صالحی: بودجه هنگفت انرژی اتمی دروغ بزرگ است

Submitted on ش., 02/23/2019 - 19:43

صالحی: بودجه هنگفت انرژی اتمی دروغ بزرگ است
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بحث اختصاص بودجه هنگفت به انرژی اتمی یک دروغ بزرگ است، گفت: طی ۳۰ سال اخیر سالانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار به این بخش اختصاص یافته است.

علي اكبر صالحي

به گزارش فارس، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در جشنواره سرامدان فناوری و صنعت اظهار داشت: طی ۳۰ سال اخیر معادل حدود ۶ میلیارد دلار در صنعت هسته‌ای هزینه شده که هزینه ایجاد نیروگاه بوشهر نیز در این رقم لحاظ شده است.

وی افزود: به طور متوسط سالانه معادل ۲۰۰ میلیون دلار در این بخش هزینه شده و اینکه گفته می‌شود سالانه میلیاردها دلار هزینه می‌شود حرفی بی اساس است.

صالحی با اشاره به فعالیت ۱۵ هزار نفر در سازمان انرژی اتمی، گفت: بودجه امسال سازمان هم حدود ۲۰۰ میلیون دلار است که باید اداره نیروگاه بوشهر نیز در آن دیده شود.

وی در ادامه با انتقاد از ارزان خریدن برق تولیدی نیروگاه بوشهر توسط وزارت نیرو، اظهار داشت: سالانه ۷ میلیارد کیلو وات ساعت برق توسط نیروگاه بوشهر تولید می شود که کیلووات ساعتی ۶۰ تومان معادل نیم سنت خریداری می‌شود که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که برق کشور با قیمت حدود ۹ سنت صادر می‌شود و با این حساب، قیمت برق نیروگاه بوشهر ۶۳۰ میلیون دلار معادل ۶ هزار میلیارد تومان می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در این شرایط برق بوشهر ۴۰۰ میلیون دلار خریداری می‌شود ولی درخواست ما این است که ۲۰ درصد آن را با قیمت صادرات خریداری کنند.

وی افزود: هزینه تامین سوخت، قطعات یدکی و پرسنل نیروگاه بوشهر با ارز نیمایی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است و به این ترتیب نمی‌دانیم سال آینده مابه التفاوت ۸۰۰ میلیارد تومانی را از کجا بیاوریم!

صالحی در ادامه با بیان اینکه در ابتدا خارجی‌ها برای ارایه فناوری غنی‌سازی ۲۰ درصدی شروطی را گذاشته بودند که حاکمیت ما را زیر سوال می‌برد، رهبری فرمودند خودتان اقدام کنید و این کار آغاز شد.

وی ادامه داد: در ابتدا برای این کار ۲۵ میلیارد تومان براورد هزینه شد اما این اقدام با ۱۲ میلیارد تومان صورت گرفت، همان ابتدا هم بودجه اختصاص یافت.

صالحی تصریح کرد: خارجی‌ها گفتند در ۲ و نیم سال این فناوری را با شرایط معین در اختیار ما قرار خواهند داد ولی ما در کمتر از ۲ سال به این فناوری دست یافتیم.

وی با بیان اینکه برای پیشرفت نیازمند عنصر سرمایه انسانی، سرمایه مادی و مدیریت هستیم، گفت: عنصر دین‌باوری نیز می‌تواند زمینه‌ساز آرمان‌گرایی و ایثارگری باشد که به آن دسترسی داریم.

وی با اشاره به اینکه در عنصر مدیریت، کم آورده‌ایم، افزود: آنطور که شایسته نظام بود نتوانستیم عمل کنیم و در این بخش باید از امکانات مطلوب بسیج برخوردار شویم که عدم استفاده از آن به معنی اسراف است.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس: نمی‌توانم گوشت بخرم | آخرین بار کیلویی ۶۴ هزار تومان خریدم
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بنده سه ماه است گوشت نخریده‌ام، آخرین باری که خریدم ۶۴ هزار تومان بود اما الان دو برابر شده است و نمی‌توانم بخرم.

عزیز اکبریان

به گزارش ایسنا، عزیز اکبریان در گفت‌وگو با رادیو البرز با اشاره به وضعیت کشور در تأمین کالاهای اساسی گفت: دولت امسال ۱۱ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی در نظر گرفته بود، این رقم در بودجه ۹۸ به ۱۴ میلیارد دلار رسیده و برای کالاهای اساسی مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: اما وقتی فاصله قیمتی به وجود می‌آید، دلال، قاچاقچی و رانت‌خوار سوء استفاده می‌کنند، برای همین باید برای توزیع کالا و سایر اقلام مکانیسم وجود داشته باشد، مثلاً برای سوخت تأکید ما بر توزیع با کارت سوخت بود در دولت اسبق ۱۰۰ میلیارد برای این کار هزینه شد اما در این دولت کارت سوخت جمع‌آوری شد حالا می‌خواهند دوباره ۴۰۰ میلیارد تومان برای این کار هزینه کنند.

اکبریان ادامه داد: وقتی تحریم‌های آمریکا شروع شد ما تأکید کردیم توزیع کالا کوپنی شود اما دولت با این عنوان که می‌گویند به ۴۰ سال قبل برگشته‌اند قبول نکرد، وقتی مکانیسمی برای توزیع کالا وجود نداشته باشد پول مردم هدر می‌رود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: این شرایط در کنار التهابی که وجود دارد باعث ناامنی اقتصادی شده است، برای بهبود وضعیت تلاش می‌شود اما فشار آمریکا هم زیاد است.

وی تصریح کرد: در همین کرج شایعه شد که با کمبود آرد مواجه شده‌ایم و پس از انتشار این شایعه با صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها مواجه شدیم.

اکبریان ادامه داد: این شرایط جنگ اقتصادی است، این جنگ شوخی نیست چرا قبول نمی‌کنیم که جنگ اقتصادی از جنگ نظامی بدتر است؟ بنده جنگ نظامی هم بوده‌ام و قسم می‌خورم جنگ نظامی صد برابر از جنگ اقتصادی بهتر است.

این نماینده مجلس افزود: فروش نفت ایران در حال حاضر به ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، آمریکا هشت کشور را استثنا کرده است ولی از ما نفت نمی‌خرند.

اکبریان خاطرنشان کرد: دلال‌هایی وجود دارند که در زمان جنگ هم رحم نمی‌کردند الان هم رحم نمی‌کنند، در مورد گوشت هم وضع همین است الان گوشت گوسفند ایرانی را هر کیلو هشت دلار می‌خرند، ما همه باید دست به دست هم دهیم تا از این جنگ اقتصادی پیروز خارج شویم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن افزود: بنده سه ماه است گوشت نخریده‌ام، آخرین باری که خریدم ۶۴ هزار تومان بود اما الان دو برابر شده است و نمی‌توانم بخرم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به قانون جریمه مشمولان غایب سربازی اشاره و اعلام کرد: کسانی که می‌خواهند از این طریق نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند تا آخر امسال فرصت دارند چون در سال آینده قانونی برای خرید خدمت وجود ندارد.

صادرات را زمانی شروع کردم که همتی به دنیا نیامده بود | سفارت چین را من جور کردم
اسدالله عسگر اولادی با بیان اینکه صادرات را قبل از به دنیا آمدن رئیس کل بانک مرکزی شروع کرده است گفت، ما سفارت چین را برای همتی جور کردیم.


اسدالله عسگر اولادي

به گزارش مهر، اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به انتقادات بانک مرکزی از عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: از سال ها قبل صادرات خود را آغاز کرده ام و زمانی که صادرات من آغاز شد، رئیس کل بانک مرکزی و روابط عمومی آن هنوز به دنیا نیامده بودند که من کسب و کار صادراتی داشته‌ام و اکنون حرف‌های دروغی را مبنی بر عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به من نسبت می‌دهند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: بانک مرکزی مدعی است که ۱۶ میلیون دلار صادرات داشته‌ام در حالی که در شش ماهه ابتدای امسال صادرات من کمتر از یک میلیون دلار بوده و اکنون نیز کار صادرات را به دلیل عدم توانایی در بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما متوقف کرده‌ام.

وی تصریح کرد: برای من جای تعجب است که چرا بانک مرکزی اسرار یک تاجر را منتشر می‌کند و این در شرایطی است که بانک مرکزی حاضر نیست با من حرف بزند و باید اکنون پاسخ دهد که به استناد کدام مدارک این اتهام را به من وارد کرده است و این در شرایطی است که تمام دفاتر و اسنادم را برای صادرات به مراجع صالح ارائه خواهم کرد.

عسگراولادی گفت: من ارز حاصل از صادرات را نمی‌توانم به سامانه نیما بیاورم، چرا که خریدار کالای صادراتی من حاضر نیست واریز ارز را به این سامانه داشته باشد، بنابراین باید بانک مرکزی این وضعیت صادرکنندگان را نیز درک کند.

وی افزود: فردی که رئیس کل بانک مرکزی شده ( عبدالناصر همتی) روز قبل از ریاست خود، با من ملاقات داشت و قرار بود پیش از آن سفیر چین شود که دو هفته هم این مسئولیت را به عهده داشت و البته ما هم سفارت را برای او جور کردیم، بنابراین اکنون حاضر هستم جلسه گذاشته و تمام اسناد رفع تعهد ارزی را ارائه نمایم اما خریدار من سامانه نیما نمی‌شناسد.

جهانگیری: شرایط کشور خطیر و دشوار است
معاون اول رییس جمهور گفت: اشتباه است فکر کنیم سرمایه طبیعی بزرگ‌ترین سرمایه ما است.


جهانگيري

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در جشن نکوداشت صدسالگی تاسیس دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری با مدون کردن تاریخ آموزشی ایران عامه را به این فکر وا می دارد که در صد سال گذشته چه اقداماتی در حوزه آموزش عالی کشور صورت گرفته است. این بزرگداشت‌ها باعث می شود که آسیب‌ شناسی‌هایی هم در این حوزه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: دغدغه و سابقه‌کاری من در حوزه توسعه بوده است. یونسکو اقرار می‌کند اولین دانشگاه دنیا دانشگاه جندی شاپور است، اما در ایران یک فاصله ای تا دوره جدید آموزش عالی افتاد و قدری ایران از توسعه عقب ماند.

جهانگیری افزود: به همین علت امیرکبیر احساس کرد این کشور به توسعه و فنون احتیاج دارد؛ به همین دلیل هم عمرش کوتاه می شود و او را می کشند. بعد دارالفنون، دارالمعلمین تاسیس شد که اتفاقات مهمی را رقم زد.

وی خاطر نشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم اصلی ترین روش کشور شکست خورده برای ترمیم خود در آموزش معلم و فنون همت گماشت و امروز آن کشور جزو مهم‌ترین کشورهای دنیا است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: هم در نگرش‌های دینی ما به علم توجه ویژه‌ای شده است و هم در فرهنگ ما و در ادامه هم در آرمان‌های جمهوری اسلامی به آن تاکید شده است. قطعا ما استعدادهای علمی فراوانی داریم که توانی برای توسعه علمی است.

وی گفت: اشتباه است اگر مثل گذشته فکر کنیم سرمایه طبیعی بزرگ‌ترین سرمایه ما است. قطعا بزرگ ترین و مهم ترین منابع طبیعی را داریم اما مهم ترین سرمایه‌ای که این کشور را به توسعه می رساند سرمایه نیروی انسانی است.

جهانگیری تاکید کرد: برای اینکه سرمایه نیروی انسانی را به توسعه تبدیل کنیم به اراده سیاسی در عالی ترین سطح حکومت نیاز داریم که خوشبختانه دو دهه است که رهبر انقلاب پرچمدار توسعه علمی شده و مستنداتی که توسط منابع رسمی در داخل و خارج ارائه شده ، نشان می دهد که عملکرد دانشمندان کشور عملکرد قابل قبولی در توسعه علمی بوده است.

جهانگیری در ادامه گفت: در قرن بیست و یکم شاهد تحولات علم و فن‌آوری هستیم. امروز گاهی در چند ماه فن آوری طوری پیشرفت می کند که اگر همراهش نشویم عقب می مانیم.

وی افزود:برای اینکه ایران همپای با کشورهای دیگر پیش رود و بتوان در این قرن پر تحول از چرخه علمی عقب نماند باید به دانشگاه ها توجه کنیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر به استقلال و دوام و قوام نظام فکر می کنیم راهی جز زنده بودن دانشگاه نداریم؛ زنده بودن دانشگاه در عرصه های مختلف اجتماعی فی نفسه برای جامعه مهم است .

وی تاکید کرد: دانشگاه باید به عنوان نهادی مستقل آرمان خواه و پاسخ گو به نیازهای کشور مورد توجه قرار بگیرد .

جهانگیری خاطرنشان کرد: باید لوازم توسعه همه جانبه را برای دانشگاه فراهم کنیم؛ نه اینکه وقتی به تهیه لوازم دانشگاه ها می رسد شروع کنیم به تنگ نظری .

وی تصریح کرد: احترام گذاشتن و فراهم کردن محیط مناسب برای دانشگاه ها مهم است. دانشمند و دانشجوی ما باید احساس کند همه چیز برای او مهیا است. باید از روزمرگی فاصله بگیریم. امروز ممکن است کارهایی انجام دهیم که برای آینده کشور مضر باشد؛ برای جلوگیری از چنین شرایطی حتما مرکز آموزش عالی باید بیش از بقیه از روزمرگی فاصله بگیرد.

در بخش دیگری از این سخنرانی، جهانگیری با بیان اینکه «باید جایگاه علم در جامعه کنونی ارتقا پیدا کند» به تلاش دولت در حوزه ارتقاء علمی پرداخت و گفت: در دولت تکلیف شده در سیاست های کلی و برنامه پنج ساله هم آمده که به دانشگاه و بخش های آموزشی توجه شود ؛اینکه فقط از دانشگاه انتظار داشته باشیم کفایت نمی‌کند باید همراهی اش کنیم .

وی گفت: باید به این موضوع باور داشته باشیم که دانشگاه مبداء همه تحولات است. امام یک بار فرمودند دانشگاه مبداء تحولات کشور است. اگر به این موضوع باور داشته باشیم می توانیم به امورات دیگر این حوزه بپردازیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: امروز در هیچ حوزه ای نیست که کارشناس در داخل کشور حاضر نباشد. در هر حوزه ای کارشناس و نیروهای زبده وجود دارد اما قطعا باید برای آینده متناسب با شرایط روز باز هم به این موضوع پرداخته شود.

وی تاکید کرد: باید در آینده در ساختار آموزش وپژوهش تحولاتی ایجاد شود.هنوز معلوم است در پژوهش و فن آوری دچار مشکلاتی هستیم؛ تحولاتی باید ایجاد شود و هیچ کس برای این کار بهتر از دانشجوها نیستند.

جهانگیری با اشاره به تلاش دولتمردان آمریکایی جهت وارد کردن فشارهای اقتصادی به کشور گفت: شرایط کشور خطیر و دشوار است. آمریکایی‌ها با اصرار به دنبال ایجاد فشار علیه مردم بوده و به تعبیر خودشان به دنبال فروپاشی اقتصاد کشور هستند.

وی گفت: با اساتید و دانشجوهای زیادی ملاقات داشتم تا این پیام را منتقل کنم که راه برون رفت برای این مشکلات را داریم. دست نیاز به سوی صاحب نظران و نخبگان و دانشگاهیان دراز می کنیم؛ با همدیگر می توانیم از این راه سخت عبور کنیم. اگر این دوران را بگذرانیم مشکلات بزرگ تری را حل خواهیم کرد. از اساتید و دانشگاهیان می خواهیم دولت را در این مسیر یاری کنند.

وی در پایان گفت: در پایشی که اخیرا صورت گرفته در سراسر کشور ، هنوز دانشگاه و مدرسه معتبر ترین نهاد در میان مردم است.

دستگیری ۱۳ نفر در ارتباط با حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان

دادستان زاهدان از دستگیری ۱۳ نفر در ارتباط با حادثه تروریستی محور «خاش- زاهدان» خبر داد.

ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام موحدی راد با اعلام این خبر گفت: تحقیقات روی این پرونده تا دستگیری تمامی عوامل تاثیر گذار ادامه دارد.

وی همچنین از تشکیل پرونده برای ۶ متهم به اتهام قاچاق سازمان یافته دام، رشوه، ارتشاء، جعل و اختلاس خبر داد و افزود: سه نفر از متهمان از کارکنان جهاد کشاورزی هستند که دو نفر از شهرستان خاش و یک نفر از زاهدان در حال حاضر در بازداشت هستند، سه نفر دیگر که به عنوان دلال در کار قاچاق دام با این افراد همکاری می‌کردند با قید وثیقه آزاد شدند.

موحدی راد افزود: این پرونده در شعبه ۷ بازپرسی در حال رسیدگی است و احتمال دارد تعداد بازداشتی‌های این پرونده افزایش یابد.

وی تصریح کرد: این افراد به صورت غیر قانونی و غیر مجاز دام‌ها را از کشورهای همسایه وارد می‌کردند و با پلاک‌ شناسایی دام که در اختیار جهاد کشاورزی بوده است بدون نظارت شبکه دامپزشکی دام‌ها را به صورت زنده به دامداری‌ها و کشتارگاه‌های سایر نقاط کشور منتقل می‌کردند.

موحدی راد تاکید کرد: در سایر نقاط کشور معمولا قاچاق دام از داخل کشور به خارج صورت می‌گیرد، ولی در حوزه سیستان و بلوچستان دام‌ها از کشور افغانستان و پاکستان وارد می‌شود به همین منظور برای جلوگیری از انتقال آلودگی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، این دام‌ها ابتدا در داخل استان قرنطینه و بعد از تأییدیه سلامت توسط سازمان دامپزشکی ذبح می‌شوند و سپس به صورت بسته بندی به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود.

دادستان زاهدان تاکید کرد: از باب حفظ حقوق عامه و اهمیت سلامت عمومی به صورت جدی این پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز