واکنش پلیس آگاهی به احضار علی دایی و صادق زیباکلام: برای "مصاحبه دعوت شدند نه بعنوان متهم"

Submitted on جمعه, 10/05/2018 - 20:14

واکنش پلیس آگاهی به احضار علی دایی و صادق زیباکلام: برای "مصاحبه دعوت شدند نه بعنوان متهم"


محمدرضا مقیمی- رییس پلیس آگاهی ناجا

پلیس آگاهی نیروی انتظامی ایران می‌گوید: برخی از سلبریتی‌ها برای انجام مصاحبه و ارائه توضیحات درباره جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان غرب کشور دعوت شده بودند نه به عنوان مجرم و متهم. در روزهای اخیر علی دایی، فوتبالیست برجسته ایران و صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی، تصویری از یک احضاریه از سوی پلیس آگاهی ناجا را منتشر کردند که از آنان خواسته شده بود تا برای ارائه پاره‌ای توضیحات در مورد چگونگی و میزان جمع‌آوری کمک‌های مردمی در زمان زمین‌لرزه در غرب کشور به مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا مراجعه کنند.

انتشار تصاویر احضاریه از سوی علی دایی و صادق زیباکلام در فضای مجازی، واکنش بسیاری از کاربران را به‌دنبال داشت. پلیس آگاهی نیروی انتظامی در پی اقدام این دو چهره سرشناس ورزشی و سیاسی، در واکنش اعلام کرد: "زمانی که کمک‌های مردمی برای هموطنان زلزله‌زده جمع می‌شد، ابتدا سازمان‌دهی مشخصی برای آن وجود نداشت و افراد مختلفی زحمت کشیده و اقدام به جمع‌آوری کمک کردند. الان لازم است بدانیم که این کمک‌ها چه میزان است و کجا اتفاق می‌افتد".

محمدرضا مقیمی، رییس پلیس آگاهی ناجا در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت: "دعوت افراد مختلف به پلیس آگاهی برای انجام مصاحبه در این خصوص بوده است، افرادی که به پلیس آگاهی دعوت شدند، نه به عنوان مجرم و متهم، بلکه به عنوان مطلع دعوت و این دعوتنامه برای خیلی‌ها صادر شد و آنها هم و آمدند و صحبت کردند و توضیحاتی را ارائه کردند، البته برخی هم نیامدند".

این مقام ارشد پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه "پلیس آگاهی ناجا ضابط قوه قضائیه است و وظیفه اجراء دستورات قضایی را دارد"، تاکید کرد: در این مورد "به هیچ عنوان بحث مجرمیت و بازداشت این افراد مطرح نیست، این افراد با حکم قضایی دعوت شدند و قاضی از ما خواسته بود از این افراد دعوت کنیم و ما هم این کار را انجام دادیم. در مورد چند نفری هم ما قبلا چند بار رفتیم و جوابی ندادند و مأموران ما مجبور شدند برای اجرای دستور قضایی احضاریه را الصاق کنند".

علی دایی، فوتبالیست ایرانی و دارنده رکورد جهانی بیشترین تعداد گل در بازی‌های ملی، روز پنج‌شنبه ۴ اکتبر/۱۲ مهر، با انتشار تصویری از احضار به پلیس آگاهی برای ادای پاره‌ای توضیحات خبر داد.

علی دایی، همچنین با انتشار نامه‌ای خطاب به "ریاست مرکز عملیات ویژه پلیس آگاهی ناجا"، با برشمردن میزان و مبلغ کمک‌های غیرنقدی و نقدی جمع‌آوری شده، از اینگونه برخورد قضایی ابراز تاسف کرده و در اعتراض تاکید کرد: "اینگونه برخوردها با اشخاصی چون اینجانب سبب خواهد شد تا در آینده و در شرایط مشابه، کسی برای کمک به مردم برنخیزد و تبعات ورود به عرصه کمک‌رسانی را برنتابد".

هشدار شدید رئیس سازمان محیط ایران درباره وضعیت وخیم آب و زمین در این کشور


عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران

"عیسی کلانتری"، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست ایران، دریک مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری فرانسه، هشدارداده است که، درصورت عدم انجام اقدامات فوری وموثر، ممکن است وضعیت محیط زیست در ایران به مرحله غیرقابل بازگشت برسد.

عیسی کلانتری دراین مصاحبه، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت استفاده ناهنجاراز آب درایران، می‌گوید چنانچه اقدامات فوری درباره مصرف آب صورت نگیرد در زمانی کم وبیش بین ۲۰ تا ۳۰ سال هفتاد درصد زمین‌های قابل کشت در ایران نابود خواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست ایران می‌گوید: ما درحال حاضر صد درصد ذخایر‌ تجدید‌پذیر آب کشور را مورد استفاده قرارمی‌دهیم، این درحالی است که ضوابط بین‌المللی استفاده از این ذخایر را چهل درصد تعیین کرده است.

خبرگزاری فرانسه در حاشیه مصاحبه می‌نویسد: ایران در حال حاضر با بلایای محیط زیستی مهمی رو به روست مانند، خشکسالی‌های پی درپی وطولانی مدت، آلودگی هوای شهرهای بزرگ، فرسایش و رانش زمین، بیابان‌زایی و طوفان های شنی.

رئیس سازمان محیط زیست ایران هشدارداده است که استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی ایران تهدیدی جدی است و می‌تواند پیامدهای وخیمی برای جامعه در پی داشته باشد.

عیسی کلانتری می‌‌گوید: دلیل به وجود آمدن وضعیت کنونی را می‌توان درافزایش جمعیت، تغییرات جوی و سیاست های نامناسب جستجو کرد.

وی می‌افزاید: با این حال چنانچه در بسیاری از مناطق کشور به استفاده نامتناسب از آبهای سطحی و زیرزمینی پایان داده و مصرف آب کاهش داده شود می‌توان امیدوار بود که خسارات وارده طی ۳۰ تا ۴۰ سال آینده ترمیم شود.

به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، درحال حاضرمبرم‌ترین اولویت کشور این است که عمده‌ترین عناصر محیط زیستی یعنی آب و زمین تحت حفاظت شدید قرارگیرد، بقیه‌ی مشکلات ناشی از خطاهای انسانی است که می‌توان آنها را تصحیح کرد.

رییس پلیس اینترپل مفقود شد

Picture taken May 8, 2018. Jeff Pachoud/Pool via Reuters

تحقیقات پلیس فرانسه برای یافتن اطلاعات در مورد سرنوشت رییس اینترپل در جریان است.

پلیس فرانسه تحقیقاتی را درباره مفقود شدن رییس پلیس بین‌الملل، اینترپل، آغاز کرده است. منگ هونگ‌وی، رییس اینترپل از نوامبر ۲۰۱۶ عهده‌دار این مسئولیت بود. به گفته منابع پلیس فرانسه، از روز ۲۹ سپتامبر سال جاری، زمانی که منگ هونگ‌وی، فرانسه را به مقصد چین، کشور زادگاهش، ترک کرد، هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع پلیس فرانسه گزارش داد: بدنبال بی‌اطلاعی از وضعیت منگ هونگ‌وی، همسر وی از سوی پلیس قضایی مورد بازجویی قرار گرفت.

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از خانواده آقای هونگ‌وی گزارش داد که آنان هیچگونه اطلاعی از وی نداشته، نمی‌دانند که او کجاست و نمی‌توانند با وی ارتباط برقرار کنند.

منگ هونگ‌وی، ۶۴ ساله، که ساکن لیون فرانسه است، پیش از قبول مسئولیت ریاست اینترپل، وزیر امنیت عمومی در دولت چین و یکی از اعضا حزب کمونیست چین بود. انتصاب وی به مقام ریاست پلیس بین‌الملل، انتقادهای زیادی را از سوی انجمن‌های دفاع از حقوق بشر در پی داشت.

دفتر غرب آسیای عفو بین‌الملل، در سال ۲۰۱۶، ضمن انتقاد از انتصاب منگ هونگ‌وی به ریاست اینترپل، تاکید کرد: این انتصاب به منزله یک زنگ خطر است زیرا که چین، برای سال‌های متمادی، سعی داشته تا از پلیس اینترپل برای دستگیری شهروندان منتقد و پناهندگان چینی به کشورهای خارجی استفاده کند. این اقدام بر خلاف اصول پلیس اینترپل است، به همین جهت باید به دقت احکام تعقیب این نهاد جهانی را که بنا به درخواست دولت‌ها صادر می‌شود، زیر نظر داشت.

مدت فعالیت منگ هونگ‌وی در پلیس بین‌الملل تا پایان سال ۲۰۲۰ می‌باشد. دفتر مرکزی پلیس اینترپل در شهر لیون فرانسه واقع است.

هند-روسیه: قرارداد سامانه دفاع موشکی اس- ۴۰۰ نهایی شد


نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، روز جمعه پنجم اکتبر در دهلی‌نو
Yuri Kadobnov/Pool via REUTERS
همزمان با سفر رسمی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه به هند، قرارداد فروش سامانه دفاع هوایی و موشکی اس- ۴۰۰ به ارزش بالغ بر ۵ میلیارد دلار میان دو کشور، در دهلی نو، به امضا رسید. پیش از این، واشنگتن نسبت به خرید این سامانه موشکی پیشرفته از روسیه، به هند هشدار داده بود.

ولادیمیر پوتین به همراه نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، روز جمعه پنجم اکتبر، همزمان با سفر دو روزه رسمی به هند، در یک نشست مشترک مطبوعاتی شرکت کرد اما رهبران دو کشور در این نشست مشترک مطبوعاتی، درباره به نتیجه رسیدن قرارداد فروش سیستم دفاع هوایی و موشکی دوربرد اس-۴۰۰ هیچگونه اظهارنظری نکردند. تنها در بیانیه‌ مشترکی که دقایقی پس از این نشست مطبوعاتی منتشر شد، رهبران دو کشور از نهایی شدن این توافق استقبال کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک در هند گزارش داد: قرارداد نهایی فروش سیستم دفاع هوایی و موشکی دوربرد اس-۴۰۰، صبح جمعه پنجم اکتبر ، میان مسکو و دهلی‌نو نهایی شد. بر اساس این گزارش، زمان تحویل این سامانه دفاع هوایی و موشکی تا حدود دو سال دیگر، پایان سال ۲۰۲۰ تعیین شده است.

بدنبال اعلام توافق اولیه میان هند و روسیه، بر سر فروش سامانه دفاع هوایی و موشکی اس- ۴۰۰، واشنگتن به دهلی‌نو هشدار داد که در صورت نهایی شدن این توافق، هند هدف تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار می‌گیرد.

کنگره آمریکا، در سال گذشته میلادی، قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن روسیه بدلیل تجاوز به خاک اوکراین، همچنین دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تحت تحریم و مجازات‌های اقتصادی و نظامی قرار دارد.

بر اساس این قانون که به "کاستا" شهرت یافته است هر کشور یا سازمانی هم که با شرکت‌های روسی قرارداد تسلیحاتی منعقد کند، مشمول مجازات‌های اقتصادی آمریکا می‌شود.

در جریان سفر رسمی ولادیمیر پوتین به هند، ۸ پروتکل و قرارداد همکاری میان دهلی‌نو و مسکو، به‌ ویژه در حوزه هوا و فضا، به امضا رهبران دو کشور رسید. هند، که در صدد است اعزام انسان تا سال ۲۰۲۲ به فضا است بر روی کمک‌های روسیه حساب می‌کند.

ولادیمیر پوتین در جریان این ملاقات رسمی از نارندرا مودی برای سفر رسمی به روسیه در سال آینده میلادی ۲۰۱۹ دعوت بعمل آورد که این دعوت مورد استقبال نخست‌وزیر هند قرار گرفت.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز