دلار در سال ۹۸ به کدام سو می‌رود؟

Submitted on جمعه, 03/22/2019 - 21:10

تحلیلگران تکنیکال بر اساس چارت‌های دلار و یورو معتقدند، انتظار جهش قیمتی برای دلار و ارز در فروردین ۹۸ منتفی است و دلایل بنیادی کافی و کاملی برای افزایش پر جهش دلار و یورو در هفته پایانی فروردین ۹۸ دیده نمی‌شود.

از طرفی کشش تقاضا نیز پس از تعطیلات عید کاهش می‌یابد و فروشندگانی که با مازاد ارز حاصل از سفر خود مواجه هستند، عرضه را زیاد می‌کنند. در این میان همانطور که در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم، سیاست‌های بانک مرکزی مهم‌ترین عامل در کنترل بازار ارز بوده است. اعمال سیاست‌های بانک مرکزی توانسته کنترل مناسبی را بر بازار ارز ایجاد کند.

به گزارش اعتماد محدودیت تراکنش‌های بانکی، بازگشت ارز حاصل از صادرات، مقدمات تشکیل سامانه جامع ارزی توانسته نقش ویژه در کنترل بازار داشته باشد، قرائنی که نشان می‌دهد در صورت کنترل ریسک‌های دیگر می‌توان امتداد آن را پیش‌بینی کرد. با این وجود عوامل متفاوتی می‌تواند بر نوسانات بازار اثرگذار باشد.

یکی از مهم‌ترین این ریسک‌ها میزان فروش نفت ایران است. با وجود تحریم‌ها این فروش کاهش یافته است. از اردیبهشت ماه ۹۸ آن‌طور که مشخص است، معافیت‌های نفتی امریکا برای چند کشور جهت واردات نفت خام ایران به پایان می‌رسد و فروش نفت با چالش‌هایی همراه می‌شود. اما این تصور که صادرات نفت ایران به طور کامل قطع می‌شود، سرابی است که واقعیتی برای آن تصور نمی‌شود.

اگرچه بر اساس فراز و نشیب‌های شدید ارز در نیمه اول سال ۹۷ که موجب رشد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی ارز شد و مسکن هم به تناسب آن با رشد ۸۵ درصدی همراه شد، انتظار آن است پر شود، اما باید به کشش تقاضا هم توجه داشت. در واقع کشش تقاضا برای نرخ‌های بالای ارز وجود ندارد.

همچنین اجرایی شدن کانال‌های مالی میان ایران و کشورهای دیگر جریان ورود ارز به کشور را تسهیل می‌کند. همچنین تصویب یا عدم تصویب CFT در مجمع تشخیص مصحلت نظام از موضوعاتی است که می‌تواند در سال آتی بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع در کنار اجرایی شدن کانال مالی ایران و اروپا از عوامل اثرگذار در بازار ارز هستند.

همچنین طرح سپرده ارزی اگر در سال ۹۸ اجرایی شود، بیش از ۲۰ میلیارد دلار/یورو خانگی را روانه بانک‌ها خواهد کرد که ضربه‌گیر خوبی در برابر تنش‌ها و شوک‌های مقطعی بازار ارز از فروردین ۹۸ به بعد خواهد بود. با این وجود برخی از چارتیست‌های دلار معتقد هستند، احتمال برگشت به کانال ۱۰ هزار تومان را خواهد داشت. بر این اساس دلار مادامی که بالای ۱۵۳۰۰ نرود، روند کوتاه‌مدت نزولی خواهد داشت و بر این اساس احتمال اینکه دلار در سال ۹۸ بین کانال ۱۰ هزار تومان تا ۱۴ هزار تومان در نوسان باشد، زیاد است.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز