دادستان تهران : کسی مدیر سکه ثامن را فراری نداده بود

Submitted on ش., 10/06/2018 - 21:11

دادستان تهران : کسی مدیر سکه ثامن را فراری نداده بود
عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در حاشیه نشستی با صرافان، خبر داد که فرهاد زاهدی فر، مدیر عامل "سایت سکه ثامن"، امروز شنبه دوازدهم مهر دستگیر و به دستگاه قضایی تحویل داده شد، دادستان تهران توضیحی در مورد محل دستگیری وی نداد.

جعفری دولت آبادی تلویحاً اخبار فراری دادن فرهاد زاهدی فر را تکذیب کرد و گفت : : "ادعای مطروحه مبنی بر عامدانه بودن فرار متهم و وجود همکاری در این زمینه" رد می شود.

هفتۀ گذشته حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوۀ قضائیه، گفت که "اموال فرهاد زاهدی فر مسدود و خود وی نیز ممنوع الخروج شده، البته اگر هنوز از کشور خارج نشده باشد."

همزمان دادستان تهران، عباس جعفری دولت آبادی، گفته بود که "یک روز پیش از تشکیل پروندۀ اتهامی، فرهاد زاهدی فر از کشور خارج شد و چند روز پیشتر همسرش را از ایران خارج کرده بود."

ساعاتی پیش از اظهارات امروز دادستان تهران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای از دستگیری فرهاد زاهدی فر در خارج از کشور و انتقال وی به ایران به کمک اینترپل خبر داده بود.

سکه ثامن نام شرکتی است که در سال ١٣٩۵ فعالیت خود را در زمینۀ خرید و فروش طلا به صورت "آنلاین" آغاز کرد. رسانه های رسمی جمهوری اسلامی بعضاً شهروندان را به سرمایه گذاری از طریق سایت "سکه ثامن" تشویق و بر ایمن بودن خرید و فروش طلا از طریق این سایت تأکید می کردند.

نیروی انتظامی فرهاد زاهدی فر را به صدها میلیارد تومان کلاهبرداری متهم کرده است.

در ملاقات امروزش با صرافان، دادستان عمومی و انقلاب تهران، اعتراف کرد که برخی صرافی ها ارز ٤٢٠٠ تومانی دریافت کرده و آن را به قیمت آزاد در بازار سیاه فروخته و مرتکب تخلفاتی در این زمینه شده اند.

آمریکا می کوشد موقعیت چین را در پیمان‌های تجاری تضعیف کند

ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا
Reuters
وزیر بازرگانی آمریکا، ویلبر راس، در گفتگو با رویترز گفته است که کشورش برای اعمال فشار بیشتر بر چین، مواضع سخت تری را در قبال شرکای تجاری واشنگتن، نظیر کانادا و مکزیک اتخاذ می کند. توافق جدید تجاری سه جانبه میان آمریکا، مکزیک و کانادا که قرار است جای توافق قبلی میان سه کشور را بگیرد، مانع از همکاری تجاری با کشورهایی خواهد شد که بر اقتصاد بازار مبتنی نیستند.

به گفتۀ تحلیلگران شرط مندرج در توافق جدید در واقع چین را هدف می گیرند.

بر اساس پیمان جدید، اگر یکی از سه کشور امضاکنندۀ پیمان با کشور دیگری که بر اقتصاد بازار مبتنی نیست پیمان تجاری امضا کند، دیگر طرف ها حق دارند از توافق خارج شده و متقابلا توافقی دوجانبه میان خود امضا کنند.

وزیر بازرگانی آمریکا، ویلبر راس، گفته است که هدف از این اقدام پر کردن خلاءهایی است که به یاری آنها دولت پکن به فعالیت های خاص تجاری اش حقانیت داده است. وزیر بازرگانی آمریکا سپس تصریح کرده است که این شرط می تواند به دیگر توافق های تجاری آمریکا تعمیم یابد. وی ضمن ابراز خرسندی از موافقت مکزیک و کانادا با چنین شرطی افزوده است که دیگر کشورها نیز می توانند به این نتیجه برسند که این اصل یکی از شروط مقدماتی عقد هر گونه پیمان اقتصادی است.

در صورتی که آمریکا بتواند در مذاکرات تجاری اش با اتحادیۀ اروپا و ژاپن، شرط مشابه ای را بگنجاند، دولت پکن بیشتر منزوی خواهد شد.

ویلبر راس بعید دانسته که پیش از انتخابات میاندوره ای کنگرۀ آمریکا در نوامبر آینده، پیشرفتی در گفتگوهای تجاری چین و آمریکا صورت بپذیرد. به گفتۀ او نمایندگان چین در حال حاضر تمایلی به انجام مذاکره ندارند. وزیر بازرگانی آمریکا سپس تصریح کرده که پکن در اشتباه است، اگر می پندارد که موضع دونالد ترامپ پس از انتخابات میاندوره ای کنگره تضعیف خواهد شد.

در سپتامبر گذشته، دونالد ترامپ در شورای امنیت سازمان ملل چین را متهم به دخالت در روند انتخابات میاندوره ای آمریکا به منظور تضعیف دولت خود کرد. پنجشنبه گذشته، مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، اظهار داشت که پکن کارزار پیچیده ای را برای اعمال نفوذ علیه حزب جمهوریخواه آمریکا آغاز کرده تا از این رهگذر اقدام های تلافی جویانه ای را علیه سیاست های تجاری دونالد ترامپ انجام بدهد.

کری : خروج از برجام جنگ علیه ایران را محتمل‌تر کرده

جان کری وزیر امور خارجۀ پیشین آمریکا
Photo : Reuters
جان کری، وزیر امور خارجۀ پیشین آمریکا، نسبت به تبعات خروج واشنگتن از برجام ابراز نگرانی کرد و گفت که در گذشته رهبران کشورهای منطقه به او فشار می آوردند تا آمریکا دست به اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران بزند.

جان کری که این سخن را در اندیشکده ای در آمریکا ایراد کرده، افزوده است که رئیس جمهوری آمریکا، "دونالد ترامپ، با خروج از برجام جنگ را در منطقه محتمل تر از قبل کرده، زیرا در گذشته رؤیای عده ای این بود که آمریکا ایران را بمباران کند."

وزیر پیشین امور خارجۀ آمریکا سپس تصریح کرده است که در گذشته پادشاه فقید عربستان، ملک عبدالله، و رئیس جمهوری پیشین مصر، حسنی مبارک، معتقد بودند که آمریکا باید به ایران حمله کند، هر چند چنین موضعی را علناً اعلام نمی کردند. جان کری در ادامه افزوده است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز خواستار چراغ سبز آمریکا برای بمباران ایران شده بود.

دونالد ترامپ توافق اتمی با ایران را "دهشتناک و ناقص" خوانده و گفته است که ایالات متحد آمریکا هرگز نباید چنین توافقی را امضا می کرد. دونالد ترامپ معتقد است که این توافق به برخی از نگرانی های آمریکا از جمله تهدید امنیتی جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل و حمایت تهران از گروه های اسلامگرا نظیر حزب الله لبنان، پاسخ شایسته را نمی دهد.

جان کری گفته است که "ایالات متحد آمریکا داشت به آرامی ایران را به انجام برخی کارها از جمله در خصوص جنگ در یمن هدایت می کرد و حسن روحانی نیز سرگرم هدایت ایران در جهت متفاوتی بود." جان کری گفته است : "آنچه رئیس جمهوری کنونی آمریکا، دونالد ترامپ، کرده تقویت کسانی است که در ایران می گفتند با آمریکا مذاکره نکنید، آنها شما را نابود خواهند کرد."

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اخیراً جان کری را به دلیل تداوم ملاقات‌هایش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ حکومت تهران، ملامت کرده و این ملاقات ها را "غیرقانونی و برای سیاست خارجی آمریکا مخرب" توصیف کرده است. جان کری در پاسخ گفته است که وزیر امور خارجۀ آمریکا، مایک پمپئو، را از این ملاقات‌ها مطلع کرده است.

آمریکا در آستانۀ توافق محتمل تاریخی با کره شمالی است

مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ آمریکا و "تارو کُنو" همتای ژاپنی وی در توکیو
Reuters
مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، ابراز امیدواری کرد که بتواند به زودی دومین ملاقات دونالد ترامپ و "کیم‌جونگ اون" رهبر کره شمالی را تدارک ببیند. وزیر امور خارجۀ آمریکا که این سخن را در آغاز دور سفر آسیایی اش ایراد می کرد، امروز شنبه ششم اکتبر وارد توکیو شد. قرار است او در این چارچوب برای چهارمین بار به پیونگ یانگ نیز سفر کند و ملاقات او با "کیم‌جونگ اون" سرآغاز یک توافق احتمالی تاریخی میان آمریکا و کره شمالی باشد.

در این فاصله رهبر کره شمالی قول داده که برای رسیدن به چنین توافقی حاضر است یکی از تأسیسات موشک های بالستیکی اش را با حضور بازرسان بین المللی برچیند و تأسیسات اتمی "یونگ‌بیون" را نیز تعطیل کند، مشروط به اینکه البته واشنگتن متقابلاً تدابیر لازمی اتخاذ کند.

این وعده ها و همچنین نامه های "کیم‌جونگ اون" که رئیس جمهوری آمریکا آنها را "زیبا" و "فوق‌العاده" توصیف کرده، باعث شده که دو طرف گفتگوهایشان را مجدداً از سر بگیرند. با این حال، معلوم نیست که نشانه ها و وعده های کلی و بعضاً مبهم رهبر کره شمالی بتوانند به یک توافق همه جانبه، آنطور که مورد نظر آمریکا است، بیانجامند. دولت واشنگتن موکداً خواستار برچیدن کامل، همیشگی و قابل کنترل سلاح ها و قابلیت اتمی کره شمالی است.
مایک پمپئو گفته است که گفتگوهای دو کشور در این خصوص به طور محرمانه در جریان است. به گزارش خبرگزاری فرانسه خطوط کلی یک توافق باصطلاح "بُرد-بُرد" نیز تا حدودی ترسیم شده است.

ازسرگیری گفتگوهای آمریکا و کره شمالی، خرسندی کره جنوبی را نیز باعث شده که می کوشد به نوبۀ خود به موفقیت این گفتگوها کمک کند. به گفتۀ دولت سئول، آمریکا باید در ازای برچیدن تأسیسات اتمی "یونگ بیون" که بخش بسیار بزرگی از برنامۀ اتمی کره شمالی است، به یکی از خواسته های کلیدی پیونگ یونگ پاسخ مثبت بدهد. به گمان مقامات سئول، دولت آمریکا باید با صدور بیانیه ای رسماً به جنگ کره خاتمه دهد که تنها در ۱۹۵۳ با اعلام یک آتش بس متوقف شده است.

در توکیو، مایک پمپئو با نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه، و وزیر امور خارجۀ این کشور، "تارو کُنو"، ملاقات می کند. ژاپن مدافع اتخاذ موضعی سرسختانه در قبال کره شمالی است. بعد از کره شمالی، وزیر امور خارجۀ آمریکا برای ملاقات با رئیس جمهوری کره جنوبی، "مون جه این"، عازم این کشور خواهد شد.

وزیر دارایی فرانسه، تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را فرصتی برای رسیدن به یک اروپای قوی‌تر خواند


برونو لومر، وزیر داراریی فرانسه

"برونو لومر" وزیر دارایی فرانسه با انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تحریم‌های واشنگتن علیه ایران را "فرصتی" برای "قوی‌تر" شدن اروپا خواند. وی همچنین واشنگتن را فاقد صلاحیت برای اجازه به اروپا در جهت تجارت با ایران خواند.

برونو لومر با اشاره به خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های ایران گفته که این تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی علیه ایران می‌تواند برای اروپا "فرصتی" را فراهم کند تا به نهادهای مالی "مستقل" از آمریکا دست یابد.

به گفته وی سیاست‌های واشنگتن در برابر تهران می‌تواند "انگیزه‌ای" برای رسیدن به یک اروپای "قوی‌تر" باشد.

به گفته وزیر دارایی فرانسه "قطعا پیامد بحران با ایران، فرصتی برای آن است که اروپا نهادهای مالی مستقل خود را داشته باشد تا با هر کس که می‌خواهد تجارت کند."

وزیر دارایی فرانسه گفته است: "واشنگتن نمی‌تواند تصمیم بگیرد که آیا ما مجاز به تجارت با ایران هستیم یا نه."

قرار است اتحادیه اروپا، برخی کشورهای اروپایی و همچنین روسیه و چین با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران، ساز و کار جدیدی برای ارتباط مالی با ایران ایجاد کنند.

وزیر داراریی فرانسه همچنین با اشاره به بحث‌های اقتصادی آمریکا با دیگر کشورها از جمله چین و نیز تهدید اروپا برای عدم ادامه رابطه مالی با ایران گفت: " ترامپ تصمیم گرفته که جنگی تجاری آغاز کند. فکر می‌کند برنده این جنگ خواهد شد. اما این جنگ برنده‌ای نخواهد داشت."

به گفته وی کشورهای اروپایی با اتحاد با یکدیگر می‌توانند این مشکل را حل کنند.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز