نرخ بهره بانکی کانادا 1.75 باقی ماند و بدین‌ ترتیب پرونده سال 2018 بسته شد / فعالیت‌های اقتصادی ضعیف کانادا در سه ماهه آخرسال

Submitted on چ., 12/05/2018 - 18:55

نرخ بهره بانکی کانادا 1.75 باقی ماند و بدین‌ ترتیب پرونده سال 2018 بسته شد / فعالیت‌های اقتصادی ضعیف کانادا در سه ماهه آخرسال
بر اساس تصمیم بانک مرکزی کانادا نرخ بهره بانکی کانادا همان 1.75 درصد باقی ماند و افزایش نیافت.

به نقل از سی تی وی، بانک مرکزی کانادا روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر، عدم افزایش نرخ بهره بانکی کانادا را پیرو تصمیمات و سیاستگذاری‌های اتخاذ شده در ماه اکتبر خواند.

بانک مرکزی با اعلام بدون تغییر ماندن نرخ بهره بانکی کانادا گفت:

افزایش نرخ بهره بانکی به عواملی از جمله میزان تولید و نرخ فروش نفت، حجم سرمایه‌گذاری‌ها و رشد اقتصادی کشور بستگی دارد.


Andy Blatchford, The Canadian Press

بانک مرکزی همچنین قیمت نفت را تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله تحولات ژئوپلیتیک ، عدم اطمینان به رشد جهانی و میزان تولید نفت شل آمریکا عنوان کرد.

به گفته بانک مرکزی زمان افزایش آتی نرخ بهره بانکی کانادا به عوامل جدیدی که در هفته اخیر به وجود آمده بستگی دارد.
این عوامل شامل میزان کاهش قیمت نفت خام، توانایی جذب در شرکت‌ها و میزان رشد اقتصادی بدون افزایش تورم است.

بانک مرکزی نرخ بهره را برای جلوگیری از افزایش بالای تورم افزایش می دهد و برآورد کرده است که باید به تدریج این نرخ بهره تا سطح 2.5 تا 3.5 درصد افزایش یابد.

بانک مرکزی کانادا در بیانیه خود آورده است: این عوامل همچنین فاکتورهای مهمی در تصمیمات ما راجع به سیاستگذاری‌های پولی آینده خواهند بود.

بنابر این گزارش قیمت نفت کانادای غربی نیزبه دلیل کاهش حجم تولید و محدودیتهای حمل و نقل بیش از سایر بخشها کاهش می‌یابد.
به گفته بانک مرکزی کانادا، فعالیتهای بخش انرژی کشور بطور قابل ملاحظه‌ای ضعیف‌تر از انتظارات بوده است.

داده‌های اخیر بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد فعالیت‌های اقتصادی کشور در سه ماه پایانی سال 2018 به دلیل کاهش حجم سرمایه‌گذاریها بطور قابل ملاحظه‌ای ضعیف بوده است.

بانک مرکزی کانادا که تلاش دارد تا نرخ تورم را بین یک تا سه درصد نگهدارد تاکید کرد که نرخ تورم در ماه اکتبر حدود 2.4 درصد و کمی از نقطه چشم انداز یعنی 2 درصد بیشتر بوده است اما با توجه به کاهش قیمت گازوئیل پیش‌بینی می‌شود میزان تورم کاهش پیدا کرده و حتی از ماه‌های گذشته نیز کمتر بشود.

گفتنی است از آغاز سال 2018 تاکنون نرخ بهره بانکی کانادا 5 بار افزایش یافته و اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کردند تا قبل از ژانویه بانک مرکزی یکبار دیگر بهره را بالا ببرد.

کاهش فروش خودرو در کانادا ادامه دارد
نوامبر هشتمین ماه متوالی بود که نشان میداد تداوم کاهش فروش خودرو در کانادا مسئله ادامه داری است.

به نقل از pedalnews، فروش خودرو در کانادا برای هشتمین ماه متوالی در ماه نوامبر نسبت به همین زمان در سال گذشته، ۲/ ۸درصد کاهش داشته است.

تعداد ثبت‌سفارش خودرو در ماه نوامبر تنها ۱۴۵ هزار و ۹۸۶ دستگاه بوده است.

اتحادیه خودروسازان جهانی کانادا که ۱۵ شرکت خارج از آمریکا و کانادا را نمایندگی می‌کند این روند را بسیار نگران‌کننده دانسته و پیش‌بینی کرده است که سال جاری، نخستین سال در طول یک دهه گذشته است که رشد فروش کاهش داشته است.

با وجود افزایش دو درصدی میزان اطمینان مشتریان اما این عامل موجب افزایش فروش خودرو در کانادا نشد.

فروش محصولات جی‌ام و فورد در کانادا به ترتیب ۳۵ و ۱۸ درصد کاهش داشته است.

با این حال شرکت‌های خودروسازی فورد، جی‌ام و تویوتا سه خودروساز پرفروش در کانادا بوده‌اند.

خودروی پیکاپ سری اف فورد همچنان به‌عنوان محبوب‌ترین خودروی کانادا جایگاه خود را حفظ کرده است. در سال‌جاری خودروهای پیکاپ ۷۳ درصد از کل فروش خودرو در کانادا را به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است که چندی پیش نیز کارخانه خودورسازی جنرال موتورز طی خبری اعلام کرد پس از 65 سال شعبه کانادای خود را 2200 کارگر تعطیل می‌کند.

جنرال موتورز کانادا خبر داد که قصد دارد تولیدات خود را در اوشاوا (شهر ساحلی دریاچه انتاریو) به اتمام برساند.

بر همین اساس اتحادیه کارگران خودروسازی، با توجه به این مسئله گفته شده جنرال موتورز سال آینده هیچ تولیدی نخواهد داشت، و آنان درصدد مذاکره هستند که کارگران این کارخانه بیکار نشوند.

رئیس سرویس امنیتی کانادا: تهدیدات سایبری چالشی بزرگتر از تروریسم است
رئیس سرویس امنیتی کانادا (Canadian Security Intelligence Service) تاکید کرد، مداخلات خارجی شامل تهدیدات سایبری و جاسوسی، چالش‌های استراتژیک بزرگتری علیه کانادا نسبت به تروریسم ایجاد می‌کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، دیوید ویگنالت رئیس سرویس امنیتی کانادا در سخنرانی تاکید کرد: فعالیت‌های کشورهای “متخاصم” می‌تواند اثری تباه‌کننده علیه سیستم‌ها و نهادهای دموکراتیک ما داشته باشد.

به گفته این مقام اطلاعاتی، حجم، سرعت، برد و تاثیر مداخله خارجی در نتیجه اینترنت، پلتفورم رسانه‌های اجتماعی و دسترسی ارزان و دسترسی سهل به ابزارهای سایبری رشد کرده است.

سرویس امنیتی کانادا تهدیدات سایبری
The CSIS director said foreign actors are already targeting Canada’s tech and telecom sectors. PHOTO: CHRIS WATTIE/REUTERS

او در سخنانی در تورنتو تاکید کرد: تروریسم به طور قابل فهمی یک سهم چشمگیر از توجه جمعی ما برای تقریبا دو دهه را به خود اختصاص داد. با این وجود، تهدیدات امنیت ملی دیگر مانند مداخله خارجی، تهدیدات سایبری و جاسوسی، چالش‌های استراتژیک بزرگتری هستند و باید به آنها رسیدگی شود.
رئیس سرویس امنیتی کانادا گفت، سرویس‌های اطلاعات خارجی متخاصم در حال جمع‌آوری اطلاعات سیاسی، اقتصادی، تجاری و نظامی در کانادا هستند.

او به ویژه تاکید کرد، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) شاهد یک روند جاسوسی تحت حمایت دولت‌ها در شاخه‌هایی نظیر هوش مصنوعی، فناوری پاک و نسل پنجم شبکه موبایلی بوده است.

گرچه این مقام اطلاعاتی نام کشور خاصی را ذکر نکرد اما دولت‌های غربی به صورت روز افزون نگران مداخله احتمالی دولت چین در شبکه‌های ۵G و سایر شبکه‌های مخابراتی هستند.

گفتنی است چندی پیش نیز مرکز امنیتی کانادا (سرویس امنیتی کانادا) نسبت به احتمال وقوع حمله و نفوذ به انتخابات سال ۲۰۱۹ نیز وجود دارد.

براساس این گزارش در سال ۲۰۱۷، ۱۳ درصد کشورهایی که دارای انتخابات بین‌المللی هستند، تحت تأثیر حملات سایبری قرار گرفته‌اند.

مقامات اطلاعاتی کانادا از این می‌ترسند که در جریان انتخابات این کشور نیز نفوذهایی مانند آنچه در انتخابات آمریکا و فرانسه رخ داد، اتفاق بیفتد.

با وجود سقوط بی سابقه در ماه نوامبر/ ارز دیجیتال «بکت» از ژانویه 2019 وارد بازار ارزهای دیجیتا می‌شود
نوامبر 2018 ماهی است که سرمایه‌گذاران بیت‌کوین تلخی آن را فراموش نخواهند کرد. بزرگترین ارز دیجیتال جهان ماه نوامبر خود را با سقوط ۳۷ درصدی قیمت به پایان برد.

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، نوامبر ماهی است که سرمایه‌گذاران بیت‌کوین تلخی آن را فراموش نخواهند کرد.

بیت‌کوین ورد ارز بکت

بزرگترین ارز دیجیتال جهان ماه نوامبر خود را با سقوط ۳۷ درصدی قیمت به پایان برد که بدترین سقوط آن از آوریل ۲۰۱۱ تا کنون است. ارز دیجیتال در آن ماه هم ۳۹ درصد از ارزش خود را از دست داده بود.
بیت‌کوین که ماه نوامبر خود را در قیمتی بالاتر از ۶۳۰۰ دلار آغاز کرده بود، با بسته شدن معاملات ماه نوامبر در جمعه شب تا ۳۸۷۸.۶۶ دلار پایین آمد.

این ارز دیجیتال حالا بیش از ۷۰ درصد از ابتدای ۲۰۱۸ تا کنون سقوط کرده است و ۸۰ درصد نسبت به رکورد همیشگی خود که در سال گذشته به ثبت رسانده بود افت کرده است.

طبق داده‌های کوین‌مارکت‌کپ، در ماه نوامبر ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال مهم جهان، ۷۰ میلیارد دلار سقوط کرد.

اکس‌آرپی، دومین ارز دیجیتال جهان، ۱۸ درصد در ماه نوامبر سقوط کرد، درحالی که اتروم ۴۳ درصد از ارزش خود را از دست داد.
بیت‌کوین که در ماه اکتبر شرایط پایداری را تجربه می‌کرد، این ماه با تحولی عجیب دچار نوسانات شدید شد و سقوط کرد.

حتی با سقوط بازارهای جهان در ماه اکتبر، بیت‌کوین بدون نوسان خاصی در ۶۴۰۰ دلار معامله می‌شد. در اواسط نوامبر با اعلام رسمی تقسیم شبکه بیت‌کوین‌کَش به دو ورژن مختلف، سقوط قیمت‌ها آغاز شد و به ارزهای دیجیتال دیگر هم سرایت کرد.

« مایکل مورو» ، مدیرعامل تجارت جهانی جنسیس (Genesis Global Trading ) در این رابطه گفت: پس از اینکه قیمت بیت‌ کوین به حدود 5.850 دلار رسید خیلی افت نکرد.

وی افزود: مشخص نیست اگر این کف قیمت (حداقل قیمت) یا باز هم افت می‌کند البته خریداران بیت‌کوین یک مقدار پول نقد کنار دارند.

شرکت بین‌المللی (Intercontinental Exchange) قرار است در ژانویه ورژن جدیدی را از بیت‌کوین بنام «بکت» (Bakkt) ، وارد کند.

همچنین Nasdaq و VanEck از طرحهای خودشان برای راه اندازی چندین محصول جدید از جمله بیت‌کوین در سه ماهه نخست سال آینده خبر داده‌اند.

منبع
internet

بیشترین بازدید اخبار امروز