اگر کانادا روی مواضع غلطش پافشاری کند باید تاوانش را هم بدهد / پرسش و پاسخ ترودو + ویدیو

Submitted on ی., 02/03/2019 - 21:01
Videos

اگر کانادا روی مواضع غلطش پافشاری کند باید تاوانش را هم بدهد / پرسش و پاسخ ترودو + ویدیو
فشار مضاعف چین بر متحدان آمریکا / اگر کانادا روی مواضع غلطش پافشاری کند باید تاوانش را هم بدهد / ویدیو پرسش و پاسخ ترودو در میلتن (انتاریو)

در ادامه تنش بوجود آمده بین چین در رابطه با تجارت و استرداد یکی از مدیران ارشد شرکت هواووی، چین فشار خود را بر آمریکا و متحدانش افزایش می‌دهد.

به نقل از گاردین، روز سه شنبه، پس از اعلام 13 مورد اتهام علیه « وان منگژو»، مدیر مالی ارشد هواووی، وزیر امور خارجه چین از کانادا خواست تا به خاطر آمریکا خودشان را به خطر نیاندازند.

وی همچنین با انتشار مقاله‌ای در نشریه چینی Global Times، گفته است: … شما نمی‌توانید مانند یک فرد فاسد زندگی کنید و ادعای افراد مقدس را داشته باشید… اگر کانادا روی مواضع غلطش پافشاری کند باید تاوانش را هم بدهد.

اما نخست وزیر ترودو در اینباره مواضع دیگری دارد، وی در جلسه پرسش پاسخی درباره این موارد صحبت کرد.
به اعتقاد تحلیلگران، چین سعی می‌کند با فشار بر متحدان آمریکا این کشور را به انزوا کشانده و قدرت خودش را حفظ کند.

بر همین اساس توماس رایت، رئیس مرکز ایالات متحده و اروپای موسسه بروکینگز در واشنگتن ، (Center on the United States and Europe at the Brookings Institution) معتقد است: چین حداکثر فشار را بر کشورهای متحد آمریکا از جمله کانادا وارد آورده است تا مانع اتحاد آنها شود.

در همین رابطه دو کانادایی که به اتهام تهدید علیه امنیت ملی و یک کانادایی که به اتهام قاچاق مواد مخدر در چین دستگیر و بازداشت شدند، دلیلی بر این مدعاست.
با این وجود کانادا تنها کشور متحد ایالات متحده آمریکا نیست که در مقابل چین قد علم کرده است.

به گفته رسانه‌های محلی چین لهستان نیز پس از اینکه یکی از کارکنان هواووی که مظنون به جاسوسی بود را دستگیر کردند در صف هواداران آمریکا قرار گرفت و به گفته این نشریه ورشو باید باید تاوان این اقدام خود را بپردازد.

یانگ هانگجون، نویسنده استرالیایی – چینی ، نیز درست چند هفته بعد از اینکه در رابطه با دستگیری کانادایی‌های در چین انتقاد کرد، دستگیر شد. البته به گفته مقامات رسمی استرالیایی ، دستگیری یانگ به دستگیری مدیر ارشد مالی هواووی ربطی نداشته است.

سامانتا هوفمان،( Samantha Hoffman) تحلیلگر امنیتی چین، نیز در این رابطه گفت: تاکتیک چین در این بازی به انزوا کشاندن متحدان آمریکا و قرار دادن آنها در دو راهی انتخاب بین چین و آمریکا است.

برخی معتقدند تلاشهای پکن بخشی از هدف بزرگ آن برای تحت الشعاع قرار دادن تمام متحدان آمریکا است همانگونه که ترامپ با کشورهای مختلف عمل کرده است و طی سالهای گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، عملکرد ناتو را زیر سوال برد و معتقد بود که حمله به یک عضو حمله به کل مجموعه است.

قانون جدید سفر بدون روادید بریتانیایی‌ها به اروپا
این تصمیم که روز جمعه اول فوریه اعلام شد، در عین حال با قانون پیشنهادی اتحادیه اروپا برای سفر اتباع بریتانیا به منطقه جبل‌الطارق در جنوب اسپانیا تناقض دارد
دولت بریتانیا اعلام کرد؛ قانون جدید سفر بدون روادید بریتانیایی‌ها به اروپا در نبود توافق برکسیت

دولت بریتانیا اعلام کرد شهروندان این کشور حتی در نبود توافق برکسیت، همچنان می‌توانند بدون نیاز به روادید به اروپا سفر کنند.

به نقل از یورونیوز، بر اساس قانون جدید، اتباع بریتانیا خواهند توانست حداکثر به مدت ۹۰ روز در خاک کشورهای عضو اتحادیه اروپا بمانند و بعد از آن یا باید خاک اروپا را ترک کرده یا دلیل قانونی دیگری برای ماندن در آنجا ارائه کنند.

این تصمیم که روز جمعه اول فوریه اعلام شد، در عین حال با قانون پیشنهادی اتحادیه اروپا برای سفر اتباع بریتانیا به منطقه جبل‌الطارق در جنوب اسپانیا تناقض دارد. اتحادیه اروپا در این قانون جبل‌الطارق را «مستعمره» بریتانیا خوانده است. این نامگذاری برای اسپانیا که ادعای مالکیت جبل‌الطارق را دارد راضی‌کننده است زیرا به این ترتیب می‌تواند در دوران پسابرکسیت، کنترل مرزی خود را در این منطقه شدیدتر کند.

دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز طبیعتا از موضع اسپانیا طرفداری می‌کنند، اما بریتانیا به شدت با این نامگذاری مخالف است زیرا با تشدید کنترل مرزی در این منطقه، گذر بی‌دردسر شهروندان بریتانیایی با مشکل مواجه خواهد شد. یک مقام رسمی دولت بریتانیا که نام او برده نشده در این زمینه به خبرگزاری رویترز گفته است: «جبل‌الطارق مستعمره نیست و این گونه نامیدن آن کاملا ناپسند است.»

قانون جدید در عین حال برای شهروندانی که ساکن جبل‌الطارق هستند، تمایز قایل شده است. بریتانیایی‌های جبل‌الطارق تا پیش از برکسیت، شهروند اتحادیه اروپا محسوب می‌شدند.

جبل‌الطارق در اوایل قرن هجده میلادی با حمله نیروهای بریتانیا به تصرف این کشور درآمد و بخشی از قلمرو بریتانیا شد. از آن زمان تا کنون و برای مدتی بیش از ۳۰۰ سال، دو کشور بریتانیا و اسپانیا همواره بر سر مالکیت بر این شبه جزیره اختلاف داشتند.

در همه‌پرسی برکسیت، بیش از نود درصد از ساکنان جبل‌الطارق به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند و بر همین اساس اسپانیا می‌گوید برکسیت این اجازه را به مادرید می دهد تا بار دیگر حاکمیت جبل‌الطارق را به دست آورد.

منبع
hodhod
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز