جنگنده‌های ائتلاف به رهبری آمریکا به یک مقر ارتش سوریه حمله کردند

Submitted on ی., 02/03/2019 - 23:22

جنگنده‌های ائتلاف به رهبری آمریکا به یک مقر ارتش سوریه حمله کردند
جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به مقر توپخانه ارتش سوریه در غرب شهر بوکمال در استان دیرالزور و در نزدیکی آخرین مواضع گروه دولت اسلامی (داعش) در این منطقه حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری سانا، خبرگزاری رسمی رژیم سوریه، در این حمله که حوالی ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه شنبه شب صورت گرفت یک تانک ارتش سوریه منهدم و دو سرباز سوری نیز زخمی شدند.

جنگنده های نیروهای ائتلاف در سوریه
عکس: خبرگزاری فرانسه
هنوز منابع غربی این خبر را تأیید نکرده‌اند.

چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه طی یک روند "کند" خبر داد.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا اکنون از نیروهای کرد شمال سوریه که با داعش در جنگ ه

ترامپ ایران را به حمله نظامی از پایگاه آمریکا در عراق تهدید کرد
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه سوم فوریه گفت که پایگاه الاسد متعلق به نیروی هوایی آمریکا در عراق برای "نظارت بر ایران" حفظ خواهد شد. ترامپ در سفر اخیر خود به عراق در تعطیلات نوئل از این پایگاه بازدید کرده بود.

ترامپ در گفت‌وگو با شبکه سی بی اس آمریکا
cbsnews.com

رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا، درباره حفظ این پایگاه نظامی گفت: "اگر کسی در ایران بخواهد سلاح اتمی داشته باشد، ما قبل از این که آنان از این سلاح استفاده کنند، خواهیم فهمید."

ترامپ بار دیگر با تأکید بر روند کند خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت که اگر لازم باشد آمریکا به سوریه بازخواهد گشت. او گفت: آمریکا در عراق پایگاه نظامی دارد و می‌تواند نیروهای جهادگرا را در سوریه هدف قرار دهد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که کار خروج دو هزار نیروی آمریکایی از سوریه آغاز شده است. این در حالی است که هنوز داعش بخش اندکی از خاک سوریه را در اختیار دارد و کاملا از بین نرفته است.

این اظهارات ترامپ در حالی است که خبرگزاری سانا، خبرگزاری رسمی رژیم سوریه، روز یکشنبه به نقل از منابع نظامی خود خبر داد که شامگاه شنبه جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به مقر توپخانه ارتش سوریه در غرب شهر بوکمال در استان دیرالزور و در نزدیکی آخرین مواضع گروه دولت اسلامی (داعش) در این منطقه حمله کردند.

به گزارش سانا در این حمله که حوالی ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه شنبه شب صورت گرفت یک تانک ارتش سوریه منهدم و دو سرباز سوری نیز زخمی شدند. اما هنوز منابع غربی این خبر را تأیید نکرده‌اند.

همچنین ترامپ همچنین درباره افغانستان با تأیید دوباره خروج نیروهای آمریکایی از این کشور گفت که طالبان پس از هفده سال جنگ، "خسته" شده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که نیروهای اطلاعاتی آمریکا پس از خروج نظامیان این کشور در افغانستان باقی خواهند ماند.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در حالی است که قرار است به زودی دور دوم گفتگوهای صلح افغانستان در مسکو برگزار شود.

ونزوئلا: آخرین اولتیماتوم فرانسه به مادورو برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری
با شدت یافتن بحران سیاسی در ونزوئلا و تظاهرات گستردۀ ده ها هزار نفر از مردم در روز شنبه در حمایت از "خوان گوایدو" رهبر مخالفان این کشور، دولت فرانسه روز یکشنبه ٣ فوریه/١٤ بهمن از "نیکُلاس مادورو" رئیس جمهوری ونزوئلا درخواست کرد که تا پایان شب، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در این کشور اعلام کند؛ در غیر اینصورت ریاست جمهوری موقت "خوان گوایدو" رهبر مخالفان ونزوئلا از سوی فرانسه نیز به رسمیت شناخته خواهد شد. از سوی دیگر دونالد ترامپ نیز از ارتش ونزوئلا خواست تا به صف مخالفان "مادورو" بپیوندند.

"ناتالی لوازوُ" وزیر مسئول امور اروپایی دولت فرانسه، روز یکشنبه ٣ فوریه/١٤ بهمن، اظهار داشت که «پیروزی "نیکُلاس مادورو" در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در ماه مِه سال گذشته، تنها نمایشی مضحک بود».

وی با اشاره به اینکه اولتیماتوم فرانسه و کشورهای اروپایی به "نیکلاس مادورو" برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، یکشنبه شب پایان می یابد، تأکید کرد که «اگر "نیکلاس مادورو" تا پایان امشب، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را اعلام نکند، ما ریاست جمهوری موقت "خوان گوایدو" را تا زمانی که انتخاباتی مشروع در ونزوئلا برگزار شود، به رسمیت خواهیم شناخت».

این در حالیست که "نیکلاس مادورو" رئیس جمهوری ٥٦ سالۀ ونزوئلا، که از سوی کشورهایی چون روسیه، چین، کوبا، کرۀ شمالی و ترکیه حمایت می شود، بدون اینکه موضع خود را در برابر اولتیماتوم و فشار کشورهای اروپایی تغییر دهد، بحران سیاسی در ونزوئلا را توطئۀ آمریکا دانست و خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی پیش از موعد در این کشور شد تا بدین ترتیب "خوان گوایدو" را از ریاست پارلمان ونزوئلا برکنار نماید. انتخابات پارلمانی آیندۀ ونزوئلا قاعدتاً باید در سال ٢٠٢٠ برگزار شود.

از سوی دیگر، روز شنبه ٢ فوریه/١٣ بهمن، ده ها هزار نفر از مردم ونزوئلا، با تجمع در خیابان های کاراکاس پایتخت این کشور، از "خوان گوایدو" رهبر مخالفان ونزوئلا که ٣٥ سال دارد، حمایت کرده و خواستار برکناری "نیکلاس مادورو" رئیس جمهوری این کشور شدند. همزمان با این تجمع اعتراضی، هزاران نفر از هواداران "مادورو" نیز در راهپیمایی دیگری در خیابان بولیوار به مناسبت بیست سالگی انقلاب ونزوئلا، به حمایت از او برخاسته و به سخنان وی که برای اولین بار طی شش ماه گذشته به میان مردم آمده بود، گوش فرا دادند.

ایالات متحدۀ آمریکا از نیروهای نظامی ونزوئلا نیز خواسته است تا به صف مخالفان "نیکلاس مادورو" بپیوندند که تا کنون تنها ژنرال "فرانسیسکو یانز" فزماندۀ عالی رتبۀ نیروی هوایی ارتش این کشور، به صف هواداران "خوان گوایدو" پیوسته است. اقدامی که باعث شد ارتش ونزوئلا او را خائن بخواند.

شش کشور اروپایی آلمان، اسپانیا، فرانسه، هلند، پرتغال و بریتانیا، روز ٢٦ ژانویه به "نیکلاس مادورو" ٨ روز فرصت داده بودند تا نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور اقدام نماید؛ در غیر اینصورت "خوان گوایدو" را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت خواهند شناخت.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز