در آستانۀ آغاز تحریم‌های جدید، وضعیت صادرات نفت ایران قابل پیش‌بینی نیست: احتمال معافیت هشت خریدار نفت ایران از تحریم‌های آمریکا

Submitted on جمعه, 11/02/2018 - 22:07

در آستانۀ آغاز تحریم‌های جدید، وضعیت صادرات نفت ایران قابل پیش‌بینی نیست: احتمال معافیت هشت خریدار نفت ایران از تحریم‌های آمریکا
در آستانۀ آغاز تحریم‌های جدید آمریکا، به درستی معلوم نیست که صادرات نفت ایران تا چه اندازه محدود خواهد شد. گفته می‌شود که هشت کشور موفق شده‌اند که موافقت آمریکا را برای معافیت از تحریم و ادامۀ خرید نفت ایران کسب کنند. خبرگزاری فرانسه معتقد است که در حال حاضر، با وجود همۀ مسائل و مشکلات، موقعیت سیاسی ایران در سطح بین‌المللی نسبت به دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و محمود احمدی‌نژاد بهتر است.

به دنبال تقاضای مکرر کره جنوبی و چند کشور دیگر آسیایی، واشنگتن پذیرفته است که ادامۀ خرید نفت ایران را موقتاً برای این کشورها مجاز بداند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت آمریکا اخیراً گفته بود که واشنگتن قصد تحریم و اعمال فشار بر ایران را دارد اما نمی‌خواهد به متحدان آمریکا که به نفت ایران وابسته هستند، لطمه‌ای بزند.


شرکت هیوندای کره جنوبی اخیرا از ترس تحریمهای آمریکا از پروژۀ پتروشیمی کنگان کنار رفت

مایکل هیوسن، کارشناس نفتی شرکت انگلیسی "سی‌سی مارکتز" می‌گوید که آمریکا احتمالاً هشت کشور را از تحریم معاف کرده و دست آنها را باز گذاشته تا به مقداری محدودی نفت از ایران بخرند. اما نام هشت کشور اعلام نشده است. کرۀ جنوبی، چین، ژاپن، هند و احتمالاً ترکیه جزو این فهرست هستند. وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفته است: "برخی اخبار، حاکی از معافیت آنکارا از تحریم نفتی ایران است، اما ما ابلاغیه کتبی در این مورد دریافت نکرده‌ایم". رسانه‌های هندی نیز خبر داده‌اند که در مرحلۀ اول، هند واردات نفت خام از ایران را ادامه خواهد داد اما مقدار خرید، به یک سوم میزان فعلی کاهش خواهد یافت.

واشنگتن تأکید می‌کند که این معافیت‌ها موقتی است. آمریکا ۱۸۰ روز به مشتریان نفت ایران مهلت داده است تا خرید نفت خام از این کشور را متوقف کنند، اما اکثر کارشناسان معتقدند که این مهلت می‌تواند تمدید شود.

مجهولات بازار نفت
طی روزهای اخیر، قیمت نفت به دلیل همین ابهامات نوسان داشت. کارشناسان می‌گویند هنوز به درستی معلوم نیست که تحریم نفت ایران تا چه اندازه بر بازار جهانی تأثیر خواهد گذاشت. واشنگتن تأکید دارد که می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما با توجه به معافیت‌های اعلام شده، چنین هدفی بعید به نظر می‌رسد. با اینحال از بهار گذشته که فشارهای آمریکا شروع شد، صادرات نفت ایران حدود یک‌سوم کاهش داشته است.

برای آمریکا و متحدانش این مشکل وجود دارد که هرچه صادرات نفت ایران کمتر شود، احتمال افزایش قیمت نفت در بازار جهانی هم بیشتر خواهد شد، هرچند که کشورهایی مثل عربستان قول داده‌اند که کمبود تولید را جبران خواهند کرد. مقامات جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند که آمریکا نخواهد توانست صادرات نفت ایران را متوقف کند.

گذشته از معافیت موقت برخی خریداران از تحریم، برخی راه‌های پنهانی نیز می‌تواند به فروش نفت ایران کمک کند. به عنوان مثال، امکان دارد که بخشی از نفت خام ایران به صورت "مخلوط" با نفت عراق به فروش برسد. همچنین اتحادیۀ اروپا هم به فکر ایجاد راه‌هایی برای معاملات پایاپای با ایران است، اما فعلاً شرکت‌های خصوصی اروپایی چندان اشتیاقی به این نوع راه‌حلها نشان نداده‌اند.

موقعیت سیاسی ایران به بدی گذشته نیست

خبرگزاری فرانسه معتقد است که آغاز تحریم‌های تازه اگرچه برای ایران مشکلات زیادی به همراه خواهد آورد، اما موقعیت سیاسی جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی به دشواری سال‌های ٢٠١٠ تا ٢٠١۵ نیست. در آن سال‌ها، اکثر کشورها به پیروی از واشنگتن با تحریم ایران موافق بودند. در آن زمان، وجهۀ جهانی باراک اوباما در مقابل چهرۀ خشن و بی‌مدارای محمود احمدی‌نژاد قرار گرفته و ایران منزوی شده بود. اما به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه امروزه در برابر دونالد ترامپ، ایران کشوری "مسئول‌تر" به حساب می‌آید. همچنین عربستان هم که رویارویی با ایران را در منطقه رهبری می‌کند، به دلیل پروندۀ خاشقجی ضربۀ بزرگی خورده و تصویری منفی از خود ارائه کرده است.

به عقیدۀ خبرگزاری فرانسه دیگر مثل گذشته ایران به تنهایی "نقش منفی" را به عهده ندارد. به گفتۀ اِلی گرانمایه، کارشناس مرکز پژوهشی "شورای اروپایی روابط بین‌الملل"، این نکته حالا مشخص است که "در خاورمیانه، همه در بازی کثیفی شرکت دارند. هیچکس نمی‌گوید که ایران مقدس و معصوم است اما وضعیت به این سادگی‌ها هم نیست".

بانک‌های چینی دادوستد با ایران را متوقف کردند
در تهران اعلام شد که بانک‌های چینی، تبادلات بانکی خود با مشتریان ایرانی را متوقف کرده‌اند. به گزارش منابع خبری ایران، اسدالله عسگراولادی، رئیس اطاق بازرگانی جمهوری اسلامی و چین، با اعلام این خبر گفت: «در حال حاضر هیچیک از بانک‌های چینی با تجار ایرانی فعالیت نمی‌کنند؛ همین موضوع باعث شده است تا صادرات به چین متوقف شود».

رئیس اطاق بازرگانی ایران و چین گفته است: بانک مرکزی ایران در حال گفت‌وگو با طرف‌های چینی است، اما این گفت‌وگو ها نیز تا کنون بی‌نتیجه مانده است.
عسگراولادی افزود، من اصلاً نمی‌توانم پول خود را وارد کشور کنم؛ در نهایت هم اگر پول خود را به کشور نیاوریم متهم به قاچاق می‌شویم.

در این حال، چهار روز مانده به آغاز اجرایی‌شدن دور دوم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، دولت واشنگتن اعلام داشت که اعطای برخی معافیت‌های محدود به خریداران نفت ایران را بطور موردی دردست بررسی دارد.


بانک‌های چینی، مبادلات با ایران را به تعلیق درآوردند.

کشورهای چین، هند و ترکیه، خواستار معافیت از تحریم های آمریکا هستند. دولت کره جنوبی نیز از واشنگتن خواسته است درمورد واردات نفت این کشور از ایران، «حداکثر انعطاف را قائل شود». عراق و افغانستان نیز از واردکنندگان نفت از ایران هستند که احتمالاً می‌توانند چنین درخواستی داشته باشند.

دراین حال، "جان بولتون" مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است، هدف ایالات متحده از تشدید تحریم‌ها مهار حکومت ایران است. وی گفت: ما می‌خواهیم حداکثر فشار را به تهران وارد کنیم، اما نمی‌خواهیم به دوستان ومتحدینمان صدمه بزنیم. بولتون گفت: ما درک می‌کنیم که برخی کشورها، نمی‌توانند به‌ فوریّت واردات نفت از ایران را به صفر برسانند.
مشاور امنیت ملی آمریکا، با اشاره به سقوط ارزش پول ملی ایران گفت: به نظرم اهمیت دارد که ما تلاش‌هایمان را کاهش ندهیم.

"مایک پمپئو"، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در یک مصاحبه رادیویی با "فاکس نیوز"، به هدف تحریم های پیش رو علیه ایران اشاره کرد و گفت: در آستانه بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه ایران هستیم و افزود، دیروز یا پریروز نیز دانمارک از طرح ایران برای قتل یک نفر در این کشور خبر داد. این کشور بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است.
وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که تلاش ما این است که آنها را برای تغییر در رفتارشان مجاب کنیم. ما برای جلوگیری از رفتارهای ایران، مثلاً در دانمارک به اروپائی‌های پیشنهاد کمک داده‌ایم.

وزیر امور خارجه، با اشاره به فرارسیدن موعد بازگشت تحریم‌ها در پنجم نوامبر گفت: تا کنون انگلیس و اتحادیه اروپا با اتخاذ مواضعی متفاوت با ما در این توافق مانده‌اند. دلایل خود درباره مواضعمان در این‌باره را با اروپائی‌ها درمیان می‌گذاریم. واقعیت این است که در برجام برنامه موشکی ایران مورد توجه قرار نگرفته بود؛ همچنین در برجام، به اقدامات حکومت ایران در سوریه، عراق و نقاط دیگر در خاورمیانه، پرداخته نشده بود.

وزیرامورخارجه آمریکا درادامه سخنان خود با "فاکس نیوز" گفت: هیچ نشانه‌ای از تغییر، در رفتار جمهوری اسلامی ایران مشاهده نشده است.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز