وزارت امور خارجه ایران بازداشت دو تبعه ایران در آمریکا به اتهام جاسوسی را تائید کرد

Submitted on Mon, 01/14/2019 - 23:00

وزارت امور خارجه ایران بازداشت دو تبعه ایران در آمریکا به اتهام جاسوسی را تائید کرد
مجید قربانی، یکی از دو متهم جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران، به مدت بیست سال در رستوران دریا کار می‌کرد.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت أمور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بازداشت دو تبعه ایرانی در آمریکا را ادامه سیاست آمریکا در اتهام‌زنی به اتباع ایرانی برشمرد. در روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت دو شهروند ایرانی آمریکایی از سوی پلیس فدرال آمریکا به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

بهرام قاسمی، در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه ۱۴ ژانویه/۲۴ دی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر دستگیری دو تبعه ایرانی در آمریکا به اتهام جاسوسی گفت: "سیاست آمریکا نسبت به ایران مشخص است و متاسفانه گاهی شاهد این هستیم که از این نوع اتهامات نسبت به اتباع ایرانی وارد می‌کنند و چندان توقعی از این دولت متخاصم وجود ندارد".

به گزارش نشریه لس‌آنجلس تایمز، که روز ۱۳ ژانویه/۲۳ دی، منتشر شد، دو شهروند ایرانی آمریکایی به نام‌های "مجید قربانی" و "احمدرضا محمدی دوستدار" به اتهام جاسوسی برای ایران در ایالت کالیفرنیا توسط پلیس فدرال آمریکا بازداشت شدند.

بر أساس این گزارش، این دو تن از تابستان ۲۰۱۷ تا بهار ۲۰۱۸ تحت نظر پلیس "اف‌بی‌آی" آمریکا بودند و "اف‌بی‌آی" دست‌کم یک فایل صوتی از مکالمه این دو شخص در اختیار دارد که مجید قربانی به احمدرضا محمدی دوستدار از پیشرفت کار در ارتباط با شناسایی مجاهدین خلق در آمریکا خبر داده است.

به گزارش لس‌آنجلس تایمز، مجید قربانی، ۵۹ ساله، متولد ایران، از حدود ۲۰ سال پیش، در رستوران "دریا" در جنوب ایالت کالیفرنیا مشغول به کار بوده است. احمدرضا محمدی دوستدار، ۳۸ ساله، هم متولد آمریکا، مشاور انرژی، ساکن "لانگ بیچ"، در ایالت کالیفرنیا است که در بین دوستان خود با نام مستعار "تپل" شهرت دارد.

همین منبع با اشاره به اتهام وارده نسبت به این دو شهروند ایرانی آمریکایی می‌افزاید: این دو نفر سعی در شناسایی أموال و تاسیسات اسرائیلی‌ها و یهودیان، همچنین اعضا "سازمان مجاهدین خلق" در آمریکا و معرفی آنان به حکومت جمهوری اسلامی ایران را داشتند.

به نوشته لس‌آنجلس تایمز، این افراد که تحت نظر "اف‌بی‌آی" قرار داشتند، بارها به جمع‌آوری فیلم و عکس از اعضا سازمان مجاهدین خلق پرداخته و مدارک جمع‌آوری شده خود را در سفرهای خود به تهران به ایران منتقل کرده‌اند. از جمله این مدارک، تصاویر تهیه شده از گردهمایی‌های اعضا سازمان مجاهدین خلق در نیویورک و واشنگتن، دیدار اعضا مجاهدین خلق با تعدادی از سناتورهای آمریکایی و مراکز یهودیان در شیکاگو است.

این مستندات از سوی دادستان در دادگاه رسیدگی به پرونده این دو نفر ضمیمه شده است. دادستان فدرال همچنین گفته است این افراد، بارها به ایران سفر کرده‌اند تا دستورات لازم برای چگونگی پوشش ماموریت خود را دریافت دارند. همچنین، در یک مورد، در بازگشت مجید قربانی از ایران در بهار ۲۰۱۸ ماموران برگه‌ای را در کیف دستی او می‌یابند که دستورات و ماموریت او به فارسی بر روی آن نوشته شده بود.

مجید قربانی در روز نهم اوت سال گذشته در رستوران دریا و در برابر همکارانش توسط ماموران اف‌بی‌آی بازداشت شد و احمدرضا محمدی دوستدار هم در همین روز در شیکاگو دستگیر شد.

نازنین زاغری در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد
نارنین زاغری-راتکلیف، خبرنگار بریتانیایی ایرانی تبار که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی است از امروز دوشنبه چهاردهم ژانویه در اعتراض به وضعیت خود در زندان دست به اعتصاب غذا زد.

بنیاد تامپسون رویترز که در آن خانم نازنین زاغری شاغل است و همچنین خانوادۀ وی با اعلام این خبر افزوده اند که خانم زاغری در تماس تلفنی که امروز دوشنبه چهاردهم ژانویه از زندان اوین با همسرش ریچارد راتکلیف داشته به او گفته است که از امروز اعتصاب غذای خود را نخست به مدت سه روز آغاز کرده است.

نازنین زاغری چهل سال دارد و توسط دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی به اتهام تبانی و توطئه علیه رهبران مذهبی جمهوری اسلامی ایران به پنج سال زندان محکوم شده است.

از جمله مطالبات نازنین زاغری دسترسی به پزشک و دارو است.

وزیر امور خارجۀ بریتانیا، جرمی هانت، امروز سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن را برای گفتگو در اینباره احضار کرد. به گفتۀ خانم مونیکا ویلا، مدیرکل بنیاد تامپسون رویترز، "این شدیداً بهت آور است" که همکار وی، نارنین زاغری-راتکلیف، ناچار باشد برای اعتراض به "رفتار غیرانسانی" زندان جمهوری اسلامی با او دست به اعتصاب غذا بزند.

واشنگتن در سپتامبر گذشته خواستار طرح بمباران ایران شده بود
روزنامهٔ آمریکایی «وال-استریت جورنال» در شمارهٔ دیروز خود، یکشنبه سیزدهم ژانویه، نوشت که در سپتامبر گذشته کاخ سفید از وزارت دفاع آمریکا خواسته بود که طرح یک حملهٔ نظامی به ایران را فراهم کند. روزنامهٔ آمریکایی نوشته است که این درخواست در پی حملات خمپاره‌ای نیروهای وابستهٔ ایران در اطراف سفارت آمریکا در بغداد در نهم سپتامبر گذشته، صورت گرفت.

روزنامهٔ آمریکایی تصریح کرده است که در پی این حمله یک رشته نشست به ریاست جان بولتون، مشاور امور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، در کاخ سفید برگزار شد. در پی این نشست ها، شورای امنیت ملی آمریکا به ریاست جان بولتون، از وزارت دفاع این کشور خواست که گزینه های نظامی برای حمله به ایران در اختیار کاخ سفید بگذارد.


رئیس جمهوری آمریکا به همراه وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا
©REUTERS/Jonathan Ernst

"وال-استریت جورنال" افزوده است که این درخواست نگرانی مقامات پنتاگون را شدیداً برانگیخت.

سرهنگ "راب مانینگ"، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، گفته است که این وزارتخانه نهادی است که برای رئیس جمهوری آمریکا گزینه های نظامی در مقابل مجموعه ای از تهدیدها از جمله تهدید ایران را طرحریزی و ارایه می کند تا هم مانع از هر گونه تهدید شود هم در صورت نیاز به یک اقدام خصمانه پاسخ نظامی داده شود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجهٔ آمریکا، در سفرش به دوحه که دیروز یکشنبه چهاردهم سپتامبر صورت گرفت از هرگونه اظهار نظر در اینباره خودداری کرد. همزمان با اظهارات نشریهٔ «وال-استریت جورنال»، نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، اظهار داشت که این کشور مواضع حزب الله لبنان و انبار مهمات حکومت ایران را در فرودگاه بین المللی دمشق بمباران کرده است.

اندکی بعد از پرتاب خمپاره به اطراف سفارت آمریکا در بغداد، کاخ سفید هشدار داده بود که حکومت تهران را مسئول هر گونه حمله ای خواهد دانست که به تجهیزات و ساختمان سفارت آمریکا در بغداد صدمه بزند.

هواپیمای باری نیروی هوایی ایران در نزدیکی کرج سقوط کرد
یک فروند هواپیمای باری نیروی هوایی ایران در نزدیکی کرج سقوط کرد و پانزده تن از سرنشینانش کشته شدند.
ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که یک فروند هواپیمای باری نیروی هوایی این کشور، از نوع بوئینگ ٧۰٧، "به علت شرایط نامساعد جوّی" در نزدیکی کرج سقوط کرد و پانزده تن از سرنشینان آن کشته شدند. به گفتۀ ارتش این هواپیما شانزده سرنشین داشته است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، گفته است که تنها بازماندۀ این حادثه مهندس پرواز بوده که به بیمارستان منتقل شده است. ارتش جمهوری اسلامی در بیانیه خود تصریح کرده است که هواپیما حامل گوشت از بیشکک، پایتخت قرقیزستان، به مقصد تهران بوده است. در این بیانیه تصریح شده است که حادثه در پی تلاش خلبان برای فرود اضطراری در فرودگاه فتح در نزدیکی کرج صورت گرفته است. بیانیه همچنین مدعی است که هواپیما در جریان فرود از باند فرودگاه خارج شد و پس از اصابت به یک دیوار آتش گرفت.

دادستان کل جمهوری اسلامی : اسماعیل بخشی دروغ گفته شکنجه شده؛ با او برخورد خواهد شد
حجت الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی ایران، اسماعیل بخشی، کارگر اعتصابی نیشکر هفت تپه را به دروغگویی در مورد شکنجه شدنش توسط مأموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی متهم کرد و تلویحاً هشدار داد که با او مطابق قانون برخورد خواهد شد.

دادستان کل جمهوری اسلامی گفته است که در پی نامۀ اسماعیل بخشی به وزیر اطلاعات در اعتراض به شکنجه شدنش توسط مأموران اطلاعاتی، رئیس قوۀ قضائیه هیئتی را مأمور تحقیق در اینباره کرد. دادستان کل جمهوری اسلامی می گوید که نتایج تحقیق این کمیته نشان می دهد که ادعای اسماعیل بخشی در مورد شکنجه شدنش "از اساس دروغ بوده" و نامبرده با "اهداف و انگیزه های خاص سیاسی" چنین مطلبی را اعلام کرده است.


محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور
FARS

محمد جعفر منتظری اسماعیل بخشی و دیگر کارگران معترض نیشکر هفت تپه را به "شایعه پراکنی" نیز متهم کرده و گفته است که اسماعیل بخشی "فرد عادی و معمولی نیست و به لحاظ ارتباط هایی که با بعضی جاها داشته و همچنین به لحاظ جرایمی که مرتکب شده، ای بسا برای پوشاندن این جرایم ادعا کرده" که پس از دستگیری شکنجه شده است.

دادستان کل جمهوری اسلامی در پایان گفته است که قوۀ قضائیه به این نتیجه رسیده که "هیچ شکنجه ای علیه اسماعیل بخشی در کار نبوده" و "چنانچه این فرد مرتکب جرم شده باشد" – که از نظر دادستان کل کشور شده است – "در چارچوب قوانین و مقررات با او برخورد خواهد شد."

پیش از این رئیس قوۀ قضائیه، آیت الله صادق آملی لاریجانی، پیش از اعزام کمیتۀ تحقیق برای بررسی صحت و سقم شکنجۀ اسماعیل بخشی توسط مأموران وزارت اطلاعات، ادعا کرده بود که نامۀ اعتراضی اسماعیل بخشی به وزیر اطلاعات "در ادامۀ پروژه دشمنان جمهوری اسلامی ایران است." اسماعیل بخشی نمایندۀ کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپه در نامه ای به حجت الاسلام محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، او را به پاسخگویی در مورد شکنجه هایی فراخوانده بود که پس از بازداشت توسط مأموران وزارت اطلاعات متحمل شده بود.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز