتر درک می‌شود که بدانیم 75 درصد رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه، 63 از مستقل‌ها و حتی 55 درصد از رأی‌دهندگان دموکرات اقدامات هیلی را تأیید کرده بودند.

چرایی کناره‌گیری نیکی هیلی از دولت ترامپ و جایگزینان احتمالی وی

به شکلی جالب‌توجه برخی نشریات گمانه‌زنی کرده‌اند که نیکی هیلی قرار است برای انتخابات سال 2020 کاندیدای ریاست جمهوری باشد و در همین راستا از سمت خود استعفا داده است. با این‌ حال وی خود این موضوع را رد و بیان کرده که قصدی برای کاندیداتوری در انتخابات 2020 ندارد.

جانشینان احتمالی نیکی هیلی

تاکنون چند تن به ‌عنوان جانشینان احتمالی نیکی هیلی در کاخ سفید و سازمان ملل معرفی شده‌اند که برخی از آن‌ها از احتمال بیشتری برای انتخاب برخوردارند.

«دینا پاول» محتمل‌ترین گزینه‌ای است که از هم‌اکنون در رقابت غیررسمی برای جانشینی هیلی معرفی شده است. روز گذشته ترامپ گفته بود، پاول را برای این مقام در نظر گرفته است. پاول در حال حاضر مدیر اجرایی «گلدمن ساکز» است و پیش‌ازاین سابقه خدمت در شورای امنیت ملی آمریکا و در سمت مشاور معاون را داشته است. وی یکی از نزدیکان دونالد ترامپ شناخته می‌شود و ارتباطات نزدیک وی با ترامپ احتمال جانشینی وی را بیش از سایرین کرده است. هرچند دینا پاول تنها یک سال در دولت خدمت کرده، نقش پررنگی در سیاست‌های خاورمیانه‌ای دولت ترامپ و به‌ویژه در برقرار کردن روابط دوستانه با عربستان سعودی داشته است.

«ایوانکا ترامپ» و «جرد کوشنر» نیز دیگر گزینه‌ها هستند. دختر رئیس‌جمهور و همسر وی جرد کوشنر دو تن از مشاوران معتمد ترامپ در دولت هستند و شخص هیلی نیز روز گذشته آن دو را ستایش کرد و حتی از کوشنر به ‌عنوان یک نابغه پنهان یاد کرد. ترامپ روز گذشته در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال جانشینی ایوانکا با هیلی گفت: وی سفیری فوق‌العاده و یک دینامیت در سازمان ملل خواهد بود. بااین‌حال گفت که اگر وی را برای این سمت انتخاب کند متهم به قوم‌وخویش گرایی در دولت خواهد شد. در این راستا ایوانکا ترامپ کمی بعد از شروع این شایعات، به سرعت در توییتر واکنش نشان داد و نوشت: خدمت کردن در کاخ سفید و در کنار همکاران فوق‌العاده، یک افتخار است و میدانم که رئیس‌جمهور جانشینی قوی را جایگزین سفیر هیلی خواهد کرد. اما این جانشین من نخواهم بود. بااین‌حال نوشته، وی همچنان جرد کوشنر را از این جاشینی کنار نگذاشته است.

به رغم آنکه «جو لیبرمن» سناتور سابق دموکرات و مستقل ایالت کانتیکوت گزینه‌ای جدی برای دولت ترامپ تلقی نمی‌شود، خبرگزاری CBS گزارش داده که وی برای این سمت مدنظر است، زیرا از سیاست‌های ترامپ در حمایت از اسرائیل به‌ ویژه در موضوع شهرک‌سازی‌ها و امنیت، پشتیبانی می‌کند. همچنین ازآنجایی‌که وی سابقاً سناتور بوده است، احتمال گرفتن رأی اعتماد در سریع‌ترین راحت‌ترین شکل ممکن، از دیگر مسائل قابل‌توجه در خصوص وی است.

این در حالی است که دایره جانشینان احتمالی به «باب کورکر» سناتور تندروی جمهوری‌خواه نیز کشیده شده است و وی روز گذشته در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در این خصوص گفته است: ما مکالمه و مذاکره‌ای در این خصوص نداشته‌ایم و باید متوجه باشید که حدس و گمان برای سلامتی شما خوب نیست. من پاسخی برای حدس و گمان‌ها ندارم. کورکر پیش‌ازاین پیشنهاد سفارت آمریکا در استرالیا را رد کرده بود، اما به‌عنوان یکی از گزینه‌های محتمل برای سمت سفارت سازمان ملل مدنظر است.

دونالد ترامپ بیان کرده است که تا پایان ماه جاری میلادی شخص جانشین هیلی را انتخاب خواهد کرد.


آیت‌الله مکارم شیرازی: در درجه اول مشکل گرانی وحشتناک در جامعه است که به تعبیر برخی کمر جامعه را شکسته است، عده‌ای برای مخارج درمان و تحصیل مانده‌اند، در اینجا می‌خواهند مشکل را گردن دیگری بیندازند درحالی‌که هم مردم و هم دولت در مشکلات گرانی سهمی دارند.معلوم می‌شود دولت در بالا و پایین رفتن بازار ارز نقش دارد، مسئولان باید مشکلات را به مردم صادقانه بگویند، از طرفی می‌بینیم تا دلار بالا می‌رود عده‌ای به‌صف می‌ایستند که ارز و دلار یا طلا خریداری کنند، عده‌ای هم احتکار می‌کنند، سه هزار انبار احتکاری در کشور پیداشده که جای تأمل دارد./تسنیم


محمود واعظی: نخستین اقدامی که برای نظارت بیشتر و مقابله با قاچاق مواد سوختی انجام می دهیم، احیا دوباره کارت سوخت است تا از طریق بر خودروهایی که از بنزین استفاده می کنند، نظارت بیشتری داشته باشیم.


سردار هادیانفر، رئیس پلیس فتای ناجا در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۲ ملیون نفر از VPN و فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند، گفت: اما بعد از فیلتر تلگرام، شاهد کاهش استفاده از تلگرام و ریزش کاربران آن بوده‌ایم، اما همچنان بیشترین جرائم در تلگرام و پس از آن در اینستاگرام رخ می‌دهد.


سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور اعلام کرد: برای روز ۷ آبان ماه (منسوب به روز کوروش)، فارغ از صحت و سقم آن، برنامه‌ای ندارد.


صربستان بدلیل سوءاستفاده برخی ایرانی ها اجرای طرح معافیت روادید با ایران را متوقف کرد


سردار محمدرضا نقدی در همایش تبیین و گفتمان سازی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در زاهدان اظهار داشت: در حالی وارد چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران می‌شویم که دشمن برای نابودی آن روز شماری می‌کرده است، چون هیچ کدام از انقلاب‌ها تاکنون به ۴۰ سالگی نرسیده و پس از مدت زمان کوتاهی از بین می‌رفته است.


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفیر آلمان در تهران امروز در اعتراض به اقدام‌ دادگاه آن کشور در استرداد یکی از دیپلمات های کشورمان به بلژیک به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.


رئیس قوه قضاییه با اشاره به سخنان یک مرجع تقلید در انتقاد از قوه قضاییه از جمله اینکه «عیب کار ما این است که حوزه از دستگاه قضا جدا شده و هرکسی برای خود تصمیمی می‌گیرد»، گفت: چرا به گونه‌ای صحبت می‌شود که گویی مسئولان قضایی و قضات شریف از پس کوه قاف آمده‌اند؟ ما هم از همین حوزه‌ها آمده‌ایم. بسیاری از مسئولان عالی قضایی و قضات دستگاه قضا از روحانیون فاضل، متدین و جلیل القدر حوزه‌اند.


محسن هاشمی در پاسخ به سوالی ر خصوص امکان فعالیت سیاسی برای ریاست جمهوری در انتخابات بعدی گفت: به نظرم کوته فکری است که من اکنون فکر کنم سال 1400 رئیس جمهور می شوم و البته مشخص نیست تا آن موقع چه اتفاقاتی بیافتد.

کشته و ۳۸ مصدوم حاصل واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در کیلومتر ۱۰ بستان آباد
ماه مهر که با نام مدرسه و دانش آموز گره خورده است و برای اکثر دانش آموزان و دانش آموختگان یادآور خاطرات شیرین مدرسه است، در سال جاری برای بسیاری از دانش آموزان و خانواده های آنها تلخ و غم انگیز شده است. جدا از ماجرای تلخ «دنیاویسی» که در جریان تخریب دیوار مدرسه جان خود را از دست داد. حالا از استان آذربایجان شرقی خبر می رسد که در پی واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان اتفاق ناگوار دیگری رخ داده است.

حوالی ساعت ۱۴ امروز با اعلام واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل مسافر در اتوبان پیامبر اعظم ص به سامانه ۱۲۵، گروه‌های نجات ایستگاه‌های شماره ۵ و ۸ سریعاً برای امدادرسانی به محل حادثه اعزام شدند؛ اتفاقی که تا کنون منجر به فوت 3 دانش آموز و مصدم شدن 38 نفر دیگر شده است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور گفت که بر اثر واژگونی اتوبوس دانش آموزان در آزادراه زنجان - تبریز دو نفر فوت و ۴۰ نفر مصدوم شدند.

سرهنگ نادر رحمانی در مورد جزئیات واژگونی اتوبوس در تبریز به ایسنا اظهار کرد: یک دستگاه اتوبوس مربوط به سرویس دانش‌آموزی دبیرستان دخترانه در کلیومتر ۱۰ محور بستان آباد - تبریز در آزاد راه زنجان - تبریز واژگون شد و بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که این تصادف به علت تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده بوده است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور افزود: این اتوبوس در ساعت ۱۴:۳۰ واژگون شد که دو نفر بر اثر این حادثه فوت کردند. یک نفر از آن‌ها مربی و دیگری از دانش آموزان بوده است.

وی همچنین گفت: ۴۰ نفر از سرنشینان نیز دچار مصدومیت شدند.

منبع
tabnak
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز