بی تاثیر و ناموفق؛ استراتژی پلیس تورنتو برای مبارزه با خشونت مسلحانه

Submitted on ی., 09/23/2018 - 20:53

بی تاثیر و ناموفق؛ استراتژی پلیس تورنتو برای مبارزه با خشونت مسلحانه
تورنتو- دوره اجرای برنامه یا استراتژی پلیس تورنتو برای بهبود امنیت خیابان های تورنتو طی تابستان به پایان رسید. هرچند تا به این لحظه نتیجه این پروژه چند میلیون دلاری دقیقا مشخص نشده، اما در فاصله 20 جولای تا 9 سپتامبر سال جاری، 200 مامور پلیس اضافی در شیفت های شب در محله های خاص به کار گرفته شدند.

مارک پوگاش، سخنگوی اداره پلیس تورنتو، در گفتگو با خبرنگار CBC تاکید کرد که کارشناسان در حال ارزیابی آمار جرم و جنایت در دوره مورد اشاره می باشند. به همین دلیل برآورد قطعی از تاثیر پروژه مقدور نیست.

اما از شواهد امر این طور استنباط می شود که این برنامه تاثیر چندانی بر کاهش جنایت و خشونت مسلحانه در تورنتو نداشت. علیرغم اعزام تعداد بیشتری مامور به مناطق مختلف شهر، تیراندازی های مرگبار در دنفورت، مرکز خرید Yorkdale، بازار مکاره و چند مکان دیگر رخ داد. از 20 جولای تا 9 سپتامبر، مجموعا 64 مورد تیراندازی در تورنتو گزارش شد. در حالی که در دوره هشت هفته ای قبل از آن یعنی از 25 ماه می تا 19 جولای، 65 مورد تیراندازی گزارش شد.

نتیجه اعزام 200 مامور پلیس اضافی = 1 تیراندازی کمتر!

بی تاثیر و ناموفق بودن استراتژی پلیس برای مبارزه با خشونت مسلحانه، برای لوئیس مارچ (کنشگر اجتماعی عضو گروه Zero Gun Violence) از همان ابتدا محرز بود. او می گوید:

هشدار به مشاوران املاک؛ چرا قیمت فروش ملک سه میلیون دلاری، فقط یک دلار اعلام شد؟
تورنتو- حال که به حکم Competition Bureau یا سازمان حفاظت از رقابت، مشاوران املاک ملزم به درج قیمت واقعی فروش املاک لیست شده می باشند و خریداران نیز امکان دسترسی به سابقه فروش را دارند، برخی از مشاوران املاک در ظاهر برای حفاظت از حریم خصوصی مشتریان خود، به جای درج رقم واقعی، قیمت را اعلام می کنند.

در گزارشی که در اختیار رسانه های کانادایی قرار گرفته است، قیمت فروش یک ملک 3.1 میلیون دلاری در اسکاربورو، 1 دلار اعلام شد. (البته قیمت به روز شده 2.98 میلیون دلار می باشد.)

درج قیمت غیر واقعی مغایر قوانین هیئت املاک و مستغلات تورنتو (TREB) می باشد و می تواند مشاور املاک و بروکریج را با جریمه سنگین روبرو کند.

جان دی میشل، مدیر اجرایی TREB، تاکید کرد که سازمان متبوع اش به صورت مستمر و با صدور دستورالعمل، مقررات و قوانین را به اعضای خود یادآوری کرده و بر لزوم رعایت مقررات تاکید می کند.

همانطور که می دانید، هیئت املاک و مستغلات تورنتو، مدتی قبل در جدال 7 ساله بر سر افشا یا محرمانه نگه داشتن سوابق فروش ملک شکست خورد و با حکم Competition Bureau موظف به در دسترس قرار دادن آنلاین اطلاعات و سوابق به خریداران احتمالی شد.

ضعیف‌تر شدن جایگاه ترامپ: حالا کانادا می‌تواند در NAFTA امتیاز بگیرد
در میانه‌ مذاکرات بی‌پایان بر سر یا NAFTA، به نظر می‌رسد که دوباره با اولتیماتومی تازه از سوی روبرو شده است؛ دولت آمریکا به می‌گوید: یا تا آخر این ماه، قرارداد را امضا کن و یا اینکه آن را به قراردادی که تنها تجارت میان آمریکا و را شامل می‌گردد، تبدیل خواهیم کرد.

اما در واقع، نه اولتیماتومی وجود دارد و نه ضرب‌الاجلی و تاخیر در تصمیم گیری، نتایج وخیمی برای به دنبال نخواهد داشت. همچنان می‌تواند با صبر و درایت، مذاکرات را به پیش ببرد و این روش، به احتمال زیاد به نفع کشور خواهد بود. علت این است که اهمیت جایگاه و در نتیجه‌ آن، قدرت چانه‌زنی او، همچنان در حال کاهش است. برخی مقامات کانادا نیز، به درستی پیش‌بینی کرده‌اند شرایط معامله، به زودی به سود تغییر خواهند کرد.

احتمال دارد که در این شرایط، تصمیم بگیرد که مذاکرات را به سرانجام برساند، اما در واقع فشاری برای گرفتن این تصمیم، بر دولت وارد نیست. حمایت از رئیس‌جمهور نابالغ آمریکا، همین حالا هم به شدت پایین است و در هنگامه‌ انتخابات میان دوره‌ای، این میزان، حتی پایین‌تر هم خواهد آمد. اما ضربه‌ نهایی به پیکر این رئیس‌جمهور، هنگامی وارد خواهد شد که بازرس ویژه، گزارش خود را، که بی‌شک به محکومیت خواهد انجامید، منتشر کند. رئیس‌جمهور آمریکا، به زودی در باتلاقی که خود ساخته، غرق خواهد شد.

مذاکرات برای NAFTA، قرار است هفته آینده از سر گرفته شود. اگر چنین شود، گردهمایی در خاک انجام خواهد شد. به این ترتیب، سرانجام زمان آن خواهد رسید که به جای اینکه وزیر امور خارجه، هفته‌ای یک بار مجبور شود برای گفتگوها به برود، آمریکایی‌ها به بیایند. دیگر نباید در چانه‌زنی دست پایین را بگیرد. هنگامی که می‌خواست قرارداد را امضا کند، مقامات ایالات متحده به رفتند. اما در حالی که خانم ، نیمی از سال کاری خود را در یا در هواپیما گذراند، مذاکره‌گر آمریکا، حتی به ندرت از مرز شمالی رد می‌شود.

دولت باید با آرامش، در انتظار انتخابات میان دوره‌ای پارلمان ایالات متحده بماند که به احتمال خیلی زیاد، اکثریت صندلی‌های مجلس نمایندگان را نصیب دموکرات‌ها خواهد کرد. در این صورت، احتمال اینکه بتواند قرارداد NAFTA را تغییر داده و بدون امضای ، آن را از تصویب کنگره بگذراند، نزدیک به صفر خواهد بود.

برخی نگرانند و می‌گویند که اگر آقای همین حالا، با شرایط آمریکا کنار نیاید، رئیس‌جمهور آمریکا، که رفتارش مانند یک بمب ساعتی است، ممکن است تعرفه‌هایی را که در تهدیدهایش از آنها سخن گفته بود، وضع کند. اما این اتفاق نخواهد افتاد. آقای ، گرچه بسیار غیرمنطقی است، اما پیش از انجام این تصمیم از آن صرف‌نظر خواهد کرد و تا این حد جلو نخواهد رفت.

همچنان ممکن است در ماه جاری، بتواند به یک تفاهم خوب تجاری دست یابد. مذاکره‌کنندگان کانادایی، اکنون حاضرند در مورد مشکل تجارت محصولات لبنی، کمی عقب‌نشینی کنند، اما آنها همچین باید روی کنار آمدن با مکانیزم حل اختلافی که اکنون در جریان است نیز، کار کنند. مساله‌ این مکانیزم و محل حل اختلافات، نباید به صرف‌نظر از قرارداد منجر شود. مشکلی که ، با پذیرش دادگاه‌های آمریکایی، برای حل اختلافات بر سر تجارت با دارد، به این دلیل جدی شده، که هر دو طرف، نتایج خوبی را که از استفاده از این مکانیزم عایدشان شده، نادیده می‌گیرند. و به همین دلیل است که حالا از مواد ماده 19 لایحه حل اختلافش با آمریکا، پشیمان شده است.

البته ما تا این لحظه هنوز نمی‌دانیم که آمریکایی‌ها، چه خواسته‌هایی را در مذاکرات مطرح خواهند کرد. برخی گمانه‌زنی کرده‌اند که آنها خواستار حذف بخشی از مواد مربوط به مصونیت فرهنگی، خواهند شد. بسیاری از مذاکره‌کنندگان کانادایی نیز، این گمانه‌زنی‌ها را تایید کرده‌اند. اگر این موضوع درست باشد، این مساله موانعی جدید را بر سر توافق تجاری خواهد گذاشت. در این صورت، برای بهتر است که فعلا کنار بنشیند و منتظر تغییر توازن سیاسی در کنگره باشد.

افزایش ارزش سهام تولیدکنندگان کانادایی ماری جوانا؛ آیا باید در آنها سرمایه گذاری کرد؟
تورنتو- سرمایه گذاران در صنعت تولید ماری جوانا، هفته را با موفقیت آغاز کرده اند. زیرا ارزش سهام شرکت های فعال در این زمینه همچنان در حال افزایش است. پس از اعلام خبر همکاری احتمالی کوکاکولا با شرکت کانادایی Aurora Cannabis و همچنین خبر نهایی شدن قرارداد سازمان داروی آمریکا با شرکت بریتیش کلمبیایی Tilray برای واردات ماری جوانای دارویی از کانادا جهت انجام آزمایشات بالینی، ارزش سهام این شرکت ها به ترتیب 20 درصد و 15 درصد افزایش یافت.

شرکت Tilray با همکاری دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو، آزمایش بالینی با داروی CBD و THC را انجام خواهد داد، تا تاثیر آن بر اختلال عصبی رعشه بررسی شود.

ارزش سهام یک شرکت انتاریویی دیگر به نام Canopy Growth نیز طی ماه آگوست افزایش یافت.

اما کارشناسان هشدار می دهند که بازار سهام ماری جوانا بسیار نوسانی است. با نزدیک تر شدن موعد قانونی شدن ماری جوانا در کانادا (17 اکتبر) و ورود ماری جوانای قانونی به بازار، نگرانی بابت کاهش ارزش سهام وجود دارد.

احتمال ممنوع شدن ورود کانادایی های شاغل در صنعت ماری جوانا به آمریکا
واشنگتن- علیرغم تغییر قوانین کانادا و آزاد شدن مصرف تفننی ماری جوانا در کانادا از 17 اکتبر 2018، آمریکا همچنان ماری جوانا را یک ماده غیرقانونی و دست اندرکاران صنعت ماری جوانا را قاچاقچی مواد مخدر تلقی می کند.

با توجه به تاکید مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه قانونی شدن ماری جوانا در کانادا، قوانین آمریکا را تغییر نخواهد داد، سردرگمی و نگرانی زیادی را نزد کانادایی هایی که در آینده نزدیک قصد سفر به آمریکا را دارند ایجاد کرده است.

علیرغم اینکه مصرف تفننی و دارویی ماری جوانا در چند ایالت آمریکا قانونی است، اما بر اساس قوانین فدرال، فروش، همراه داشتن، تولید و توزیع ماری جوانا ممنوع می باشد. بنابراین افرادی که در حین ورود به آمریکا این قانون را نقض کنند، ممنوع الورود شده، جریمه و حتی بازداشت خواهند شد. این سختگیری شامل دارندگان کارت Nexus نیز خواهد بود.

هنری چنگ، وکیل مهاجرت مستقر در تورنتو معتقد است اگر کانادا فعالیت شرکت های ماری جوانا را قانونی می کند، بایستی اطمینان حاصل کند که کارکنان و سرمایه گذاران این شرکت ها با ممنوعیت دائمی از ورود به آمریکا روبرو نخواهند شد. دولت کانادا بایستی همتای آمریکایی خود را متقاعد کند که کارکنان این شرکت ها و سرمایه گذاران را از قانون ممنوعیت معاف نماید.

بهترین کار برای روبرو نشدن با مشکل در مبادی مرزی آمریکا این است که نه شما و نه همراهانتان بوی ماری جوانا ندهید و در اتومبیل آن را نداشته باشید. چون سگ های تربیت شده پلیس مرزی ظرف چند ثانیه شما را لو خواهند داد.

نکته مهم دیگر اینکه الزاما نیازی نیست که در بخش تولید یا فروش ماری جوانا کار کنید تا ممنوع الورود تشخیص داده شوید. ماموران مرزی آمریکا می توانند در صورت اعتراف به دود کردن ماری جوانا در گذشته، مانع ورود شما بشوند. البته اگر به ماموران دروغ بگویید، مشکل بزرگتری را برای خود ایجاد خواهید کرد. در صورت سوال مامور مرزی در مورد سابقه مصرف ماری جوانا، به صورت کاملا محترمانه درخواست ورود خود را پس بگیرید!

افرادی که ممنوع الورود می شوند، می توانند درخواست تجدیدنظر بدهند، ولی مشکل اینجاست که مراحل رسیدگی به درخواست حدود یک سال طول می کشد. ضمن اینکه برای ارائه آن بایستی 600 دلار هزینه پرداخت شود.

محافظه کاران در پی لغو شهروندی ناشی از تولد
قطعنامه حزب محافظه کار در پیوند با شهروندی ناشی از تولد
کنوانسیون سراسری حزب محافظه کار که از بیست و سوم تا بیست و پنجم آگست در هلیفکس برگزار شد، از جمله به مسایل مهاجرت هم پرداخت. به ویژه شهروندی ناشی از تولد از مهم ترین سرفصل های این کنوانسیون به شمار می رفت. در نهایت نیز شرکت کنندگان به لغو اینگونه شهروندی رأی دادند. البته نوزادانی که یکی از والدین شان کانادایی و یا مقیم دائم کشور باشند، از این قطعنامه مستثنی خواهند بود. این در حالی است که براساس قوانین کنونی هر نوزادی که در خاک کانادا به دنیا بیاید، بگونه ای خود به خود/ اتوماتیک شهروند این کشور به شمار می رود.

از دیگر سو گرچه همانگونه که آمد کنوانسیون مورد اشاره به چنین لغوی رأی داد، اما برخی از نمایندگان مجلس ملی در مورد آن موضع منفی اتخاذ کرده اند. کمااینکه دیپاک ئوبهری نماینده متولد تانزانیای این مجلس می گوید: در اینجا مساله اساسی تساوی مطرح است. زیرا براساس قانون هر نوزادی که در خاک کانادا به دنیا بیاید، خود به خود شهروند آن می شود. بنابراین ما نمی توانیم انتخاب کنیم که چه کسی می تواند و یا نمی تواند، شهروند کشورمان به شمار برود.

خط مشی مهاجرتی محافظه کاران
البته قطعنامه مورد اشاره لازم الاجرا نیست. اما آشکارا سمت و سوی خط مشی مهاجرتی محافظه کاران را نشان می دهد. به این مفهوم که اگر در انتخابات سراسری سال آینده به پیروزی برسند، این خط مشی می تواند تبدیل به مصوبه ای لازم الاجرا شود. کمااینکه از هم اینک نیز کتاب خط مشی های این حزب اشعار می دارد: ما دولت را تشویق می کنیم لایحه ای را به تصویب برساند، که براساس آن شهروندی ناشی از تولد به کلی از بین برود. تنها استثناء هم برای نوزادانی وجود داشته باشد، که یکی از والدین شان کانادایی و یا مقیم دائم کشور است.

جگمیت سینگ رهبر ملی حزب دمکرات نو در حساب توییتری خود از جمله آورده که این چیزی می باشد، که حتی ترامپ هم در برابرش مقاومت کرده است.

از دیگر سو شمار دقیق نوزادانی که یکی از والدین شان کانادایی و یا مقیم دائم کشور هستند و در خاک کانادا به دنیا می آیند، معلوم نیست. اما در سال 2016 براساس اعداد و ارقام منتشره از سوی اداره آمار کشور، این تعداد 313 بود. حال آن که مادران کانادایی در آن سال 383315 نوزاد به دنیا آوردند. این در حالی است که براساس گزارش شبکه سراسری چندرسانه ای کانادا/ سی بی سی شمار اینگونه نوزادان تنها در بیمارستان ریچموند استان بریتیش کلمبیا در سال 2016-2017 سر به 383 هزار زد.

الیس وونگ نماینده این استان در مجلس ملی در سخنان خود به نفع قطعنامه مورد اشاره سخن گفت. کمااینکه افزود اگر هر نوزادی که در خاک کانادا به دنیا بیاید بگونه ای خود به خود شهروند کشور ما به شمار رود، منابع لازم سیستم درمانی را به خود اختصاص می دهد. به همین سبب استدلال نمود: ما باید (در برابر چنین اختصاصی) برای نوزادان و کودکان خویش مبارزه کنیم.

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز