پیش‌بینی تداوم روند کاهشی قیمت ارز/ چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷

Submitted on چ., 11/28/2018 - 17:36

پیش‌بینی تداوم روند کاهشی قیمت ارز
رئیس کل بانک مرکزی گفت: روند کاهش قیمت ارز ادامه خواهد داشت.


خريد و فروش ارز

به گزارش ایلنا، عبدالناصر همتی در پایان نشست هیات دولت، در جمع خبرنگاران درخصوص کاهش روند قیمت دلار گفت: پایه و اساس بازار نشان می‌دهد که ارز به سمت تعادل حرکت می‌کند و این روند خوب است. ما از مردم می‌خواهیم به ارز به عنوان یک دارایی و ابزار سرمایه‌گذاری نگاه نکنند.

وی با بیان اینکه روند بازار ارز خوب است، اظهار داشت: صادرکنندگانی که به آنها معافیت دادیم ارزهای خود را عرضه می‌کنند که این کار در بازار تاثیر دارد و ان‌شاء‌الله بازار به تعادل واقعی می‌رسد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که قیمت ارز تا چه میزان پایین می‌آید؟ تصریح کرد: تا هر کجا که فعالان بازار اراده کنند، روند کاهش قیمت ارز ادامه پیدا می‌کند. ما امیدواریم با تعادلی که میان عرضه و تقاضا وجود دارد، روند کاهش قیمت ادامه پیدا کند.

همتی درخصوص قیمت واقعی دلار از نظر بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این از سوالاتی که نباید به آن پاسخ داد. قیمت بازار خود را نشان می‌دهد. کشور باید وارد رونق شود و امیدواریم با کاهش نرخ تورم، قیمت ارز نیز کاهش یابد.

وی درباره وام مسکن نیز تصریح کرد: باید در بخش مسکن شاهد توسعه جدی باشیم. برای سال آینده پیش‌بینی جدی داشته باشیم. منابع تامین مالی برای بخش مسکن از مسائل مهمی است که در بانک در حال بررسی آن هستیم.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال آینده | ظریف واقعیت را گفت
همشهری آنلاین: رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سال ۸۸ برای کشور سال ویژه‌ای است گفت، باید در شرایط تحریم‌های بی‌رحمانه آمریکا کشور را اداره کنیم. وی همچنین در خصوص استیضاح وزیر خارجه گفت: مطالب ظریف بر اساس واقعیت است.


نوبخت

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه بعد از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در لایحه بودجه سال آینده افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت پیش بینی شده که برابر یک پنجم حقوق آنان است. وی افزود: یکی از ویژگی بودجه سال آینده این است که با وجود قرار داشتن در شرایط تحریم، به معیشت مردم به ویژه کارکنان دولت از طریق دستمزد توجه ویژه شده است.

وی درباره روند رسیدگی به پیش نویس لایحه بودجه در دولت اظهار داشت: در جلسه روز گذشته هیات دولت کار رسیدگی به ۲۴ تبصره پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه برای این لایحه به تصویب رسید.
وی افزود: لایحه بودجه فقط محدود به احکام نیست بلکه ارقام آن هم مهم است که این ارقام در قالب جداول تفصیلی به دولت ارائه شد و در جلسه نهایی دولت که یکشنبه آینده (۱۱ آذر) برگزار می‌شود، ارقام و جداول تصویب نهایی می‌شود و می توانیم بگوییم لایحه برای تقدیم به مجلس آماده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: سال ۱۳۹۸، سال ویژه‌ای است که باید در شرایطی که به گفته آمریکایی‌های بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران وضع شده است، کشور را اداره کنیم.
وی با اعلام اینکه تحریم بر منابع، مصارف و اهداف بودجه سایه می‌افکند، اظهار داشت: هنر ما این است که از تجربه‌های گذشته و امکاناتی که تجهیز کردیم، بتوانیم در خصوص منابع، مصارف و اهداف شرایط تحریم را دور بزنیم.

وی افزود: تیم بزرگی در آمریکا مستقر است که راه‌های گذشته را مطالعه کرده و می‌خواهد بداند ایران ممکن است چه راه‌های جدیدی برای دور زدن تحریم‌ها به کار بگیرد و از این رو نمی‌توان جزئیات بیشتری از برنامه‌های دولت برای عبور از تحریم‌ها ارایه کرد.

نوبخت با بیان اینکه بودجه سال آینده شفاف است، گفت: صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش شفافیت بودجه ایران را تحسین برانگیز اعلام کرد.
وی افزود: تلاش کردیم منابع بودجه را به دقت انتخاب کنیم و اینگونه نباشد که بی جهت منابع واهی معرفی کرده و برای آن هزینه بتراشیم و بعد در تحقق آن با مشکل روبرو شویم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای بودجه امسال، دولت سال گذشته ۳۲۰ هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی کرد که همین رقم تحصیل شد. امسال این عدد با توجه به اینکه باید در جلسه نهایی دولت تصویب شود، دوشنبه هفته آینده اعلام می‌شود.

اختصاص ۷۰ هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی در بودجه ۹۸

نوبخت با اعلام اینکه در بخش هزینه‌های عمرانی بودجه سال آینده به رشد تولید، اشتغال و کاهش فقر مطلق توجه شده است، توضیح داد: برای اینکه به رشد اقتصادی دست یابیم، ۷۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی اختصاص داده‌ایم.

به گفته وی، البته طرح‌های عمرانی در بودجه سال آینده به شکلی اولویت‌بندی شده‌اند که بتوان بسیاری از طرح‌ها را در سال ۹۸ به بهره برداری رساند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: اختصاص اعتبار به طرح‌هایی که در سفر رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری به تصویب رسیده‌اند، در اولویت قرار دارد تا اشتغال را در این سطح، پایدار کنیم.

وی گفت: اقدام دیگری در بودجه ۱۳۹۸ به منابع دولت برای طرح‌های دولتی باز می‌گردد که می‌توانیم از منابع بانکی و صندوق برای واحدهای تولیدی در بخش خصوصی استفاده کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: قرار است منابعی نیز به صورت بلاعوض و بخشی به صورت وام‌های ارزان قیمت در قالب وجوه اداره شده در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد تا در شرایطی که آنها دچار افزایش هزینه ناشی از قیمت ارز و هزینه‌های تولید شده‌اند، از کمک دولت برخوردار شوند.

نوبخت گفت: این دو روش تنها منحصر به طرح‌های عمرانی و واحدهای تولیدی خاص حوزه صنعت نیست بلکه بخش کشاورزی و خدمات را نیز شامل می‌شود.

معاون رییس جمهوری بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه تلاش می‌کند، نقش نظارتی، برنامه ریزی و پشتیبانی مالی را برای طرح‌ها انجام دهد هرچند باید گفت منابع بودجه محدود بوده و طبیعی است که هر دستگاه تلاش می‌کند بیشترین منابع را بگیرد.

وی توضیح داد: برای نمونه در حوزه گندم اگر فقط بحث تامین مالی گندمکاران بود، باید شورای اقتصاد به جای اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۱۴۷۰ تومان تعیین کند، باید ۲ تا سه در نظر می‌گرفت اما بحث ما تنها کشاورزی و گندم نیست باید در عین حال باید به بازنشستگان، فرهنگیان و دانشگاهیان نیز توجه کنیم.

نوبخت یادآور شد: امسال برای اینکه مطالبه گندمکاران را زودتر بپردازیم، سه هزار میلیارد تومان با سود ۲۰ درصد از بانک‌ها پول دریافت کردیم، حال یک تشکل کشاورزی تحریک می‌کند که این مقدار (نرخ خرید تضمینی ۱۴۷۰ تومانی گندم) کم است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با قدردانی از تلاش تشکل‌های صنفی، آنها را از تحریک برحذر داشت و گفت: از مردم می‌خواهیم که شرایط حساس کشور را بدانند.

وی درباره برنامه دولت برای کاهش فقر مطلق نیز اظهار داشت: در چند سال اخیر مستمری افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی را سه تا پنج برابر افزایش دادیم و این اقدام را در بودجه سال آینده نیز ادامه می‌دهیم.

نوبخت تاکید کرد: افرادی که مستحق دریافت یارانه نقدی هستند سال آینده نیز دریافت می‌کنند و علاوه بر آن به این بخش بسته‌های حمایتی نیز می‌پردازیم. البته این بسته‌ها در چارچوب بودجه نیست بلکه قالب سیاست‌های جبرانی ادامه دارد. وی تصریح کرد: همه تلاش می‌کنیم که به نحو شایسته نسبت به این شرایط تحریمی عبور کنیم تا کمترین فشار به مردم بیاید.

همه باید به ظریف کمک کنیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره استیضاح محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه گفت: مطالبی که آقای ظریف گفتند براساس واقعیت است. وی افزود: در شرایط حاضر که دکتر ظریف از حقوق ملت ایران در عرصه بین‌المللی دفاع می‌کند، همه باید به وی کمک کنیم.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز