موج ورشکستگی اوج گرفته است. ذخیره ی پولی بانک CIBC به علت افراد مقروض تا ۵۰٪ افزایش یافته است

Submitted on پ., 03/14/2019 - 20:57

در روز ۵ مارچ دفتر بانک فدرال کانادا(دفتر کارفرمای ورشکستگی کانادا) اطلاعاتی را به این ترتیب منتشر کرد: در ربع چهارم سال ۲۰۱۸ آمار ورشکستگی مجموعأ به ۳۲۸۴۶ می رسد که افزایش ۵/۵٪ نسبت به همین زمان در سال ۲۰۱۷ داشته است و رشد آن نسبت به ربع سوم سال گذشته ۶/۱٪ بوده است.

رسانه ی انگلیسی زبان CBC به این نکته اشاره کرد که تعداد کانادایی هایی که نمی توانند پول فراهم کنند به سرعت بالا می رود. این شتاب بیشتر از رشد GDP, CPI درآمد سرانه است.

دفتر نظارت بر ورشکستگی گفت اطلاعات در ربع چهارم سال بدترین نمی باشد زیرا که در ماه ژانویه، تعداد ورشکستگی به رقم ۱۰۲۶۵ در کانادا رسید که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۱/۳٪ داشته است.

CBC اشاره کرد که با دفتر نظارت بر ورشکستگی هم عقیده است و در اولین ربع سال در گزارش تی دی بانک و بانک بازرگانی امپریال دراولین فصل سال ۲۰۱۹ به این نتایج رسیده است:

۱- ضرر ذخیره ای پولی TD بانک که برای وام گیرندگان متحمل شد بالغ بر ۸۵۰
میلیون دلار است که افزایش ۲۳٪ نسبت به سال گذشته داشته است.

۲- ضرر ذخیره ی پولی Canadian Imperial Bank بالغ بر ۳۳۸ میلیون
دلار است که برای وام گیرندگان متحمل شده است و نسبت به سال گذشته ۵۰٪ افزایش یافته است.

بنا به گزارش تورنتوپرشنز، CBC همچنان در این گزارش ذکر کرد که نتیجه ی تحقیق انجام شده توسط Angus Reid Institute در کانادا در ماه جون ۲۰۱۸ نشان می دهد که:
۱- ۲۱٪ پاسخگویان گفتند نمی توانند هزینه های دندانپزشکی را بپردازند.
۲- ۲۵٪ پاسخگویان گفتند برای مایحتاج زندگی و خرید غذا مجبورند پول قرض کنند.

شکی نیست که بحران مقروض بودن تمام کانادا را در بر گرفته است. شاید هنوز این بحران تبدیل به طوفان سهمگین نشده است اما اگر اقتصاد کانادا نتواند جایگزینی برای بازار املاک و انرژی پیدا کند، آنوقت است که بحران تمام عیار مسئله ساز می شود.

رویال بانک کانادا گفت که از سال ۲۰۰۷ نرخ بدهی کانادایی ها به میزان ۱۴٪ افزایش داشته است. و در سال ۲۰۱۸ بیشترین قرض در ارتباط با نرخ بهره اتفاق افتاده است. سیاست پولی سرسختانه ی بانک کانادا ، اقتصاد کانادا را به زمستانی سرد تبدیل کرد اما در ماه مارچ ۲۰۱۹ هیچ نشانه ای از اینکه بانک کانادا افزایش نرخ بهره را متوقف کنید،‌ نمی بینید.

بسیاری از مردم به بانک کانادا زنگ می زنند و خواستار پیروی از سیاست های اقتصادی دولت فدرال آمریکا هستند. استراتژی دولت فدرال هستند اما در حقیقت عملکرد بانک کانادا در بین کشورهای G7 کاربردی ترین بوده است. مشکل اصلی سیاست پولی بانک مرکزی نیست، مشکل اصلی توسعه ی غیر معمول مدل اقتصادی کانادا است.

دو مورد انرژی و معاملات ملکی اقتصاد کانادا را به سخره گرفته اند اما قیمت انرژی توسط تکنولوژی توسعه نفت و گاز حاصل از سنگ ایالات متحده به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است و باعث شده است در سراسر دنیا معاملات املاک رکود داشته است. در این زمان کانادا به این مهم رسیده است که اقتصاد تک محوری تا چه حد می تواند زخم مهلکی برای اقتصاد باشد.

آماری که از اداره ی آمار کانادا به دست آمده است مبنی بر این است که افزایش دستمزدها در کانادا در سال ۲۰۱۸ تنها ۱/۴۹٪ بوده است درحالیکه CPI به میزان ۳٪ افزایش یافته است. دستمزدها در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت و به بالاترین سطح خود یعنی ۳/۹٪ رسید.

همزمان دولت فدرال کانادا تعداد ۱۲۰۰۰ شغل را به علت فشار مالی حذف کرد.

شاخص قیمت خانه های مستقل در ونکوور در سال ۲۰۱۸ به میزان ۸/۵٪ کاهش داشت که از سال ۲۰۰۹ تا کنون بیشترین کاهش بوده است. قیمت معاملات بسیاری از خانه های لیست شده بیشتر از ۲۰٪ پایین تر از قیمتی است که دولت تخمین زده است. خانه های ۴ میلیون دلاری یا اکثر خانه های مجلل در سال ۲۰۱۸ افت ۵۰ درصدی قیمت داشته اند و در اکتبر سال ۲۰۱۸ تورنتو رکورد دار سقوط یک ماهه ی قیمت خانه در این ماه شد

دفتر مشاور املاک ونکوور با صراحت اعلام کرد در ونکوور خریداران خارجی از جمله سرمایه گذاران چینی در بازار بزرگ معاملات ملکی غایب هستند و نتیجه اش این است که ۴۰/۷٪ افزایش در تعداد خانه های لیست شده در سال ۲۰۱۸ مشاهده می شود و ۴٪ تا ۹٪ افت قیمت معامله در انواع خانه وجود دارد.

در سال ۲۰۱۷ چینی ها تا رقم ۸/۴ بیلیون دلار خانه خریدند و این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۴/۴ بیلیون دلار رسید. هنوز زود است که بگوییم کانادا دچار بحران اقتصادی است اما آمادگی برای دوران سخت، از همین الآن لازم است.
تورنتوپرشنز

نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز