پمپئو : کاهش مناسبات آمریکا با عربستان خطایی بزرگ است

Submitted on چ., 11/28/2018 - 19:17

پمپئو : کاهش مناسبات آمریکا با عربستان خطایی بزرگ است
مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، با انتشار نامه ای در صفحۀ اینترنتی وزارت امور خارجۀ این کشور با اشاره به قتل جمال خاشقجی گفته است : کاهش مناسبات با عربستان سعودی برای امنیت آمریکا خطا است و تاثیری بر سیاست عربستان ندارد.


مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ آمریکا
REUTERS/Jonathan Ernst

در این نامه، وزیر امور خارجۀ آمریکا تصریح کرده است که قتل جمال خاشقجی در ترکیه انتقادهایی را در کنگره و رسانه های آمریکا برانگیخته است. اما، کاستن سطح مناسبات آمریکا و عربستان اشتباهی بزرگ برای امنیت ملی آمریکا و متحدانش به شمار می رود.

بر اساس تحقیقات سازمان اطلاعات آمریکا، سیا، ولیعهد عربستان دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است.

مایک پمپئو در این نامه که پیش از حضور وی در سنای آمریکا منتشر شده، تأکید کرده است که عربستان قطبی قدرتمند برای ثبات خاورمیانه است و ریاض می کوشد ضمن دفاع از دموکراسی شکنندۀ عراق باعث شود که این کشور نسبت به منافع غرب و نه حکومت تهران وفادار بماند.

در نامه اش وزیر امور خارجۀ آمریکا پرسیده است : آیا تصادفی است کسانی که با بهره برداری از قتل جمال خاشقجی سیاست دونالد ترامپ را در قبال عربستان محکوم می کنند، همان هایی هستند که از نزدیکی باراک اوباما و حکومت ایران پشتیبانی می کردند، یعنی : رژیمی که هزاران نفر از جمله صدها آمریکایی را در جهان کشته و خود مردم ایران را سرکوب می کند؟

مایک پمپئو افزوده است که دولت عربستان در همکاری با کشورهای میزبان به ویژه مصر و همچنین با تقویت پیوندهایش با اسرائیل مدیریت موج پناهندگانی را برعهده گرفته که از جنگ داخلی سوریه می گریزند.

مایک پمپئو سپس یادآور شده است که عربستان میلیون ها دلار به نبرد آمریکا علیه گروه داعش و دیگر سازمان های تروریستی اختصاص داده است و تولید نفت عربستان و ثبات اقتصادی آن عناصر کلیدی رفاه و رشد در منطقه و امنیت جهانی انرژی است.

با این حال، مایک پمپئو قول داده است که اگر داده های بیشتری در خصوص قتل خاشقجی فاش شود آمریکا مجازات های تازه ای را در قبال مقامات سعودی در نظر می گیرد. وزیر امور خارجۀ آمریکا همچنین از ۱٣۱ میلیون دلار کمک غذایی به یمن خبر داده است، جایی که یک ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان مواضع شیعیان حوثی را از سال ٢۰۱۵ بمباران می کند.

ترامپ با ولیعهد عربستان ملاقات نمی‌کند
جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، می گوید که ملاقاتی میان دونالد ترامپ و ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، در حاشیۀ نشست گروه بیست قدرت اقتصادی جهان در آرژانتین پیش بینی نشده است.

جانو بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا
Alexander Zemlianichenko/Pool via REUTERS/File Photo

قرار است امروز چهارشنبه بیست و هشتم نوامبر وزیر امور خارجۀ آمریکا، مایک پمپئو، و وزیر دفاع این کشور، جیم متیس، آخرین گزارش تحقیقات دربارۀ قتل روزنامه نگار منتقد سعودی، جمال خاشقجی، را به سناتورهای آمریکایی ارایه کنند، به ویژه بعد از آنکه دونالد ترامپ رژیم سعودی را مسئول این قتل ندانست.

رئیس جمهوری آمریکا با تأکید بر نقش عربستان در بازار نفت و صیانت از منافع آمریکا مایل است که واشنگتن همچنان متحد ریاض باقی بماند.

بر پایۀ تحقیقات سازمان اطلاعات آمریکا، سیا، ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، دستور قتل جمال خاشقجی را در کنسولگری عربستان در استانبول شخصاً صادر کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا، دیروز سه شنبه، بیست و هفت نوامبر در گفتگو با واشنگتن پست بعید ندانست که پس از درگیری یکشنبه گذشته میان ملوانان روس و اوکراینی در تنگۀ کرچ ملاقات رئیس جمهوری آمریکا با همتای روس وی، ولادیمیر پوتین، در حاشیۀ نشست گروه بیست قدرت اقتصادی جهان در بوینس آیرس لغو شود.

برای مقابله با تحریم ها، دولت ایران ساماندهی قاچاق کالا در مناطق مرزی را در دستور کار قرار می دهد
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در نشست بین المللی تعاون که امروز چهارشنبه هفتم آذرماه در تهران برگزار شد در سخنانی نسبتاً مبسوط بر ضرورت ساماندهی قاچاق کالا در مناطق مرزی کشور از طریق ایجاد تعاونی ها تأکید کرد.

علی لاریجانی گفت : باید صادرات و واردات کالا از طریق "ته لنجی و کولبری" ساماندهی و تسهیل شود و با ایجاد تعاونی ها ظرفیت های آنها توسعه یابد. لاریجانی سپس اضافه نمود : از این طریق منفعتی نیز عاید کولبران و صاحبان لنج ها در مناطق مرزی کشور می شود.


علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران
ایسنا

به گفتۀ رئیس مجلس شورای اسلامی ایران "تعاونی ها می توانند ظرفیت اقتصادی بزرگی در این زمینه ایجاد کنند." وی گفت که هم مجلس از چنین طرحی حمایت می کند و هم "دولت نظر مثبتی" نسبت به آن دارد.

در اظهاراتی جداگانه، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، امروز چهارشنبه هفتم آذر ماه در جلسۀ هیئت دولت با اشاره به انتخاب استانداران چهار استان مرزی آذربایجان شرقی، مازندران، خراسان جنوبی و خراسان شمالی، گفت : "استان های مرزی کشور در شرایط تحریم مسئولیت و بار سنگین ویژه ای برعهده دارند." وی بر ضرورت فعالتر شدن بازارچه های مرزی تأکید کرد و افزود : تصمیم هایی جهت ارایه تسهیلات در مناطق آزاد تجاری اتخاذ شده تا روند واردات در این مناطق تسهیل شود.

حسن روحانی گفت که مناطق آزاد تجاری در استان های مرزی باید به انبار و تأمین کنندۀ کالاهای مورد نیاز کشور، به ویژه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها تبدیل شوند.

وی تشدید فعالیت مناطق آزاد استان های مرزی کشور و توسعۀ همکاری های آنها با کشورهای همسایه را تلاشی "در مسیر مبارزه با تحریم" خواند و گفت : برای نمونه استان مازندران به دلیل وجود بندر مهم امیرآباد و استان خراسان جنوبی به دلیل هم مرز بودن با افغانستان و نزدیکی به پاکستان می توانند تاثیر خوبی بر صادرات و واردات کالا بگذارند.

به گفتۀ مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله اکبر ترکان، مناطق آزاد تجاری این کشور، مناطق عمدۀ قاچاق کالا به شمار می روند.

آلمان یا فرانسه میزبان "سازوکار ویژه مالی ایران با اروپا" می‌شود
وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات های اروپایی خبر داد که در بروکسل توافقی بر سر محل استقرار "سازوکار ویژه مالی ایران با اروپا" صورت گرفته است. فرانسه یا آلمان میزبان نهادی می شود که اروپا برای ایجاد کانال مالی با ایران طراحی کرده است؛ در صورتی که فرانسه میزبان شود، یک مقام آلمانی ریاست این نهاد را به عهده می گیرد و در صورتی که آلمان میزبانی آن را به عهده بگیرد، ریاست این نهاد مالی اروپایی به یک فرانسوی سپرده می شود. این در حالی است که دیپلمات‌های ارشد ایرانی شرکت کننده در چهارمین دور گفت وگوهای بلندپایه سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا و سومین سمینارهمکاری های صلح آمیزهسته ای در بروکسل، خواهان اجرای سریع تعهدات کشورهای اروپایی در جهت حفظ برجام شدند.

آلمان یا فرانسه میزبان "سازوکار ویژه مالی ایران با اروپا" می‌شود
به نوشته وال استریت ژورنال نهاد اجرایی "سازوکار ویژه مالی ایران با اروپا" از سوی آلمان و فرانسه تامین مالی می شود و به صورت مستقیم تحت مالکیت دولت های اروپایی مشارکت کننده است تا از تحریم های احتمالی واشنگتن مصون بماند. در همین راستا، میگل آریانس کانیته کمیسر انرژی اتحادیه اروپا روز گذشته و در یک نشست خبری مشترک با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اطمینان داد: اتحادیه اروپا در باره استقرار "سازوکار ویژه مالی ایران با اروپا"تلاش می کند و خواستار آنست که این یک سازو کار مؤثر و پایدار باشد. درهمین حال خبرگزاری فرانسه با استناد به منابع نزدیک به این پرونده خبر داد که "سازوکار ویژه مالی ایران با اروپا" ظرف دو هفته آینده اعلام خواهد شد.

اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده است که بیش از ١۰ کشور اروپایی در "سازوکار ویژه مالی ایران با اروپا" مشارکت کنند و احتمالا با گذشت زمان کشورهای بیشتری از جمله چین به این گروه بپیوندند.

کمیسر انرژی اتحادیه اروپا همچنین گفت که" برجام بر اساس اهدافی که برای آن مشخص‌شده، کاملاً کار می‌کند و این اطمینان را می‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است."

علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم در نشست خبری مشترک دیروز با کمیسر انرژی اتحادیه اروپا گفت: اروپایی ها مشکلاتی دارند، اما در حال پیاده کردن ساز و کاری هستند که می تواند تعامل ایران با اتحادیه اروپا را در زمینه مالی و فروش نفت تأمین کند." وی همچنین ابراز امیدواری کرد که جامعه جهانی و اعضای برجام تمام تلاش خود را برای حفظ این توافق صورت دهند. علی اکبر صالحی گفت اگر این توافق از بین برود، نه ایران، نه اتحادیه اروپا و نه جامعه جهانی از آن نفعی نخواهند برد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تأکید کرد: این نبردی است که بایستی در آن پیروز شویم و بازنده شدن در آن خسارات زیادی به همراه خواهد داشت.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز در همین نشست گفت: اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را به صفر نزدیک کرده است. وی خواهان سرعت بخشیدن و اجرای کارآمد و پی‌گیرانه‌ی تعهدات سایر اعضای برجام، به ویژه کشورهای اروپایی شد.

عباس عراقچی تصریح کرد:"تعلل در اجرای تعهدات، این دستاورد مهم دیپلماسی برای جامعه بین المللی را با چالش جدی روبرو خواهد ساخت و جمهوری اسلامی ایران در این صورت بر اساس استقلال و منافع خود تصمیم خواهد گرفت."

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز