سرلشگر فیروزآبادی : روس ها علیه ما با اسرائیل توافق نمی‌کنند

Submitted on جمعه, 02/01/2019 - 20:34

سرلشگر فیروزآبادی : روس ها علیه ما با اسرائیل توافق نمی‌کنند
علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در گفتگو با ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، از همکاری های چین و روسیه به ویژه روس ها تشکر کرد.


حسن فیروزآبادی مشاور عالی نظامی آیت‌الله خامنه‌ای
فارس
او گفت : "من از روس ها بسیار بسیار تشکر می کنم". به گفتۀ صالحی در چارچوب توافقات مربوط به همکاری های اتمی "روس ها هر چه را که تعهد کردند به نحو احسن انجام می دهند."

علی اکبر صالحی از "نقش مثبت چین" نیز پس از خروج آمریکا از برجام تشکر کرد، هر چند او تصریح نمود که دولت پکن به دلیل نگرانی از تحریم های آمریکا از انجام تعهدات خود در قبال ایران سر باز می زند.

قدردانی از روسیه فقط به علی اکبر صالحی خلاصه نمی شود. سرلشگر حسن فیروزآبادی، مشاور عالی آیت الله خامنه ای، گفته است که روس ها علیه ایران [با اسرائیل] توافق نمی کنند.

سرلشگر حسن فیروزآبادی روابط سیاسی و ژئوپلیتیکی روسیه و ایران را عمیق خوانده و پیش بینی کرده است که بزودی "روابط ایران و روسیه به ویژه در غرب آسیا مستحکم تر بشود". حسن فیروزآبادی در ادامه افزوده است : "به نظر نمی آید که سران کشور روسیه علیه منافع جمهوری اسلامی ایران توافقی بکنند."

برغم این خوش بینی، حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، در روزهای گذشته و به ویژه بعد از حملات سنگین اسرائیل به سپاه پاسداران در سوریه، دولت مسکو را به تبانی با تل آویو علیه جمهوری اسلامی ایران متهم کرد و افزود که پدافند هوایی "اس ٣٠٠" روسیه که در سوریه مستقر است در زمان حملات اسرائیل به مواضع سپاه پاسداران در خاک سوریه خاموش می مانند. حشمت الله فلاحت پیشه سپس افزوده است : "به نظر می رسد نوعی هماهنگی بین حملات اسرائیل و پدافند هوایی روسیه که در سوریه مستقر است، وجود داشته است."

برغم "تشکر بسیار بسیار" علی اکبر صالحی از روسیه و خوش بینی حسن فیروز آبادی نسبت به تعمیق مناسبات سیاسی و ژئوپولتیکی دو کشور، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه، هفتۀ گذشته در مصاحبه با "سی ان ان" صریحاً گفت که جمهوری اسلامی ایران متحد روسیه در سوریه نیست و یکی از مهمترین اولویت های روسیه، امنیت اسرائیل است. معاون وزیر امور خارجۀ روسیه سپس گفت که مسکو و تهران حتا تلقی واحدی در مورد اوضاع سوریه ندارند.

برغم تشکر و قدردانی مقامات ایران از مسکو، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیروز سه شنبه ۲٩ ژانویه در ملاقات با دو تن از مقامات بلندپایۀ روس، ایجاد ساز و کارهای هماهنگی نظامی را در سوریه بررسی کرده است. مقامات دو کشور همچنین در بارۀ نقش ایران گفتگوهایی داشته‌اند که محتوای آنها منتشر نشده است. به این مناسبت، روس‌ها بار دیگر بر اهمیت حفظ امنیت اسرائیل تأکید کرده‌اند.

بیانیه مشترک وزرای خارجه فرانسه، آلمان، بریتانیا و ثبت کانال ویژه تجارت اروپا با ایران
وزرای امور خارجه سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا شامگاه پنج‌شنبه ۳١ ژانویه/١١بهمن با انتشار بیانیه‌ مشترکی از آغاز به کار رسمی و ثبت ساز و کار حمایت از تعاملات تجاری با ایران موسوم به اینس‌تکس ساس (INSTEX SAS)، خبر دادند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «فرانسه، آلمان و بریتانیا در راستای تعهد قاطعانه و تلاش‌های پیگیر خود برای حفظ برجام که شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را در قطعنامه ۲۲۳۱ خود تأیید کرده است، تشکیل ساز و کار حمایت از تعاملات تجاری با ایران یا اینس‌تکس ساس (INSTEX SAS) را اعلام می‌کنند. هدف این ابزار انتقالی ویژه، تسهیل تجارت قانونی میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران است.»

بیانیه مشترک وزرای امور خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان به‌دنبال راه‌اندازی رسمی کانال ویژه مالی اروپا با ایران

ساز و کار ویژه مالی اروپا موسوم به اینس‌تکس ساس (INSTEX SAS ) در روزنامه رسمی فرانسه ثبت شده و محل آن وزارت دارایی فرانسه است. مدیریت آن به "پر فیشر" آلمانی، یکی از مدیران ارشد بانکی آلمان (مدیر سابق کامرزبانک) سپرده شده است. سرمایه اولیه ساز و کار ویژه مالی ۳ هزار یورو است که از سوی سه کشور اروپایی پدر خوانده این سازوکار پرداخت شده است. یک دیپلمات فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفته است که پیش بینی شده است که سرمایه این نهاد به سرعت تا ١میلیون یورو افزایش یابد.

پیش از فیشر، چند نفر دیگر هم در ۶ ماه گذشته برای این سمت نامزد شده بودند، اما به دلیل تهدید‌های مستقیم مایک پمپئو کنار رفتند. برخی خبرها حاکی از آن است که فشار‌های ایالات متحده و ممنوعیت سفر به این کشور در انتظار این افراد خواهد بود.

در آستانه اعلام راه اندازی این ساز و کار ویژه مالی جان بولتن، مشاور امنیت کاخ سفید، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و برایان هود، رئیس گروه ویژه اقدام ایران اعلام کردند که راه اندازی این ساز و کار اروپایی تأثیری بر تلاش های واشنگتن برای اعمال فشار حداکثری بر تهران ندارد و نهاد‌هایی که در فعالیت‌های تحت تحریم با ایران مشارکت دارند، با خطر اقدامات تنبیهی سخت از سوی واشنگتن مواجه‌ هستند. با این حال نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان تاکید کرده اند که ایجاد "اینس تکس ساس" اولین گام کلیدی برداشته شده از سوی کشورهای گروه سه کشور اروپایی بوده و اجرای عملیاتی آن رویکردی تدریجی خواهد داشت.

گفتنی است که این کانال ویژه، دو شعبه در ایران و اروپا خواهد داشت و قرار است به عنوان یک نهاد واسط برای تسویه حساب شرکت‌های بدهکار و بستانکار در دو طرف عمل کند. به عنوان نمونه یک شرکت اروپایی بدهکار به ایران، بدهی خود را به "اینس تکس ساس" پرداخت می‌کند و "اینس تکس ساس" هم به نمایندگی از ایران این پول را در قالب انتقال وجه یا تخصیص اعتبار، به شرکت‌هایی منتقل می‌کند که به ایران کالا صادر کرده و طلبکار هستند.

گروه سه کشور اروپایی تلاش هایشان برای حفظ ترتیبات اقتصادی برجام را به اجرای کامل تعهدات ایران در زمینه هسته ای، بویژه همکاری کامل و به موقع این کشور با آژانس بین المللی انرژی اتمی مشروط کرده و تاکید کردند که "اینس تکس ساس" از معاملات تجاری اروپایی مشروع با ایران حمایت خواهد کرد و تمرکز آن در گام اول، بر اساسی ترین بخش ها برای مردم ایران همچون تولیدات دارویی، کالاهای پزشکی و تولیدات کشاورزی - غذایی خواهد بود.

نمایندگان سه کشور اروپایی هدف بلندمدت کانال تبادل مالی اروپا با ایران را گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی دانستند که تمایل به تجارت با ایران دارند و در همین راستا هم بریتانیا، فرانسه و آلمان همچنان تلاش می‌کنند که به چنین هدفی دست یابند و در همین راستا با "اینس تکس ساس" به کار بر روی جزئیات ملموس و عملیاتی برای مشخص کردن چگونگی کارکرد آن ادامه خواهند داد و همچنین با ایران هم در جهت ایجاد نهادی سازگار، کارآمد و شفاف برای عملیاتی کردن این سازوکار تعامل خواهند داشت.

افزون براین، بیانیه وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی به این موضوع تأکید کرده است که "اینس تکس ساس" بر اساس شدیدترین استانداردهای بین المللی در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم (AML/CFT) و با رعایت تحریم های اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد کار خواهد کرد. آنان از ایران خواسته اند، تا هر چه سریع تر نسبت به تصویب نهایی لوایح چهارگانه "اف ای تی اف" اقدام نمایند.

متن بیانیه مشترک که عصر پنج‌شنبه ۳١ ژانویه/ ۱۱ بهمن به امضای ژان- ایو لودریان، وزیرامور خارجه فرانسه، هایکو ماس و جرمی هانت، همتایان آلمانی و بریتانیایی او رسید، به شرح زیر است:

فرانسه، آلمان و بریتانیا، در راستای تعهد راسخ و تلاش‌های ادامه‌دار خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به تایید قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده، ایجاد «ابزار حمایت تبادلات تجاری» را اعلام می‌کنند. این ابزار، کانال ویژه‌ای برای تسهیل تجارت مشروع میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران است.

سه کشور اروپایی بار دیگر تاکید می‌کنند که تلاش‌ها برای محافظت از مفاد اقتصادی مندرج در برجام، به اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی ایران، از جمله همکاری‌های کامل و به موقع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشروط است.

«ابزار حمایت تبادلات تجاری» با تمرکز بر روی ضروری‌ترین بخش‌ها برای مردم ایران - از قبیل اقلام دارویی، کالاهای پزشکی و کالاهای کشاورزی و غذایی- از تجارت مشروع با ایران حمایت خواهد کرد. ابزار پتشیبان تجارت مالی در دراز مدت قصد دارد به روی فعالان اقتصادی از کشورهای جهان که مایل به تجارت با ایران هستند گشوده شود و سه کشور اروپایی کماکان نحوه دستیابی به این هدف را بررسی می‌کنند.

ایجاد ابزار پشتیبان مبادلات تجاری، اولین گام مهم اتخاذشده توسط سه کشور اروپایی است. عملیاتی‌ کردن ابزار پشتیبان مبادلات تجاری بر اساس رویکردی گام به گام خواهد بود:

- سه کشور اروپایی در کنار ابزار حمایتی به کار بر روی جزئیات ملموس و عملیاتی جهت مشخص کردن نحوه فعالیت این نهاد( شرکت) ادامه خواهند داد.

- سه کشور اروپایی برای ایجاد نهاد موثر و شفافی که برای عملیاتی کردن ابزار حمایتی ضروری است، با ایران همکاری خواهند کرد.

فعالیت ابزار پشتیبان مبادلات تجاری، منطبق با بالاترین معیارهای بین‌المللی در زمینه مبارزه با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریستی (AML/CFT) و تبعیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل خواهد بود. در همین راستا، سه کشور اروپایی از ایران انتظار دارند فوراً تمامی عناصر برنامه اقدام "اف ای تی اف" را اجرا کند.

سه کشور اروپایی تعهد خود را در زمینه توسعه بیشتر این ابزار حمایتی با همکاری کشورهای علاقه‌مند اروپایی مورد تاکید قرار می‌دهند تا بتوان با پیروی از گام‌های مشخص‌شده در بالا از مبادلات تجاری مشخص‌شده در بالا حمایت کرد.

فیس‌بوک و توئیتر هزاران حساب کاربری جعلی منتسب به ایران را مسدود کردند
فیس‌بوک و توئیتر، بطور همزمان، به فعالیت هزاران حساب کاربری پایان داده و این حساب‌ها را مسدود کردند. بنا بر ادعای این دو غول شبکه‌های مجازی، این حساب‌های کاربری از داخل ایران، روسیه و ونزوئلا، برای انتشار اخبار نادرست علیه برخی دیگر از کشورهای جهان از جمله ایالات متحده آمریکا و فرانسه، مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شبکه اجتماعی فیس‌بوک، روز پنج‌شنبه ۳۱ ژانویه، اعلام کرد: ۷۸۳ صفحه، گروه و حساب کاربری، که مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال برخی موضوعات حساس از جمله درگیری‌های میان اسرائیل و فلسطینیان، سوریه و یمن در کشورهای مورد نظر منعکس می‌کردند، بطور دائم حذف شدند.

مسئولان فیس‌بوک تاکید کردند: با وجود اینکه افرادی که این صفحات را هدایت می‌کردند سعی داشتند تا هویت واقعی خود را، زیر پوشش خبرگزاری‌های محلی پنهان کنند، اما این شرکت با بررسی‌های خود موفق به شناسایی آنان شد.

بر اساس این گزارش، فعالیت‌های منتسب به این گروه‌ها از داخل بیش از ۲۶ کشور جهان، که اکثریت جمعیت آنان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، از آفریقای شمالی تا خاورمیانه و اروپا و از کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان تا هند، اندونزی، مالزی و آفریقای جنوبی هدایت می‌شد.

این صفحه‌ها و گروه‌‌‌ها در ادامه فعالیت‌‌های گسترده خود در شبکه‌های مجازی فوق، میلیون‌ها کاربر اینترنتی را جلب کرده بودند.

به گفته مسئولان فیس‌بوک و توئیتر، این گروه‌ها همانند گذشته، در جهت افزایش تنش در جوامع هدف، در حال فعالیت بودند. بطور مثال با اشاره به تنش میان اسرائیل و فلسطینیان، یکی از این صفحه‌ها، اقدام به انتشار تصویری نموده و در توضیح آن آورده بود: قدس پایتخت ابدی فلسطین خواهد ماند.

مسئولان فیس‌بوک و توئیتر تصریح کردند: حذف این صفحه‌ها و گروه‌ها از شبکه‌های مجازی یاد شده نه تنها به دلیل محتوای پیام‌های منتشر شده، بلکه بدلیل آن است که برخی از آنان با استفاده از هویت جعلی و بطور هماهنگ، کاربران اینترنتی را گمراه می‌نمودند.

فیس‌بوک، در تابستان گذشته، هم تعدادی از صفحات مشکوک را که به ادعای اینکه از سوی ایران هدایت می‌شوند از این شبکه اجتماعی حذف کرد و مدعی شد که آنان در جهت مداخله در انتخابات آمریکا فعالیت داشتند.

اهدای جایزه ادبی معتبر استرالیا به بهروز بوچانی، یکی از هزاران پناهجوی گرفتار در جزایر اقیانوس آرام
بهروز بوچانی، پناهجوی ایرانی که از شش سال پیش در یک اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس به سر می‌برد، برنده جایزه ویکتوریا، معتبرترین جایزه ادبی استرالیا به ارزش صدهزار دلار شد. 25 هزار دلار نیز به او برای مقالاتش اهدا شد. اهدای چنین جایزه‌ای به یک پناهجو، توجه رسانه‌ها را به وضعیت ناگوار پناهجویان جلب کرده است.


بهروز بوچانی

بهروز بوچانی روزنامه‌نگار کرد ایرانی که سال ۲۰۱۳ از وطنش فرار کرد اما نتوانست وارد خاک استرالیا شود. او اکنون در در جزیره مانوس در اقیانوس آرام که بخشی از کشور پاپوآ گینه نو است، گرفتار است.


کتاب رفیقی نه مگر کوهستان

جایزه ویکتوریا برای اولین کتاب او با نام "رفیقی نه مگر کوهستان" که شرح حال نویسنده در اردوگاه پناهجویان است، اهدا شد. بهروز بوچانی متن فارسی این کتاب را از طریق شبکه پیام‌رسان واتساپ برای امید توفیقیان، مترجم او به زبان انگلیسی در استرالیا می‌فرستاد و در نهایت ترجمه انگلیسی این کتاب در استرالیا منتشر شد.

بهروز بوچانی که برای دریافت جایزه خود نتوانست به استرالیا برود، اما مترجم کتاب، از طرف نویسنده جایزه را دریافت کرد.


پناهجویان جزیره مانوس

دولت استرالیا در سال‌های اخیر پناهجویانی را که از طریق دریا قصد ورود به این کشور دارند، به سمت جزایر مانوس و نائورو در اقیانوس آرام می‌فرستد تا به پرونده آنان رسیدگی کند.

سازمان ملل متحد و همچنین سازمان‌های حقوق بشری بارها نسبت به وضعیت پناهجویان در این دو جزیره اعتراض کرده‌اند.


تظاهرات در حمایت از پناهجویان در ملبورن

بهروز بوچانی پس از اعلام خبر اهدای جایزه ویکتوریا به او، به خبرگزاری رویترز گفت: "در حالی که همچنان مردم بیگناه را می‌بینم که در اطراف من زجر می‌کشند، نمی‌خواهم این اتفاق را جشن بگیرم."

عفو بین الملل: غول های گردشگری جهان از "جنایات جنگی" در سرزمین های اشغالی فلسطین سود می برند
سازمان عفو بین الملل، در گزارشی که روز چهارشنبه ۳۰ ژانویه منتشرشد، خواستار توقف فعالیت های چهار شرکت بزرگ گردشگری جهان در داخل شهرک های یهودی نشین در سرزمین های اشغالی فلسطین شد.

سازمان عفو بین الملل، در گزارشی که روز چهارشنبه ۳۰ ژانویه منتشرشد، خواستار توقف فعالیت های چهار شرکت بزرگ گردشگری جهان در داخل شهرک های یهودی نشین در سرزمین های اشغالی فلسطین شد. این سازمان همچنین از همه کشورهای جهان خواست با تصویب قوانینی واردات کالاهای ساخته شده در این شهرک های یهودی را تحریم کنند. در واکنش به این گزارش، گیلاد اردان، وزیر امنیت داخلی و امور استراتژیک اسرائیل سازمان عفو بین الملل را متهم به مشروع جلوه دادن" یهود ستیزی" کرد و همچنین این سازمان را به قطع کمک های مالی و جلوگیری از ورود و اقامت اعضای آن در اسرائیل تهدید کرد.

در گزارش سازمان عفو بین الملل آمده است: شرکت های گردشگری "ایر بی ان بی Airbnb"، "بوکینگ Booking"، اکسپدیا Expedia" و "تریپ ادوایز TripAdvisor" قوانین حقوق بشری علیه فلسطینی ها را نقض می کنند.

براساس این گزارش، این شرکت ها در داخل شهرک های یهودی نشین اسرائیلی که در سرزمین های غصب شده فلسطینی، از جمله منطقه شرقی بیت المقدس ایجاد شده است، در حال ترویج گردشگری و ارائه خدمات گردشگری و سودجویی هستند. این در حالی است که اکثریت کشورهای جهان این اشغال را غیر قانونی می‌دانند.

عفو بین الملل می گوید: اقدام دولت اسرائیل برای سکونت دادن یهودیان در سرزمین های اشغالی فلسطینی ناقض قوانین بین المللی حقوق بشری بوده و "جنایت جنگی" به شمار می رود. با وجود این، شرکت های یاد شده در این شهرک ها فعالیت دارند.

این سازمان حقوق بشری تاکید می کند: «اسرائیل از بخش گردشگری رو به رشد در شهرکها به عنوان ابزاری برای قانونی کردن حضور خود و توسعه سیاست اشغال فلسطین بهره برداری می کند و این شرکتها هم با اقدامات خود در این مسیر حرکت می کنند. وقت آن فرا رسیده است که این شرکتهای گردشگری، حامی حقوق بشر باشند و به فعالیت های خود در شهرک های غیرقانونی پایان دهند. جنایات جنگی عاملی برای جذب گردشگر نیست.»

در گزارش عفو بین الملل همچنین آمده است: «اقدام اسرائیل در تصرف اراضی فلسطینی و تداوم این تصرف به شکل غیرقانونی و توسعه شهرک سازی به رنج های فراوان مردم محلی تداوم می دهد؛ به طوری که فلسطینی ها را از سرزمین شان بیرون می کنند و راههای معیشت آنها را از بین می برند و آنها را از خواسته های اساسی زیستن، مانند آب آشامیدنی محروم می کنند. این چهار شرکت گردشگری از اصل مشارکت و احترام متقابل دم می زنند، اما در نقض حقوق بشر با اقدامات تجاری در شهرک سازی سهیم هستند.»

از جمله شهرک هایی که سازمان عفو بین الملل از شرکت های یاد شده خواسته است که به فعالیت های خود در آنجا پایان دهند، شهرک «کفار أدومیم» در ۲ کیلومتری روستای «الخان الاحمر» فلسطین است.

روستای "الخان‌الأحمر" در شرق کرانه باختری رود اردن و در نزدیکی دو شهرک یهودی‌نشین قرار دارد. ساکنان این روستا، عمدتاً با دامداری زندگی خود را می‌گذرانند.

سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و فعالان حقوق فلسطینی‌ها، پیش‌تر با محکوم کردن تصمیم دولت اسرائیل برای تخریب این روستا، چنین اقدامی را مانعی بزرگ بر سر راه ایجاد کشور مستقل فلسطین عنوان کرده بودند.

اکثر کشورهای جهان شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغال شده در سال ۱۹۶۷ را غیرقانونی دانسته و آن را مانعی برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی و برقراری صلح در خاورمیانه می‌دانند.

خبر گزاری فرانسه می گوید حدود ۴۵۰ هزار مهاجر غیر قانونی یهودی همزیستی بسیار مشکلی را با ۲.۵ میلیون فلسطینی در کرانه باختری رود اردن دارند. مناطقی که از سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شده است. همچنین ۲۰۰ هزار یهودی اسرائیلی در بیت المقدس شرقی زندگی می کنند که در سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شده است.

دادستان هلند: هیچ شواهدی در باره ارتباط ایران با ترور علی معتمد پیدا نشده است
براساس گزارش ان.ال. تایمز چاپ هلند، دادستان عمومی هلند در جریان برگزاری دادگاه مربوط به قتل علی معتمد که گفته می شود نام اصلی او محمد رضا کلاهی است، اعلام کرد که در تحقیقات صورت گرفته از سوی دادستانی هلند، هیچ ارتباطی بین این قتل با ایران یافت نشده است. اظهار نظر دادستان هلند در حالی صورت می‌گیرد که در تاریخ ۸ ژانویه ۲۰۱۹ وزرای کشور و امور خارجه هلند در نامه‌ای به پارلمان این کشور، ایران را در پشت قتل علی معتمد معرفی کردند و این موضوع، یکی اززمینه های تحریم های اتحادیه اروپا علیه تهران را فراهم کرد. اعلام نظر دادستان عمومی هلند، همچنین با نظر سازمان اطلاعات هلند در تناقض قرار می گیرد. این سازمان چند روز پیش در باره ترور علی معتمد در سال ۲۰١۵ در آلمیره و همچنین قتل احمد نیسی در سال ۲۰١۷ در لاهه اعلام کرده بود که تقریباً متقاعد شده است که ایران در این دوقتل نقش داشته است.

نوفل.اف (Naoufal F) متهم ردیف اول پرونده قتل علی معتمد است. او از سوی دادستانی آمر این قتل معرفی شده است. لیس انور آ ۲۸ ساله و مورو‌ا م. ۳۵ ساله به اتهام قتل علی معتمد بازداشت شده اند، اما دادستان عمومی هلند می‌گوید این دو نفر از نوفل.اف (Naoufal F)، که یک جانی حرفه‌ای است و آن زمان در زندان بوده، دستور قتل را دریافت کرده اند و حتی از علت اصلی قتل علی معتمد هم بی‌خبر بوده‌اند.

نوفل.اف متهم اصلی دستور قتل علی معتمد، هرگونه دخالت در این قتل را انکار می‌کند. دادستانی هلند هیچگونه ارتباطی بین نوفل.اف و ایران پیدا نکرده است؛ و دو فردی که قتل را انجام داده‌اند، تنها به فکر پول بوده‌اند.

نوفل.اف هم اکنون به اتهام تلاش برای قتل یک شهروند هلندی در سال ۲۰۱۵ به ۱۸ سال زندان محکوم شده و در حال گذراندن دوران حبس خود است.

دادگاه عاملان قتل علی معتمد قرار است فردا، جمعه اول فوریه در دادگاه شهر لیلستاد هلند برگزار شود.

ان.ال. تایمز می نویسد:علی معتمد در روز ١۵ دسامبر سال ۲۰١۵ در حالی که خانه خود در شهر آلمیره هلند را به قصد رفتن به محل کارش ترک می کرد، به ضرب گلوله کشته شد. او به عنوان برق کار در شرکت انرژی انِکو Eneco کار می کرد. مدت کمی پس از مرگش، کشف شد که نام واقعی او محمد صمدی(کلاهی) بوده است. وی در ایران به مرگ محکوم شده بود. زیرا وی، عامل بزرگترین انفجار تاریخ جمهوری اسلامی ایران در سال ١۹۸١ بوده است که طی آن بیش از ۷۰ نفر از مقامات و مسئولین جمهوری اسلامی کشته شدند.

دادستان هلند گفته که علی معتمد هیچگونه سابقه‌ کیفری در هلند نداشته و انگیزه قتل او همچنان نامشخص است.

وکیل مدافع متهم نیز در دادگاه از عدم تحقیق کافی دادستانی در خصوص سوابق علی معتمد انتقاد کرده و گفته است که موکلش نقشی در قتل آقای معتمد نداشته است.

خانم وسکی وکیل مدافع متهم اصلی این پرونده به نام نوفل.اف این سئوال را مطرح کرده است که آیا از ایران در مورد این تحقیقات جنائی درخواست همکاری شده است واگر نه چرا؟

وکیل مدافع نوفل.اف گفته، باید مشخص شود که چرا سرویس‌های اطلاعاتی هلند این قتل را به ایران ربط داده‌اند. او اعتقاد دارد که انگیزه‌های دیگری برای این قتل وجود دارد.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز