خریدارانی که برده ی خانه شدند امیدوار باشند، بانک نرخ بهره ی را تا ۲/۶٪ پایین می آورد تا اینکه خریداران بتوانند مورتگیج بگیرند

Submitted on ش., 06/08/2019 - 18:44

قیمت خانه در تورنتو بالا مانده است اما بانک ها و شرکت هایی که وام می دهند پایین ترین نرخ مورتگیج را در طی دو سال اخیر ارائه می دهند تا اینکه برای مشتریان رقابت ایجاد شود و این حقیقتاً خبر خوبی برای خریداران خانه و صاحبخانه هایی است که مورتگیج گرفته اند.


Spring is the peak season for buying a house, and mortgage companies are also rushing to buy business. (Ty Wright/Bloomberg )

نرخ ثابت ۲/۶۴٪ برای پنج سال
بنا بر اخبار سی بی سی، مقایسه ی نرخ بهره در وبسایت Ratehub.ca نشان داد که نرخ ثابت پنج ساله مورتگیج به کمتر از ۳٪ کاهش یافته است و در طی دو سال در پایین ترین سطح خود بوده است.

بنا بر اظهارات James Laird، رئیس شرکت مورتگیج CanWise، نرخ مورتگیج به فاکتورهای فصلی مربوط است. در دوره ی زمانی آپریل تا جون که یک دوره ی پیشنهاد های خوب مورتگیج برای مشتریان است،
تمام شرکت های وام دهنده برای اجرای بهتر با یکدیگر رقابت می کنند. در این زمان این شرکت ها و بانک ها تمایل دارند که با نرخ پایین بهره مشتری را جلب نمایند.

با توجه به سخنان Laird، بعضی از مشتریان نرخ بهره ی ثابت ۲/۶۴٪ برای پنج سال گرفتند با وجود اینکه این وام برای قرض دهنده پر ریسک بوده است.این نرخ از تابستان سال ۲۰۱۷ پایین ترین نرخ می باشد.

دلیل دیگر برای نرخ پایین بهره بازار اوراق قرضه است.

اوراق قرضه تا ۱/۳٪ تنزل داشت
بنا به گزارش تورنتووپرشنز، نرخ بهره ی مورتگیج ثابت بانک به بازار اوراق قرضه وابسته است.در حال حاضر اوراق قرضه ی پنج ساله ثابت دولتی در کانادا فقط ۱/۳٪ درصد است

می توان دید که هزینه ی قرض گرفتن از بانک ناچیز است زیرا که نرخ اوراق قرضه ی دولتی پایین است ولی بانک با دو برابر کردن نرخ بهره می تواند سود آوری کند.

همراه با رقابت در بازار، وام دهندگان می خواهند به مشتریان وام بیشتری بدهند و با سود کمتر معامله کنند.

بانک مرکزی نرخ بهره را پایین آورد
از سوی دیگر نرخ بهره ی شناور همچنین رو به کاهش است.

در حال حاضر بهترین نرخ مورتگیج شناور ۲/۶۵٪ است. این نرخ بهره به خوبی نرخ ثابت پنج ساله نیست بنابراین افراد کمی آن را انتخاب می کنند. معمولاً مشتریانی که این نوع مورتگیج را انتخاب می کنند فکر می کنند در آینده ی نزدیک بانک مرکزی دو یا سه بار نرخ بهره را پایین می آورد.

پیش بینی مارکت کنونی دلالت بر آن دارد که امسال بانک مرکزی ۵۰٪ نرخ بهره را کاهش می دهد اما احتمالاً کاهش نرخ بهره خیلی کمتر از ۵۰٪ خواهد بود.

امضاء مجدد برای گرفتن وام نگرانی ندارد
برای صاحبخانه هایی که از قبل مورتگیج گرفته اند، نرخ پایین بهره نیز خبر خوشی است. آنچنانکه بسیاری از مردم می خواهند قرارداد وام را تجدید کنند.

بنا بر جدیدترین گزارش بانک ملی، مورتگیج یکی از شش صاحبخانه ی کانادایی امسال منقضی می شود و نیاز به تمدید آن می باشد.

آمار بدست آمده از آغاز امسال نشان می دهد که نرخ بهره ی اکثر صاحبخانه ها بین ۰/۷٪تا ۰/۹٪ بیشتر از نرخ بهره ی موجود تمدید شده است. برای مثال نرخ وام اصلی ۳٪ بوده است و نرخ بهره ی تمدید مورتگیج بین ۳/۷٪ تا ۳/۹٪ بالا رفته است.

نرخ بهره مورتگیج اخیراً پایین آمده است، بنا بر این به نظر می رسد که اکثر صاحبان خانه نیازی نیست که درباره ی بالا رفتن نرخ بهره به هنگام قرارداد مجدد نگران باشند.

Laird انتظار دارد که روند نرخ پایین بهره در آینده ی نزدیک تغییر نکند. و توجه او معطوف به انتخابات دولت فدرال در ماه اکتبر امسال و تأثیر سیاست های جدید بر بازار مسکن است Laird اعتقاد دارد که تااعمال سیاست های جدید، بازار مورتگیج تنها یک واژه را بکار می برد و آن این است: «مورتگیج بسیار ارزان است«
تورنتوپرشنز

نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز