ترامپ: رژیم ایران، یا رفتارهای مخرب خود را تغییر می‌دهد! یا به سوی یک فاجعه اقتصادی خواهد رفت!

Submitted on ش., 11/03/2018 - 22:08

ترامپ: رژیم ایران، یا رفتارهای مخرب خود را تغییر می‌دهد! یا به سوی یک فاجعه اقتصادی خواهد رفت!
کاخ سفید روز جمعه ١١ آبان/ ۲ نوامبر با صدور بیانیه‌ای اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همه تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را که بعد از توافق سه سال پیش تعلیق شده بودند باز می گرداند و این سخت‌ترین تحریم‌هایی است که علیه جمهوری اسلامی اعمال می شود. در این بیانیه هدف دونالد ترامپ از بازگشت تحریم‌ها، فشار بر رژِیم جمهوری اسلامی ایران برای انتخاب یک رویکرد واضح و روشن تبیین شده است: «رژیم ایران یا رفتارهای مخرب خود را به کنار می‌گذارد، یا اینکه به سوی یک فاجعه اقتصادی خواهد رفت».

اتحادیه اروپا و سه کشور بزرگ اروپایی امضاکننده برجام، فرانسه، بریتانیا وآلمان، شامگاه جمعه با صدور بیانیه مشترکی از تصمیم بازگشت تحریم‌های آمریکا به شدت اظهار تأسف کردند.

سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمزیکا در یک تجمع در دانشکده "سات‌پورت" در شهر "ایندیاناپلیس". جمعه ١١ آبان/ ٢ نوامبر ٢٠۱٨


REUTERS/Carlos Barria
کاخ سفید در بیانیه خود ابراز امیدواری کرده است با اجرای این تحریم ها، منابع مالی رژیم برای حمایت از گروه‌های تروریستی قطع شود و ایران برنامه موشکی خود را متوقف کند. در بیانیه کاخ سفید به جزئیات تحریم‌ها اشاره شده و آمده است: تحریم‌ها بخش‌های زیادی از اقتصاد ایران از جمله بخش انرژی شامل نفت و گاز و پتروشیمی، داد و ستد و گروه‌های مالی و بانکی را دربر می‌گیرد.

در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده: ۷۰۰ نفر، فرد حقیقی یا حقوقی، از جمله تعدادی بانک و خطوط هوایی و کشتیرانی مورد تحریم قرار خواهند گرفت و یا دوباره به لیست تحریم بازمی‌گردند.
۴۰۰ نفر یا شرکت هایی بودند که قبلاً از تحریم تعلیق شده بودند و ۳۰۰ فرد یا شرکت جدید در تحریم‌های جدید به لیست اضافه شده‌اند .بانک مرکزی ایران و مؤسسات مالی ایران نیز به لیست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

مایک پومپئو، وزیرامور خارجه آمریکا در این زمینه گفته است: هدف این تحریم‌ها محروم کردن رژیم جمهوری اسلامی ایران از درآمدهایی است که به وسیله آن مرگ و خرابی در گوشه و کنار جهان گسترش می‌دهد.
پومپئو می‌گوید: اگر ایران می‌خواهد این تحریم‌ها برداشته شوند، باید رفتار خود را به صورت بنیادین تغییر دهد و شروط ۱۲ گانه‌ای که پیش‌تر از سوی وی اعلام شده را به مورد اجرا گذارد.

در بیانیه کاخ سفید به شرکت‌ها و مؤسسات و دیگر کشورها هشدار داده شده است که اگر تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی را رعایت نکنند، باید منتظر عواقب آن باشند.

در همین حال، استیو منوچین، وزیرخزانه داری آمریکا هشدار داده است افراد و کشورهایی که این تحریم‌ها را نقض کند، با برخورد شدید آمریکا روبه‌رو می‌شود.
استیو منوچین همچنین گفته است: سوئیفت باید رابطه مالی خود را با همه اسامی و نهادهای تحت تحریم قطع کند و در غیر این صورت این نهاد هم می‌تواند تحت تحریم قرار گیرد.

در بیانیه کاخ سفید ضمن اشاره به گستره و افزایش تحریم‌های بازگردانده شده، از ادامه معافیت تجارت دارو و غذا با ایران خبر داده است. کاخ سفید تأکید کرده است که دارو، غذا، محصولات کشاورزی و تجهیزات پزشکی، همانند گذشته از تحریم معاف هستند و تجارت آنها ادامه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا هم در توئیتی در این باره تصریح کرد: اقدامات امروز ما رژیم جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهد، نه مردم ایران را؛ مردمی که در این رژیم شدیداً دچار رنج و سختی شده‌اند
مایک پمپئو در توئیتر نوشت که به همین دلیل ما معافیت‌های بشردوستانه زیادی را در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی، برای ایران در نظر گرفته‌ایم.

دور دوم تحریم‌های آمریکا که ۱۴ آبان/ ۵ نوامبر اجرایی می‌شوند، صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، کشتیرانی و نظام بانکی ایران را هدف می‌گیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده روز ۱۸ اردیبهشت/ ۸ مه گذشته، آمریکا را از برجام خارج کرد و اعلام کرد همه تحریم‌هایی که پیش ترلغو شده بودند، در دو دور و پس از ۹۰ و ۱۸۰ روز باز می‌گردند.

یادآور می‌شویم که دور اول تحریم‌های آمریکا که ۱۵ مرداد/ ۶ اوت ماه بازگردانده شدند، دسترسی ایران به دلار، فلزات گرانبها، فولاد و آلومینیوم و صنعت خودروسازی ایران را هدف قرار داده است.

ایران‌ در پی هواپیماهایی است که فروش شان نیازمند مجوز آمریکا نباشد
شرکت هواپیمایی ایران ایر اعلام کرد که در جستجوی خرید هواپیماهایی است که سازنده اش برای فروش آنها ناچار نباشد از آمریکا طلب اجازه کند. به همین دلیل شرکت هواپیمایی ایران ایر گفته است که قصد دارد وارد مذاکره با شرکت روسی سوخو برای خرید هواپیماهای "سوپر جت ١۰۰" شود.

خزانه داری آمریکا شرکت های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس را از فروش هواپیما به ایران منع کرده است و این دو شرکت قراردادهای فروش صدها هواپیمای مسافربری به ایران را فسخ نموده اند.

فرزانه شرفبافی، رئیس شرکت هواپیمایی ایران ایر گفته است که این شرکت آمادۀ گفتگو با هر شرکت هواپیماسازی دیگر است که بتواند هواپیماهای مسافربری مورد نیاز ایران‌ایر را تأمین کند. او افزوده است که ایران‌ایر در پی خریداری هواپیماهایی نظیر سوخو ۱٠٠ و معامله با شرکت های غیراروپایی سازندۀ هواپیما است.

فروش آن دسته از هواپیماهای مسافربری که دست کم ده درصد قطعات شان آمریکایی است نیازمند موافقت خزانه داری آمریکا است. این مسئله حتا شامل شرکت هواپیماسازی سوخو نیز می شود. روسیه ابراز امیدواری کرده که شرکت سوخو بتواند نیاز خود را به قطعات آمریکایی به کمتر از ده درصد برساند تا به این ترتیب بتواند قرارداد فروش صد فروند هواپیما را با ایران امضا کند.

ایران قرارداد خرید دویست فروند هواپیمای مسافربری را با بوئینگ و ایرباس و همچنین شرکت فرانسوی-ایتالیایی "آی تی آر" امضا کرده بود. اما اجرای کلیه این قراردادها به موافقت خزانه داری آمریکا مشروط بود.

ایران خواستار کمک اروپا در مقابل تحریم‌های آمریکا شد
جمهوری اسلامی ایران خواستار کمک و حمایت کشورهای اروپایی در مقابل تحریم های آمریکا علیه ایران شد. به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، و وزرای امور خارجۀ آلمان و سوئد خواستار اتخاذ تدابیری برای مقابله با تحریم‌های آمریکا شده است.


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران

ایرنا نوشته است که در این گفتگوهای تلفنی علاوه بر فدریکا موگرینی، وزرای امور خارجۀ آلمان و سوئد بر اهمیت تعهدات وزرای اقتصادی اروپا در قبال سازوکار همکاری مالی اروپا با ایران تأکید کرده و گفته اند که این سازوکار در روزهای آینده اجرایی خواهد شد.

ایالات متحد آمریکا اعلام کرده که همکاری مالی بانک های خارجی با ایران آنها را از دسترسی به نظام مالی آمریکا محروم می کند. اتحادیۀ اروپا، آلمان، فرانسه و بریتانیا دیروز جمعه دوم نوامبر با انتشار بیانیه ای مشترک از اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران ابراز تأسف کردند.

فدریکا موگرینی و وزرای اقتصادی سه کشور اروپایی گفته اند که هدف آنان حمایت از شرکت های اروپایی است که بر اساس قوانین اروپا و قطعنامۀ ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل همکاری های تجاری قانونی با ایران دارند.

شرکت‌های چندملیتی اروپا ایران را ترک کرده‌اند
همانند دیگر شرکت های بزرگ اروپایی ایرباس قرارداد فروش صد هواپیما به ایران را فسخ کرده است.

بیست و چهار ساعت پیش از آغاز دور دوم تحریم های آمریکا علیه نفت و نظام مالی ایران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت که این تحریم ها از هم اکنون فعالیت های شرکت های چندملیتی اروپا را در ایران در عمل متوقف کرده‌اند.

euronews
جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که به یاری "سازوکار مالی" پیشنهادی اروپا تحریم های آمریکا را دور بزند، بی آنکه خود اتحادیۀ اروپا بگوید که این سازوکار چگونه و از چه زمانی به اجرا درخواهد آمد. بسیاری از شرکت های اروپایی پیش از حتی اجرای چنین سازوکاری که نوعی مبادلۀ نفت در ازای کالا و غذا است بازار ایران را ترک کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه صنایع خودروسازی اولین شرکت های چندملیتی بوده اند که به فعالیت خود در ایران خاتمه داده اند. شرکت دیملر که نخستین تولیدکنندۀ جهانی خودروهای لوکس و کامیون است از جملۀ همین شرکت هاست. قرار بود شرکت دیملر کامیون های مرسدس بنز را در ایران تولید و عرضه کند. سخنگوی شرکت خودروسازی فولکس واگن نیز گفته است که کلیه قوانین ملی و بین المللی قابل اجرا را در زمینه صدور خودرو به ایران رعایت می کند.

شرکت فرانسوی "پ اس آ" که حدود نیمی از خودروهای بازار ایران را تولید می کرد از ژوئن گذشته کلیه فعالیت های خود را در این کشور به حال تعلیق در آورده است. با این حال، بازار پر حجم ایران کمتر از یک درصد درآمدهای شرکت فرانسوی "پ اس آ" را تشکیل می داد. "رُنو" دیگر شرکت فرانسوی خودروسازی فعالیت های خود را قویاً در ایران کاهش داده، هر چند مدعی است که قصد ندارد بازار ایران را رها کند.

شرکت هواپیماسازی ایرباس که قرارداد فروش صد فروند هواپیمای مسافربری را با ایران امضا کرده بود، کلیه قراردادهایش را با تهران فسخ کرده بی آنکه این امر اثر منفی بر درآمدهای این شرکت چندملیتی بگذارد. تا ژوئن گذشته شرکت هواپیماسازی ایرباس سفارش تولید و فروش ۷١٦۸ فروند هواپیما را دریافت کرده بود.

در بخش انرژی شرکت فرانسوی توتال قرارداد پنج میلیارد دلاری توسعۀ میدان گازی پارس جنوبی را فسخ کرد و شرکت ایتالیایی انی که ماهانه دو میلیون بشکه نفت از ایران خریداری می کرد اعلام کرده که از دسامبر ٢۰١٨ قرارداد خرید نفت از ایران را تمدید نمی کند. شرکت آلمانی زیمنس نیز گفته است که تحریم های بین المللی آمریکا علیه ایران را رعایت می کند.

در زمینۀ حمل و نقل صنایع راه آهن و کشتی سازی ایتالیا متحمل زیان هایی شده اند. شرکت دولتی راه آهن ایتالیا با امضای تفاهم نامه ای قصد داشت خط آهن قطارهای سریع السیر قم-اراک را احداث کند. ایتالیا در سال ٢۰١۷ به نخستین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا تبدیل شده بود.

اگر چه تحریم های آمریکا شامل صدور دارو به ایران نمی شود، اما، به دلیل تحریم های مالی آمریکا، معاملات بانکی میان تولیدکنندگان خارجی دارو و ایران با مشکل روبرو شده است.

از روز دوشنبه چهاردهم آبانماه بانک هایی که به همکاری خود با نظام مالی ایران ادامه بدهند، از دسترسی به نظام مالی آمریکا محروم می شوند. به همین دلیل بسیاری از بانک های خارجی پیش از آغاز رسمی تحریم ها به همکاری های خود با ایران خاتمه دادند.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز