زنگنه: شرکت نفتی چینی برای توسعه پتروپارس جایگزین توتال شد

Submitted on ی., 11/25/2018 - 18:43

زنگنه: شرکت نفتی چینی برای توسعه پتروپارس جایگزین توتال شد
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید: شرکت چینی "سی‌ان‌پی‌سی" برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی جایگزین شرکت نفتی فرانسوی توتال شده است. بدنبال دور جدید اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت نفتی فرانسوی توتال قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ترک کرد.

بیژن نامدار زنگنه، ضمن اعلام خبر جایگزینی شرکت چینی "سی‌ان‌پی‌سی" گفت: هنوز شرکت "سی‌ان‌پی‌سی" عملا کار خود را آغاز نکرده است و باید مذاکراتی برای مشخص شدن زمان شروع فعالیت‌های عملیاتی و اجرایی از سوی این شرکت نفتی انجام پذیرد.


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، پیش از این از خروج شرکت نفتی فرانسوی توتال از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خبر داده بود.

شرکت نفتی فرانسوی توتال، در ماه اوت گذشته، به مقامات ایرانی اعلام کرده بود که از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج می‌شود.

توتال این تصمیم را در پی خروج واشنگتن از توافق اتمی با ایران و اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌ها و موسساتی که با تهران در تبادلات تجاری هستند، اعلام نمود.

قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه و شرکت ملی نفت چین "سی‌ان‌پی‌سی" و پتروپارس در سال ۲۰۱۷ به امضا رسید.

سهم توتال در این پروژه ۵۰.۱ درصد، "سی‌ان‌پی‌سی" ۳۰ درصد و پتروپارس ۱۹.۹ درصد بود. اکنون با خروج توتال از این قرارداد سهم "سی‌ان‌پی‌سی" به بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است.

حسن روحانی: در منطقه، چطور گاوچران‌ها به شترسوارها رسیدند؟
حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید: امروز عد‌ه‌ای خودپسند که هیچ‌کس استدلال آنان را نمی‌پذیرد، از راه تحریم وارد شدند تا ملتی بزرگ را تحت فشار قرار دهند و با تحریم، زندگی را بر مردم آزاده و شجاع این سرزمین تنگ کنند.

حسن روحانی، روز یک‌شنبه ۲۵ نوامبر/۴ آذر، همزمان با ولادت پیامبر اسلام در جلسه‌ای با حضور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به تحولات خاورمیانه، تاکید کرد: افراطیونی به نام مسیحی، یهودی و مسلمان، خود را در این منطقه پیدا کرده‌اند و با تفکرات نژادپرستانه رژیمی جعلی را روی کار آورده و روزانه مردم فلسطین را قتل عام و مردم یمن را زیر بمباران قرار می‌دهند.


حسن روحانی، روز یک‌شنبه ۲۵ نوامبر/۴ آذر، همزمان با ولادت پیامبر اسلام در جلسه‌ای با حضور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران

رییس‌جمهوری اسلامی ایران افزود: سوال اینجاست که اینها چگونه یکدیگر را پیدا کرده و چطور گاوچران‌ها به شترسوارها رسیده‌اند؟

حسن روحانی با اشاره به موضوع برقراری تحریم‌ها علیه ایران گفت: موضوع دشمنان، هسته‌ای و برجام نیست، آنها می‌خواهند هر کاری در منطقه، در عراق و أفغانستان، در سوریه و شمال آفریقا، انجام می‌دهند ما چشمانمان را بر روی آن ببندیم و ساکت باشیم.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: خواست جمهوری اسلامی ایران وحدت است و ما همسایگان را در منطقه برادر و امنیت منطقه را در راستای امنیت خود می‌دانیم.

متقاضیان پناهندگی به ایالات متحده آمریکا فعلاً در خاک مکزیک باقی می‌مانند
مقامات مکزیکی تأیید کردند که در مورد وضعیت پناهجویان با دولت آمریکا به توافق رسیده‌اند. قرار بر اینست که کسانی که از ایالات متحده تقاضای پناهندگی می‌کنند، تا زمان تعیین تکلیف، در خاک مکزیک بمانند. در حال حاضر چند هزار مهاجر آمریکای مرکزی در مرز مکزیک و ایا


REUTERS/Lucy Nicholson

مقامات مکزیکی تأیید کردند که در مورد وضعیت پناهجویان با دولت آمریکا به توافق رسیده‌اند. قرار بر اینست که کسانی که از ایالات متحده تقاضای پناهندگی می‌کنند، تا زمان تعیین تکلیف، در خاک مکزیک بمانند. در حال حاضر چند هزار مهاجر آمریکای مرکزی در مرز مکزیک و ایالات متحده بلاتکلیف مانده‌اند.

خانم اولگا سانچز کوردِرو که قرار است از هفتۀ آینده وزارت کشور مکزیک را به عهده گیرد به روزنامۀ آمریکایی واشنگتن پست گفت: "فعلاً در مورد سیاست ˝ماندن در مکزیک̏ توافق کرده‌ایم".

دورۀ ریاست جمهوری جدید در مکزیک رسماً از روز اول دسامبر آغاز می‌شود و بنابراین تصمیم‌های وزیر کشور جدید هم از همین روز رسمیت می‌یابد. با اینحال خانم سانچز کوردِرو مذاکره با مسئولان آمریکایی را شروع کرده است.

رئیس جمهوری جدید مکزیک آندرس مانوئل لوپز اوبرادور نام دارد که در انتخابات تابستان گذشته به پیروزی رسید.

وزیر کشور او، خانم سانچز کوردِرو گفته است که نگاه داشتن متقاضیان پناهندگی در خاک مکزیک یک راه حل موقتی است و باید در دراز مدت کاری کرد که روند مهاجرت کند شود.

او گفت: "مکزیک با آغوش باز و همۀ لوازم مورد نیاز از پناهجویان استقبال می‌کند اما تصور کنید که کاروان پشت کاروان، مهاجران وارد شوند. بالاخره برای ما نیز مشکل ایجاد خواهد شد".

ساعتی بعد از این سخنان، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز در توئیتر نوشت: "مهاجران مرزهای جنوب اجازۀ ورود به ایالات متحده را ندارند و باید صبر کنند تا تقاضاهای تک تک‌شان مورد بررسی قانونی قرار گیرد".

اخیراً کاروانی مرکب از چند هزار مهاجر آمریکای مرکزی که اکثراً اهل کشور هندوراس هستند به مکزیک آمده و در مرز ایالات متحده آمریکا منتظر مانده‌اند. آنان امیدوارند که آمریکا پناهندگی‌شان را بپذیرد. اما گفته می‌شود که ایالات متحده حداکثر تقاضاهای ٢٠درصد این افراد را خواهد پذیرفت.

دونالد ترامپ اعلام کرده است که اگر این مهاجران به طور غیرقانونی وارد خاک ایالات متحده شوند، تقاضای پناهندگی‌شان بلافاصله مردود خواهد بود.

سند ۶۰۰ صفحه‌ای خروج انگلستان از اتحادیه مورد تائید رهبران اروپا قرار گرفت
پس ۲۰ ماه مذاکرات فشرده میان دولت لندن و کمیسیون اروپا در بروکسل، سند نهایی "برکسیت" یا خروج انگلستان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، پیش ازظهر یک‌شنبه ۲۵ نوامبر رسماً به تائید ۲۷ عضو باقی‌مانده در اتحادیه رسید.


Olivier Hoslet/Pool via REUTERS

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، توافق با اتحادیه اروپا را تنها راه حل ممکن برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عنوان نمود.

سران و رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، اعلامیه خروج بریتانیا از این اتحادیه را به تصویب رساندند. با تصویب این اعلامیه برای شرایط خروج بریتانیا، متن آن برای مذاکره و رای‌گیری در پارلمان بریتانیا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بدنبال تصویب این توافق، ترزا می در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت: اگر برخی فکر می‌کنند که باز هم می‌توانند مذاکره کنند باید گفت که اینگونه نیست. این توافق بهترین توافق ممکن است.

در نشست امروز همه‌ی اعضای باقی مانده اتحادیه حضور یافتند. سند برکسیت شامل یک پرونده ۶۰۰ صفحه‌ای که با یک بیانیه ۲۶ صفحه‌ای در مورد روابط حسن همجواری دو منطقه و روابط تجاری آینده همراه شده است.

در صورتی که شرایط مورد قبول اتحادیه اروپا به تصویب پارلمان بریتانیا نرسد، دولت خانم می ناچار خواهد بود برای تصحیح برخی مفاد مورد نظر پارلمان به سرمیز مذاکره بازگردد، و یا خروج بریتانیا بدون دستیابی به توافق بر سر روابط آتی با اتحادیه اروپا صورت گیرد. مهلت نهایی برای یافتن راه های مورد قبول دوطرف و پایان روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روز ٢٩ مارس سال آینده ۲۰۱۹ تعیین شده است.

کار خروج کامل بریتانیا به تصویب پارلمان انگلستان نیاز دارد. از این رو است که رهبران اروپا طی روزهای اخیر از نمایندگان مجلس انگلستان خواسته اند سند مشترک ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا و دولت خانم "ترزامی" را مورد تائید قرار دهند.

لازم به یاد آوری است که شمار زیادی از نمایندگان مجلس بریتانیا پیش از این مخالفت خود را با طرح برکسیت پذیرفته‌ شده توسط ترزا می ابراز کرده بودند. "ژان کلود یونکر" رئیس کمیسیون اروپا گفته است خروج انگلستان از اتحادیه اروپا یک خسران برای هر دو طرف است. وی از نمایندگان مجلس بریتانیا خواست سند ۶۰۰ صفحه‌ای را مورد تائید قرار دهد.

همچنین دونالد توسک، دبیر اجلاس سران اتحادیه در بروکسل، با اشاره به تائید نهایی سند در بروکسل گفت: هیچ‌کس دلیلی برای خوشحالی نخواهد داشت، اما دوستان تا به آخر دوست باقی خواهند ماند.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز