صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز رسیده است

Submitted on Mon, 10/08/2018 - 20:58

صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز رسیده است
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، اظهارات ولیعهد عربستان را در خصوص جبران کاهش صادرات نفت تهران توسط دولت ریاض بی اساس خواند. جمعه گذشته، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان گفت که کشورش به وعدۀ خود به رئیس جمهوری آمریکا عمل کرده و برای جبران کاهش صادرات نفت ایران در نتیجۀ تحریم های واشنگتن، تولید نفت خود را افزایش داده است.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران
ایرنا

در واکنش به این اظهارات، بیژن نامدار زنگنه، گفته است که "تنها ترامپ می‌تواند اظهارات بن سلمان را باور کند." نامدار زنگنه سپس افزوده است که افزایش صادرات نفت عربستان قادر نیست کاهش صادرات نفت ایران را جبران کند. وزیر نفت جمهوری اسلامی همچنین مدعی شده که اظهارات دولت ریاض هیچ تاثیری بر بازار نفت ندارند و تنها بخشی از یک جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. وی سپس تأکید کرده است : کشوری که چنین اظهاراتی ایراد می کند حمایت خود را از تحریم های آمریکا علیه ایران اعلام می دارد.

نفت برنت دریای شمال که نفت مرجع در بازار جهانی به شمار می رود، متاثر از تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران، که قرار است از چهارم نوامبر/سیزده آبان آغاز شود، چهارشنبه گذشته به ۸۶ دلار و ۷٤ سنت در بشکه رسید. اما، پس از آنکه عربستان سعودی اعلام کرد که قصد دارد تولید نفت خود را به میزان بی‌سابقۀ ١٠ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برساند، بهای نفت برنت امروز دوشنبه هشتم اکتبر به ۸٣ دلار کاهش یافت.

صادرات نفت ایران طی هفتۀ نخست ماه اکتبر ۵٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یافت و از ١ میلیون و ٦۰۰ هزار بشکه در سپتامبر گذشته به ١ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه در روز رسید. برخی منابع نفتی اظهار می دارند که صادرات نفت ایران حتی به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

ایران که سومین کشور صادرکنندۀ نفت عضو اوپک است در آوریل گذشته، یعنی پیش از خروج آمریکا از برجام و ازسرگیری تحریم های اقتصادی این کشور، روزانه دست کم ٢ میلیون و ۵٠٠ هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کرد.

سرنوشت روزنامه‌نگار ناپدید شده سعودی در ترکیه همچنان در ابهام قرار دارد
با گذشت چهار روز از ناپدید شدن روزنامه نگار عربستان سعودی در استانبول، هنوز هیچ خبری از سرنوشت وی در دست نیست. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که شخصا از نزدیک پیگیر پرونده ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد عربستانی هست.

به گفته کارشناسان غربی ناپدید شدن روزنامه نگار سعودی می‌تواند بر موقعیت این کشور در جامعه بین‌المللی تاثیر منفی داشته و موجب بروز کدورت در روابط دیپلماتیک میان عربستان و ترکیه گردد. "جمال خاشقجی"، ۵۹ ساله، روزنامه نویس منتقد سعودی و ستون نویس روزنامه آمریکایی "واشنگتن پُست" روز سه شنبه ۲ اکتبر به منظور دریافت برخی اسناد رسمی مورد نیاز برای ازدواج وارد سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول گردید ولی هرگز از محل کنسولگری بیرون نیامد.

"جمال خاشقجی"، ۵۹ ساله، روزنامه نویس منتقد سعودی و ستون نویس روزنامه آمریکایی "واشنگتن پُست"
REUTERS

به دنبال پیگیری‌های وزارت خارجه ترکیه در مورد چگونگی سرنوشت روزنامه نگار سعودی، دولت ریاض ضمن تاکید بر عدم اطلاع از سرنوشت جمال خاشقجی اعلام داشت که در صورت لزوم اجازه بازدید از ساختمان کنسوگری به مامورین ترک داده خواهد شد.

این درحالی است که، به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای امنیتی ترکیه می‌گویند روزنامه نگار سعودی توسط یک گروه از مامورین عربستان به قتل رسیده است. به گفته مسئولین ترک مامورین قتل روزنامه نگار پس از انجام ماموریت همان روز ترکیه را ترک کرده‌اند.

"یاسین اکتای"، معاون حزب حاکم ترکیه و مشاور رئیس جمهوری این کشور نیز به رسانه‌های ترکیه گفته بود که مطابق اطلاعاتی که ما داریم آقای خاشقجی به طور عادی از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول خارج نشده، بلکه او به شیوه‌ای غیرعادی از این محل خارج شده است». موضوع ناپدید شدن روزنامه نگار واشنگتن پست در سطح عالی مقامات ترکیه و آمریکا واکنش‌هایی را برانگیخته است.

یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه آمریکا در روزهای پایانی هفته گذشته گفت که دولت واشنگتن در پی کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات ناپدید شدن جمال خاشقجی است. جمال خاشقجی که اکنون احتمال قتل او در سرکنسولگیری سعودی در ریاض می‌رود در گذشته مشاور دولت ریاض بوده است. روزنامه نگار سعودی در ماه های گذشته در نوشته‌های خود به طور منظم سیاست دخالت نظامی عربستان در یمن را مورد انتقاد قرار داده است.

جمال خاشقجی یک سال پیش در نگرانی از احتمال بازداشت خود، با ترک عربستان سعودی در آمریکا سکونت گزید و به نوشتن علیه سیاست‌های محمد بن سلمان در واشنگتن پست پرداخت.

معاون وزیر کشور: سلبریتی‌ها با جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان گفتند اعتمادی به دولت نیست یک مقام ارشد دولتی در ایران می‌گوید: هنوز اطلاعی از میزان کمک‌های جمع‌آوری شده از سوی "سلبریتی‌ها" در جریان زلزله کرمانشاه نداریم. وی در ادامه افزود: از جزئیات احضارها اطلاعی ندارم. در روزهای اخیر، برخی از چهره‌های شاخص در ایران که در جریان زلزله در غرب کشور اقدام به جمع‌آوری کمک مالی نموده بودند، از دریافت احضاریه از سوی پلیس آگاهی ناجا خبر دادند.

تصویری از زلزله کرمانشاه

اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران در ایران، با بیان اینکه احضار برخی از سلبریتی‌ها به آگاهی ناجا برای پاسخگویی در زمینه کمک‌های جمع‌آوری شده برای زلزله‌زدگان کرمانشاه بوده، گفت: برخی از این افراد مبالغی را جمع‌آوری کردند و میزان آن را اعلام هم نکردند و من از طریق رسانه‌ها مطلع شدم که برخی از این سلبریتی‌ها برای ارائه یک سری اطلاعات به آگاهی ناجا احضار شدند اما از جزئیات این احضارها اطلاعی ندارم.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، این مقام ارشد وزارت کشور تاکید کرد که اعلام کردیم تا برای انجام نظارت بر روی کمک‌های جمع‌آوری شده، مبالغ جمع‌آوری شده برای امدادرسانی در اختیار جمعیت هلال‌احمر و مبالغ مربوط به بازسازی در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار بگیرد.

اسماعیل نجار با بیان اینکه اطلاع دقیقی از تعداد افرادی که کمک به زلزله‌زدگان را جمع‌آوری کردند در دست نیست، افزود: برخی که افراد شاخصی هستند کمک‌هایی را جمع‌آوری کردند اما برخی ممکن است که در محدوده جغرافیایی محدودتری اقدام به جمع‌آوری کمک کرده باشند و شناسایی آنها سخت است.

رییس سازمان مدیریت بحران در ایران افزود: "برخی مدعی شدند که اعتمادی به دولت نیست و این پول را مردم در اختیار آنان گذاردند و وظیفه آنها است که این مبالغ را در مناطق زلزله‌زده هزینه کنند". وی تاکید کرد: اما بجز در مواردی معدود این افراد اقدام خاصی انجام ندادند و گفته می‌شود که برخی از این افراد بدهکار بانکی بودند و بانک این مبالغ را برداشت کرده است.

اسماعیل نجار، در ادامه، با اشاره به اقدامات صادق زیباکلام در جریان کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور گفت: آقای زیباکلام قصد دارد در یکی از روستاهای زلزله‌زده در کرمانشاه دهکده امید را بنا کند، بحث اصلی ما در حال حاضر ساختن سرپناه برای مردم است.

علی دایی، فوتبالیست برجسته و صادق زیباکلام، تحلیلگر سرشناس سیاسی، هفته گذشته، بطور جداگانه، از دریافت احضاریه از سوی پلیس آگاهی ناجا به منظور ارائه پاره‌ای توضیحات درباره کمک‌های مالی مردمی جمع‌آوری شده در جریان زلزله کرمانشاه خبر دادند.

همچنین، صادق زیباکلام، در تازه‌ترین مطلب، در صفحه شخصی اینستاگرام خود اعلام کرد که به دستور مقام قضایی حساب بانکی وی در رابطه با جمع‌آوری کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه مسدود شده است.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی، درعین حال، تاکید کرده است: بواسطه دفاع از اهالی دهکده امید و هموطنانی که به این حساب پول واریز کردند، هم به ریاست قوه قضائیه و اعتراض کرده و هم به کمیسیون اصل نود مجلس علیه قوه قضائیه شکایت خواهم کرد.

چین: رییس پلیس مفقود شده اینترپل به اتهام "رشوه" بازداشت شده است
دولت چین می‌گوید: منگ هونگوی، رییس پیشین پلیس بین‌الملل (اینترپل) به اتهام دریافت رشوه و قانون‌شکنی بازداشت شده است. منگ‌هونگوی، از روز ۲۹ سپتامبر، فرانسه را به مقصد چین، کشور زادگاهش ترک کرده و از آن زمان هیچ اطلاعی از سرنوشت وی در دسترس نبود. بدنبال بی‌اطلاعی از سرنوشت منگ هونگوی، پلیس فرانسه تحقیقات درباره مفقود شدن رییس پلیس بین‌الملل را آغاز کرد.


منگ هونگوی، رییس پیشین پلیس بین‌الملل (اینترپل)
Jeff Pachoud/Pool via Reuters

پس از ده روز بی‌اطلاعی از سرنوشت رییس پیشین پلیس بین‌الملل، دولت چین، روز دوشنبه ۸ اکتبر/۱۶ مهر، اعلام کرد: منگ هونگ‌وی، دولتمرد پیشین چین، در اختیار این کشور است و در جریان بازداشت، اتهامات مربوط به اخذ رشوه و قانون‌شکنی را پذیرفته است. به گفته سازمان مبارزه با فساد مالی چین، منگ‌ هونگ‌وی در جریان سفر به چین بازداشت و تحقیقات از وی به اتهام دریافت رشوه و قانون‌شکنی آغاز شده است.

ساعاتی پیش از اعلام خبر بازداشت منگ هونگ‌وی توسط دولت چین، پلیس اینترپل که مقر آن در لیون فرانسه است، اعلام کرد که آقای منگ هونگ‌وی از مقام ریاست این نهاد کناره‌گیری کرده است. منگ هونگ‌وی از سال ۲۰۱۶ عهده‌دار ریاست اینترپل بود.

منگ هونگ‌وی، ۶۴ ساله، که ساکن لیون فرانسه است، پیش از قبول مسئولیت ریاست اینترپل، در مقام وزیر امنیت عمومی در دولت چین و یکی از اعضا حزب کمونیست چین فعالیت داشت. انتصاب وی به مقام ریاست پلیس بین‌الملل، انتقادهای زیادی را از سوی انجمن‌های دفاع از حقوق بشر در پی داشت.

دولت چین، در نهایت پس از ده روز بی‌خبری از سرنوشت رییس پیشین اینترپل، اعلام کرد که تحقیقات بر روی پرونده فساد مالی منگ هونگ‌وی آغاز شده است. وزارت امنیت عمومی چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: منگ هونگ‌وی اتهام قانون‌شکنی و دریافت رشوه را پذیرفته است. این وزارتخانه توضیح بیشتری در مورد اتهام وارده به منگ هونگ‌وی ارائه نکرده است.

جایزه نوبل اقتصاد به دو پژوهشگر آمریکایی ویلیام نوردهاوس و پل رامر، مبتکران «اقتصاد سبز» تعلق گرفت
جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ به دو پژوهشگر آمریکایی، ویلیام نوردهاوس و پل رامر، بدلیل انجام مطالعات در زمینه "یکپارچه کردن رشد پایدار و کلان اقتصادی با رفاه اجتماعی ساکنان زمین" تعلق گرفت.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد، روز دوشنبه ۸ اکتبر/۱۶ مهر، اسامی برندگان پنجاهمین جایزه نوبل اقتصاد را اعلام کرد. بنا بر اعلام این آکادمی، جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ به دو پژوهشگر آمریکایی، ویلیام نوردهاوس و پل رامر، بدلیل انجام مطالعات در زمینه "یکپارچه کردن رشد پایدار و کلان اقتصادی با رفاه اجتماعی ساکنان زمین" تعلق گرفت.


Henrik Montgomery/ TT News Agency/via REUTERS

بنا بر اعلام آکادمی سلطنتی علوم سوئد، مطالعات دو پژوهشگر آمریکایی، ویلیام نوردهاوس و پل رامر، در زمینه "یکپارچه کردن تغییرات آب و هوایی با تحلیل‌های اقتصاد کلان در بلند مدت"، اجازه می‌دهد تا مدل‌های ایجاد شده برای کنش‌های متقابل بین اقتصاد بازار و طبیعت و دانش توضیح داده شود.

در بیانیه آکادمی سلطنتی علوم سوئد تاکید شده است: برندگان امسال به نتیجه دقیق برای این تحقیقات دست نیافتند اما به لطف این تحقیقات، ما به پاسخ به این بحث علمی که چگونه می‌توانیم به رشد اقتصادی جهانی پایدار و کلان دست یابیم، نزدیک‌تر می‌شویم.

ویلیام نوردهاوس، یکی از برندگان جایزه نوبل اقتصاد، ۷۷ ساله و متولد آمریکا است. این اقتصاددان و استاد دانشگاه ییل، مبتکر مدل‌سازی اقتصادی و تغییرات آب و هوایی در سال ۱۹۹۰ است.

پل رامر، ۶۲ ساله، دیگر برنده جایزه نوبل اقتصاد امسال هم در آمریکا متولد شده است. این اقتصاددان، تا روز ۲۴ ژانویه سال جاری (۲۰۱۸)، معاون ارشد بانک جهانی بود. پل رامر، همچنین، استاد اقتصاد در مدرسه تجارت استِرن، دانشگاه نیویورک است. این اقتصاددان برجسته آمریکایی به دلیل انجام مطالعات بر روی "چگونگی بکار گرفتن توان اقتصادی برای تولید طرح‌های نوین و فن‌آوری‌های پیشرفته جدید در موسسات" شهرت دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از پل رامر، یکی از برندگان جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ گزارش می‌دهد که وی به هیچ روی انتظار دریافت چنین جایزه‌ای را نداشته است. پل رامر گفته است: صبح دوشنبه چندین بار با تلفن شخصی من تماس گرفته شد اما تصور کردم که این تماس‌ها، تبلیغاتی است و به آن‌ها پاسخ ندادم.

جایزه نوبل اقتصادی از سال ۱۹۶۹ هر ساله به یاد آلفرد نوبل به برجسته‌ترین شخصیت‌های اقتصادی جهان که دستاوردی در این حوزه داشتند، اعطا می‌شود.

طی پنجاه دوره اعطا جایزه نوبل اقتصاد، آمریکای شمالی و غرب اروپا بیشترین برندگان در این حوزه را داشتند. تاکنون تنها یک زن، به نام الینور اوستروم، از آمریکا، در سال ۲۰۰۹، این جایزه را کسب کرده است.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی جمهوری اسلامی ایران گفت که ممانعت از کودک آزاری در مهدکودک ها و مدارس ممکن نیست
وی افزود هر قدر هم که در زمینه آموزش پدران و مادران و دیگر افراد خانواده و نیز مربیان و معلمان تلاش و بر رفتار آنها نظارت کنیم باز قادر به ممانعت از آزار کودکان و آسیبهای ناشی از آن نخواهیم شد.

ILNA
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی جمهوری اسلامی ایران، سیدحسن موسوی چلک، در مصاحبه با ایلنا گفت که آزار کودکان در محیط های گوناگون اجتماعی یا آموزشی اجتناب ناپذیر است و هر چقدر هم که تلاش کنیم قادر به جلوگیری از رخ دادن آن نخواهیم بود.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی جمهوری اسلامی ایران، سیدحسن موسوی چلک، گفت که آزار کودکان منحصر به زمان و مکان خاصی نیست و مطابق اخبار، کودک آزاری در خانواده ها، مدارس و دیگر محیط ها همواره وجود داشته است.

وی افزود هر قدر هم که در زمینه آموزش پدران و مادران و دیگر افراد خانواده و نیز مربیان و معلمان تلاش و بر رفتار آنها نظارت کنیم باز قادر به ممانعت از آزار کودکان و آسیبهای ناشی از آن نخواهیم شد. به گفته او، کودک آزاری در مهد کودک ها، مدارس و شبانه روزی ها بسیار کمتر دیده شده است تا در خانواده ها.

سیدحسن موسوی چلک گفت که به منظور پیشگیری از چنین پیشامدهایی برنامه های آموزشی ویژه ای به اولیا و مربیان ارائه شده است اما از آنجا که رفتار انسان پیش بینی نشدنی است ما نمی توانیم کودک آزاری را به طور مطلق ریشه کن کنیم و باز هم شاهد روی دادن آن خواهیم بود.

از سوی دیگر، فرشید یزدانی، مدیر عامل انجمن حمایت از حقوق کودکان، روز یکشنبه پانزدهم مهر به مناسبت روز جهانی کودک در هشتم اکتبر/ شانزدهم مهر در نشست این انجمن گفت که بیش از بیست و پنج درصد جمعیت ایران را کودکان تشکیل میدهند اما برنامه های اجتماعی و اقتصادی کافی و ﻣﺆثری برای حمایت از حقوق آنها در نظر گرفته نشده است. وی افزود در زمینه حمایت از کودکان زباله‌گرد و به طور کلی کودکان کار، کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان ازدواج‌ کرده و مطلّقه، اعمال خشونت‌های جنسی و جسمی بر کودکان و بسیاری از مسائل دیگر بسیار غفلت شده است.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز