گزارشی از تجمع اعتراضی ایرانیان مونترال در مقابل دفتر ترودو

Submitted on جمعه, 08/17/2018 - 21:29

گزارشی از تجمع اعتراضی ایرانیان مونترال در مقابل دفتر ترودو و صحبت با سوده قاسمی ریاست حال حاضر کنگره ایرانیان کانادا


ایرانیان مونترال

در روز چهارشنبه پانزدهم آگوست (اوت) عده ای از ایرانیان در اعتراض به تاخیر فزاینده پرونده های مهاجرتی در مقابل دفتر نخست وزیر جاستین ترودو در شهر مونترال گردهم آمدند.

این تجمع ریشته ای طولانی حدود یکساله دارد و نوع اعتراضات به دو دسته افرادیکه در داخل کانادا هستند و افرادیکه خارج از کشور کانادا هستند تقسیم بندی میشوند که هر دو با یک هدف و مشکل مشترک روبرو هستند، تاخیر بی دلیل پرونده هایی که توضیحی برای آنها وجود ندارد.
یکی از لیدرهای گردهمایی اعتراضی در این رابطه گفت: این حرکت حدود یک‌ سال پیش از همین مونترال شروع شد وقتی چند نفر از دانشجوها شروع کردن به جمع‌کردن اطلاعات پرونده‌های تاخیری و کم‌کم متوجه شدن که تعداد خیلی زیادی از ایرانی‌ها به صرف ایرانی بودن زمان‌های انتظار خیلی بیشتری (بعضا تا سه برابر) رو نسبت به سایر ملیت‌ها تجربه می‌کنند.

خلاصه، این کمپین الان در همه شهرهای اصلی کانادا فعاله و پیگیری‌های حقوقی و رسانه‌ای خیلی زیادی توی این مدت انجام داده و نتیجه‌ش این بوده که این مساله چندین بار در کمیسیون‌ها و صحن پارلمان کانادا مطرح شده و وزیر مهاجرت رو مجبور به پاسخ‌گویی کرده. اینکه در چند سالی که ساکن کانادا هستم این اولین باره که می‌بینم جامعه ایرانی کانادا به شکل فراگیر و جدی از راه‌های قانونی پیگیر مطالباتشه و توفیقات ملموسی هم داشته. اگر در سال‌های قبل چنین حرکاتی اثر موقت داشته شاید به این خاطر بوده که بدنه جامعه ایرانی هیچ ‌وقت نسبت به مشکلاتیکه برایش ایجاد شده واکنش مدنی جدی نشان نداده. در چنین شرایطی چرا باید دولت کانادا، چه لیبرال، چه نئودموکرات و چه محافظه ‌کار یک چنین جامعه منفعلی را جدی بگیرند؟

او که خود از قربانیان این تاخیر بی دلیل است در ادامه می گویید: درست است که اجزای مختلف این جامعه هنوز سر انتخاب پرچم در روز رژه ملی با هم مجادله دارند ولی اکثر همین اجزای به ظاهر دورافتاده از هم، از این کمپین حمایت کردند. این کمپین دستاورد قابل توجهی برای قومی است که در حال تمیرین اقلیت بودن در جامعه کانادا می باشد.

ما با برگزاری این تجمع خواستاریم که پرونده های ایرانی مانند سایر کشورها بررسی بشه و پرونده های ما به دلیل ایرانی بودن متوقف نشود. انتظار ما این است در همان تاریخی که از طرف آی ار سی سی اعلام شده تکلیف ما مشخص شده و بتوانیم برای زندگی مان برنامه ریزی کنیم.

در ادامه به سراغ یکی دیگر از لیدرها میرویم که با طراحی نخستین کمپین های توییتری در این مدت فشار زیادی را به دولت کانادا آورده است، او خود نیز قربانی مشکل پیش آمده می باشد، ممکن است بیشتر توضیح دهید: این زحمت تمامی بچه هایی است که امروز گردهم آمدن، در حقیقت تیمی که خوب جلو میرود نشان از زحمت واحدی است که همه در حال انجام آن هستند، همه همکاری می کنند و برنامه ها را درست انجام میدهند. در بحث توییتر باید بگوییم که مشکلاتی در اوایل بود که بیشتر شامل دانش توییتر میشد اما با همکاری تمامی دوستان توانستیم فعالیت های خوبی را رقم بزنیم و قطعا نیازمند ادامه اینگونه فعالیت ها هستیم، امروز (چهارشنبه) از خبرگزاری های سی تی وی و سی بی سی مونترال نیز در این برنامه حضور داشتند که گزارشی تهیه شد و امیدواریم که این گزارش ها بتواند بیش از گذشته دولت را متوجه این مشکلات کند.

در همین رابطه به سراغ ریاست حال حاضر کنگره ایرانیان کانادا خانم سوده قاسمی میرویم، خانم سوده قاسمی لطفا دیدگاه کنگره ایرانیان کانادا را در خصوص مشکلات پیش آمده بفرمایید:

کنگره ایرانیان کانادا از اواخر سال ۲۰۱۷ با دانشجویانی که پرونده های آنها با تاخیر روبرو بوده در تماس بوده و موضوع آنها را با مقامات دولت، نمایندگان مجلس و سازمان “انجمن آزادی های مدنی کانادا” به طور مداوم پیگیری کرده.

خوشبختانه با پیگیری های انجام شده تعدادی از پرونده های دانشجویان ایرانی رسیدگی شد و آنها اقامت دائم را دریافت کردند. اما هنوزعده قابل توجهی بویژه افرادی که از طریق برنامه مهاجرتی کبک اقدام کرده اند با تاخیر مواجه هستند. ما به پیگیری های خود از طریق کنگره ایرانیان کانادا تا رفع کامل این مشکل ادامه خواهیم داد. برای ما مهم است که اطمینان حاصل کنیم این مشکل به طور ریشه ای حل شود و زمان رسیدگی به پرونده ایرانیان با سایر ملیت ها تفاوتی نداشته باشد.

در سطح فدرال بعد از آخرین ملاقاتی که با مقامات دولتی داشتیم در نامه ای رسمی هم وزارت مهاجرت و هم وزارت امنیت عمومی این اطمینان را دادند که زمان رسیدگی به پرونده اقامت ایرانیان را کاهش دهند. ما همچنان منتظر اجرایی شدن این قول آنها هستیم و روند پیشرفت آن را به دقت دنبال میکنیم و در کنار گروه دانشجویان ایرانی که در جهت حل این مشکلات تلاش میکنند این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

خانم قاسمی از شما بسیار سپاس گزاریم
از دیدن تصاویر مربوط به تجمع اعتراضی امروز (چهارشنبه) به مطالب مرتبط توصیه شده جلب می کند.

گزارش رادیو کانادا از تجمع اعتراضی ایرانیان مونترال در مقابل دفتر ترودو 15 آگوست ۲۰۱۸

یک کانادایی سکاندار ایرفرانس شد / دولت فرانسه اعلام خرسندی خود را از این انتخاب بیان کرد

ایرفرانس
FILE PHOTO: Air Canada's Benjamin Smith poses for a picture during a reception at the 2016 International Air Transport Association (IATA) Annual General Meeting (AGM) and World Air Transport Summit in Dublin, Ireland June 2, 2016. REUTERS/Clodagh Kilcoyne/File Photo

برای نخستین بار یک کانادایی سکاندار شرکت هواپیمایی ایرفرانس – ک. ال. ام (Air France-KLM) شد.

به نقل از رویترز، بنجامین اسمیت(Benjamin Smith) کانادایی پیش از این در هواپیمایی کانادا فعالیت می کرده و روز پنجشنبه برای مسئولیت جدید انتخاب شده است و از 30 سپتامبر بطور رسمی کارش را شروع می کند.

انتصاب بنجامین اسمیت، حدود سه ماه بعد از استعفای ژان-مارک ژانای(Jean-Marc Janaillac) صورت گرفت. اسمیت در این راطه با انتشار پیامی گفت که امیدوار است اعتماد و احترام کارکنان هواپیمایی ایرفرانس -کی ال ام را کسب کند و با کار گروهی در این شرکت همه با هم به موفقیت خوبی دست یابند و بی صبرانه منتشر رسیدن روز 30 سپتامبر و شروع کارش است.

دولت فرانسه ضمن اعلام خرسندی از این انتخاب خیلی سریع تایید کامل خود را نسبت به این فرد اعلام کرد.

اسمیت 46 ساله حدود 16 سال سابقه کار و فعالیت حرفه ای را بعنوان نفر شماره دو در ایرکانادا در کارنامه خود دارد.

گفتنی است ایرفرانس در ۷ اکتبر سال ۱۹۳۳ از ادغام ایر اورینت، ایر یونیون، شرکت پرتال هوایی عمومی، شرکت بین‌المللی ناوبری فرانسه (CIDNA) و شرکت ترابری آرینه (SGTA) تشکیل شد. در دوران جنگ سرد از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۰، ایر فرانس یکی از ۳ خطوط اصلی شرکت‌های هواپیمایی متحدین بود که به فرودگاه‌های برلین غربی، فرودگاه برلین تمپل‌هوف و فرودگاه برلین تگل پروازهای برنامه‌ریزی‌شدهٔ منظم انجام می‌داد.

دفتر مرکزی آن در ترامبله آنفرانس، در شمال شهر پاریس قرار دارد. ایر فرانس-کی‌ال‌ام شرکت مادر این شرکت هواپیمایی محسوب می‌شود که عضو اتحادیهٔ اسکای‌تیم است. ایرفرانس در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۳۲ مقصد در داخل فرانسه و همچنین به ۱۶۸ مقصد در ۹۳ کشور جهان (شامل شهرستان‌ها و قلمروهای ماورابحار فرانسه) پروازهای مسافربری تجاری و ارسال بار انجام می‌داد. در سال ۲۰۱۵ میلادی، ایرفرانس جمعاً ۴۶٬۸۰۳٬۰۰۰ تن مسافر را جابه‌جا کرده‌است.

دادگاه سرکرده گروه ضد مهاجرین در مونترال به تعویق افتاد / آیا پدیده نژادپرستی در زیر پوست کانادا قرار دارد؟


دادگاه
Raphael Levesque, leader of the anti-immigrant group Atalante Quebec, barged into the Montreal offices of Vice on Wednesday May 23, 2018 because he was upset about an article

روز پنجشنبه سرکرده گروه ضد مهاجرین در دادگاه حاضر شد اما رسیدگی به این پرونده به تعویق افتاد. به نقل از سی تی وی، در مقابل این سرکرده گروه ضد مهاجرین کبک (Atalante Quebec) چندین نفر با پوشیدن ماسک هایی با در دست داشتن مقاله Simon Coutu در اطراف دفتر Levesque تجمع کردند.

Levesque سی و پنج ساله با اتهاماتی مانند شکستن در و ورود غیر قانونی، شرارت، جنایت، ارعاب و تعرض مواجه است با این وجود محاکمه این متهم و اغراق به اتهاماتش به 28 سپتامبر موکول شد.

از طرفی به نظر می رسد حضور معترضین مونترال در اطراف دادگاه محل حضور Levesque باعث به تعویق افتادم این دادگاه شده باشد.

گفتنی است این روزها با کثرت پدیده مهاجرت ، پدیده مهاجرستیزی و نژادپرستی نیز نمود بیشتری دارد.

عرفان چادهری، محقق و نویسنده جوان که خود از مهاجران به دو منطقه ادمونتون و کلگری در کانادا است، پدیده نژادپرستی را زیر ذره بین گرفته است. به عقیده او، نژادپرستی یک امر پنهان شده زیر پوست کشور کانادا است و باید آثار شوم آن فاش شود.

این دانشجوی دوره دکتری جامعه شناسی دانشگاه آلبرتا در تحقیق خود که از سوی خبرگزاری CBC منتشر شده آورده است: “هیچ شهروندی دلش نمی خواهد به او لقب نژادپرست بدهند. وقتی در سطح شهر بزرگی چون مونترال یا ونکوور قدم بزنید و از مردم سوال کنید، شاید 100 درصد مردم بگویند که نژادپرستی وجود ندارد و آنها هم نژادپرست نیستند.”

نژادپرستی در کانادا، شاید دغدغه روز نسل جوان نباشد و یک شهروند رسمی در این کشور از چنین برداشتی بسیار دلخور و ناراحت شود؛ اما نمی شود حقیقت را پنهان یا انکار کرد؛ حقیقتی تلخ و پا گرفته بر تلی از خاکستر جهل و کینه در سرزمین افرای قرمز. این را امروز آمارهای منتشره نشان می دهد که زیر پوست این سرزمین خبرهای دیگری است.

پیشنهاد بسته 863 میلیون دلاری کبک برای مقابله با کاهش تاثیر تعرفه های آمریکا


کبک
FILE PHOTO Workers are seen at Bri-Steel Manufacturing, a manufacturer and distributer of large diameter seamless steel pipes, in Edmonton, Alberta, Canada June 21, 2018. REUTERS/Candace Elliott/File Photo

دولت استانی کبک اعلام کرد با ارائه یک بسته کمکی 863 میلیون دلاری(657 دلار آمریکا) طی 5 سال به بخش کشاورزی استان های مختلف کانادا می توانند تاثیرات ناشی از افزایش تعرفه های آمریکا را کاهش دهند.

به نقل از سی تی وی، با اعلام این مطلب در یک نشست خبری رسانه ای تصریح شد: بر اساس این طرح بسته های کمک مالی درنظر گرفته شده برای کاهش تاثیرات افزایش تعرفه های آمریکا بطور مستقیم به شرکت ها داده می شود تا برای اموری مانند سرمایه گذاری در بهبود بهره وری، آموزش کارکنان و افزایش تنوع محصولاتشان استفاده کنند.

دولت ترامپ 25 درصد تعرفه برای فولاد و 10 درصد تعرفه واردات آلومینیوم از کانادا و سایر کشورها را اعمال کرده است و در مقابل سایر کشورها نیز تعرفه هایی را برای ورود کالاهای ایالات متحده وضع کرده اند.

بر همین اساس استان کبک در ماه ژوئن اعلام کرد که 100 میلیون دلار از وام ها و تضمین های وامی را برای شرکت های فولاد و آلومینیوم که تحت تعرفه های ایالات متحده قرار گرفته اند، در نظر گرفته و می تواند پرداخت کند.

دولت لیبرال کبک که در ماه اکتبر انتخابات استانی را در پیش دارد همچنین گفت که بر اساس این برنامه که اخیرا اعلام کرده می تواند 3.1 میلیارد دلار کانادا (2.4 میلیارد دلار آمریکا) بودجه را صرفا در اختیار سرمایه گذاری در شرکتهای مستقر در استان کبک داشته باشد.

فیلیپ کویلارد، (Philippe Couillard) نخست وزیر استان کبک، تصریح کرد: ما در شرایطی خاص زندگی می کنیم و باید به تقاضاهای پاسخ خاص خودش را بدهیم. امروز اقتصاد کبک تحت تاثیر سیاست گذاری های دولت ترامپ است و ما هم باید پاسخ مناسبی برای آن داشته باشیم.

گفتنی است قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا NAFTA که یک سازمان منطقه‌ای است و در ۱۹۹۴ برای تجارت کانادا، آمریکا و مکزیک پایه‌ریزی شد و ‌در سال ۲۰۰۷، این سازمان از لحاظ برابری قدرت خرید در جهان مقام اول را داشت نیز در در دوره ریاست جمهوری ترامپ معلق شده است.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز