با شدت گرفتن خروج سرمایه از ایران؛ سرمایه‌های ایرانی به سوی کدام کشور‌ها روانه خواهند شد؟

Submitted on ش., 11/10/2018 - 16:09

با شدت گرفتن خروج سرمایه از ایران؛ سرمایه‌های ایرانی به سوی کدام کشور‌ها روانه خواهند شد؟
گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد، در سه ماه ابتدایی سال 1397 خروج سرمایه از کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شدت گرفته و همین موجب شده است تا خالص حساب سرمایه منفی تر شود. با توجه به این که فضای کسب و کار برخی از کشورهای حاضر در سند چشم انداز 1404 مساعدتر از فضای کسب و کار ایران است، این کشورها می توانند خطر بالقوه ای برای سرمایه های داخل ایران باشند.

با شدت گرفتن خروج سرمایه از ایران؛ سرمایه‌های ایرانی به سوی کدام کشور‌ها روانه خواهند شد؟گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد، در سه ماه ابتدایی سال 1397 خروج سرمایه از کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شدت گرفته و همین موجب شده است تا خالص حساب سرمایه منفی تر شود. با توجه به این که فضای کسب و کار برخی از کشورهای حاضر در سند چشم انداز 1404 مساعدتر از فضای کسب و کار ایران است، این کشورها می توانند خطر بالقوه ای برای سرمایه های داخل ایران باشند.

در چند سال اخیر، به رغم اینکه همواره دولتمردان دنبال جذب سرمایه های خارجی بوده اند، روند خروج سرمایه از کشور به گونه ای بوده که طبق گزارش های بانک مرکزی به جز سال 1393 در باقی سال ها، تراز حساب سرمایه همواره منفی بوده و سال به سال نیز منفی تر شده است.

نمودار زیر روند حساب خالص سرمایه در سال های اخیر را نشان می دهد. همان گونه که می بینید، خالص حساب سرمایه در سال 1396 به منفی 19.3 میلیارد دلار رسیده است.

با شدت گرفتن خروج سرمایه از ایران؛ سرمایه‌های ایرانی به سوی کدام کشور‌ها روانه خواهند شد؟

تکانه های ارزی، تصمیمات و سیاست های اشتباه دولت و بازگشت دوباره تحریم ها در یک سال اخیر باعث شده است تا محیط کسب و کار ایران دچار بی ثباتی هایی شود و روند خروج سرمایه از کشور شدت بگیرد. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهند، در سه ماهه نخست سال 1397 خالص حساب سرمایه منفی 5.3 میلیارد دلار بوده است. این آمار را اگر در کنار آمار سه ماهه اول سال 1396 قرار دهیم و مقایسه کنیم، می بینیم، وضعیت خروج سرمایه از کشور در بهار 1397 بدتر از مدت مشابه سال گذشته شده است. آمارها نشان می دهند در بهار 1396 خالص حساب سرمایه منفی 1.3 میلیارد دلار بوده است.

با شدت گرفتن خروج سرمایه از ایران؛ سرمایه‌های ایرانی به سوی کدام کشور‌ها روانه خواهند شد؟

بنابراین خروج سرمایه از ایران به دلیل نامساعدتر شدن محیط کسب و کار رخ داده است و معمولاً سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی سعی می کنند سرمایه های خود را به سمت کشورهایی هدایت کنند که محیط های کسب و کار آن ها مساعدتر از سایر کشورها باشد و سرمایه هایشان حفظ گردد. حالا پرسش این است، کدام کشورهای حاضر در سند چشم انداز 1404 می توانند مقاصد احتمالی سرمایه های ایرانی باشند و به عبارت بهتر، کدام کشورها خطر بالقوه برای سرمایه های داخل ایران هستند؟

برای پاسخ به این پرسش، باید این موضوع بررسی شود که محیط کسب و کار کدام کشورهای حاضر در سند چشم انداز 1404 از ایران مساعدتر است؟ برای این منظور گزارش سهولت (انجام) کسب و کار بانک جهانی می تواند کمک کننده باشد.

به تازگی گزارش سال 2019 بانک جهانی در زمینه سهولت (انجام) کسب و کار در کشورها منتشر شده است. این گزارش 190 کشور جهان را بر اساس مساعد بودن محیط کسب و کار رتبه بندی کرده است.

همان گونه که از نمودار زیر پیداست، در سال 2019، فضای کسب و کار در کشورهایی چون گرجستان، امارات، آذربایجان، قزاقستان، ارمنستان، ترکیه، بحرین، قرقیزستان، ازبکستان، عمان، قطر، عربستان، کویت، اردن، مصر و تاجیکستان از کشور ایران مساعدتر و سهل تر بوده و این کشورها می توانند به نوعی تهدیدی بالقوه برای سرمایه های درون ایران محسوب شوند. البته برخی کشورها مانند عربستان که محیط کسب و کار آن ها مساعدتر از ایران بوده، طبیعتاً به دلیل مسائل سیاسی نمی توانند مقصد سرمایه های ایرانی باشند اما به هر صورت به عنوان یک تهدید بالقوه برای سرمایه های ایرانی مطرح هستند.

با شدت گرفتن خروج سرمایه از ایران؛ سرمایه‌های ایرانی به سوی کدام کشور‌ها روانه خواهند شد؟

در این بین سه کشور، گرجستان، آذربایجان و ترکیه، نسبت به سایر کشورها تهدیدی جدی تر برای سرمایه های داخلی ایران محسوب می شوند. آمارهای ده کشور اول مقصد گردشگر خروجی در سال 1396 نیز نشان می دهد، رشد گردشگران خروجی از ایران به این سه کشور در سال 1396 در مقایسه با سال 1395 بیشتر از سایر کشورها بوده است. هر چند شاید بخش اعظمی از این سفرها به منظور تفریح بوده باشد، باید گفت که تعداد افرادی که از ایران به این کشورها جهت سرمایه گذاری سفر کرده اند هم کم نبوده است. به عنوان نمونه تنها در یک مورد، در یک سال گذشته شهروندان ایرانی در ترکیه، 1659 خانه خریده اند که این رقم در مقایسه با آمارهای قبلی رشد چشمگیری داشته است.

در پایان باید به این نکته اشاره نمود که توجه به محیط کسب و کار و بهبود آن، به عنوان یکی از موضوعات مهم و اساسی در جلوگیری از خروج سرمایه از کشور مطرح است که مسئولین و به خصوص دفتر پایش محیط کسب و کار که از زیرمجموعه های وزارت اقتصاد می باشد باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

کیفرخواست جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی صادر شد
دادستان تهران:پرونده جعبه سیاه بانک زنجانی اواخر هفته گذشته به صدور کیفرخواست منجر گردید و به دادگاه ارسال شده است و امیدواریم به زودی در نوبت محاکمه قرار گیرد.در حوزه دستگیری دلالان ارز ظرف یک ماهه گذشته تا به امروز حدود ۷۰ متهم دلالی ارز که در خیابان ها به خرید و فروش ارز اقدام می کردند،‌ دستگیر و بازداشت شده‌اند.خرید و فروش ارز در معابر جرم محسوب می‌شود و ممنوع است و حتما دستگیر خواهند شد و تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.صدور ۱۰ کیفرخواست مهم در پرونده های اقتصادی در دادسرای پولی و بانکی از جمله کیفرخواست آقای هدایتی و چند پرونده مهم دیگر، نشانه فعالیت گسترده شعب ویژه است.در تهران حداقل تا هفته گذشته به ۶۰ نفر از محکومان مهریه که در زندان بودند مرخصی اعطا شد تا بتوانند کارشان را پیگیری کنند.این شیوه ادامه پیدا خواهد کرد تا فقط کسانی که تمکن مالی دارند و در نزد دادگاه ثابت شده اما از پرداخت استنکاف می کنند، در زندان بمانند/ فارس

واکنش دفتر رئیس دولت اصلاحات به سخنان واعظی
مدیرعامل بنیاد باران گفت: مصوبه دولت است که باید برای مراجعات روسای‌جمهور سابق دفتری در نظر گرفته شود اما تاکنون هیچ پیشنهادی از طرف دولت به ما داده نشده و صحبتی هم صورت نگرفته است.جواد امام در تشریح آخرین وضعیت دفتر سید محمد خاتمی و در واکنش به سخنان رییس دفتر رییس‌جمهور در خصوص وظیفه دولت برای اختصاص دفتر به رییس‌جمهورهای پیشین گفت: تاکنون هیچ پیشنهادی از طرف دولت به ما داده نشده و صحبتی هم صورت نگرفته است.وی ادامه داد: آقای واعظی گفتند، آقای خاتمی تمایلی به حضور در نهاد ریاست جمهوری ندارند؛ طبیعی است که ایشان نمی‌خواهند دفتری در این مکان داشته باشند اما سوالی هم از ایشان در این رابطه نشده است.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: این مصوبه دولت است که باید برای مراجعات روسای‌جمهور سابق دفتری در نظر گرفته شود. امیدوارم در تایید فرمایشات رییس دفتر رییس‌جمهور اتفاقی در این خصوص حادث شود.امام در خصوص آخرین وضعیت نقل و انتقال دفتر رییس‌جمهور پیشین هم گفت: ساختمان استقراری ما متعلق به دفتر نشر آثار حضرت امام بوده که باید آن را تخلیه و در اختیار این موسسه قرار می‌دادیم تا این موضوع بین موسسه و بنیاد مستضعفان حل شود که البته بنیاد راسا وارد عمل شده است.وی ادامه داد: ما محل را تخلیه کرده و آماده جابجایی هستیم اما هنوز هیچ مکان دقیقی که برای جابجایی قطعی شده باشد، مشخص نشده است.

گزینه نهایی اعتماد ملی برای شهرداری تهران
عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی گفت که این حزب از سید کامل تقوی‌نژاد برای شهرداری تهران حمایت می‌کند.محمدصادق جوادی‌حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره 5 گزینه نهایی شورای شهر اظهار داشت: اعضای شورا باید در انتخاب نهایی خودشان مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند تا تهران در چندسال باقی‌مانده یک شهردار مطمئن و کارآمد داشته باشد.به گزارش نامه نیوز، وی درباره انتقاد برخی چهره‌های اصلاح‌طلب به روند انتخاب شهردار تهران، گفت:‌ به‌هرحال کار بدون نقص در چنین انتخاب‌هایی نمی‌توان انجام داد. انتخابی که جامع‌الاطراف باشد و نقدی نداشته باشد سخت است اما اعضای شورا باید تلاش کنند گزینه نهایی مطلوب‌ مردم باشد و اگر این کار صورت بگیرد کار پسندیده‌ای است.عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی درباره حمایت حزب متبوعش از گزینه‌های شهرداری تهران، اظهار داشت: شورای اعتمادملی از گزینه خودش که آقای تقوی‌نژاد است حمایت می‌کند اما در نهایت نظر اعضای شورای شهر در این زمینه مهم است.جوادی‌حصار درباره شایعه اجماع اصلاح‌طلبان بر سر شهردار شدن عباس آخوندی، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم این خبر صحت ندارد ولی آخوندی هم گزینه‌ای است که رای آورده و در 5 نفر نهایی قرار گرفته اما اینکه نفر آخر باشد به نوع تمایل نظر اعضای شورای و انطباق وعده و عمل گزینه‌ها با برنامه‌های شورای شهر ارتباط دارد.

ظریف و معاونانش طرفدار چه تیمی هستند؟
وزیر امور خارجه ایران گفت: روانچی و عراقچی هر دو پرسپولیسی‌اند و من طرفدار تیم ملی هستم.محمدجواد ظریف در گفت‌وگوی رادیویی با برنامه پارک شهر رادیو تهران در پاسخ به این سوال که طرفدار پرسپولیس است یا استقلال، گفت: طرفدار تیم ملی هستم.وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با بیان این‌که اطلاعات ورزشی‌ام کم است، در پاسخ به سوال مجری ورزشی این برنامه که آیا ورزش می‌کند یا نه؟ گفت: به صورت مختصر وقتی فرصت داشته باشم پیاده‌روی می‌کنم، ولی متاسفانه نمی‌توانم بازی تیم‌های کشور را پیگیری کنم و در این زمینه در بی‌سوادی مطلق به سر می‌برم.مجری برنامه خطاب به ظریف گفت: اقای عراقچی معاون شما پرسپولیسی هستند. یک معاون استقلالی نیز انتخاب کنید که ظریف با خنده جواب داد آقای روانچی و آقای عراقچی هر دو پرسپولیسی هستند.

توئیت جدید سفارت فرانسه درباره بازگشت تحریم‌های ایران
سفارت فرانسه در تهران در توئیتی اعلام کرد: «فرانسه عمیقا از تصمیم ایالات متحده متاسف است و ما این موضوع را علنا همراه با تروییکای اروپایی و اتحادیه اروپا اعلام کرده‌ایم.»این سفارتخانه در ادامه می‌افزاید: «ما مشترکا حمایت خود را از حفظ برجام و نیز از دفاع از شرکت‌های‌مان که تجارت مشروع با ایران انجام می‌دهند، یادآوری کرده‌ایم.»در پی خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت 1397 و پس از آن تعیین ضرب الاجل 90 و 180 روزه برای احیای مجدد تحریم‌های ثانویه علیه ایران، دور دوم این تحریم‌ها 14 آبان ماه وارد فاز اجرایی شد.دومین بسته تحریم‌ها بخش‌های کشتیرانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهد. البته دولت ترامپ برای ۸ کشور شامل کره جنوبی، ژاپن، هند، چین، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد.

پاسخ محکم ظریف به گزافه گویی اخیر پمپئو
وزیر خارجه در حساب توئیتری خود نوشت: پامیئو آشکارا و در تلاشی ناامیدانه برای اعمال توهمات آمریکا بر ایران، مردم ایران را به گرسنگی، که جنایت علیه بشریت است تهدید می‌کند.ظریف ادامه داد: همانند پیشینیان خود، او هم خواهد آموخت ایران نه تنها به حیات ادامه می‌دهد بلکه بدون قربانی کردن حق حاکمیت خود، به پیشرفت (خود)ادامه خواهد داد.

احضار عضو شورای شهر اصفهان به خاطر حمایت از عضو شورای شهر شیراز

مهدی مقدری به خاطر انتشار یک پست اینستاگرامی که در دفاع از مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز منتشر شده بود، به اتهام تبلیغ علیه نظام به پلیس امنیت احضار شد. مقدری در هفته پیش رو باید در بازپرسی شعبه یازده دادگاه انقلاب اصفهان حضور پیدا کند.

باهنر: خاتمی را از سران فتنه نمی‌دانم
محمدرضا باهنر در گفت‌وگویی در خصوص رئیس جریان اصلاحات گفت: آقای خاتمی اگر در جریان سیاسی کشور برگردد می‌تواند منافعی داشته باشد اما بالاخره ایشان مواضعی را در سال ۸۸ داشت من بارها گفته بودم که من آقای خاتمی را جزو سران فتنه نمی‌دانم اما در جریانات فتنه خوب عمل نکرد و این مشکل باید حل شود الان هم من اتفاقا می‌دانم خیلی از این‌ها امروز دلشان برای استقلال و استقرار نظام و اقتدار نظام می‌سوزد و الان اتفاقا ما با جریانات رقیب‌مان در بعضی از مسائل کاملا مشترک هستیم که باید حمایت و کمک کنیم بنابراین آن یک مسالها‌ی جدا است. آقای خاتمی باید به یک صورتی آن کوتاهی‌ها و قصور و تقصیرهایش را جبران کند و من معتقدم اگر همه این کارها اتفاق بیافتد من این مساله ( بازگشت آقای خاتمی به سیاست ) را مفید می‌دانم.

توضیح‌موحدی‌کرمانی‌درباره‌صحبت‌های اخیرش
«امام‌زمان (عج) غایب است، اما نائبش حاضر است و حکومت را به شکلی اداره می‌کند که اگر حضرت مهدی (عج) هم حضور داشت به همین شکل اداره می‌کرد.» این سخنان هفته گذشته آیت الله موحدی کرمانی در نماز جمعه تهران بود که واکنش‌های بسیار شدیدی را در پی داشت. روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به این سخنان نوشت: سوال اینجاست که آیا واقعا در روزگار ما و در جامعه پیرامونمان شرایط آنگونه است که در آیات قران درخصوص دوره ظهور منعکس شده است؟!آیت‌الله موحدی کرمانی در حاشیه جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام با تبریک حلول ماه ربیع الاول با اشاره به روایتی درباره ظهور حضرت مهدی (ع) گفت: در حکومت اسلامی به رهبری، ولی فقیه، به نیابت از امام عصر (ع)، بر پیاده شدن احکام اسلامی همت گماشته می‌شود، اما در روزگار ظهور، آنچه که علاوه بر اجرای احکام الهیِ اسلام جاری خواهد شد، ریشه کن شدن ظلم و جور است و این وعده بزرگ‌ترین آرمان مستضعفان است که قرآن کریم بدان تصریح کرده است./خبرآنلاین

بازگشت فارس به تلگرام
کانال تلگرامی خبرگزاری فارس امروز بعد از مدتها دوباره با پیامی آپدیت شد. پیامی که در ان به نقل از پیام تیرانداز، مدیرعامل این خبرگزاری در آن آمده بود: خبرگزاری فارس از همه پیام‌رسان‌های قانونی استفاده می‌کند/ فعالیت فارس در «طلاگرام» و «هاتگرام»!تیرانداز در ادامه گفت: وزارت ارتباطات و قوه قضائیه، دو پیام رسان طلاگرام وهاتگرام را قانونی می‌دانند و فیلتر نکرده‌اند، بنابراین برای فعالیت در این پیام رسان ها، منعی برای خبرگزاری فارس نیست. مهلت اعلام شده به نسخه های داخلی تلگرام پایان یافته و با توجه به ادامه فعالیت عادی و بدون اعمال فیلترینگ این پیام رسان ها، ظاهرا مشکل مجوز آنها توسط وزارت ارتباطات بر طرف شده است و بنابراین ما هم منعی برای ادامه فعالیت در آنها نمی‌بینیم. با توجه به مخاطرات پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی که نظارت بر آنها ممکن نیست، به مخاطره افتادن امنیت ملی و روانی مردم با فضاسازی و دروغ پردازی دشمنان ایران، فقط بخش کوچکی از تهدیدهای این شبکه‌ها است.

تلاش آقای وزیر برای افزایش تبعیض در ساختار بهداشت و درمان کشور
از جمله مشکلات بزرگ و رنج آوری که در همه سال‌های گذشته بر ساختار متداول وزارت بهداشت و درمان کشور سایه افکنده و خدمات رسانی در این حوزه را با حاشیه‌های فراوان روبه رو کرده است، باید به تبعیض و ناعدالتی‌هایی اشاره کرد که در پهنه جغرافیایی کشور وجود دارد و همگان را از دسترسی به خدمات عادلانه و برابر محروم کرده است؛ وضعیتی غیرقابل قبول که با تصمیم اخیر وزیر بهداشت و درمان با شرایط بدتری مواجه خواهد شد.

تلاش آقای وزیر برای افزایش تبعیض در ساختار بهداشت و درمان کشوراز جمله مشکلات بزرگ و رنج آوری که در همه سال‌های گذشته بر ساختار متداول وزارت بهداشت و درمان کشور سایه افکنده و خدمات رسانی در این حوزه را با حاشیه‌های فراوان روبه رو کرده است، باید به تبعیض و ناعدالتی‌هایی اشاره کرد که در پهنه جغرافیایی کشور وجود دارد و همگان را از دسترسی به خدمات عادلانه و برابر محروم کرده است؛ وضعیتی غیرقابل قبول که با تصمیم اخیر وزیر بهداشت و درمان با شرایط بدتری مواجه خواهد شد.

بهداشت و درمان کشور که در سال‌های اخیر و تحت تأثیر توجه ویژه مسئولان امر به این حوزه با پیشرفت‌های قابل توجهی به ویژه در زمینه توانمندی‌های علمی و تکنولوژیکی همراه بوده، همچنان در زمینه توسعه عدالت اجتماعی با مشکلات بزرگی رو به روست که در زمان نه تنها کاهش نیافته بلکه تقویت نیز شده است؛ رویه‌ای که اکنون به استقرار بیشتر پزشکان و متخصصان پزشکی در کلانشهر‌ها منجر شده و کمتر متخصصی حاضر است در مناطق محروم کشور به خدمت بپردازند.

هرچند وزارت بهداشت در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی برای استقرار عدالت و رفع تبعیض در حوزه ارائه خدمات درمانی را در دستور کار خود قرار داده و در همین راستا افزایش حقوق و مزایای پزشکان مشغول به خدمت در خدمات محروم را پیش برده است، اکنون برنامه‌هایی در ذهن و دستور کار وزیر بهداشت قرار دارد که شائبه‌های افزایش تبعیض‌های موجود را تقویت می‌کند.

سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت در نشست کمیسیون عالی تعهدات وزارت بهداشت ـ که با حضور وی، رئیس و سه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و معاونین و مدیران ارشد وزارت بهداشت با هدف رایزنی در رابطه با نوع و میزان تضامین حسن اجرای تعهدات دانش آموختگان و معافیت افراد بالای ۴۵ سال از انجام طرح تعهد خدمت نیروی انسانی برگزار شد ـ گفت: هدف قطعی ما، حذف طرح تعهد خدمت نیروی انسانی در آینده است، اما طرح باید در خدمت ارتقای آموزش باشد و دلیل ادغام وزارت بهداری و آموزش عالی این بود که فیلدی فراهم شود تا بتوانیم تبحر و مهارت دانشجویان را افزایش دهیم که از این ظرفیت استفاده نکردیم، اما باید در آموزش، فیلد طرح وجود داشته باشد تا دانشجویان به محیط بروند و با نحوه ارائه خدمات به بیماران آشنا شوند و مهارت‌های لازم را کسب کنند.

هاشمی در همین رابطه تأکید کرد: همه باید به قانون تمکین کنیم و اگر جایی مشکل داریم لازم است با اصلاح آن کار را پیش ببریم.

وی با اشاره به سهمیه ۳۰ درصد بومی مناطق محروم گفت: باید از سهمیه بومی، بهترین بهره را ببریم که قرار شد یک بار برای همیشه مشکلات نیروی انسانی در مناطق محروم را حل کنیم؛ بنابراین باید اجرای این قانون را ادامه دهیم و اجازه ندهیم به آن خدشه‌ای وارد شود.

وزیر بهداشت افزود: تربیت نیرو‌های بومی بزرگترین ثروت درمان کشور است، چون امسال ۶۰۰ نیروی انسانی بومی در مناطق محروم مستقر می‌شوند که باید سه برابر زمان تحصیل خود را در این مناطق بمانند، بنابراین، این ظرفیت بسیار خوبی برای کشور است.

آنچه وزیر بهداشت در این نشست بر آن تأکید دارد، ناظر بر تلاش‌های جدید وزارت متبوعش برای حذف طرح تعهد خدمت از سوی پزشکان متخصص در مناطق محروم کشور و جایگزینی این نیرو‌های زبده و توانمند با نیرو‌های بومی است؛ نیرو‌هایی که اخیراً و با توجه اعمال سهیمه‌های ویژه در فرایند پذیرش دانشجو وارد نظام آموزش عالی کشور در این حوزه می‌شوند.

در رابطه با این شرایط چند نکته مهم و نگران کننده به نظر می‌رسد که بی توجهی به آن نگران کننده است.

موضوع نخست اینکه نیرو‌های تحصیلکرده در دانشگاه‌های بزرگ کشور به ویژه آنانی که بدون سهیمه‌های ویژه وارد دانشگاه می‌شوند، پس از دانش آموختگی دارای توانمندی علمی و تخصصی قابل توجهی هستند که حضور این افراد حتی برای دورانی کوتاه در مناطق محروم زمینه ساز خدمات رسانی‌های چشمگیری در این مناطق می‌شود؛ مناطقی که به واسطه درآمد پایین قشرها و جامعه محدودتر بیماری برای اکثر پزشکان چندان جذابیتی ندارد.

موضوع دیگر آنکه حضور در دوره‌های تعهد ضمن و پس از دانش آموختگی برای اکثر مشاغل دولتی مثل شاغلین در نیرو‌های مسلح، حوزه‌های علمیه و نیز آموزش و پرورش اجباری است و در این رویه نمی‌توان و نباید پزشکان را با هر دلیلی از چنین طرح‌هایی معاف کرد؛ طرحی که یکی از اهداف بزرگ آن افزایش عدالت اجتماعی است و معاف کردن گروهی از تخصص‌ها و مشاغل از این رویه قطعاً بر خلاف مصالح عدالت طلبانه جامعه تلقی خواهد شد.

نتیجه اینکه در چنین شرایطی، پیگیری چنین طرح‌های ابهام برانگیزی، آن هم از سوی عالی‌ترین مقاوم وزارت بهداشت، حاصلی جز افزایش تبعیض‌های موجود کنونی نخواهد داشت و به تمرکز بیش از حد متخصصان پزشکی در کلانشهر از جمله تهران منجر خواهد شد؛ رویه‌ای که می‌تواند به افزایش مراجعات بیماران شهرستانی به کلانشهر‌ها نیز دامن بزند و شرایط حاکم کنونی را از آنچه هست نیز بدتر کند.

منبع
tabnak
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز