نشریۀ اقتصادی فرانسه: تهران چهلمین سالگرد انقلاب را با اقتصادی ورشکسته جشن می‌گیرد

Submitted on ش., 02/09/2019 - 20:14

نشریۀ اقتصادی فرانسه: تهران چهلمین سالگرد انقلاب را با اقتصادی ورشکسته جشن می‌گیرد
در آستانۀ چهلمین سالگرد تأسیس حکومت مذهبی روحانیون در ایران، نشریۀ اقتصادی له‌زه‌کو چاپ پاریس نوشته است که حکومت اسلامی تهران چهلمین سالگرد یک انقلاب فرسوده و از نفس افتاده را جشن می گیرد و حتا سخنرانی اخیر رهبر حکومت اسلامی ایران در جمع نظامیان این کشور نتوانست حسّ وضعیت فاجعه بار کشور را پنهان کند.


نشریۀ اقتصادی له‌زه‌کو چاپ پاریس نوشته است که حکومت اسلامی تهران چهلمین سالگرد یک انقلاب فرسوده و از نفس افتاده را جشن می گیرد.
afp
نشریۀ اقتصادی له‌زه‌کو نوشته است که تنها متحد جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر روسیه است، هر چند خود مقامات روسیه تصریح می کنند که تهران متحد مسکو نیست. به نوشتۀ له‌زه‌کو سیاست ها و اقدام های ماجراجویانۀ جمهوری اسلامی ایران در سوریه، یمن و لبنان منشاء نگرانی است، در حالی که برای ۸۱ میلیون ایرانی نیز وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشورشان نگران‌کننده‌تر از گذشته است. له‌زه‌کو اضافه کرده است که دو سوم جمعیت امروز ایران بعد از تأسیس حکومت اسلامی به دنیا آمده‌اند و از دو سال پیش به این سو اعتصاب ها و اعتراض های پراکندۀ خیابانی که طی آن مردم برای نخستین بار صریحاً خواستار پایان یافتن حکومت اسلامی هستند، به ثابت زندگی روزمرۀ مردم ایران بدل شده است.

به نوشتۀ له‌زه‌کو رویگردانی عمومی از ایدئولوژی حکومت اسلامی در ایران عمیق و گسترده است و فرار مغزها و اعتراض روزمرۀ زنان علیه حجاب اجباری از بارزترین مصادیق این رویگردانی است. به نوشتۀ له‌زه‌کو شکست رژیم اسلامی ایران چهل سال پس از تأسیس آن خود را بیش از هر جا در شکست اقتصادی نمودار می کند. له‌زه‌کو می نویسد : درست است که درآمد متوسط ایرانیان از سال ١٣۵۷ دوبرابر شده است، اما در مابقی جهان این درآمد به قیمت دلار ثابت شش برابر افزایش یافته و فقط طی سی سال حکومت شاه درآمد متوسط ایرانیان سه برابر افزایش یافته بود.

له‌زه‌کو وضعیت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را با سه کشور مشابه دیگر مقایسه کرده که در آستانۀ انقلاب اسلامی در ایران در مسیر صنعتی شدن قرار گرفته بودند. نشریۀ اقتصادی فرانسوی نوشته است : نتایج تحقیقات نشان می دهد که این کشورها در چهار دهۀ اخیر به صنایع و پیشرفت های فنی متنوع دست یافته اند، در حالی که نیمی از تولید ناخالص ملی ایران بر درآمدهای نفتی متکی است. چهل سال پس از تأسیس حکومت اسلامی ایران، اقتصاد این کشور دو و نیم برابر کوچکتر از اقتصاد ترکیه شده است که در آستانۀ انقلاب ۱٣۵۷ بیست و شش درصد کوچکتر از اقتصاد ایران بود. در آستانۀ تأسیس حکومت اسلامی ایران درآمد سرانۀ ایران ۵٠ درصد بیش از درآمد سرانۀ کره جنوبی بود، امروز اما، درآمد سرانۀ ایران شش برابر کمتر از درآمد سرانۀ کره جنوبی است.

روزنامۀ لیبراسیون نیز در مورد وضعیت اقتصادی امروز ایران با اقتصاددان فرانسوی تیئری کوویل مصاحبه کرده که گفته است خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران به منزلۀ شوک اقتصادی بسیار خشونت باری برای این کشور بوده است. تیئری کوویل گفته است که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال جدید میلادی به منفی ٤ درصد سقوط کرده، در حالی که پس از امضای توافق اتمی و تعلیق تحریم های آمریکا علیه ایران رشد اقتصادی این کشور ناگهان به ١٣٫۴ درصد رسید و حتا تا سال ۲٠١٧ به ٦ درصد بالغ شد. به گفتۀ تیئری کوویل دونالد ترامپ اقتصاد ایران را خفه کرده است. نفت ۸٠ درصد درآمدهای صادراتی ایران و بیش از ٤۰ درصد درآمدهای مالیاتی این کشور را تشکیل می دهد و بازگشت تحریم های آمریکا علیه نفت و نظام بانکی ایران بودجۀ سالانۀ این کشور را از ۲٠ درصد منابع خود محروم ساخته است.

راهپیمایی هواداران و اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در پاریس در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب ایران
هواداران و اعضای شورای ملی مقاومت ایران که هسته اصلی آن را سازمان مجاهدین خلق تشکیل می دهد، روز جمعه ۹ فوریه / ۱۹ بهمن در پاریس راهپیمایی کردند.

اشخاص و گروههای سیاسی مختلف در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب ایران با برپایی راهپیمایی یا صدور بیانیه بار دیگر بر مخالفت خود با جمهوری اسلامی ایران ﺗﺄکید کردند، از جمله هواداران و اعضای شورای ملی مقاومت ایران که هسته اصلی آن را سازمان مجاهدین خلق تشکیل می دهد، روز جمعه ۹ فوریه / ۱۹ بهمن در پاریس راهپیمایی کردند.


REUTERS/Benoit Tessier

با نزدیک شدن چهلمین سالگرد انقلاب در ایران، هواداران و اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران روز جمعه ۹ فوریه / ۱۹ بهمن تحت مراقبتهای امنیتی شدید در پاریس راهپیمایی کردند و برای خاتمه بخشیدن به حکومت دینی در ایران و پروژه های موشکی آن فراخوان دادند.

سیاستمداران پیشین و کنونی فرانسه، تعداد بسیاری از نمایندگان پارلمان و ﻣقامات سابق آمریکایی و اروپایی و نخست وزیر سابق الجزایر از جمله کسانی بودند که به تظاهرکنندگان پیوستند. برخی از آنها پیش از آغاز راهپیمایی سخنرانی کردند.

تظاهر کنندگان پرچم ایران و عکس های مسعود رجوی و مریم رجوی رهبر شورای ملی مقاومت ایران را در دست گرفته بودند.

دو نماینده مسلمان زن کنگره آمریکا خواستار تحریم اسرائیل شده اند 14:15
حمایت دو نماینده مسلمان کنگره آمریکا که جدیداً در انتخابات میان دوره ای نوامبر گذشته به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافتند از کمپین انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل موسوم به "بی دی سی BDS" * موجب شکافی در اتحاد تاریخی و بدون قید و شرط ایالات متحده با دولت اسرائیل شده و بحث های فراوانی را در کنگره این کشور برانگیخته است.


الهان عمر (سمت چپ تصویر) و رشیده طالب دو منتخب مسلمان حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا که در جناح چپ این حزب قرار دارند
SAUL LOEB / AFP
الهان عمر و رشیده طالب دو منتخب مسلمان حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا که در جناح چپ این حزب قرار دارند ضمن اعتراض به اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل، حمایت خود را از کمپین "بی دی سی BDS" *در جهت تلاش برای انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل رسماً اعلام کرده اند.

کمپین "بی دی سی BDS" *که از سوی کنشگران حمایت از فلسطین ایجاد شده است، از جنبش بین المللی ضد آپارتاید که موجب سقوط حکومت پیشین نژاد پرست آفریقای جنوبی شد، الهام گرفته است، اما برخی از حمامیان اسرائیل این جنبش را جنبشی ضد یهودی توصیف کرده اند.

رشیده طالب، ۴۲ ساله و فلسطینی تبار می گوید خواستار جلب نظر افکار عمومی نسبت به موضوع های همچون نژاد پرستی و نقض آشکار موازین حقوق بشر از سوی اسرائیل در باره فلسطینی هاست. الهان عمر، ۳۷ ساله دختر یک پناهجویی اهل سومالی و تنها نماینده زن کنگره است که روسری اسلامی بر سر دارد، خواست تعادل در سیاست آمریکا نسبت به فلسطین و اسرائیل است. او می گوید سیاست آمریکا به نحو روشنی از اسرائیل در برابر فلسطین حمایت می کند. او همچنین قانون سال ۲۰١۸ اسرائیل را که این کشور را " دولت-ملت" یهودیان معرفی می کند، شدیداً محکوم می کند و شرایط کنونی در اسرائیل را از منظر رعایت حقوق اقلیت های قومی و مذهبی با ایران و عربستان سعودی مقایسه می کند.

الهان عمر و رشیده طالب از حزب دموکرات و از ایالت های مینسوتا و میشیگان به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافته اند. آنان، اولین زنان مسلمانی هستند که در تاریخ آمریکا به عضویت در کنگره این کشور انتخاب شده اند.

کمپین انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل موسوم به "بی دی سی BDS" * جنبشی جهانی است که هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت اسرائیل با اهرم‌های اقتصادی جهت پایان دادن به اشغال سرزمین های فلسطین، رفع تبعیض و به رسمیت شناختن حق بازگشت میلیونها آواره فلسطینی است.

این جنبش در ۹ ژوئیه ۲۰۰۵ توسط ۱۷۱ سازمان غیردولتی فلسطینی بنیان گذارده شده و بر یکی از بیانیه‌های سازمان ملل علیه رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی استناد دارد و از روش مبارزه سیاهپوستان علیه دولت آپارتاید آفریقای جنوبی بهره می‌جوید.

گوآیدو آمادۀ موافقت با مداخلۀ نظامی آمریکا در ونزوئلا است
خوآن گوآیدو، رئیس جمهوری دورۀ انتقالی ونزوئلا، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته است که برای بیرون راندن نیکلاس مادورو از قدرت و پایان دادن به بحران این کشور، آماده است با مداخلۀ نظامی آمریکا موافقت کند.


خوآن گوآیدو رئیس جمهوری انتقالی ونزوئلا
Juan BARRETO / AFP
در این مصاحبه رئیس پارلمان ونزوئلا که برای برگزاری انتخابات آزاد خود را جانشین مادورو اعلام کرده، گفته است : "هر آنچه را که لازم باشد برای نجات جان انسان ها و برای جلوگیری از مرگ کودکان، باید انجام بدهیم."

رئیس جمهوری دورۀ انتقالی ونزوئلا سپس افزوده است : " با استفاده از حق حاکمیت ملی و اختیارات خود، هر آنچه را که امکانپذیر است انجام خواهیم داد." او گفته است که در ونزوئلا کنونی ادامۀ وضعیت جاری هر روز به بهای جان انسان ها تمام می شود و برای پایان دادن به غصب قدرت سیاسی توسط نیکلاس مادورو از همۀ اختیارات قانونی و ملی خود استفاده می کنیم.

بحران اقتصادی ونزوئلا که دارای سومین ذخایر نفتی جهان است به قحطی و گرسنگی در این کشور تبدیل شده است. به گزارش سازمان ملل از سال ۲٠١۵ بیش از دو میلیون نفر از مردم ونزوئلا این کشور را ترک کرده اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، که خوآن گوآیدو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت شناخته، گفته است که به کارگیری ارتش آمریکا برای بیرون راندن نیکلاس مادورو از قدرت یکی از گزینه های او است.

کمک های بشردوستانۀ آمریکا به ونزوئلا در انبارهای کلمبیا انباشت شده است و نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، گفته است که مانع از وورد این کمک ها به کشورش خواهد شد.

وزیر دفاع فرانسه در بغداد : کار داعش خاتمه نیافته است
وزیر دفاع فرانسه خانم فلورانس پرلی، دیروز جمعه هشتم فوریه برای ملاقات با مقامات عراق به بغداد رفت و هشدار داد که "کار [داعش] خاتمه نیافته است." وزیر نیروهای مسلح دولت فرانسه خواستار "تقویت مناسبات همکاری و همیاری کشورش با عراق در مقابل تهدید مداوم گروه دولت اسلامی" شد.

وزیر دفاع فرانسه تصریح کرد که این همکاری می تواند در چارچوب ائتلاف بین المللی علیه گروه داعش و همچنین به صورت دوجانبه میان دو کشور صورت بپذیرد.


فلورانس پرلی وزیر دفاع فرانسه
Reuters
در سفرش به بغداد خانم پرلی با رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق دیدار کرد. او گفت : "گروه داعش که هنوز نابود نشده در حال شکست خوردن است." وزیر دفاع فرانسه خواستار ادامۀ نبرد با گروه داعش شد و بعید ندانست که "این گروه هم اکنون به طور زیرزمینی سرگرم سازماندهی دوبارۀ خود به صورت پراکنده باشد."

به گفتۀ فلورانس پرلی، وزرای دفاع کشورهای عضو ائتلاف بین المللی علیه گروه داعش در پانزدهم فوریه آینده در مونیخ گردهم خواهند آمد تا دربارۀ حفظ حضور و مداخله نظامی خود علیه گروه داعش تصمیم بگیرند.

دولت فرانسه ١۲۰۰ نیروی نظامی در چارچوب نیروی هوایی، نیروهای ویژه در سوریه، توپخانه و آموزش ارتش عراق علیه گروه داعش تجهیز کرده است.

یکی دیگر از موضوع های مهم گفتگو میان خانم پرلی و مقامات بغداد جهادیون فرانسوی زندانی در عراق بود. وزیر دفاع فرانسه بار دیگر تأکید کرد که از نظر پاریس تصمیم گیری دربارۀ سرنوشت این افراد به عهدۀ حکومت عراق است و این روند ادامه خواهد یافت. او گفت که تنها وظیفۀ او این است که نگذارد شماری از جهادیون از نو خود را پنهان کنند.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز