بریتانیا از تهران می خواهد ضمن رعایت برجام رفتارهای بی ثبات کننده اش را متوقف کندجرمی هانت وزیر امور خارجۀ بریتانیا

Submitted on Mon, 11/19/2018 - 20:59

بریتانیا از تهران می خواهد ضمن رعایت برجام رفتارهای بی ثبات کننده اش را متوقف کندجرمی هانت وزیر امور خارجۀ بریتانیا

به گزارش رویترز، جرمی هانت، وزیر امور خارجۀ بریتانیا امروز دوشنبه نوزدهم نوامبر وارد تهران شد تا دربارۀ آیندۀ توافق اتمی (برجام) با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفتگو کند. این نخستین سفر جرمی هانت به ایران پس از تصدی او بر سیاست خارجی دولت انگلستان است.

تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که آقای هانت با همتای ایرانی اش، محمدجواد ظریف، و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، دیدار و گفتگو می کند.

وزارت امور خارجۀ بریتانیا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در سفرش به تهران، جرمی هانت به رهبران جمهوری اسلامی ایران یادآور خواهد شد که دولت بریتانیا تا زمانی نسبت به توافق اتمی با ایران متعهد خواهد ماند که جمهوری اسلامی نیز تعهداتش را در چارچوب این توافق رعایت کند.

جرمی هانت همچنین در ملاقات هایش با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تلاش های اروپا برای کاستن از فشار تحریم های آمریکا نیز اشاره خواهد کرد.

در بیانیۀ وزارت امور خارجۀ بریتانیا آمده است که توافق اتمی با ایران عنصر اساسی از ثبات خاورمیانه و جلوگیری از خطر دستیابی ایران به سلاح اتمی است.


Reuters

وزیر امور خارجۀ بریتانیا گفته است : "تا زمانی که ایران به تعهداتش وفادار بماند، ما نیز به تعهدات خود وفادار می مانیم. اما، ما باید در عین حال شاهد توقف رفتارهای بی ثبات کنندۀ ایران در منطقۀ خاورمیانه باشیم به طوری که بتوانیم به دلایل اساسی مسائل منطقه رسیدگی کنیم."

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، هشدار داده است که اگر این کشور نتواند از منافع و امتیازات برجام بهره مند شود و اگر اروپا نیز به تعهدات خود در این چارچوب عمل نکند، حکومت ایران از برجام خارج خواهد شد.

روحانی از مردم خواست به آینده امیدوار باشند
حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفرش به شهر خوی از مردم ایران خواست که نسبت به آینده امیدوار باشند. روحانی گفت که او نخواهد گذاشت که فشارهای آمریکا و اسرائیل زندگی مردم ایران را مختل ساخته و آنان را با مشکل روبرو سازند.

وی بار دیگر گفت که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آمریکا نخواهد شد، هر چند جنگ اقتصادی که آمریکا، به گفتۀ روحانی، علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته مشکلاتی را برای این کشور به وجود آورده است.


حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران
ایرنا

روحانی تصریح کرد که برغم مشکلات ناشی از فشارها و تحریم های آمریکا، دولت او نخواهد گذاشت که مردم در زمینۀ تأمین کالاهای اساسی خود با "مشکل عمده"ای روبرو شوند. وی گفت از سخت تر شدن شرایط زندگی مردم و افزایش قیمت اجناس آگاه است و دولت می کوشد ثبات را به بازار ارز بازگرداند. روحانی افزود که کشورهای جهان حتی متحدان اروپایی آمریکا با فشارها و تحریم های واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفند و در این مخالفت در دفاع از آمریکا "رو به روی آمریکا ایستاده اند."

آستانه، میزبان یازدهمین نشست حل بحران در سوریه با حضور ایران، ترکیه و روسیه
ایران، ترکیه روسیه در نشست آستانه برای حل بحران سوریه گردهم می‌آیند- تصویر از آرشیو
وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام کرد: ترکیه، روسیه و ایران برای برگزاری نشست حل بحران سوریه، در روزهای ۲۸ و ۲۹ نوامبر، در آستانه، به توافق رسیدند.

غیرت عبدالرحمانف، وزیر امور خارجه قزاقستان، روز دوشنبه ۱۹ نوامبر، در جمع خبرنگاران گفت: در یازدهمین دور نشست آستانه، سه کشور فوق، بعنوان کشورهای تضمین کننده آتش‌بس در سوریه گردهم خواهند آمد و هیات‌هایی از حکومت سوریه و مخالفان بشار اسد نیز در این مذاکرات شرکت خواهند داشت.

وزیر امور خارجه قزاقستان گفت: کشور اردن و سازمان ملل متحد نیز دعوت‌نامه‌های رسمی برای شرکت در این نشست را دریافت کرده‌اند.

نخستین نشست آستانه با شرکت هیات‌هایی از ترکیه، ایران، روسیه، آمریکا، سازمان ملل متحد، حکومت بشار اسد و مخالفان رژیم اسد به منظور یافتن راه‌حل سیاسی در جهت پایان دادن به جنگ در سوریه در ژانویه ۲۰۱۷ برگزار شد.

شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، تاکنون میزبانی ده دور مذاکرات برای یافتن راه حل سیاسی بحران در سوریه را برعهده داشته است. پیش از این، از نشست آستانه بعنوان سنگ بنای یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه نام برده می‌شد.

رهبران آلمان، فرانسه، ترکیه و روسیه، در روز ۲۷ اکتبر در استانبول در چارچوب یک نشست چهارجانبه برای صلح در سوریه گردهم آمدند. ایران به این نشست دعوت نشده بود.

سازمان نظام پزشکی ایران خطاب به سازمان ملل متحد: تحریم‌ها بر ورود دارو به ایران تاثیر گذارده
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران و رییس شورای عالی این سازمان، در نامه‌ای خطاب به مدیرکل سازمان ملل متحد، خواستار لغو تحریم‌های ایالات متحده آمریکا در خصوص داروها و ملزومات خدمات بهداشتی و درمانی علیه ایران شدند.

در پی اجرایی شدن دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مقامات ارشد دولت آمریکا، تاکید می‌کنند که دارو و نقل و انتقالات مالی مربوط به آن از تحریم‌ها مستثنی هستند اما مسئولان ایرانی می‌گویند تحریم‌ها بر واردات دارو و مواد اولیه برای ساخت دارو به ایران تاثیر داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ایرج فاضل و محمدرضا ظفرقندی، دو تن از مدیران ارشد سازمان نظام پزشکی ایران، روز دوشنبه ۱۹ نوامبر، در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ضمن تاکید بر "اثرات زیان‌آور تحریم‌های اقتصادی یکجانبه آمریکا علیه ایران"، تصریح کردند: دسترسی به خدمات پزشکی، جزء اساسی حق سلامتی است که در زمره حقوق بنیادین بشری است و همه افراد باید از آن بهره‌مند شوند بنابراین تمام کشورها ملزم به محترم شمردن و صیانت از این حق و تلاش برای تحقق آن برای همه افراد هستند.

دو عضو ارشد سازمان نظام پزشکی ایران، با بیان اینکه "تمامی کشورها باید از ایجاد هرگونه محدودیت در دسترسی افراد به خدمات درمانی و سلامت اجتناب ورزند"، متذکر شدند: تحریم‌های اقتصادی غیرقانونی ایالات متحده آمریکا و محدود شدن تجارت بین‌المللی، بطور جدی بر قابلیت ما برای دسترسی به خدمات بهداشت و درمان، دارو و ملزومات پزشکی تاثیر گذاردند.

مدیران ارشد سازمان نظام پزشکی ایران، در نامه خود خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کردند: به این منظور برآنیم توجه آن مقام را به مشکلات جدی پیش‌رو در حوزه بهداشت و درمان مردم ایران که در نتیجه اعمال تحریم‌ها حادث می‌شود، جلب کنیم و بر ضرورت راه حلی فوری و بشردوستانه برای برون‌رفت از این وضعیت و اتخاذ تدابیر لازم برای حل این مشکل و جلوگیری از وخامت اوضاع در آینده تاکید ورزیم.

یمن: اعلام آمادگی حکومت قانونی و شبه‌نظامیان حوثی برای حضور در مذاکرات صلح در استکهلم
نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، روز جمعه ۱۶ نوامبر، اعلام کرد قصد دارد تا با گردهم آوردن طرفین درگیر در جنگ یمن، به زودی مذاکرات صلح را در استکهلم سوئد برگزار کند.


STRINGER / AFP

شبه‌نظامیان حوثی در یمن با درخواست سازمان ملل متحد مبنی بر برقراری آتش‌بس موافقت کردند. دولت قانونی یمن به ریاست جمهوری عبد ربه منصور هادی نیز برای حضور در مذاکرات صلح زیر نظر سازمان ملل متحد در سوئد اعلام آمادگی کرد. ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، نسبت به حمایت از تلاش‌های سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ یمن تاکید کرد.

یک مقام ارشد شبه‌نظامیان حوثی در یمن، روز دوشنبه ۱۹ نوامبر، اعلام کرد: به منظور کمک به تلاش‌های نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای برگزاری مذاکرات صلح، این گروه موافقت خود را برای برقراری آتش‌بس اعلام می‌کند.

همزمان دولت قانونی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی با ارسال نامه‌ای خطاب به مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل متحد، ضمن تاکید بر حمایت از تلاش‌ها در راستای برقراری صلح، تصریح کرد: یک گروه برگزیده از مشاوران به منظور یافتن راه حل سیاسی برای بحران یمن به نشست استکلهم اعزام خواهد شد.

وزارت امور خارجه یمن در این نامه، نسبت به لزوم فشار سازمان ملل متحد بر شبه‌نظامیان حوثی‌ و ترغیب آنان به شرکت در مذاکرات صلح "بدون هیچ پیش‌شرطی" تاکید کرد.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، نیز روز دوشنبه ۱۹ نوامبر، نسبت به حمایت از تلاش‌های سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ یمن تاکید کرد. این نخستین اظهارنظر پادشاه عربستان سعودی از زمان آغاز پرونده جنجالی قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستان سعودی، است.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، روز جمعه ۱۶ نوامبر، اعلام کرد قصد دارد تا با گردهم آوردن طرفین درگیر در جنگ یمن، به زودی مذاکرات صلح را در استکهلم سوئد برگزار کند.

قرار است مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل به زودی از شهر صنعا، پایتخت یمن که در کنترل حوثی‌ها قرار دارد، بازدید کند.

هنوز زمان برگزاری نشست آتی صلح در استکهلم سوئد اعلام نشده است اما نماینده ویژه سازمان ملل متحد گفته است در تلاش است تا هر چه سریعتر مقدمات برگزاری این نشست فراهم شود.

آلمان ضمن تحریم تسلیحاتی عربستان، ورود ١٨ شهروند این کشور به خاک آلمان را ممنوع کرد
دولت آلمان در واکنش به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عرب، صدور تجهیزات جنگی به عربستان سعودی را از روز یکشنبه ۲۷ آبان/ ١٨ نوامبر به طور کامل قطع کرد؛ همزمان ورود ١٨ مقام عربستان سعودی نیز به آلمان ممنوع شد. برلین تاکنون یکی از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان جنگ‌افزار برای عربستان بوده است.


یک قایق گشتی آلمانی که در ماه مارس ٢٠۱٧ به عربستان سعودی ارسال می‌شود.
picture-alliance/dpa/s.sauer

وزارت اقتصاد آلمان، روز دوشنبه ۲۸ آبان/ ١٩ نوامبر اعلام کرد که دولت در اعتراض به قتل جمال خاشقجی، صدور تجهیزات جنگی به عربستان سعودی را به طول کامل قطع کرده است. بر پایه گزارش روزنامه "دیتسایت"، ممنوعیت صادرات تمام تجهیزات جنگی را دربر می گیرد که پیش‌تر مجوز صدور برای آن‌ها صادر شده بود.
این که قطع صدور تجهیزات جنگی برای چه مدت ادامه خواهد یافت، هنوز روشن نیست. "دیتسایت" نوشته است که برلین در هفته‌های گذشته کوشید سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نیز برای تصمیمی مشابه مجاب کند، اما در این زمینه توفیقی نداشت.

به گفته "هایکو ماس" وزیرخارجه آلمان، همچنین ورود ١٨ شهروند عربستانی مظنون به مشارکت در قتل خاشقجی به خاک آلمان ممنوع شده است؛ در این مورد برلین با پاریس و لندن رایزنی کرده اما به نوشته هفته نامه "اشپیگل" موفق نشده است سفر این ١٨ تن را به همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع کند.
"اشپیگل" نوشته است که سرانجام برلین و پاریس بر سر ممنوعیت ورود ١۵ شهروند متهم به قتل، سرکنسول عربستان سعودی در آنکارا و ٢ مقام بلندپایه عربستان به حوزه "شینگن" توافق کرده‌اند. ٢ کشور دلیل اتخاذ این تصمیم را دفاع در برابر خطر اعلام کرده اند.

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد دولت عربستان سعودی بنا به اظهار دولت ترکیه روز دوم اکتبر امسال به وسیله گروهی ١۵ نفره که از ریاض به استانبول سفر کرده بودند، در داخل کنسولگری عربستان سعودی در این شهر به قتل رسید. بنا به اظهار مقام‌های ترک، ظاهراً جسد خاشقجی پس از قتل، قطعه قطعه و در اسید ذوب شده است.

عربستان سعودی پس از چند هفته انکار قتل خاشقجی در استانبول، سرانجام این موضوع را تأیید و اعلام کرد که قاتلان این روزنامه‌نگار تعقیب و مجازات خواهند شد؛ اما این اتهام را که دستور قتل به وسیله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صادر شده است، رد کرد.

آنکارا و واشنگتن همچنان اصرار می ورزند که دستور قتل به وسیله محمد بن سلمان صادر شده است. روزنامه‌های "وال استریت جورنال"، "نیویورک تایمز" و "واشنگتن پست"، در گزارش‌های متعددی این موضوع را به نقل از منابع خود تأیید کرده‌اند.

دادستان ریاض ضمن رفع اتهام از ولیعهد عربستان، ۵ مقام بلندپایه دیگر این کشور را به اعزام کمیته مرگ ١۵ نفره به استانبول متهم کرده است. این ۵ تن با خطر اعدام روبرو هستند.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز