شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷/ریزش نرخ دلار ادامه دارد | دلار به ۱۰۷۰۰ تومان رسید

Submitted on ش., 12/01/2018 - 12:03

ریزش نرخ دلار ادامه دارد | دلار به ۱۰۷۰۰ تومان رسید
قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی در بازار تهران ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان شد.

سكه

به گزارش تسنیم، امروز در بازار آزاد سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌ سکه بهار آزادی یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع‌ سکه یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۶۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۳۳۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲۲۳.۱ دلار معامله می‌شود.

به گزارش تسنیم، امروز صرافی ملی قیمت خرید یورو را ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت فروش یورو را ۱۲ هزار و ۱۷۰ تومان اعلام کرده است؛ قیمت خرید و فروش یورو نسبت به روز پنج‌شنبه در صرافی ملی کاهش داشته است.

قیمت خرید دلار هم در این صرافی ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان و فروش این ارز ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان درج شده است.

قیمت یورو در مرکز مبادلات ارزی با کاهش قیمت نسبت به پنجشنبه ۴۷۵۳ تومان، ‌ قیمت درهم امارات ۱۱۴۳ تومان و قیمت پوند انگلیس نیز ۵۳۵۶ تومان قیمت خورده و به واجدان شرایط دریافت ارزهای دولتی فروخته می شود.

صرافی‌ها می‌توانند تا یک میلیون یورو ارز صادراتی بخرند
صرافی‌های مجاز بر اساس دستورالعمل خرید و فروش ارزش در شبکه صرافی‌های مجاز، می‌توانند تا یک میلیون یورو ارز خرید و فروش کنند.


بانك مركزي

به گزارش ایرنا، بانک مرکزی برای تسهیل ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد، "دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز" را به شرکت‌های صرافی دارای مجوز معتبر از این بانک ابلاغ کرد که براساس آن تا یک میلیون یورو مجاز به خرید و فروش هستند.

بانک مرکزی هفته گذشته اعلام کرده بود صادرکنندگانی که برابر دستورالعمل صادره، مجاز به برگشت و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار شده‌اند؛ برای جلوگیری از سوء استفاده دلالان، ارز حاصل از صادرات را به بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و سایر صرافی‌های مجاز عرضه کنند. این دستورالعمل بانک مرکزی برای اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، به همه شرکت‌های صرافی دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی ابلاغ شد.

بر این اساس، بانک مرکزی امروز، شنبه ۱۰ آذر، اعلام کرد که صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند ارز حاصل از صادرات را تا سقف یک میلیون یورو یا معادل آن به سایر ارزها با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار خریداری کنند.

برابر این دستورالعمل نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر متناسب با شرایط بازار به نرخ بازار و همچنین کارمزد فروش متناسب با شرایط بازار و برای اسکناس دلار حداکثر یک هزار ریال و برای حواله‌های ارزی حداکثر یک درصد خواهد بود.

همچنین صرافی‌های مجاز معتبر، موظفند ارزهای خریداری شده را بابت مصارف ارزی خدماتی و یا واردات کالا و خدمات براساس ثبت سفارش کالا یا خدمات تایید شده توسط بانک‌های عامل به صورت اسکناس یا حواله های ارزی در چارچوب قوانین و مقررات ارزی در سامانه نظارت ارز (سنا) بفروشند.

براساس دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی، خرید و فروش ارز بین صرافی‌های مجاز معتبر به صورت اسکناس یا حواله با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا)، امکان‌پذیر است.

همچنین خرید و فروش حواله‌های ارزی توسط آن صرافی بر مبنای نرخ بازار (به جز درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کالا و خدمات) با ثبت در "سنا" مقدور است.
در دستورالعمل بانک مرکزی آمده است که همه هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی بر عهده مشتری است.

چک‌های تضمینی بانکی جدید قابل ظهرنویسی و انتقال به غیر نخواهد بود
شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه موضوعات مرتبط با کلیات منابع و مصارف بودجه سال 1398 کل کشور را با تاکید بر توجه به نیازهای مردم به ویژه اقشار کم درآمد بررسی کرد.


شورای اقتصاد

ایسنا نوشت: در این جلسه که با حضور رؤسای قوای مقننه و قضاییه و به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی تشکیل شد، مباحث پیرامون بودجه سال 98 با سه رویکرد اصلی، اطمینان از تامین کالاهای اساسی مردم با ارز دولتی ، اصلاح و افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان و حمایت از تولید و اشتغال و تکمیل طرح‌های نیمه تمام با مشارکت مردم و بخش خصوصی پیگیری شد.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی همچنین دراین جلسه تصویب کرد که چک های تضمینی بانکی جدید، قابل ظهر نویسی و انتقال به غیر نباشند.

بر اساس این مصوبه، با هدف افزایش شفافیت در مبادلات بانکی و مبارزه با پولشویی، مقرر گردید که در چک‌های تضمینی جدید بانکی نام ذی نفع به همراه کد ملی متقاضی درج شود و قابل انتقال به دیگری نباشد.

این تصمیم می تواند به شفافیت بیشتر و مبارزه با پولشویی کمک کند و گردش مالی درست و شفاف و هدف‌گیری نقدینگی کشور در جهت تولید ارزش شکل بگیرد.

در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی همچنین برای نقد کردن چک‌های موجود یک فرصت یکماهه در نظر گرفته شد و انتقال این چک ها به غیر، اعتبار نخواهد داشت و از بانک مرکزی خواسته شد که دستورالعمل اجرایی این مصوبه را به بانک‌ها ابلاغ نماید.

می‌توانم آدرس همه پولشویی‌ها را به نمایندگان بدهم | ظریف صحبت نادرستی نکرد
یک نماینده مجلس گفت: آقای ظریف صحبت نادرستی نکرد که حالا از او آدرس خواسته‌اند. من می‌توانم آدرس همه پولشویی‌ها را به نمایندگان بدهم.


پولشويي

عزت الله یوسفیان‌ملا در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص استیضاح وزیر امور خارجه با ذکر این موضوع که استیضاح حق نمایندگان است، گفت: در برخورد با مسائل مختلف یک نماینده آزاد است استیضاح کند و نماینده دیگر هم می‌تواند مخالف باشد.

وی همچنین با تاکید بر این مساله که کشور انقلابی همیشه در شرایط حساس است و این وضعیت گاهی پررنگ‌تر و گاهی کم‌رنگ‌تر است، افزود: بحث امروز ما این است که همه اهل فن می‌دانند در وضعیت فعلی کشور کسی نمی‌تواند جایگزین جواد ظریف شود و یا با رفتن ایشان از وزارت امور خارجه به فرض اینکه کسی هم بتواند در این سمت قرار بگیرد، حداقل وزارت‌خانه‌ای در این شرایط کشور که تحریم‌ها به سمت ما گسیل شده چند ماه در حوزه سیاست خارجی عقب خواهیم افتاد.

در شرایطی که اروپا و آمریکا دنبال تقویت وزرای خارجه خو هستند ما ظریف را تخریب می‌کنیم

یوسفیان‌ملا ادامه داد: این در شرایطی است که کشورهای اروپایی و آمریکا به دنبال تقویت وزرای خارجه خود هستند یعنی نه تنها به آنها اختیارات گسترده می‌دهند بلکه خارج از چارچوب وزارت امور خارجه و در سایر دفاتر در نهادهای مختلف با دست باز به پیگیری سیاست‌های خود مشغول هستند. حالا ما در این شرایط می‌خواهیم رییس دستگاه دیپلماسی را استیضاح و تخریب کنیم و بگوییم چرا این جمله را بیان کردی.

نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط، شرایط استیضاح آقای ظریف نیست. من با برخی استیضاح‌کنندگان هم صحبت کردم که آنها گفتند ما قصد برکناری وزیر امور خارجه را نداریم فقط می‌خواهیم مطالبی را در قالب استیضاح بگوییم.

قاطبه نمایندگان معتقدند شرایط مناسبی برای استیضاح وزیر امور خارجه مهیا نیست

وی در رابطه با اینکه آیا واقعا بحث پولشویی عامل استیضاح وزیر امور خارجه است یا برخی سیاست خارجی دولت را هدف گرفته‌اند، گفت: از هیچ نماینده‌ای نمی‌توانیم بپرسیم چرا استیضاح کردی؛ هرکس دلیل خودش را دارد و این را حق قانونی خود می‌داند. با این وجود قاطبه نمایندگان مجلس معتقد هستند امروز شرایط مناسبی برای استیضاح وزیر امور خارجه مهیا نیست.

یوسفیان ملا در خصوص اظهارات ظریف در خصوص پولشویی هم گفت: هر عدد و رقمی که در کشور برای کالای فاسد، قاچاق و غیرقانونی رد و بدل می‌شود، پول کثیف و نجس است و باید به اصطلاح شسته شود. برای مثال در پیاده‌روی یکی از خیابان‌های تهران یک بسته هروئین به معتادی فروخته می‌شود؛ هزینه این ماده مخدر همان پول کثیف است. هر سارقی که مال مسروقه را می‌فروشد، پولش کثیف است. آیا در کشور ما این اتفاقات به وقوع نمی‌پیوندد!؟ چند میلیارد در روز برای مواد مخدر در کشور پول مبادله می‌شود؛ همین‌طور ربا حرام است؛ آیا ربا در کشور ما صورت نمی‌پذیرد؟

منشا فساد سه هزار میلیاردی امیر منصور آریا، پول ناسالم نبود؟

وی ادامه داد: سه هزار میلیاردی که امیر منصور آریا بخاطرش اعدام شد مگر پول ناسالم ناشی از اختلاس و رشوه نبود!؟ اینطور نیست که آدرس دقیق بدهند که چه کسی یا چند نفر در کشور پولشویی می‌کنند. من می‌توانم ساعت‌ها برای شما از پول‌های ناسالم رد و بدل شده در کشور صحبت کنم.

می‌توانم آدرس همه پولشویی‌ها را به نمایندگان بدهم

یوسفیان‌ملا گفت: آقای ظریف صحبت نادرستی نکرد که حالا از او آدرس خواسته‌اند. من می‌توانم آدرس همه پولشویی‌ها را به نمایندگان بدهم؛ اسامی همه قاچاقچیانی که میلیاردها پول کثیف در این کشور مبادله می کنند. کسی وجو دارد که بگوید این پول‌ها کثیف نیست؟ این یک بعد است و البته ابعاد دیگری نیز دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که آیا استیضاح‌کنندگان نمی‌توانستند در قالب سوال ابهامات خود را با وزیر امور خارجه مطرح کنند، گفت: قطعا می‌خواستند فشار را بیشتر کنند ولی آقای ظریف حرف نادرستی نزده است. من اگر جای ایشان بودم نام ۱۰ قاچاقچی بزرگ و یا بدهکاران بانکی را مطرح می‌کردم. اینکه بگوییم در کشور پولشویی وجود ندارد، حرف درستی نیست.

هنگامه شهیدی به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد
وکیل مدافع هنگامه شهیدی از محکومیت موکلش به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس خبر داد.


هنگامه شهيدي

مصطفی ترک همدانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این رای امروز (شنبه ۱۰ آذر) به من ابلاغ شد و موکلم از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده است.

وی افزود: به دلیل اینکه پرونده امنیتی است از بیان جزییات معذورم.

ترک همدانی گفت: درخواست تجدیدنظرخواهی در این پرونده را کرده‌ام.

بر اساس این گزارش، دادستانی تهران سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ از دستگیری هنگامه شهیدی در جزیره کیش خبر داد و اعلام کرد : متهم مذکور که تحت تعقیب قضایی بوده و توسط مأمورین پلیس در حالی که از ماسک برای مخفی ماندن، از دید مأمورین استفاده می‌کرد دستگیر و به زندان معرفی شد.

دکتر مسعود مردانی درگفتگو با همشهری آنلاین:
آمار ایدز در ایران | روند بیماریابی ایدز درایران مطلوب نیست | شرط کارت ملی برای آزمایش ایدز حذف شود

فتانه انفرادی: روند رو به افزایش ایدز در ایران نگران کننده است و بیماریابی ایدز در ایران مطلوب نیست.
ايدز

درحالی که براساس برنامه ۹۰-۹۰-۹۰ وزارت بهداشت، باید ۹۰ درصد افراد مبتلا شناسایی، ۹۰ درصد افراد شناسایی شده تحت پوشش درمانی و ۹۰ درصد افرادی که تحت درمان قرار گرفته‌اند سطح ویروس‌شان کنترل شود اما بنا به اذعان مسئولان وزارت بهداشت آنها در ۹۰ اول هم دچار مشکل هستند.

مسئولان وزارت بهداشت در همایش روز جهانی ایدز اعلام کردند که چون روند بیماریابی ایدز مطلوب نیست، کسانی که بتوانند یک مورد جدید مبتلا به اچ آی وی را پیدا کنند به آنها پاداش تعلق می‌گیرد.

نگرانی از روند رو به افزایش ایدز در ایران، دغدغه نسبت به افزایش ابتلا به ایدز در زنان و همچنین تغییر الگوی انتقال ایدز از طریق تزریق مشترک به سمت روابط پرخطر جنسی همه و همه نگران‌کننده و هشداردهنده است.

دکتر مسعود مردانی عضو کمیته کشوری ایدز، رئیس انجمن متخصصین میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی ایران، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر همایش‌های بین‌المللی ایدز گفته است. مردانی از روند رو به رشد ایدز در ایران به شدت ناراحت و از وضعیت روند بیماریابی این بیماری گله‌مند است. او معتقد است که اگر در مورد ایدز و راه‌های پیشگیری از این بیماری به طور شفاف و صریح با مردم سخن گفته می‌شد، شاید الان وضعیت از آنچه که هست، بهتر بود.

عضو کمیته کشوری ایدز می‌گوید: صریح بگویم ما در ایران در زمینه آموزش و اطلاع رسانی به مردم موفق عمل نکرده‌ایم. روند بیماریابی در زمینه اچ آی وی مطلوب نیست. متاسفانه هنوز آگاهی‌ مردم درزمینه اچ آی وی در ایران، فوق‌العاده پایین است و این درحالی‌است که در بسیاری از کشورهای جهان به دلیل آموزش‌های به‌موقع و مستمر، مردم درباره پیشگیری از ابتلا به اچ ای وی، اطلاعات لازم و کافی را ندارند.

تجربه موفق سایر کشورها

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید می‌کند: در استرالیا، کانادا و کشورهای اسکاندیناوی به دلیل آموزش‌های پیگیرانه و همچنین تدابیر مناسب، موارد بروز جدید اچ آی وی نزدیک به صفر است. این کشورها با سلاح برنده آموزش به مردم با ارزان‌ترین و کارآمدترین راه لازم با اچ آی وی مقابله کرده‌اند.

موارد ابتلا به اچ آی وی در ایران

مردانی در پاسخ به تعداد موارد شناسایی شده اچ آی وی در ایران اعلام می‌کند: در حال حاضر بیش از ۶۶ هزار و ۳۵۹ مورد ابتلا به اچ آی وی در ایران شناسایی شده است. به عبارت بهتر ۴۰ درصد موارد یعنی حدود ۳۶ هزار مورد شناسایی و ۶۰ درصد موارد هنوز شناسایی نشده‌اند. این ۶۰ درصد افرادی هستند که یا نمی‌دانند که مبتلا هستند و یا می‌دانند اما به دلایل مختلف کتمان می‌کنند.

به گفته عضو کمیته کشوری ایدز، ایران متعهد است تا سال ۲۰۲۰، ۹۰ درصد موارد مبتلا به این بیماری را شناسایی کند، ۹۰ درصد افراد شناسایی شده تحت درمان داروهای ضد رتروویروس قرار گیرند و ۹۰ درصد افراد تحت درمان بار ویروس در بدن‌شان به قدری کاهش یابد که قدرت انتقال به سایرین به حداقل ممکن برسد.

متخصص بیماری‌های عفونی تاکید می‌کند: اطلاع رسانی و آموزش، دو عامل اساسی برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی به ویژه ایدز است. باید از همه ابزارهای لازم برای پیشگیری از ایدز استفاده کنیم. صداو سیما به عنوان یک رسانه فراگیر هنوز نتواسته است در زمینه اچ آی وی موفق عمل کند و این درحالی است که صدا و سیما می‌تواند در زمینه آموزش اقدامات مهم و اثرگذاری در این زمینه انجام دهد.

مشکل، یکی دو تا نیست

مردانی می‌گوید: مشکل یکی دوتا نیست. هنوز وقتی به مادران و پدران می‌گوییم در زمینه اچ آی وی با فرزندان خود صحبت کنید، می‌گویند: نمی‌توانیم به طور شفاف در این زمینه‌ با فرزندان خود سخن بگوییم. به مسئولان مدارس می‌گوییم، می‌گویند این کار به عهده ما نیست و این درحالی است که برای اینکه بتوانیم موارد ابتلا به اچ آی وی را در ایران کنترل کنیم، همه باید به هم کمک کنیم.

انتقاد از نبود همکاری بین‌بخشی

عضو کمیته کشوری ایدز از نبود همکاری‌های بین بخشی انتقاد می‌کند و می‌گوید: درحالی که موارد ابتلا به اچ آی وی در ایران در حال افزایش است اما همکاری بین‌بخشی در این باره وجود ندارد.

به گفته مردانی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و همه سازمان‌ها و نهادهایی که می‌توانند به مقابله با ایدز در ایران یاری‌رسان باشند همه و همه باید به وزارت بهداشت در این زمینه کمک کنند.

مردانی اضافه می‌کند: از لحاظ فرهنگی هم در زمینه اچ آی وی، همچنان مشکل داریم. مردم هنوز درک قابل قبولی از وضعیت این بیماری ندارند. هنوز با بیماران مبتلا به اچ ای وی برخورد مناسبی نمی‌شود. چون شناخت کاملی از این بیماری وجود ندارد. مردم از بیمار مبتلا به اچ آی وی می‌ترسند. با او دست نمی‌دهند درحالی که این بیماری از راه دست دادن منتقل نمی‌شود. باید انگ نسبت به این بیماری وجود نداشته باشد. بیمار مبتلا به ایدز هم یک بیمار است مثل سایر بیماران. باید به آنها کمک و شرایط زندگی را برای آنها آسان کرد.

آزمایش و کارت ملی چرا؟

عضو کمیته کشوری ایدز می‌گوید: وقتی فردی برای آزمایش ویروس ایدز مراجعه می‌کند از او کارت ملی می‌خواهند. چرا باید این‌گونه باشد؟ وقتی این چنین است، طبیعی است، افرادی که می‌خواهند آزمایش ویروس ایدز انجام دهند به دلیل اینکه هویت‌شان مشخص می‌شود، از انجام آ زمایش پرهیز می‌کنند و این درست نیست. باید شرایط به گونه‌ای باشد که مردم با خیال راحت برای انجام آزمایش مراجعه کنند.

درمان ایدز در ایران رایگان است

مردانی اضافه می‌کند: درمان ایدز در ایران کاملا رایگان است بنابراین اگر مردم بتوانند با خیال راحت، آزمایش بدهند، در صورت مثبت بودن آزمایش، می‌توانند اطمینان داشته باشند که بابت درمان هیچ هزینهای نمی‌پردازند.

عضو کمیته کشوری ایدز در پاسخ به این سوال که آیا راهنمای بالینی برای ایدز در ایران وجود دارد می‌گوید: دستورالعمل و راهنمای بالینی ایدز برای پزشکان و کادردرمانی در ایران وجود دارد که روی سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قابل مشاهده است.

قرار است تست‌های خود ارزیابی، طبق یک پروتکل خاص در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع شوند.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز