نشست اعضای سازمان تجارت جهانی در اتاوا بدون حضور چین و آمریکا برگزار شد!

Submitted on س., 10/30/2018 - 20:14

نشست اعضای سازمان تجارت جهانی در اتاوا بدون حضور چین و آمریکا برگزار شد!
مقامات ۱۲ کشور به منظور گفت‌وگو پیرامون نجات سازمان تجارت جهانی (WTO) در اتاوا گردهم آمدند.

به نقل از رویترز، این نشست با هدف یافتن راه‌های اصلاح و مدرن‌سازی «سازمان تجارت جهانی» و همچنین رسیدگی به انتقادات رئیس‌جمهور آمریکا که آینده این نهاد را با چالش مواجه کرده برگزار شد.

مقاماتی که در اتاوا دیدار کردند گفتند که وضعیت فعلی سازمان تجارت جهانی دیگر پایدار نیست و ” اقدامی سریع و هماهنگ” را در رابطه با حل چالش‌های سازمان تجارت جهانی(WTO) با هم مورد بررسی قرار داده‌اند.
اعضای سازمان تجارت جهانی با انتشار بیانه‌ای در این نشست از اقدامات عملی برای ایجاد تغییرات جدی خبر دادند.


Canada's International Trade Diversification Minister Jim Carr gestures while posing with officials during the Ottawa Ministerial on WTO Reform in Ottawa, Ontario, Canada, October 25, 2018. REUTERS/Chris Wattie

جیم کار(Jim Carr)، وزیر بازرگانی بین‌المللی کانادا در این نشست که به دلیل جنگ تعرفه‌ها بدون حضور آمریکا و چین، برگزار شد گفت: بدون حضور آمریکا و چین، نمی‌توان اصلاحات معناداری را برای این سازمان متصور شد.

او افزود: آنها باید گوش کنند زیرا ما درصدد بیان استدلال خوبی برای پیوستن مجددشان به سازمان هستیم.

وزیر بازرگانی کانادا در یک کنفرانس خبری که پس از نشست برگزار شد نیز بیان کرد: طی قرن گذشته کانادا در سیستم تجارت چند جانبه جهانی نقش کلیدی داشته و ما نمی‌گذاریم این نقش کمرنگ شود.

به گفته او کانادا اولین کشوری بود که خواستار گردهمایی ملت‌هایی شد که می‌گویند باید «نظام تجارت بین‌الملل قانون‌محور» را حفظ کرد.

جیم کار، در بخش دیگری از سخنانش در این نشست اظهار داشت: هیچ خجالتی در رابطه با متهم بودن امریکا وجود ندارد ولی راه‌حلی جایگزین مانند میانجیگری را باید مورد بررسی قرار داد.

به گزارش .ictsd.org ، او در مصاحبه ویدئویی نیز که توسط دولت کانادا منتشر شد خاطر نشان کرد: ما می‌دانیم که سازمان تجارت جهانی کامل نیست، اما این را هم خوب می‌دانیم و ما می خواهیم آن را بهتر کنیم.

بنابراین ما این ملت‌های دوست داشتنی از سراسر جهان دعوت کرده‌ایم تا ببینیم که اگر نمی‌توانیم برای اصلاحات به توافق برسیم پیشنهادات مان را بعدا به سایر اعضای سازمان تجارت جهانی ارائه کنیم.

مقامات کانادا، اتحادیه اروپا، ژاپن، برزیل، مکزیک، استرالیا و هفت کشور دیگر موافقت کردند در ژانویه 2019 مجددا با یکدیگر دیدار کرده تا پیشرفت را از بحث های خود بررسی کنند.
یکی از مهم‌ترین محورهای نشست کانادا، بدنه استیناف «سازمان تجارت جهانی» بود.

مشارکت‌کنندگان در این نشست به دنبال راهکارهایی بودند تا دولت ترامپ نتواند عملکرد این بدنه را تحت‌تاثیر قرار دهد.

طی یک سال گذشته، آمریکایی‌ها به بهانه اینکه بدنه استیناف «سازمان تجارت جهانی» از اهداف اولیه خود منحرف شده است، از انتصاب قضات جدید امتناع کرده‌اند.

بلومبرگ، نیز در این رابطه طی گزارشی آورده است: این نشست تجاری در برهه‌ای برگزار شد که «سازمان تجارت جهانی» با چالش‌های گسترده‌ای روبه‌رو است، چالش‌هایی که شاید مهم‌ترین آنها، تشدید جنگ‌تجاری میان بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا باشد.

در این رابطه ماه گذشته و در جریان تعرفه‌های فلزات ترامپ و تلافی گسترده سایر کشورها، اتحادیه اروپا، چین و آمریکا به‌رغم تمام انتقادات، شکایت خود را به «سازمان تجارت جهانی» بردند.

گروهک کلاه سفیدها ی سوریه وارد کانادا شدند
هفت خانواده از کلاه سفیدها پس از ورود به کشور کانادا قرار است در استان‌های بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان، نوا اسکوشیا و انتاریو مستقر شوند.

به نقل از سی.بی.سی، برخی از این عناصر به همراه خانواده‌های خود در جنوب استان انتاریو باقی ماندند و برخی دیگر به سایر استان‌های این کشور انتقال یافتند.

Muzna Dureid, the White Helmet representative in Canada, embraces Maysoon al-Masri as she arrives in Canada. Andrew Lee/CBC
براساس این گزارش، تعداد این افراد که وارد کانادا شدند ۱۱۷ نفر است که در استانهای بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان، نوا اسکوشیا و انتاریو مستقر خواهند شد.

پایگاه اطلاع رسانی دیگری نیز پس از تسلط ارتش سوریه بر استان درعا واقع در جنوب این کشور، اردن و اسرائیل توافق کردند که ۸۰۰ نفر از کلاه سفیدها که در درعا حضور داشتند، از اراضی اشغالی و اردن عبور کرده تا در انگلیس، آلمان و کانادا مستقر شوند.

روزنامه تلگراف انگلیس در سپتامبر گذشته گزارش داد که دولت این کشور به ۲۹ عنصر کلاه سفید به همراه ۷۰ نفر از اعضای خانواده‌هایشان حق پناهندگی داده، ولی لندن رسما آن را اعلام نکرد.
دولت کانادا هم در ۱۹ اکتبر اعلام کرد که آماده است کلاه سفیدها و خانواده‌هایشان را در خاک خود مستقر کند.

گفتنی است کلاه سفیدها سازمانی سیاسی و ضد بشار اسداست که در مناطق تحت کنترل مخالفان اسد در جنگ داخلی سوریه، فعالیت می‌کند، تنها یک تشابه اسمی است که عمدتا این گروه با سازمان دفاع مدنی سوری به اشتباه گرفته می شود.

کلاه سفیدها از دید دولت‌های زیادی در دنیا در حقیقت یک گروه تروریستی شناخته می‌شود که از سال ۲۰۱۳ در سوریه نقش زیادی در حمایت از تروریست‌ها دارد.

کلاه سفیدها که خود را به‌عنوان گروه مردمی داوطلب برای امدادرسانی یا سازمان دفاع مدنی سوریه به آسیب‌دیدگان در این کشور معرفى مى‌کند، مدعى است که علت اصلى تشکیل آن به نیاز فورى شهروندان سورى به کمک‌هاى انسانى در سایه تداوم درگیرى‌هاى نظامى در سوریه است.

بودجه این گروه فعال در سوریه به‌صورت سالانه حدود ۳۰ میلیون دلار برآورد شده است که توسط حامیان آن پرداخت مى‌شود. آمریکا رسما اوایل تابستان گذشته اعلام کرد که دونالد ترامپ با پرداخت ۶.۶ میلیون دلار به کلاه سفیدها در سوریه موافقت کرده است.

هفتمین اجلاس پارلمان ادیان جهان با حضور پیروان 50 دین از 70 کشور دنیا در تورنتو برگزار می‌شود
بزرگترین مجمع پارلمان ادیان جهان با حضور پیروان 50 دین از 70 کشور جهان روز پنج شنبه، اول نوامبر در تورنتو آغاز می‌شود.

به نقل از «AboutIslam»، پیش‌بینی می‌شود هفتمین اجلاس «پارلمان ادیان جهان» با شرکت هزاران نفر از پیروان ادیان و اقوام مختلف، در تورنتو برگزار شود.

ذو القاسم علی،(Zul Kassamali)، معاون اجرایی پارلمان 2018 تورنتو، در این رابطه گفت: اینجا (تورنتو) یکی از شهرهای کانادا است که دارای بیشترین تنوع اقوام و پیروان ادیان مختلف است و به دلیل همین تنوع و جامعیت پارلمان ادیان جهان World’s Religions، تورنتو را به عنوان میزبان این اجلاس انتخاب کرده است.

پارلمان 2018 از تاریخ 1 تا 7 نوامبر 2018 در مرکز کنفرانس مترو تورنتو ( The Metro Toronto Convention Centre) (MTCC) با موضوع «چشم انداز هم‌گرایی و قدرت محبت: در جستجوی درک، آشتی و تغییر جهانی» برگزار می‌شود.

در طول هفته، 1600 سخنران، 1000 جلسه سخنرانی، کارگاه‌های آموزشی، مراسم مذهبی، کنسرت موسیقی، نمایش فیلم و جلسه روایت‌های شخصی برای 8000 از 70 کشور و 50 دیدن ارائه می‌شود.

تورنتو درصدد است همزمان با برگزاری هفتمین اجلاس «پارلمان ادیان جهان»( Parliament of the World’s Religions) به عنوان یکی از متنوع‌ترین شهرهای جهان به نمایش ارزش‌های انحصاری، دستاوردها و آرمان‌های خود بپردازد.

به گفته برگزار‌کنندگان این اجلاس انتخاب موضوع موضوع «چشم انداز هم‌گرایی و قدرت محبت: در جستجوی درک، آشتی و تغییر جهانی» نیز بیانگر ویژگی‌های این شهر بوده است.

پارلمان ادیان جهان به منظور هماهنگی در میان جوامع مذهبی جهان و در راستای برقراری ارتباط با جهان و نهادهای هدایت کننده و دستیابی به یک دنیای صلح پایدار برگزار می‌شود.
گفتنی است «پارلمان ادیان جهان» با نام اختصاری (CPWR) بستری برای برگزاری همایش‌های بین‌المللی در حوزه گفتگو و تعامل ادیان است.

ایده اولیه پارلمان ادیان به سال ۱۸۹۳ بازمی‌گردد که در این سال شهر شیکاگو میزبان نمایشگاهی بین‌المللی با موضوع فرهنگ بود.

یکی از برنامه‌های حاشیه‌ای، پارلمان جهانی ادیان بود که به پیشنهاد و ابتکار فردی به نام «چارلز کارول بونی» مطرح شد و تبدیل به بزرگ‌ترین کنگره نمایشگاه شد.

«جان هنری برانکارد»، به‌عنوان نخستین رئیس کمیته عمومی پارلمان ادیان در همان سال منصوب شد.

منبع
internet

بیشترین بازدید اخبار امروز