نماینده آمریکا دراتحادیه اروپا شرکت‌های اروپایی را در صورت تجارت با ایران به‌‌اقدامات تلافی‌جویانه تهدید‌ کرد

Submitted on جمعه, 02/08/2019 - 20:25

آنماینده آمریکا دراتحادیه اروپا شرکت‌های اروپایی را در صورت تجارت با ایران به‌‌اقدامات تلافی‌جویانه تهدید‌ کرد
گوردون سوندلاند، نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا تمامی شرکت های اروپایی را که در چهارچوب ساز‌و‌کار اروپایی حمایت از تعاملات تجاری با ایران (موسوم به اینس‌تکس) با ایران تجارتی به غیر از اقلام بشر دوستانه کنند، تهدید به اقدامات شدید تلافی جویانه از سوی آمریکا کرد. گوردون سوندلاند گفت:" ما اینکونه شرکت ها را شناسایی کرده و آنها را مجازات می کنیم و بازار آمریکا بر روی آنها مسدود خواهد شد." بلومبرگ می نویسد که تهدیدهای هشدار دهنده دیروز نماینده دونالد ترامپ در بروکسل، کارائی طرح اروپایی برای دور زدن تحریم های فراسرزمینی آمریکا علیه ایران را با پرسش های جدی روبرو می کند.


گوردون سوندلاند، نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا همراه با دونالد توسک، رئیس شورای اروپا

گوردون سوندلاند اعلام کرد که تهدید آمریکا به اقدامات تلافی جویانه علیه شرکت هایی که با ایران تجارت کنند، نشانگر این واقعیت است که طرح ویژه اروپا راکد و غیر قابل استفاده خواهد ماند. نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا طرح ویژه اروپا را به " برگ انجیری" تشبیه کرد که اتحادیه اروپا برای نجات توافق اتمی به جمهوری اسلامی ایران ارائه داده است.

بلومبرگ می‌نویسد: سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا سهامداران ساز‌و‌کار اروپایی حمایت از تعاملات تجاری با ایران موسوم به اینس‌تکس ساس (INSTEX SAS) هستند که راه اندازی آن ماه گذشته در بیانیه مشترک وزرای امور خارجه این سه کشور در رومانی اعلام شد. این ساز و کار اروپایی سنگ زیربنای تلاش های اتحادیه اروپا برای نگاه داشتن ایران در توافق اتمی وین است که در ژوئیه سال ۲۰١۵ میلادی میان ایران و کشورهای ۵+١امضا شد. دونالد ترامپ در ماه مه گذشته آمریکا را از این توافق خارج کرد و سپس تحریم ها را دوباره علیه ایران برقرار کرد.

بلومبرگ می نویسد: از هنگامیکه ایالات متحده از توافق اتمی خارج شد، قدرت های بزرگ پایبند به این توافق ( چین، فراسه، آلمان، روسیه و بریتانیا) برای تأمین قول هایی که برأساس توافق اتمی برای نیازهای مالی و تجاری ایران داده بودند، دچار دشواری شده اند. در عمل، ساز و کار اروپایی حمایت از تعاملات تجاری با ایران با تأخیرهای بسیار زیاد همراه شد و در باره کارایی آن در جهت تشویق و متقاعد کردن شرکت های اروپایی برای تعامل با ایران تردید های بسیاری وجود دارد.

در همین حال، اقدام اروپایی ها در این باره تنش های موجود بین اروپا و آمریکا را افزایش داده است. واشنگتن اقدام اروپایی ها را تلاش برای خنثی کردن سازو کار " فشارهای حداکثری" آمریکا برایران می داند. اما نباید فراموش کرد، اهمیت بازار آمریکا برای ادامه فعالیت های شرکت های اروپایی آنقدر حیاتی است که آنها هیچگاه ریسکی را برای استفاده از سازو کار اروپایی برای تعامل با تهران نمی پذیرند.

در این رابطه، "دوگ دیویسون" حقوق دان و متخصص در تحریم در دفتر حقوقی آمریکایی " لینک لِتِرز" به بلومبرگ می گوید که اکثریت نهادها و شرکت های غیر آمریکایی برای پرهیز از مخاطراتی که نادیده گرفتن تحریم های آمریکا می تواند برای آنها ایجاد می کند، از نزدیک شدن به سازو کار ویژه اروپایی برای تعامل تجاری و مالی با ایران خود داری می کنند. اما، آنچه در آینده پیش خواهد آمد را نمی توان پیش بینی کرد و آن به راهبرد آینده شرکت ها و نهادهایی بستگی دارد، که تا چه حد می توانند مخاطرات تحریم های آمریکا را قبول کرده و با ایران وارد تعامل شوند. آیا تعامل با ایران آنقدر برای آنها می تواند منافع داشته باشد که بازار آمریکا را کلاً فراموش کنند؟

بلومبرگ همچنین می نویسد: ساز وکار ویژه اروپا برای تجارت با ایران، احتمالاً یکی از موضوعاتی خواهد بود که در اجلاس آینده ناتو که هفته آینده برگزار می شود، مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. همانگونه که میدانیم نحوه تأمین بودجه این نهاد دفاعی بارها از سوی دونالد ترامپ مورد انتقاد قرار گرفته و رئیس جمهوری آمریکا حتی تا آنجا پیش رفته که کشورهای اروپایی را تهدید به خروج آمریکا از این پیمان کرده است.

گوردون سوندلاند، نماینده رئیس جمهوری آمریکا در اتحادیه اروپا دیروز تلویجاً اروپایی ها را تهدید کرد که شرکت آمریکا در این پیمان را به عنوان یک اصل دائمی نباید دید. ساندلند گفت: ...چه کسی می تواند آینده را تضمین کند؟"

آمریکا: فشارها برای توقف برنامه موشکی ایران را ادامه می دهیم
رونمایی سپاه پاسداران از موشک بالستیک زمین به زمین جدیدی به نام "دزفول" با واکنش سریع وزارت امورخارجه آمریکا روبرو شد. در واکنش به فعالیت‌های موشکی اخیر جمهوری اسلامی ایران، "رابرت پالادینو"، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه روز پنجشنبه ۷ فوریه در بیانیه ای گفت: "تخلفات شدید ایران از هنجارهای بین‌المللی باید متوقف شود... ایالات متحده با جدیت فراوان به جلب حمایت بین‌المللی برای مقابله با برنامه موشک‌های بالیستیک رژیم ایران ادامه می‌دهد. همچنین با ادامه فشارها، از جمله شدیدترین اقدامات تحریمی، ایران را وادار می‌کنیم تا رفتار خود را تغییر دهد." در همین حال، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در حساب توییتری خود اعلام کرد که " باید محدودیت‌های سختگیرانه‌‌تری علیه برنامه موشکی ایران اجرا شود."


سپاه پاسداران در آستانه فرا رسیدن چهلمین سالگرد "انقلاب اسلامی" طی مراسمی از یک شهر تولید موشک زیر زمینی در اعماق زمین رونمایی کرد.
ISNA

سپاه پاسداران در آستانه فرا رسیدن چهلمین سالگرد "انقلاب اسلامی" طی مراسمی از یک شهر تولید موشک زیر زمینی در اعماق زمین رونمایی کرد. در مراسم دیروز از موشک بالستیک هوشمند زمین به زمین دزفول نیز با برد ۱۰۰۰ کیلومتر رونمایی شد. سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: موشک جدید(دزفول)، نوع بهبود یافته موشک "ذوالفقار" است که در حدود ۷۰۰ کیلومتر برد دارد.

خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که ایران در شنبه گذشته اعلام کرده بود که یک موشک کروز به نام "هویزه" را که بردی ۱۳۵۰ کیلومتری دارد، با موفقیت آزمایش کرده است.

محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم دیروز با اشاره به نمایش شهر زیرزمینی تولید موشک های بالستیک نقطه‌زن سپاه و رونمایی از موشک دزفول گفت: این "پاسخی است به یاوه‌گویی‌های غربی‌ها که تصور می‌کنند با تحریم و تهدید می‌توانند ما را محدود کرده و از اهداف بلندمان بازدارند."

سرلشکر جعفری با بیان اینکه امروز تمامی موشک های ساخت نیروی هوافضای سپاه نقطه‌زن می باشند، اظهار کرد: "هم اکنون تمرکز ما بر سایر بخش ها مانند سبک سازی، سرعت تولید و تولید انبوه موشک است. حتی موشک هایی که در گذشته تولید شده اند، در حال تبدیل شدن به موشک هوشمند می باشند؛ بگونه ای که ما برای تمامی اهدافی که ممکن است برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران روزی به آن نیاز داشته باشیم، ظرفیت‌سازی کرده ایم و قادریم در صورت شیطنت دشمنان به ویژه اسرائیل، در همان لحظه اول آنان را آماج موشک‌های خود قرار دهیم."

سپاه پاسداران قصد دارد با نمایش دستاوردهای موشکی، به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالگرد انقلاب، قدرت جمهوری اسلامی را به نمایش بگذارد.

ایران از سال ۲۰۱۵ زیر فشار جامعه بین‌المللی و با امضای توافق‌نامه اتمی، فعالیت غنی‌سازی اتمی را متوقف کرد، اما همچنان در جهت بالا بردن توان موشکی خود تلاش می کند.

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت : توان دفاعی ایران اسلامی بازدارنده و در راستای حفظ امنیت ملی بوده و با هیچ چیز قابل معامله و مذاکره نیست. وی افزود :امروز اروپایی ها در حالی صحبت از محدودیت و تحریم توان دفاعی ما می کنند که با کمال وقاحت از توان آفندی شان برای حمله به مردم مظلوم و بیگناه در جای جای دنیا استفاده می‌شود، اما ما با افتخار توان دفاعی خود را ارتقا داده و از هیچ چیز واهمه ای نداریم.

در همین حال، سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه ضمن اعلام این موضوع که دفاع کشور حق مسلم هر ملتی است، به اعلام نگرانی های اخیر کشورهای اروپایی در باره توسعه برنامه موشکی ایران اشاره کرد و گفت: ما از امریکا انتظاری نداریم، اما اروپایی ها نباید فراموش کنند که در طول جنگ تحمیلی از رژیم بعث عراق به شکل های مختلف حمایت و پشتیبانی های تسلیحاتی کردند و باید پاسخگوی حمایت‌های خود از صدام و جنایت ها علیه ملت ایران باشند، لذا باید گفت: "ما به اروپایی ها اعتماد نداریم و بهتر است آنها خود را هزینه ترامپ نکنند."

حاجی زاده در پایان تأکید کرد:" صحبت کردن از محدود سازی توان موشکی، نه تنها ما را در پیگیری اهدافمان متوقف نخواهد کرد، بلکه ترغیب می شویم که این توان بازدارنده را توسعه دهیم."

ایران برنامه توسعه توان موشکی کشور را حق خود می‌داند و می‌گوید که این برنامه صرفا جنبه دفاعی دارد.

آمریکا در مقابل می‌گویند که ایران بایستی طبق توافق اتمی با قدرت‌های بزرگ از تولید و توسعه موشک‌هایی که توان حمله کلاهک اتمی دارند، نیز دست بردارد. بسیاری از کشورهای اروپایی در باره برنامه موشکی ایران، نظر مشابهی با آمریکا دارند.

آیت‌الله خامنه‌ای: "مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر ترامپ"
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین اظهارات خود تاکید کرد: وقتی می‌گوییم مرگ بر آمریکا، یعنی مرگ بر ترامپ و جان بولتون و پمپئو؛ یعنی مرگ بر سردمداران آمریکا. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در نطق سنتی سالانه خود در برابر نمایندگان آمریکا، گفته بود: "ما از حکومتی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهد و به نسل‌کشی ادامه می‌دهد، چشم برنخواهیم داشت".


علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران
تسنیم

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه ۱۹ بهمن، در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ایران، یک بار دیگر از ایالات متحده آمریکا به عنوان نماد "تجسم، شرارت، خشونت، بحران‌سازی و جنگ‌آفرینی" نام برده و گفت: مسئولان رژیم آمریکا ضمن اهانت به ملت ایران می‌گویند چرا "مرگ بر آمریکا" می‌گویید، برای روشن شدن ذهن مقامات آمریکایی تاکید می‌کنم که ما کاری به ملت آمریکا نداریم و مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر حاکمان آمریکا که در این دوره، "مرگ بر ترامپ و بولتون و پمپئو" می‌شود.

رهبر جمهوری اسلامی ایران، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به پیشنهادهای کشورهای اروپایی تصریح کرد: به مسئولان توصیه می‌کنم به اینها هم اعتماد نکنند البته نمی‌گوییم با آنها مراوده نداشته باشید بلکه با چشم بدبینی به اروپایی‌ها نگاه کنید.

آیت‌الله علی خامنه‌ای با یادآوری برخی توصیه‌های خطاب به مسئولان نظام مبنی بر "لزوم عدم اعتماد به آمریکایی‌ها" در جریان مذاکرات هسته‌ای، تاکید کرد: مکرر به مسئولان می‌گفتم که به آمریکایی‌ها اعتمادی ندارم اکنون نتیجه این شده است مسئولانی که آن روزها مذاکره می‌کردند، خودشان می‌گویند آمریکا غیرقابل اعتماد است؛ باید از اول این تشخیص را می‌دادند و بر این مبنا حرکت می‌کردند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به انتقادهای کشورهای غربی نسبت به وضعیت حقوق بشری در ایران، گفت: "همین اروپایی‌ها که با وقاحت از ایران مطالبه حقوق بشری می‌کنند در پاریس نیروهای مسلح را به جان مردم می‌اندازند و مردمشان را کور می‌کنند اما در عین حال متکبرانه از ایران طلبکاری می‌کنند در حالی که باید به آنها گفت شما اصلا حقوق بشر را می‌شناسید؟". اشاره آیت‌الله خامنه‌ای به استفاده از نوعی گلوله از سوی پلیس فرانسه در مواجهه با معترضان جنبش موسوم به "جلیقه زردها" است. تاکنون تعدادی از افراد بر اثر اصابت این گلوله‌ها با مشکلات در بینایی مواجه شدند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای تاکید کرد: "در جایگاه یک کشور مقتدر و توانا با همه دنیا به جز چند استثنا ارتباط داریم و خواهیم داشت اما باید بدانیم با چه کسانی حرف می‌زنیم و اقدامات فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و دیگران را در مقاطع مختلف از یاد نبریم.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز