نتیجه پژوهش‌های جدید: کشف سموم علف‌کش، در مواد غذایی کانادایی

Submitted on س., 09/25/2018 - 20:02

نتیجه پژوهش‌های جدید: کشف سموم علف‌کش، در مواد غذایی کانادایی
یافته‌های یک پژوهش تازه که به سفارش سازمان حفاظت از محیط زیست کانادا انجام شده، نشان می‌دهد که 18 قلم از مواد غذایی که در کانادا به فروش می‌رسند، حاوی ماده‌ سمی است. این مطالعه که به طور مستقل و توسط بنیاد Anresco Labratories در انجام شده، اثرات این ماده را در بسیاری از این محصولات خوراکی کشف کرده است. ماده شیمیایی یک سم علف‌کش است که برای از بین بردن علف‌های هرز و گیاهان مضر برای باغچه‌ها ، باغات و مزارع به کار می‌رود. یافته‌های چند پژوهش و همچنین چند پرونده‌ قضایی، پیوندی میان این ماده شیمیایی و سرطان را گزارش کرده‌اند، گرچه این مساله همچنان محل مناظره و اختلاف نظر است.

اما پژوهش بنیاد Anresco، آثاری از را در چند فرآورده‌ غذایی کودکان پیدا کرد که ماکارونی و پنیر Kraft Dinner Original، بیسکوییت‌های Ritz Original، نان تورتیلای President’s Choice، دو مارک مختلف از ، غلات صبحانه از برندهایی همچون Cheerios، Kellogg’s Froot Loops و همچنین دو فرآورده Timbits و بیگل‌های کنجدی کمپانی Tim Hortons، در میان آنها هستند. از میان 18 فرآورده‌ مورد آزمایش، تنها چهار مورد از آنها فاقد این ماده شیمیایی بودند.

گرچه سطح یافت شده در این فرآورده‌ها، بسیار پایین‌تر از سطح استاندارد بی‌ضرر در کانادا است، برای بسیاری از شهروندان کانادا، صرف وجود سم علف‌کش در فرآورده‌های خوراکی شگفت‌انگیز است. مدیر بخش سموم سازمان می‌گوید یافته‌های این پژوهش نشانگر این است که مصرف‌کنندگان کانادایی، ممکن است بدون آن که بدانند، به صورت روزانه میزانی از این سم مورد اختلاف را، وارد بدن خود کنند. او در گفتگو با CTV می‌گوید: دارد و اینکه این ماده، برای انسان مضر است>.

اختلاف نظر بر سر ماده شیمیایی
در ماه آگوست، رای هیات منصفه‌ دادگاهی در که در یک مورد مرگ مشکوک برگزار شده بود، بر این قرار گرفت که دلیل مرگ او بوده است. با این حال، گزارش‌های بسیاری، از جمله گزارش سالانه‌ وزارت بهداشت کانادا در سال 2017، نشان دادند که این فرآورده، برای انسان بی‌ضرر است. ماده ، فرآورده‌ای ثبت‌شده است که در 160 کشور دنیا از آن استفاده می‌شود و این یعنی این ماده، پرکاربردترین سم علف‌کش در جهان است. کمپانی‌هایی که نام شان در گزارش سازمان محیط زیست آمده، به CTV گفته‌اند که از قوانین وزارت بهداشت پیروی کرده‌اند و محصولات تولیدی آنها بی‌ضرر هستند. شرکت Bayer که اکنون به تولیدکننده اصلی این ماده، با نام تجاری Roundup تبدیل شده نیز، گفته محصولش کاملا بی‌ضرر است. بخش آزمایشگاه این شرکت، در بیانیه‌ای در این باره می‌گوید: .

پژوهش‌هایی که سازمان کانادا، ، ، سازمان محیط زیست آمریکا و سازمان دولت انجام داده‌اند نیز، این گفته را تایید می‌کنند.

اما برخی گزارش‌ها، نگرانی‌هایی را درباره‌ این ماده شیمیایی ابراز کرده‌اند. در سال 2015، مرکز بین‌المللی مطالعات سرطان سازمان بهداشت جهانی یا IARC اعلام کرد که احتمالا سرطانزا است. افزون بر این، دولت ایالت نیز، این ماده را به فهرست مواد سرطانزای خود افزوده است. داروی ، قهوه و گیاه نیز در این فهرست قرار دارند.

برخی دیگر از مطالعات بر روی حیوانات، نشان داده که این ماده در میان پستانداران، ممکن است به مشکلاتی در تولیدمثل منجر شود و همچنین ضرر آن برای زنبورها، ماهی‌ها و خفاش‌ها را نیز نشان داده است.

خانم پژوهشگر ارشد آزمایشگاه دانشگاه MIT است. او تاثیرات بلندمدت در سلامت انسان را بررسی کرده و آن را یک آزمایش 40 ساله، توصیف می‌کند. او می‌گوید :.

برخی از پژوهش‌های پیشین، آثاری از این ماده‌ شیمیایی را در ادرار انسان، شیر مادران، آبجو و چند خوراک پرمصرف، نیز پیدا کرده بودند.

دو کارآگاه زن، در جشنواره‌ فیلم تورنتو
حضور اعلام‌نشده‌ دو فیلم دلهره‌آور با حضور بازیگران زن در نقش اول در جشنواره‌ فیلم تورنتو، نشان می‌دهد که این فیلم ها چقدر کمیاب هستند. این دو فیلم که Destroyer یا و Out of Blue یا نام گرفته‌اند، به ترتیب بازیگر استرالیایی و بازیگر آمریکایی را در نقش اول خود دارند. اما چرا شمار این گونه فیلم‌ها در هالیوود، تا این حد پایین است؟

فیلم‌های کارآگاهی همیشه در میان سینماروها پرطرفدار بوده‌اند، زیرا این فیلم‌ها بر اساس کاراکتری ساخته می‌شوند که قانون‌شکنی، از رفتارهای اصلی اوست. این برای ما هیجان‌انگیز است که ببینیم یک کاراکتر، کارهایی را انجام می‌دهد که در اجتماع مجاز شمرده نمی‌شود؛ گرچه خشونت به کار رفته، بعدا به واسطه اهدافی والاتر – مانند نجات جان بی‌گناهان– توجیه می‌گردد. این فیلم‌های مهیج، اغلب مرزهای منطق را تا محدوده‌ شکستن کش می‌دهند و ما را وادار می‌کنند که در پایان شک کنیم که آیا هدف، وسیله را توجیه می‌کند یا نه.

در Dirty Harry، کاراکتر که نقش او را بازی کرده، موفق می‌شود دزدان بانک را متوقف کند و نگذارد آنها از صحنه‌ جرم بگریزند. اما او این کار را بدون شلیک و کشتن دو نفر از آنها، نمی‌تواند انجام دهد. در فیلم Destroyer نیز، کارآگاه یکی از کارآگاهان از پاافتاده‌ پلیس است که در شلیک به دزدان بانک تردیدی به دل راه نمی‌دهد. دیدن یک زن، در جایگاه یک پلیس خشن، که از قواعد بازی پیروی نمی‌کند، بسیار هیجان انگیز است.

افزون بر این، در سینما و تلویزیون، رفتار یاغی‌گرانه‌ کارآگاهان زن، معمولا در نتیجه‌ یک فاجعه خانوادگی در گذشته ایجاد شده، در حالی که برای کارآگاهان مرد، این رفتار صرفا بخشی از رفتار پلیسی محسوب می‌شود. حتی در Out of Blue نیز، سختی و خشونت کاراکتر اصلی، به خاطر یک ضایعه‌ عاطفی در کودکی ایجاد شده است.

اما در Destroyer، کارآگاهی که نقش آن را بازی می‌کند، در حضور زنان در این نقش‌ها، گامی به جلو به شمار می‌رود: رفتار این کارآگاه پلیس، صرفا به خاطر ترجیح شخصی او، اینگونه است. کاراکتر در جایی از فیلم می‌گوید:

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز