واکنش وزارت امور خارجه آمریکا به سالگرد انقلاب اسلامی در ایران: چهل سال شکست

Submitted on ش., 02/02/2019 - 19:36

واکنش وزارت امور خارجه آمریکا به سالگرد انقلاب اسلامی در ایران: چهل سال شکست

وزارت امور خارجه آمریکا: امروز ایران یکی از سرکوب شده‌ترین فضاهای رسانه‌ای را دارد. رژیم حاکم تنها چهل سال شکست را رقم زده است

وزارت امور خارجه آمریکا، با انتشار یک رشته پیام در شبکه‌های اجتماعی به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران واکنش نشان داد و این پیام‌ها را با هشتک "چهل سال شکست" برجسته نمود.

وزارت امور خارجه آمریکا، روز شنبه دوم فوریه، در واکنش به چهلمین سالگرد ورود آیت‌الله خمینی به ایران و پایان دوران سلطنت در این کشور نوشت: "چهل سال پیش، آیت‌الله خمینی، وعده آزادی بیان و آزادی مطبوعات را داد. امروز ایران یکی از سرکوب شده‌ترین فضاهای رسانه‌ای را دارد. رژیم حاکم تنها چهل سال شکست را رقم زده است".

این نهاد ارشد سیاست خارجی آمریکا در ادامه به وعده‌های دیگری از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از جمله، اعطا "آزادی بیان" اشاره کرده و تاکید می‌کند: رژیم ایران به سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران پرداخته و سالانه ‌ده‌ها خبرنگار را بازداشت می‌کند، آنها را به زندان می‌اندازد و خانواده‌هایشان را تهدید می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه می‌افزاید: این رژیم اینترنت را محدود کرده و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را محدود می‌کند. فساد، تورم، سرکوب، اعتیاد، نابودی محیط زیست و فرهنگ هم از جمله مشکلات امروز جامعه ایران است.

نهاد ارشد سیاست خارجی آمریکا با اشاره به بخش دیگری از سخنان آیت‌الله خمینی، در سال ۱۹۷۹ می‌افزاید: آیت‌الله خمینی، در سال ۱۳۷۵ به مردم ایران وعده رفاه مادی و معنوی را داد، چهل سال بعد، رژیم فاسد ایران، اقتصاد کشور را نابود کرد و به میراث اصیل ایران بی‌حرمتی کرده و با وعهده‌های عمل نشده، تنها موجب چهل سال شکست شده است

در بخش دیگری از این پیام‌ها با اشاره به وعده آیت‌الله خمینی به "پایان ظلم‌های گذشته و تلاش برای سعادت‌مند کردن مردم" آمده است: اما امروز"سرکوب، دستگیری، حبس، احکام شلاق علیه مخالفت‌های مسالمت ‌آمیز، چهل سال پس از آن وعده‌های عمل نشده"، در ایران حاکم شده است.

وزارت دفاع ایران از موشک کروز "هویزه" با قابلیت بُرد بلند رونمایی کرد
وزارت دفاع ایران به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، روز شنبه ١٣ بهمن از رونمایی یک موشک کروز زمینی موسوم به "هویزه" با قابلیت بُرد بلند خبر داد و اعلام کرد که این موشک آمادۀ تحویل به نیروی هوافضای سپاه پاسداران می باشد.

سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع ایران روز شنبه ٢ فوریه/ ١٣ بهمن، در جریان مراسم رونمایی از موشک "هویزه" اعلام کرد که «این موشک توسط متخصصان سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است و دارای بُرد پروازی بیش از ١٣٥٠ کیلومتر است و علیه اهداف زمینی ثابت استفاده می شود».

وی آماده سازی و واکنش سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری، اصابت به هدف و قدرت تخریب زیاد را از ویژگی های برجستۀ موشک کروز "هویزه" برشمرد و گفت: «آزمایش پروازی موشک کروز زمینی "هویزه" در بُرد پروازی ١٢٠٠ کیلومتر انجام شده و توانسته است اهدافی از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دهد».

در مراسم رونمایی از موشک کروز "هویزه"، سرتیپ امیرعلی حاجی زاده فرماندۀ نیروی هوافضای سپاه پاسداران نیز حضور یافته بود.

ایران پیش از این در سال ٢٠١٥ از موشک کروز زمینی "سومار" با بُرد ٧٠٠ کیلومتر رونمایی کرده بود. فناوری موشک های کروز، متفاوت از موشک های بالستیک است.

برنامۀ موشک های بالستیک ایران با انتقاد و نگرانی ایالات متحدۀ آمریکا و چند کشور اروپایی مواجه است.

حمله مسلحانه در نیک‌شهر در سیستان و بلوچستان تعدادی قربانی گرفت
قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران در بیانیه‌ای، حمله به پایگاه بسیج را یک "اقدام تروریستی" به دست عوامل "یک گروهک تروریستی" اعلام کرد.

رسانه‌های داخلی ایران از یک حمله مسلحانه به یک پاسگاه بسیج در نیک‌شهر در استان سیستان و بلوچستان گزارش دادند. در جریان این حمله مسلحانه، یک تن کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش منابع داخلی ایران، این حمله مسلحانه، صبح روز شنبه ۱۳ بهمن، همزمان با مراسم صبحگاه در یک پایگاه بسیج به وقوع پیوست.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه به نقل از دادستان عمومی و انقلاب سیستان و بلوچستان گزارش داد: دو فرد مسلح، پس از رویارویی با ماموران، متواری شده و مقادیری مواد منفجره از آنان در محل بر جای مانده است. مجروحان این حمله مسلحانه به بیمارستان منتقل شدند و حال دو تن از آنان وخیم اعلام شده است.

دادستان عمومی و انقلاب استان سیستان و بلوچستان افزود: نیروهای انتظامی و امنیتی در تلاش برای شناسایی و دستگیری عاملان این حمله "تروریستی" هستند.

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران در بیانیه‌ای، این حمله را یک "اقدام تروریستی" به دست عوامل "یک گروهک تروریستی" اعلام کرد.

خبرگزاری تسنیم و میزان اعلام کردند: گروه جیش‌العدل، مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفته است. روز سه‌شنبه گذشته هم این گروه تروریستی مسئولیت دو انفجار انتحاری در زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان را برعهده گرفت.

نیک‌شهر، در فاصله ۵۱۰ کیلومتری جنوب زاهدان واقع است.

آلمان، اتریش، اوکراین و لهستان نگران نتایج لغو پیمان خلع سلاح اتمی INF
ایالات متحد آمریکا در سال ٢٠١٤ اعلام کرد که طرف روسی به تعهدات خود عمل نمی‌کند و سه سال بعد تولید موشک‌های «اسکندر» با بُرد بیش از ۵٠٠ کیلومتر را مغایر با مفاد این پیمان دانست.

REUTERS/Sergei Karpukhin/File Photo

لغو پیمان خلع موشک های هسته ای میان برد از سوی آمریکا و روسیه در اروپا نگرانی های زیادی برانگیخته است. وزیران خارجه آلمان و اتریش این نگرانی را بیان کرده اند و لهستان و سایر کشورهای حوزه دریای بالیتک از قدرت نمائی مسکو می ترسند.

وزیرخارجه آلمان در واکنش به لغو پیمان منع گسترش موشک های هسته ای (INF) اعلام کرد که کشورش ابتکار عمل را در زمینه ایجاد یک پیمان جانشین به دست می گیرد. وی روز شنبه دوم فوریه در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت که در پیمان جدید باید علاوه بر روسیه و آمریکا کشورهای دیگر، از جمله چین هم حضور داشته باشند.

پیش از هایکو ماس وزیرخارجه آلمان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز از ضرورت ایجاد یک پیمان جدید سخن گفته بود. اما هنوز روشن نیست که آیا میان آلمان و آمریکا در این زمینه تبادل نظر و توافقی حاصل شده است یا نه.

خروج آمریکا از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته ای میان برد، لغو این پیمان از سوی روسیه را نیز به همراه داشت. کارین کنایسل وزیرخارجه اتریش روز جمعه نسبت به اقدام واشنگتن ابراز تاسف کرد و از دونالد ترامپ خواست که ضمن عقب انداختن تصمیم لغو این پیمان تاریخی با مسکو وارد گفت و گو شود.

خانم کنایسل در مصاحبه با روزنامه اتریشی "کلاینر تسایتونگ" گفت: "تصمیم آمریکا این نگرانی را ایجاد می کند که رقابت جدید اتمی در جهان آغاز شود یا سایر پیمان های محدود کننده رقابت های تسلیحاتی نیز به تدریج لغو شوند.

هنوز روشن نیست که آلمان تا چه حد در زمینه میانجی گری برای ایجاد یک پیمان جدید موفق خواهد شد و علاوه بر آمریکا و روسیه و آنطور که آلمان می خواهد چین، کدام کشورهای دیگر آن را امضا خواهند کرد.

پایان تهدیدهای 4 ماهه ترامپ

دونالد ترامپ از ماه اکتبر سال گذشته میلادی بارها به خروج از پیمان منع تولید سلاح های هسته ای میان برد تهدید کرده بود. این تهدید برای نخستین بار هنگامی رخ داد که مسکو موشک 9M729را با موفقیت آزمایش کرد.

آمریکا پس از این آزمایش مسکو را متهم کرد که پیمان منعقد شده در سال 1987 را لغو کرده است. آمریکائی ها ادعا کردند که موشک جدید روسی می تواند تا 2600 کیلومتر پرواز کند و تقریبا همه پایتخت های اروپائی را هدف قرار دهد. در حالی که مسکو می گفت حداکثر برد این موشک 480 کیلومتر است.

در چارچوب پیمان سال 1987 که میان اتحاد شوروی سابق و آمریکا منعقد شده است، ساخت و آزمایش هرنوع موشک قادر به حمل کلاهک هسته ای با بردی میان 500 تا 2500 کیلومتر ممنوع است.

نتایج لغو پیمان در شرق و غرب اروپا

به نوشته نشریه سیسرو در میان کشورهای اروپائی بیش از همه اوکراین، لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک بیمناک آثار خطرناک لغو پیمان منع سلاح اتمی هستند. آن ها بیش از گذشته با خطر فشار روسیه روبرو می شوند و به این دلیل با استقرار موشک های میان برد آمریکا در خاک خود موافقت خواهند کرد.

دونالد ترامپ در پی آزمایش موشک جدید روسی اعلام کرده بود که با نظارت ناتو موشک های میان برد خود را در اروپا مستقر خواهد کرد. به نوشته سیسرو، کشورهای اروپای غربی با این اقدام موافقت نخواهند کرد. اشتولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز روز شنبه دوم ژانویه اعلام کرد که پیمان آتلانتیک شمالی برنامه ای برای استقرار موشک های هسته ای در اروپا ندارد.

هایکو ماس وزیرخارجه آلمان ضمن اعلام آمادگی کشورش در مسیر تصویب یک پیمان جدید گفته است: "در دهه های گذشته سیستم های تسلیحاتی زیادی تولید شده است. آلمان خواهد کوشید قواعدی برای تولید و استفاده از این سلاح ها نیز تنظیم شود".

آمریکا «پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای میان بُرد» با روسیه را ترک می‌کند
مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ ایالات متحد آمریکا، روز جمعه «روسیه را به نقض پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای میان بُرد متهم کرد و گفت این اقدام امنیت آمریکا را به خطر انداخته است – ١ فوریه ٢٠١٩

Eric BARADAT / AFP

ایالات متحدۀ آمریکا روز جمعه اول فوریه تهدیدات گذشتۀ خود را به اجرا گذاشت و اعلام کرد که از روز شنبه شرکت خود در «پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای میان بُرد» را به حال تعلیق درمی آورد. رئیس جمهوری آمریکا در ٢١ اکتبر سال گذشته اعلام کرده بود که به سبب نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، آمریکا به پایبندی خود پایان خواهد داد و از آن خارج خواهد شد. دونالد ترامپ روز جمعه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «آمریکا از فردا از اجرای تعهدات خود در چهارچوب پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای میان بُرد» خودداری می‌کند و «روند خروج» خود را به اجرا می گذارد. روسیه از این تصمیم ابراز تاسف کرد و آنرا نتیجۀ پشت کردن آمریکا به تعهدات بین‌المللی خود دانست.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ ایالات متحد آمریکا، روز جمعه در پی بیانیۀ کاخ سفید، اعلام کرد «روسیه [با نقض پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای میان بُرد] امنیت آمریکا را به خطر انداخته است و ما نمی‌توانیم در حالیکه روسیه آنرا بصورت شرم آوری نقض می‌کند، خود را بدان مقید سازیم». او تاکید کرد که بی توجهی روسیه به تعهدات خود «تهدیدی برای میلیون‌ها اروپائی و آمریکائی» محسوب می‌شود.

در واکنش به این تصمیم، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه هم اعلام کرد: مسکو هم از پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌شود. به گفته ولادیمیر پوتین، این ایالات متحده آمریکا بود که پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای را نقض کرد.

پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای میان بُرد در ٨ دسامبر ١٩٨٧ میان ایالات متحد آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در واشینگتن منعقد شده بود. در پی فروپاشی شوروی، روسیه به عنوان دولت جانشین وارث تعهدات گذشته در این زمینه گردید.

بر پایۀ این پیمان واشینگتن و مسکو کلیۀ موشک‌های زمین به زمین کروز و بالستیک کوتاه و میان برد هسته‌ای و متعارف خود با بُرد ۵٠٠ تا ۵۵٠٠ کیلومتر را از میان بردند. تاکید کنیم که «پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای میان بُرد» موشک‌های مستقر در زیردریائی‌ها و ناوهای دریائی و نیز موشک‌های هوا به زمین را در بر نمی‌گیرد.

روسیه در اواسط سال‌های ٢٠٠٠ با اشاره به سلاح‌های ساخته شده توسط چین و اعتراض به برپائی سامانۀ ضدموشکی ناتو در اروپا، این پیمان را مغایر با منافع خود ارزیابی کرد و تهدید نمود آنرا ترک کند. ولادیمیر پوتین در فوریۀ ٢٠٠٧ در کنفرانس امنیتی مونیخ، طرح‌های ناتو و نیز جهانشمول نبودن این پیمان را مورد انتقاد قرار داد و اعلام داشت که در چنین شرایطی «روسیه ناگزیر است به اقدامات لازم در جهت تامین امنیت خود دست زند».

واشینگتن و مسکو با این حال در اکتبر همان سال با انتشار یک بیانیۀ مشترک پایبندی خود را به این پیمان اعلام داشتند، اما ار دیگر کشورها خواستند که بدان بپیوندند.

ایالات متحد آمریکا در سال ٢٠١٤ اعلام کرد که طرف روسی به تعهدات خود عمل نمی‌کند و سه سال بعد تولید موشک‌های «اسکندر» با بُرد بیش از ۵٠٠ کیلومتر را مغایر با مفاد این پیمان دانست.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا در اوایل دسامبر گذشته در مقر ناتو در بروکسل به روسیه ٦٠ روز مهلت داد، کلیۀ سلاح‌های مغایر با تعهدات خود در این پیمان را از میان بردارد. این مهلت روز شنبه دوم فوریه به پایان می‌رسد و از همین رو دونالد ترامپ اعلام داشت که از همان هنگام آمریکا نیز پایبندی خود به این پیمان را به حال تعلیق در می‌آورد و روند خروج خود را از آن آغاز می‌کند.

دونالد ترامپ روز جمعه اعلام کرد که خروج این کشور در یک مهلت شش ماهه قطعی خواهد شد، مگر آنکه در این دوره روسیه کلیۀ موشک‌ها، سامانه‌های پرتاپ و دیگر تجهیزات مغایر با این پیمان را نابود سازد.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه، ماریا زاخاروا، بی آنکه در بارۀ اتهامات آمریکا توضیحی دهد گفت «واشینگتن در این زمینه هیچ سند و مدرکی ارائه نکرده است». او تهدیدات آمریکا را استراتژی «پشت کردن به تهعدات بین‌المللی» از سوی این کشور توصیف کرد و گفت «روسیه آماده گفتگو در بارۀ این پیمان است». سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه تهدیدکرد که در صورت خروج آمریکا از این پیمان، روسیه نیز حق خود می‌داند که تصمیمات مناسب برای پاسخگوئی به این اقدام را اتخاذ نماید».

به نظر کارشناسان نظامی، آنچه بیش از همه روسیه و آمریکا را نسبت به کارآئی این پیمان دچار تردید کرده است، توسعه و تولید فزایندۀ تسلیحات در جمهوری چین است.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز