سیگنال ثبات به بازار ارز

Submitted on پ., 12/06/2018 - 21:31

سیگنال ثبات به بازار ارز
بازارساز قیمت‌های پایین‌تر از مرز ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومانی را برای دلار ثبت نکرد تا نوسان‌گیران ارزی از کسب سود ناامیدتر شوند. در پنجمین روز هفته، قیمت دلار با افت جزئی ۱۰ تومانی به عدد ۱۱ هزار و ۳۴۰ تومان رسید.


سیگنال ثبات به بازار ارز

تله نوسان‌گیران ارزی کارساز نشد تا دلار کم‌نوسان‌ترین روز در ماه جاری را تجربه کند. روز گذشته، نوسان گیران در ابتدای روز در بازار ارز مداخله چندانی نکردند. تصور آنها این بود در چنین شرایطی بازارساز نرخ عرضه ارز را به مرز پایین‌تر می‌برد. با این حال، صرافی‌های منتخب دولتی نرخ دلار را در همان کانال ۱۱ هزار تومانی تعیین کردند تا قیمت‌ها به جای کاهش موقتی که معمولا با حمله‌های سفته‌بازانه همراه است، ثبات را تجربه کند. ثبات دلار در میان‌مدت، بازار را در برابر تحرکات نوسان‌گیران ایمن‌تر می‌کند.

روز گذشته، بازارساز قیمت‌های پایین‌تر از مرز ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومانی را برای دلار ثبت نکرد تا نوسان‌گیران ارزی از کسب سود ناامیدتر شوند. در پنجمین روز هفته، قیمت دلار با افت جزئی ۱۰ تومانی به عدد ۱۱ هزار و ۳۴۰ تومان رسید. جدا از کاهش نوسان روزانه به ۱۰ تومان، دیروز دلار در دامنه بسیار محدودی نیز حرکت کرد که در ماه جاری سابقه نداشت. روز چهارشنبه دامنه حرکتی دلار در بازار تهران بین ۱۱ هزار و ۲۷۰ تا ۱۱ هزار و ۴۳۰ تومان بود که حدود ۱۶۰ تومان می‌شد.

در روزی که دلار مقدار کمی از ارزش خود را از دست داد، سکه تمام بهار آزادی نیز با کاهش ۲۰ هزار تومانی به قیمت ۳ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان رسید. سکه دو روز پیش به لطف افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی افزایش جزئی قیمت را تجربه کرده بود. به گفته فعالان، پس از ساعت ۴ بعدازظهر نیز قیمت‌های پایین‌تری در بازار سکه به ثبت رسید.

به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که آرامش را به بازار سکه و طلا بازگردانده است، کاهش نوسانات قیمتی دلار و جهش کاهشی آن بوده است. عامل اصلی کاهش نوسانات دربازار ارز نیز افت تقاضای احتیاطی و سیاست‌های قیمت‌گذاری مناسب و نوع مداخله بازارساز ذکر شده است. به‌عنوان مثال، روز گذشته، قیمت دلار توان افزایشی زیادی را در ابتدای روز از خود نشان نداد؛ در چنین شرایطی برخی فعالان انتظار داشتند بازارساز با ثبت قیمت‌های پایین‌تری تلاش کند دلار را به مرز پایین‌تری بکشاند.

با این حال، به گفته بازیگران باتجربه بازار، بازارساز ارزی به خوبی متوجه تله نوسان‌گیران ارزی شد. به گفته این دسته، زمانی که قیمت دلار به کانال ۱۰ هزار تومانی رفت و در محدوده ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومانی معامله شد، عده‌ای از نوسان‌گیران موفق به تهیه ارز در آن قیمت‌ها نشدند. از آن سو کسانی که در قیمت‌های یاد شده اقدام به خرید کردند، طی مدت کوتاهی به ازای هر دلار، نزدیک به ۷۰۰ تومان سود کسب کردند. این مقدار سود در زمانی که بیشتر خریداران بازار دچار ضرر شده‌اند، بسیار زیاد محسوب می‌شد.

از نظر بازیگران باتجربه بازار، نوسان‌گیران قصد داشتند در انتهای هفته جاری یک بار دیگر سناریوی کسب سود در کانال ۱۰ هزار تومانی را کلید بزنند. ولی بازارساز ارزی با حربه مناسب تصمیم گرفت دامنه نوسانی قیمت را مدیریت کند. به گفته کارشناسان اگر بازارساز بتواند از گردنه ۱۵ آذر تا ۱۲ دی ماه قیمت‌ها را با نوسان کم عبور دهد، پس از این تاریخ‌ها بازار با تقاضای واقعی زیادی مواجه نخواهد بود و حتی در روزهای پایانی سال احتمال عرضه ارز در بازار بیشتر از تقاضا خواهد بود. به گفته آنها، در یک ماه آتی از یکسو بازار می‌تواند با تقاضای شرکت‌های تجاری مواجه شود و از سوی دیگر تقاضای ارزی دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، نیز افزایش خواهد یافت.

این درحالی است که عده زیادی از معامله‌گران با چنین تصوری موافق نیستند. از نظر آنها، هر دو دسته پیش‌تر بخشی از ارز مورد نیاز خود را تهیه کرده‌اند و از این رو در سال جاری بازار چندان تحت تاثیر این دو متغیر قرار نخواهد گرفت.

دراین میان، دبیر کانون صرافان نیز عنوان کرده است که بانک مرکزی دو اقدام موثر را در مدیریت نوسانات ارزی صورت داده است.

به گزارش «ایبِنا» رضا ترکاشوند با اشاره به مشکلات ارزی کشور اظهار کرد: بانک مرکزی دو اقدام موثر برای کنترل بازار ارز انجام داده، اولین اقدام تسهیل واردات ارز است. این کار با اصلاح مقررات پیشین شکل گرفت؛ تا پیش از این واردات ارز تا سقف ١٠ هزار دلار مجاز بود اما با مجوزی که بانک مرکزی از سران قوا دریافت کرد صرافان می‌توانند تا هر میزان که نیاز دارند ارز وارد کشور کنند، ضمن آنکه ورود طلا به کشور نیز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز شد. دبیر کانون صرافان در ادامه با استقبال از تصمیم بانک مرکزی برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی افزود: برای از بین بردن مشکلات ارزی باید چنین بازار شفافی که در آن عرضه و تقاضا، خریدار و مشتری و محل تامین پول و محل انتقال آن مشخص باشد تشکیل شود، این اقدام آرزوی ٧٠ ساله سیستم ارزی کشور است.

وارونگی رونق اقتصادی آمریکا

در بازار جهانی در حالی که دلار رویه‌کاهشی خود را تجربه می‌کرد، بازار سهام در حال افت بود و شاخص دلار رویه‌کاهشی خود را به بازار اوراق خزانه منتقل کرد. استقبال سرمایه‌گذاران نسبت به خرید اوراق خزانه با سررسید بلندمدت، روز سه‌شنبه بازدهی این اوراق را به شدت پایین آورد. همزمان با تقاضای بالا که بهای اوراق خزانه را پایین کشیده بود، نگرانی‌های موجود نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی و احتمال کاهش شتاب فرآیند پیشین فدرال رزرو مبنی بر رشد تدریجی نرخ بهره هدف، روبه افزایشی میل می‌کند. عملکرد اوراق خرانه‌داری ایالات متحده با سررسید ۱۰ساله بیشترین افت خود در ماه گذشته را تجربه کرد.

نرخ بازدهی این اوراق همچنان زیر سطح ۳ درصدی قرار دارد و با افت روز گذشته به ۲.۸۸ درصد رسید. عملکرد اوراق خزانه ۳۰ ساله به ۳.۱۲ درصد سقوط کرد. کاهشی که نه تنها از ماه مه گذشته تکرار نشده بود، بلکه در طول تاریخ نیز کمتر تجربه این‌چنینی در بازار اوراق رخ داده است. انتظارات موجود نسبت به سیاست‌گذاری پولی فدرال رزرو در آینده به دو نوع در میان سرمایه‌گذاران منتشر شده است.

افزایش مجدد نرخ بهره به اندازه ربع درصد یا اجتناب از انقباض بیشتر در طول سال جاری میلادی. این دوگانگی به خودی خود منجر به افزایش شدت جریان ورود سرمایه‌گذاران به بازار کم‌ریسک‌ و پربازده اوراق خزانه آمریکا می‌شود. به این ترتیب رشد بهای اوراق به دلیل رشد تقاضا منجر به افت بازدهی اوراق خزانه خواهد شد. این سناریو روز گذشته نیز به تحقق پیوست؛ نرخ بازدهی اوراق با سررسید ۱۰ ساله و ۲ ساله به یکدیگر نزدیک شد.

یورو در بازار دوم ۹۵۰۰ شد
نرخ یورو در بازار دوم با افزایش قیمت نسبت به یک‌شنبه (۱۱ آذر) به ۹۵۲۳ تومان رسید.‌


يورور

بر اساس اعلام بانک مرکزی، هر یورو روز پنجشنبه در سامانه نیما به ۹۵۲۳ تومان رسید که نسبت به یک‌شنبه با افزایش روبه‌رو بوده است.

بر اساس این گزارش، مجموع معاملات در سامانه نیما از نیمه مرداد تاکنون از ۱۰.۵ میلیارد یورو عبور کرد و امروز به ۱۰ میلیارد و ۸۳۶ میلیون یورو رسید.

با اعلام بانک مرکزی، مجموع فروش ارز حاصل از صادرات در همین مدت یعنی از نیمه مرداد تاکنون به پنج میلیارد و ۷۵۱ میلیون یورو و در مقابل مجموعه تأمین ارز برای واردات در مدت مذکور به پنج میلیارد و ۸۵ میلیون یورو رسیده است.

دولت با تغییر سیاست‌های ارزی خود از فروردین‌ سال‌جاری تصمیم گرفت برنامه‌ای را اجرایی سازد که بر اساس آن صادرکنندگان و واردکنندگان بتوانند ارز موردنیاز و صادرات خود را در بازار ثانویه معامله کنند.

با اجرای این سیاست‌ها، به تدریج میزان ورود ارز به این سامانه افزایش یافت اما معافیت‌هایی برای برخی صادرکنندگان در نظر گرفته شده بود که باعث شد به اندازه انتظار ارز به این سامانه وارد نشود.

در همین راستا، از نیمه مرداد دولت تصمیم گرفت تا با لغو معافیت‌ها، همه صادرکنندگان ارزی را وارد این سامانه کند تا علاوه‌بر تأمین ارز موردنیاز برای واردکنندگان، ورود ارز به این سامانه را نیز افزایش دهد.

با این‌حال هنوز، انتظار می‌رود که با توجه به میزان صادرات قطعی اعلام‌شده توسط گمرک، باز هم حجم ورود ارز به این سامانه افزایش پیدا کند؛ در واقع انتظار از این سامانه بیشتر از این ارقامی است که تاکنون وارد شده است.

بازداشت مدیر مالی هوآوی در کانادا به اتهام نقض تحریم‌های ایران
کانادا به درخواست آمریکا مدیر ارشد مالی شرکت چینی هوآوی را به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت کرد.


هواوی

منگ وانگ‌ژو، مدیر ارشد مالی هوآوی اخیرا در ونکوور به درخواست آمریکا دستگیر شد و احتمالا به این کشور تحویل داده می‌شود.

یان مک‌لود، سخنگوی وزارت دادگستری کانادا گفت به دلایل قانونی فعلا نمی‌تواند جزئیات بیشتری در این‌باره ارائه دهد. سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا نیز از ارائه هرگونه نظری خودداری کرد.

چین خواستار آزادی فوری مدیر ارشد مالی هوآوی شده است. همچنین درخواست خانم منگ برای آزادی به قید وثیقه قرار است روز جمعه ۱۶ آذر در دادگاه کانادا بررسی شود.

منگ وان‌ژو، یکی از اعضای هیات‌مدیره شرکت چینی هوآوی و دختر بنیان‌گذار این غول تکنولوژی چینی است.

دستگیری خانم منگ تنها چند روز پس از دیدار روسای جمهور آمریکا و چین در آرژانتین و تعهد آنها به توقف جنگ تجاری فی‌مابین به مدت ۹۰ روز، می‌تواند روابط میان دو کشور را مجددا تیره کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی استعفا کرد
ایرج فاضل رئیس کل سازمان نظام پزشکی امروز در جلسه شورای عالی معاونین سازمان نظام پزشکی استعفای خود را اعلام کرد.


رئیس سازمان نظام پزشکی استعفا کرد
به گزارش فارس، ایرج فاضل رئیس کل سازمان نظام پزشکی امروز در جلسه شورای عالی معاونین سازمان نظام پزشکی استعفای خود را اعلام کرد.

جزییات علت این استعفا هنوز اعلام نشده و هیچ یک از مسئولان سازمان نیز واکنشی نشان نداده‌اند ولی نشانه‌ها حکایت از انجام استعفا پیرو قانون منع بکارگیری بازنشستگان است.

هرچند سازمان نظام پزشکی تابع قانون مدیریت خدمات کشوری نیست اما شورای عالی سازمان نظام پزشکی، به تبعیت از قانون مجلس شورای اسلامی، مصوب کرد که مدیران بازنشسته از این سازمان بروند.

یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با تایید خبر استعفای رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت فاضل صبح امروز نامه استعفای خود را به سازمان ارائه کرده است اما همچنان در حال رایزنی برای حل مشکلات هستیم و هنوز استعفا از سوی سازمان پذیرفته نشده است.

انفجار بمب در چابهار | ۲ تن شهید شدند
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: صبح امروز یک بمب در نزدیکی یکی از پاسگاه های انتظامی چابهار منفجر شد که در این حادثه ۲ تن شهید شدند.


جزئیات انفجار بمب در چابهار

محمد هادی مرعشی معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان وبلوچستان در گفتوگو با فارس اظهار داشت: پس از شنیدن صدای انفجار بمب در یکی از خیابان های چابهار بلافاصله نیروهای امنیتی و امدادی در محل مستقر شدند. این بمب که در داخل یک خودرو کارگذاری شده بود و سبب مجروحیت چند نفر از هم وطنانمان شد.

انتقال مجروحان به بیمارستان امام علی(ع)

بامری،‌ سرپرست فرمانداری چابهار از شهادت و مجروح شدن چند نفر از هموطنان در این حادثه خبر داد و گفت: منطقه هم‌اکنون تحت کنترل است.

وی افزود: این حادثه تروریستی بر اثر انفجار یک دستگاه وانت در محل مقر نیروی انتظامی اتفاق افتاده است

بامری تصریح کرد: تعدادی زن و بچه و کسبه در میان مجروحان هستند که مجروحان به بیمارستان امام علی اعزام شدند.

حضور سردار پاکپور در محل حادثه تروریستی چابهار برای بررسی موضوع

مرعشی معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان درباره جزئیات این حادثه گفت: یک خودرو قصد داشت با عملیات انتحاری وارد مقر نیروی انتظامی در چابهار شود که با مقاومت نیروهای انتظامی مواجه شده و در نهایت خودرو بمبگذاری شده منفجر و دو تن از پرسنل نیروهای انتظامی به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: در این حادثه ۳ نفر از مردم عادی که به شدت زخمی شده بودند به بیمارستان منتقل شدند. مرعشی اظهار داشت :‌ تاکنون هیچ گروهکی مسئولیت این حادثه تروریستی را به عهده نگرفته است.

اسامی شهدا اعلام شد

ستوان دوم داریوش رنجبر و سرباز وظیفه ناصر درزاده در این حمله تروریستی به شهادت رسیدند.

وضعیت مصدومان حادثه تروریستی چابهار

رئیس بهداشت و درمان چابهار گفت: در تازه‌ترین آمار ۲۷ زخمی در بیمارستان چابهار در حال مداوا هستند و تمام کادر پزشکی به حالت آماده باش و عملیاتی درآمده اند.

چهار کادر انتظامی در میان مجروحین وجود دارد. حال یکی از مجروحان وخیم است.

سردار پاکپور در گفت‌وگو با ایسنا:
هیچ گروه یا شخصی تاکنون حادثه تروریستی چابهار را برعهده نگرفته است
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به عملیات تررویستی امروز گفت: تاکنون هیچ گروه با شخصی حادثه تروریستی چابهار را برعهده نگرفته است.

هیچ گروه یا شخصی تاکنون حادثه تروریستی چابهار را برعهده نگرفته است

سردار محمد پاکپور در گفت‌وگو با ایسنا در منطقه سیستان و بلوچستان افزود: در این حادثه دو نفر به شهادت رسیدند و تعدادی از مردم نیز مجروح شدند.

وی بیان کرد: تاکنون هیچ گروه با شخصی حادثه تروریستی چابهار را برعهده نگرفته است.

وی افزود: این عملیات تروریستی یک عملیات کور بوده و هیچ حاصلی برای تروریست‌ها نداشته است.

در پی حادثه تروریستی صبح امروز مقابل فرماندهی انتظامی شهرستان چابهار ستواندوم "داریوش رنجبر" و سرباز وظیفه "ناصر درزاده" به شهادت رسیدند .

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز