سفره‌های مردم روز به روز خالی‌تر می‌شود | شارژ صدهراز تومانی جواب تورم را نمی‌دهد

Submitted on ش., 10/13/2018 - 19:51

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
سفره‌های مردم روز به روز خالی‌تر می‌شود | شارژ صدهراز تومانی جواب تورم را نمی‌دهد
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: قشر پائین جامعه امروز توانایی خرید ۳۵۰ قلم کالا ندارد و سفره‌شان روز به روز خالی‌تر می‌شود. چرا قیمت یک کیلو گوجه فرنگی باید سرسام آور باشد؟ قطعا با ماهی صد هزار تومان مشکل مردم حل نمی‌شود.
ایلنا نوشت: سید ناصر موسوی لارگانی درباره شرایط کنونی کشور و افزایش روز افزون قیمت‌ها گفت: معتقدم به دلیل عدم نظارت کافی، بعضی از این مشکلات برای مردم ایجاد شده است که نه ربطی به تحریم دارد و نه به ارز، بلکه به دلیل عدم برخورد با متخلفین، سودجویان،دلالان و واسطه‌هاست که هرکسی به هر طریقی که دوست دارد کالا را به مردم می‌فروشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: باید برای جلب رضایت و اعتماد مردم این نظارت‌ها جدی شود.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی باید در این موقعیت از یک‌سری کارهای روزمره فاصله بگیرد؛ به طور مثال بعضی از لوایح و طرح‌هایی که شاید اولویت مردم نباشد کنار بگذارد و یک برنامه ریزی جدی برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم انجام دهد.

لارگانی خاطر نشان کرد: لازم است دولت و مجلس در کنار یکدیگر برای رفع مشکلات مردم چاره‌ای بیاندیشند.

وی درباره جایگزینی بسته‌های حمایتی به جای یارانه‌ها، گفت: مجلس یک طرح دو فوریتی را پس از ساعت‌ها کار کارشناسی برای رفع مشکلات مردم ارائه داد، اما متاسفانه نماینده دولت اعلام کرد ما خودمان یک بسته حمایتی داریم که می‌تواندمشکلات را حل کند.

نماینده مردم فلاورجان ادامه داد: صحبت‌هایی که نمایندگان دولت می‌کنند گره‌گشای مشکلات مردم نیست؛ هر چند ماه یک بار صد هزار تومان کارت‌هایی را برای خرید کالا شارژ کنیم جواب نمی‌دهد!

وی یادآور شد: فقط سال گذشته تاکنون ارزش پولی ما به یک چهارم خودش رسیده است، حقوق بگیران قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده است؛ هرچندماه یک بار شارژ صدهراز تومانی جواب این تورم افسار گسیخته را نمی‌دهد.

لارگانی افزود: در کنار حقوق بگیران افرادی هستند که هیچ حقوق و مزایایی ندارند، مثلا در شرکت‌های خصوصی با ماهی پانصد هراز تومان کار می‌کنند آن‌ها چه باید کنند؟ چگونه می‌توانند با این تورم زندگی کنند؟

وی تاکید کرد: طبق قانون حقوق کارمندان و حقوق بگیران باید بر اساس نرخ تورم افزایش پیدا کند. قرار بود در سال ۹۷ به کسانی که زیر ۲ میلیون حقوق دریافت می‌کنند ۲۰ درصد اضافه شود ولی دولت در نهایت ۱۲ درصد اضافه کرد در حالی که تورم خیلی بالاتر از این است.

لارگانی ادامه داد: درست است که آمار همانی است که مرکز آمار اعلام می‌کند، اما آن‌چه اعلام می‌کنند جای تعجب دارد، قشر پائین جامعه امروز توانایی خرید ۳۵۰قلم کالا ندارد و سفره‌شان روز به روز خالی‌تر می‌شود. چرا قیمت یک کیلو گوجه فرنگی باید سرسام آور باشد؟ قطعا با ماهی صد هزار تومان مشکل مردم حل نمی‌شود.

گروه‌های ممنوع‌المعامله در FATF کدامند | تبعات نپذیرفتن FATF چیست؟
در حال حاضر چهار گروه داعش، طالبان، القاعده و جیش‌النصره در FATF ممنوع‌المعامله هستند. هر چند ممکن است بعدا بخواهند گروه‌های انقلابی را هم جزو این گروه‌ها قرار دهند که آن موقع می‌توانیم از این سازمان خارج شویم که با ترک عضویت چیزی از دست نمی‌دهیم.

به گزارش ايسنا، ایمان اسلامیان با تشبیه FATF به آرم استاندارد یک خودرو که فقط از آن طریق می‌توان در خیابان‌ها تردد کرد، گفت: به همین نسبت ما اگر FATF را نپذیریم، نمی‌توانیم وارد مبادلات بین‌المللی شویم.

وی با بیان اینکه سازمان FATF ارشاداتی را مطرح می‌کند، اظهار کرد: FATF اعضایش را موظف می‌کند در راستای یکسری استانداردهای مشترک همکاری کند. یکی از این استانداردها مبارزه با تروریسم سازمان یافته در شبکه‌های مالی مربوط به آنهاست، چراکه یکی از موثرترین راه‌های از بین بردن تروریسم، مسدود کردن شریان‌های مالی مربوط به آن است.

اسلامیان با اشاره به رویکردهای مختلف نسبت به FATF در داخل کشور ادامه داد: یک رویکرد این بود که خودمان ملاحظات مربوط به پولشویی و سلامت شبکه مالی را انجام دهیم و رویکرد دیگر هم این است که از طریق تعهدات جهانی این شفافیت را ایجاد کنیم. پیش از این، مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی (FIU) که در وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین بانک مرکزی پیش‌بینی شد در راستای ایجاد همین شفافیت مالی بود. از این جهت بود که بانک‌ها ملزم شدند سقفی از مبالغ را منتقل کنند.

با ترک عضویت FATF چیزی از دست نمی‌دهیم
این کارشناس اقتصادی با اشاره به ادعاهای برخی از منتقدان FATF مبنی بر اینکه در صورت تصویب این قانون برخی چیزها را از دست می‌دهیم، بیان کرد: FATF در واقع یک عضویت است و با ترک عضویت می‌توانیم از آن خارج شویم و هزینه‌ای هم نمی‌دهیم. این قانون فقط گروه‌هایی که در ذیل فصل هفت قطعنامه شورای امنیت قرار می‌گیرند را ممنوع‌المعامله اعلام کرده است.

وی افزود: در حال حاضر فقط چهار گروه داعش، طالبان، القاعده و جیش‌النصره ممنوع‌المعامله هستند؛ هر چند ممکن است بعدا آنها بخواهند گروه‌های انقلابی را هم جزو این گروه‌ها قرار دهند که آن موقع ما می‌توانیم از این سازمان خارج شویم.

او به ارتباط بین تصویب قانون FATF با بازار ارز هم اشاره کرد و ادامه داد: مشکل جدی ما در بحث ارز این است که در حوزه ارزی یک بخش واقعی و یک بخش غیرواقعی و اصطلاحا کف خیابانی داریم. مشکل ما اتفاقا اسکناس نیست. مشکل ما اعتبار است که به خاطر برخی محدودیت‌ها نمی‌توانیم نقل و انتقال اعتباری داشته باشیم.

شانسی برای ارتباط با بانک‌های متوسط و بزرگ نداریم
اسلامیان با بیان اینکه اثرگذارترین تحریم‌ها در نظام مالی برای ما تحریم‌های بانکی است، اظهار کرد: بعد از برجام چون بانک‌های جهانی از تحریم‌های آمریکایی واهمه داشتند، عملا نتوانستند با ایران ارتباط برقرار کنند و در شرایط فعلی هم به خاطر همین تحریم‌های آمریکایی، شانسی برای ارتباط با بانک‌های متوسط و بزرگ جهانی نخواهیم داشت.

این کارشناس اقتصادی در نهایت با بیان اینکه اروپا بانک همکاری اتحادیه اروپا را ملزم به همکاری با ایران کرده است، گفت: این امر می‌تواند باعث تسهیل در فعالیت‌های مالی کشور شود و عدم تصویب FATF می‌توانست باعث شود که این بانک‌ها هم با ما کار نکنند. FATF این نیاز بانک‌ها را که می‌خواهند با ایران ارتباط و پیمان دو جانبه داشته باشند را حل می‌کند اما نمی‌تواند تاثیری در بخش تامین مالی بین‌المللی بگذارد، چراکه اینجا ما نیازمند ارتباط با بانک‌های بزرگ هستیم.

گفتنی است، مجلس شورای اسلامی در اواخر روز کاری ۱۵ مهرماه سال جاری یک لایحه دیگر از چهار لایحه باقی مانده از تعهدات FATF را با عنوان کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یا همان CFT تصویب کرد تا کشور یک قدم دیگر به عضویت در این معاهده بین‌المللی نزدیک‌تر شود.

ذائقه ایرانی‌ها شیرین شده | زنگ خطر افزایش چاقی در کشور
نماینده اداره کل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، گرایش ذائقه ایرانی‌ها به سمت مواد غذایی شیرین را خطرناک دانست و گفت: این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای افزایش چاقی باشد.
به گزارش ایسنا، زهره پوراحمدی در حاشیه افتتاح دهکده چاقی در غرب تهران، بر ضرورت پیشگیری از چاقی و بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با غذا تاکید کرد و افزود: زمینه‌های افزایش چاقی در بعضی موارد به خاطر دریافت نامناسب موادغذایی است.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم چاقی و بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت، فشارخون بالا، چربی خون، بیماری‌های قلبی عروقی، بعضی سرطان‌ها و... گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، برنامه‌هایی را در این زمینه در دست اجرا دارند که بتواند ضمن پیشگیری از بروز این بیماری‌ها، منجر به کاهش بیماری‌های غیرواگیر شود.

نامه سرگشاده آیت الله مکارم شیرازی به رییس قوه قضاییه
آیت الله مکارم شیرازی در پی سخنان اخیر رییس قوه قضائیه در خصوص اظهارات ایشان در مورد بدهکاران مهریه، نامه‌ای سرگشاده به وی ارسال کرد.
‌به گزارش ایسنا، متن نامه سرگشاده آیت الله مکارم شیرازی به رییس قوه قضاییه به شرح زیر است.

جناب مستطاب آیت الله آملی لاریجانی،ریاست محترم قوه قضائیه (دامت برکاته)

با اهداء سلام و تحیت، معروض می‌دارد: بیانات جنابعالی را درباره مسائلی که اینجانب مطرح کرده بودم، خواندم؛ متأسفانه قانع کننده نبود و شاید توضیحات من برای آن چند مسأله کافی نبوده است.

بنابراین پیشنهاد می‌کنم همان‌طور که خود شما هم اشاره کرده‌اید دادستان کل کشور و دو نفر از قضات عالی‌رتبه که سوابق حوزوی داشته باشند تشریف بیاورند تا آن چهار مسأله مهم درباره مهریه در محیط عالمانه و دور از عصبانیت حل و فصل شود و چنانچه آن چهار مسأله روشن شد، ان شاء الله به کار بسته شود و اگر بعضی از قوانین موجود با متون اسلامی سازگار نبود از طریق مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.

اینجانب برای قوه قضائیه و برای شخص جنابعالی قائل به احترام بوده و هستم و تضعیف این قوه را کار خلافی می شمرم. هدف اینجانب روشن ساختن قوانین مترقی اسلام و کمک به جمعی از گرفتاران مهریه است. لطفا دستور دهید لیست کامل زندانیان مهریه را با ذکر سن و سال، همراه بیاورند.

امیدوارم بتوانیم از این طریق کمکی به حل مشکلات جوانان که گرفتار مسأله مهریه هستند و در زندان‌ها به سر می‌برند بنماییم.

همیشه در سایه لطف پروردگار موفق باشید."

پرونده سلطان سکه و باقری درمنی به دیوان عالی کشور رفت | وضعیت پرونده مشایی
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: به رای باقری درمنی و مظلومین اعتراض شده و پرونده به دیوان عالی ارجاع شده است و باید در دیوان‌عالی کشور تعیین شعبه شود.
فارس نوشت: غلامحسین اسماعیلی امروز در حاشیه مراسم ختم والده برادران اسماعیلی اعضای شورای نگهبان، در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت متهمان پرونده واردات غیرقانونی خودرو اظهار کرد: تکمیل تحقیقات در حال انجام است، رسیدگی دادگاهی در اسرع وقت خواهد بود و میثم رضاییان هم جزو این متهمان پرونده خودرویی است.

وی در خصوص رسیدگی به تجدیدنظر پرونده مشایی و جوانفکر گفت: مرجع تجدیدنظر پرونده مشایی دادگاه تجدیدنظر است و اعتراض وی به دادگاه تجدیدنظر می‌رود، اگر ارسال نشده باشد امروز و فردا ارسال می‌شود و اعتراض در پرونده جوانفکر به دلیل غیابی بودن رای ابتدا در دادگاه بدوی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون پرونده ثامن‌الحجج گفت: این پرونده هنوز به دیوانعالی کشور ارسال نشده است، در این پرونده تعداد شکات زیاد بودند و از ابلاغ‌هایی که لازم بود سه مورد برنگشته بود تا بتوانیم پرونده را به دیوان‌عالی ارسال کنیم.

رییس کل دادگستری استان تهران در مورد پرونده متهمین فساد اقتصادی گفت: به رای باقری درمنی و مظلومین اعتراض شده و پرونده به دیوان عالی ارجاع شده است و باید در دیوان‌عالی کشور تعیین شعبه شود.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز