با امضای نفتای جدید نزاع میان ترودو، ترامپ و پنیا نیتو پایان یافت

Submitted on جمعه, 11/30/2018 - 19:20

رئیس جمهور دونالد ترامپ، در روز جمعه که تردو و پنیا نیتو برای مراسم امضای قرارداد G20 گرد هم آمده بودند گفت راه منتهی به بازنویسی قرارداد تجاری جدید آمریکای شمالی مانند جنگ بود. اما گاهی اوقات جنگ ها باعث ایجاد دوستی هایی محکم میشوند.

اکنون قرارداد جدید میان ایالات متحده- مکزیک و کانادا (USMCA) به امضای سه کشور رسید.

کانادا در نسخه قانونی ترتیب کشورها را عوض خواهد کرد و آنرا به (CUSMA) تغییر خواهد داد. ترودو از توافقات صبح جمعه به عنوان "نفتای جدید" یاد کرده است. ترامپ نیر از نام نفتا راضی نبود و اعلام کرد که این نام به زودی تغییر خواهد کرد.

ترودو در مراسم جشن توافق نامه اعلام کرد که با امضای توافق نامه شک های اقتصادی که طی 15 ماه گذشته و در فرایند مذاکرات وجود داشته است حل خواهد شد.

ترامپ و ترودو اعلام کرده اند که این توافق در آخرین روز کاری پنیا نیتو امضا شده است. رییس جمهور جدید مکزیک در تابستان انتخاب شد و در روز شنبه سوگند یاد خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کریستیا فریلند به خبرنگاران گفت که توافقات در نتیجه مقاومت دولت در برابر تهدید ترامپ مبنی بر ضرر روزانه 2 بیلیون دلار به علت لغو شدن نفتا حاصل شده است. او از شهروندان کانادا به خاطر حمایت هایشان در این فرایند سخت تشکر کرده است.

چند روز قبل از امضای توافق گمانه زنی هایی وجود داشت که آیا ترودو آن را امضا خواهد کرد یا نه. از سوی دیگر دولت ترودو میخواست نارضایتی اش از امضای قرارداد تجارت آزاد را نشان دهد، با این حال تعرفه های گمرکی همچنان به قوت خود باقی هستند و میلیون ها دلار تعرفه گمرکی بر روی کالاهای رد و بدل شده میان آمریکا، کانادا و مکزیک باقی خواهد ماند.

این تعرفه ها با اقدام آمریکا در خصوص وضع تعرفه سنگین برای استیل و آلومینیوم وارداتی با اتکا به یک قانون نامعلوم سال 1962 آغاز شد. کانادا و مکزیک نیز با وضع تعرفه های مشابه برای آهن و سایر کالاهای وارد شده از طرف آمریکا مقابله کردند.

تمامی این تعرفه ها به قوت خود باقی خواهند ماند- امری که موجب نارضایتی دولت کانادا و مکزیک است.

ترودو با اشاره به تعدیل بزرگ نیرو در جنرال موتورز اعلام کرد این یکی از دلایلی است که باید به فکر حذف تعرفه آلومینیوم و استیل میان کشورها باشیم.

Robert Lighthizer نماینده سازمان تجارت آمریکا گفت که آمریکا معتقد است که اقدامات امنیتی برای تعرفه ها موفقیت آمیز بوده اند.

اعطای حق امتیاز پشت سر هم
رهبر محافظه کار،Andrew Scheer اعلام کرده شرکت کردن ترودو در جلسه امضا؛ در حالی که تعرفه های آهن آلات همچنان وجود دارند "عملی تحقیرآمیز است. مشخص است که او تسلیم شده است . او پشت سر هم قراردادهای اعطای حق امتیاز امضا کرده است. آمریکایی ها پیروزی هایشان در گرفتن چیزی از کانادا را در نظر می گیرند و ترودو پیروزی هایش در آنچه از دست نداده است را میشمارد."

او نسبت به بخش لبنیات اعتراض دارد. اتحادیه بخش لبنیات در نامه ای به ترودو خواستند تا قرارداد را امضا نکند.

دولت کانادا متن جدید نسخه بازنویسی شده قرارداد را در روز جمعه منتشر کرد. اما به نظر میرسد که ترس برای بخش لبنیات همچنان وجود دارد.

امضای کم انرژی
مسئولین کانادا اعلام کرده اند که از اینکه تعرفه آلومینیوم و استیل برنداشته شده راضی نیستند و امضای قرارداد به جای خوشحالی بیشتر مایه عدم خشنودی بوده است. جلسه کوتاه بود و رهبران هر سه کشور سخنان کوتاهی گفتند.

شرایط سخت برای تصویب در آمریکا پیش بینی میشود. هم اکنون قرارداد باید در 3 کشور به تصویب برسد. در کانادا پیاده سازی قانون توسط پارلمان انجام خواهد شد؛ بعد از بحث و بررسی آن، کابینه فدرال قرارداد را تصویب خواهد کرد.

انتظار میرود که قرارداد در مکزیک نیز بدون مشکل خاصی تصویب شود.

شرایط در آمریکا به علت جو غیردوستانه و دموکراتیک مجلس نمایندگان نسبتا در برابر ترامپ غیر مطمئن تر است. حتی ممکن است در سنا نیز رای ها نزدیک باشند. چراکه در حالی که برخی نمایندگان دموکرات با این توافق نامه مخالفند، بعضی از سیاستمداران جمهوری خواه نیز عدم رضایت خود را نسبت به تصمیمات تجارتی ترامپ اعلام کرده اند.

با توجه به اینکه توافق نامه توسط مسئولین سه کشور امضا شده، دیگر قرار نیست تغییری در آن انجام شود.

منبع
internet

بیشترین بازدید اخبار امروز