صدها هزار کارگر قطعه ساز و خودروساز ایران بیکار شده اند

Submitted on ش., 12/29/2018 - 18:35

‌صدها هزار کارگر قطعه ساز و خودروساز ایران بیکار شده اند
صدها هزار نفر از کارگران صنایع قطعه سازی و خودروسازی ایران بیکار شده اند

"تسنیم"، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از دبیر انجمن قطعه سازان کشور نوشت که به دلیل مشکلات مالی حدود ٣۰۰ هزار نفر از کارگران قطعه ساز کشور بیکار شده اند. آرش محبی نژاد، دبیر انجمن قطعه سازان کشور، گفته است که به منظور رفع این مشکلات مالی، نمایندگان قطعه سازان کشور ٤۰ جلسه با مسئولان کشور گفتگو کرده اند بی آنکه این جلسات به نتیجه برسند.

محبی نژاد در ادامه افزوده است که با وجود وعده های مسئولان هنوز هیچ گشایشی برای رفع مشکلات مالی قطعه سازان صورت نگرفته و وضعیت این بخش مهم از صنعت ایران روز به روز بدتر می شود به طوری که به زودی ٤۰۰ کارگر قطعه ساز دیگر بیکار خواهند شد.

دبیر انجمن قطعه سازان، مشکلات این صنف را نبود نقدینگی و مواد اولیه، خودداری یا ناتوانی خودروسازان از پرداخت دیون معوقه‌شان، افزایش قیمت قطعات اعلام کرده و افزوده است که به همۀ این مشکلات باید کاهش چشمگیر تولید خودرو را نیز افزود.

آرش محبی نژاد در ادامه افزوده است که تولید خودرو در کشور عملاً رو به توقف گذاشته است. اگر چه او نگفته است که در نتیجۀ این توقف چه تعداد از کارگران خودروسازی کشور تاکنون بیکار شده اند، اما، وی تصریح کرده است که شمار بیکاران صنعت قطعه سازی تا به حال به ٢۸۰ هزار نفر رسیده است و روند بیکاری در این صنعت با شتاب ادامه دارد.

بعد از صنعت نفت و گاز، صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایران رویهم بزرگترین صنعت کشور به لحاظ شمار کارگران شاغل در آن به شمار می رود که عملاً در نتیجۀ بحران های مالی و اقتصادی و تحریم های بین المللی به ورشکستگی نزدیک شده اند.

‌برای گفتگو دربارۀ سوریه، بولتون عازم ترکیه و اسرائیل می‌شود
جان بولتون، مشاور امور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که در روزهای آینده عازم ترکیه و اسرائیل خواهد شد تا با رهبران این دو کشور دربارۀ اوضاع سوریه پس از تصمیم دونالد ترامپ گفتگو کند.

رئیس جمهوری آمریکا در نوزدهم دسامبر گذشته اعلام کرد که در هماهنگی کامل با ترکیه نیروهای آمریکایی خاک سوریه را ترک می کنند. همزمان وزیر دفاع روسیه، سرگئی شویگو، خبر داد که وزرای امور خارجه و دفاع ترکیه با سفر به مسکو با همتایان روس خود دربارۀ خروج آتی نیروهای آمریکایی از سوریه گفتگو کردند.

جان بولتون مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی
Reuters

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، دربارۀ این ملاقات گفت : "مسکو و آنکارا توافق کردند که در وضعیت جدیدِ پس از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، نمایندگان نظامی روسیه و ترکیه عملیات خود را به منظور از میان بردن تهدید تروریستی در سوریه، با یکدیگر هماهنگ کنند."

در اظهاراتی جداگانه مولود چاووش اُغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، گفت که کشورش همانند گذشته به فعالیت مشترک و هماهنگ اش با روسیه و ایران برای حل سیاسی بحران سوریه ادامه می دهد.

خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با استقبال ترکیه روبرو شده و در عین حال نگرانی های اسرائیل را برانگیخته است.

جان بولتون گفته است که در سفرش به ترکیه و اسرائیل دربارۀ تلاش های مستمر آمریکا، چالش های امنیتی متحدان منطقه ای واشنگتن و همچنین مرحلۀ آتی مبارزه با گروه "دولت اسلامی" (داعش) با رهبران آنکارا و تل-آویو گفتگو خواهد کرد.

اگر چه دولت آمریکا اعلام کرده که نیروهایش را از سوریه خارج می کند، اما، در عین حال از حق اسرائیل برای بمباران مواضع نظامی حکومت ایران و حزب الله لبنان در خاک سوریه نیز قویاً پشتیبانی می کند. در این حال، دولت های مسکو و تهران، چهارشنبه گذشته حملات هوایی اسرائیل را به انبار مهمات سپاه پاسداران و حزب الله لبنان در حومۀ دمشق نقض حاکمیت ملی سوریه خواندند.

در واکنش، روبرتو پالادینو، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که "ایالات متحد آمریکا کاملاً از حق اسرائیل در دفاع از خود در مقابل ماجراجویی خصمانۀ رژیم ایران حمایت و نسبت به توانایی نظامی اسرائیل برای دفاع موثر از خود اطمینان حاصل می کند."

قرار است مایک پومپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، هفته آینده با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در برزیل ملاقات کند.

‌حسام الدین آشنا، محسن رضایی را مسبب لو رفتن عملیات کربلای ٤ و هزاران قربانی آن خواند
حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، محسن رضایی فرماندۀ پیشین سپاه پاسداران را به لو دادن "عملیات کربلای ٤" در پنجم دی ماه ۱٣۶۵ در جریان جنگ ایران و عراق متهم کرد و او را از مسببان اصلی کشته و مجروح شدن هزاران سرباز ایرانی در این عملیات معرفی نمود.

حسام الدین آشنا که این سخن را در واکنش به اظهار نظر توئیتری دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراد کرده در کانال تلگرامی خود خطاب به محسن رضایی نوشته است : "ده ها هزار رزمنده و خانواده هزاران شهید هیچگاه از شما نپرسیدند چرا از چند شب قبل از عملیات کربلای چهار آسمان از منورهای چلچراغی دشمن، مانند روز روشن شده بود." مشاور حسن روحانی سپس افزوده است : "بچه های توپخانه لشگر ٢٧ هیچگاه از شما نپرسیدند چرا تنها ٤۵ دقیقه پس از آغاز عملیات تقریبا تمام قبضه ها مورد اصابت توپ های دشمن قرار گرفت."

محسن رضایی و حسام الدین آشنا
ایرنا

حسام الدین آشنا سپس افزوده است که حتا پزشکان و پرستاران از وقوع عملیات آگاهی درستی نداشتند هنگامی که با موج نخست هزاران مجروح این عملیات روبرو شدند، در حالی که رادیوی سازمان مجاهدین خلق و رادیوی بغداد هر لحظه وضعیت عملیات را گزارش می کردند.

حسام الدین آشنا در ادامه افزوده است : "بردار محسن، بین عملیات فریب و عملیات لو رفته تفاوت از زمین تا آسمان است. تحلیل های پسینی مشکلی را حل نمی کند. ما شاید خطا کاران را ببخشیم اما خودشیفتگان را هرگز."

حسام الدین آشنا در یادداشت کوتاه دیگری خطاب به محسن رضایی گفته است : "وقت آن رسیده که در سی امین سالگرد پایان جنگ و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تن به شفافیت داده و به سئوالات" خانواده های کشته شدگان و قربانیان جنگ هشت سالۀ ایران و عراق و همچنین "رازهای سربه‌مُهر" جنگ هشت ساله "پاسخ دهید."

مشاور حسن روحانی سپس به محسن رضایی گفته است که دیگر نمی تواند "پشت نام های سرداران شهید پنهان" شود "و باید خود را برای سئوالات سخت آماده کند."

محسن رضایی فرماندۀ سپاه پاسداران طی دوران جنگ هشت سالۀ ایران و عراق و از طراحان اصلی عملیات کربلای ٤ اخیراً در حساب توئیتری از این عملیات به عنوان عملیات "فریب دشمن" و تدارک عملیات کربلای ۵ یاد کرده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، نوشته است که "بر اساس اطلاعات میدانی و خاطرات فرماندهان و رزمندگان، اهداف عملیات کربلای ٤ پیش از شروع از سوی دشمن شناسایی و انجام آن لو رفته بود." هنوز دربارۀ شمار دقیق کشته شدگان و مفقودان این عملیات آمار دقیقی در دست نیست. علی اکبر هاشمی رفسنجانی، فرماندۀ وقت جنگ، در خاطرات خود در خصوص این عملیات چنین نوشته است : "آقای شمخانی اطلاعات لازم را در خصوص نتایج عملیات شکست خوردۀ کربلای ٤ داد. خیلی بدتر از آنچه تا به حال گفته بودند، است : نزدیک به ۱۰۰۰ شهید و ٣۹۰۰ مفقودالاثر داشتیم که اکثر آنها را باید شهید حساب کرد و حدود ۱۱ هزار مجروح."

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز