اگر جلوی صادرات نفت ایران در خلیج فارس گرفته شود نفتی صادر نخواهد شد

Submitted on س., 12/04/2018 - 20:50

آمریکا بداند که ما نفت‌مان را می‌فروشیم و خواهیم فروخت و او قادر به این نیست که جلوی فروش نفت ایران را بگیرد؛ بدانید که اگر روزی آمریکا بخواهد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.

روحانی در ادامه‌ با اشاره به این که آمریکا می‌خواهد رابطه ملت ایران با دنیا را تضعیف کند، خاطر نشان کرد: امروز رابطه ایران بیشتر از هر زمان دیگری با دنیا برقرار است و ما با همسایگان خود روابطی صمیمی داریم و خواهیم داشت؛ آمریکا قادر نیست که رابطه ما با ملت های منطقه که در طول قرن‌ها به عنوان همسایه مهربان در کنار هم بوده ایم را بر هم بزند. آنها همچنین قادر نیستند که روابط تجاری ما را با منطقه و دنیا قطع کنند.

رییس جمهوری اضافه کرد: آمریکا باید این را بداند که در سراسر سرزمین ایران، مردم ما با کشورهای منطقه و جهان روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی خود را حفظ خواهند کرد و همچنان ارتباطاتمان را با همسایه‌ها و کشورهای اسلامی و جهان توسعه خواهیم داد.

روحانی در ادامه صحبت‌های خود، با اشاره به اقدامات آمریکا برای طرح مجدد موضوع ایران هراسی در منطقه و دنیا گفت‌: آمریکا به دنبال آن است که اروپا چین و هند و همسایگان ایران را از ایران جدا کند. این‌ در حالی است که ما دشمن هیچ ملتی از همسایگان خود نیستیم و نخواهیم بود. آمریکا نمی‌تواند میان ایران و همسایگان او و همچنین کشورهای اسلامی تفرقه ایجاد کند.

در ابتدای درس خارج فقه مطرح شد
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان
رهبر انقلاب اسلامی درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در ابتدای جلسه درس خارج فقه، توضیحاتی ارائه کردند.


رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، صبح امروز (سه‌شنبه ۱۳۹۷/۹/۱۳) در ابتدای درس خارج فقه با اشاره به سؤال روز گذشته‌ی یکی از طلاب از ایشان درباره‌ی قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و انتساب بازگرداندن بعضی بازنشستگان به اجازه‌ی رهبر انقلاب، توضیحاتی درخصوص این قانون و همچنین بعضی اجازه‌های صادرشده برای به‌کارگیری این افراد بازنشسته در بعضی مشاغل ایراد کردند.

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن بیانات رهبر انقلاب در ابتدای درس خارج فقه را به شرح زیر منتشر می‌کند.

معظم له: دیروز یکی از آقایان بعد از درس تشریف آوردند جلو ــ بعد از درس که میبینید همینطور یُسرعونِ إلینا(۱) ــ‌ و با اوقات تلخی تمام گفتند که این بازنشسته‌هایی که طبق قانون باید برکنار بشوند، اینها را برمیگردانند و این را به پای شما مینویسند، یعنی به پای من. [البته] این محبت است، این نشان دهنده‌ی این است که این برادرمان نسبت به اینکه یک چیزی را به ما نسبت میدهند که ایشان نمیپسندد، ناراحت است. منتها اشکالش این بود که سر من داد میکشید.(۲) من هم به ایشان یک قدری تند گفتم آقا! چرا داد میکشید؟! به هر حال ما خواستیم از ایشان هم معذرتخواهی کنیم.

طلبه: من معذرت میخواهم. ببخشید.
معظم له: خیلی خب، ما هم از شما معذرت میخواهیم.

این قانون بازنشستگان، یک قانون بسیار خوبی است. این از آن قوانینی است که ما به آن احتیاج داشتیم، جایش هم خالی بود. این قانون در واقع حلقه‌ی بسته‌ی مدیریتی را که گاهی اوقات در بعضی از جاها سالهای سال طول میکشد، این حلقه‌ی مدیریتی بسته را باز میکند، میشکند، راه را برای جوانها میگشاید که بتوانند خودشان را برسانند به مراکز مدیریتی. بنابراین اصل قانون، قانون خوبی است منتها اطلاق قانون، اطلاق درستی نیست یعنی اینکه هر بازنشسته‌ای باید به کار گرفته نشود، این اطلاق درست نیست. چون بعضی از افراد هستند بله، مثلاً سی سال هم خدمت کرده‌اند، بازنشسته هم شده‌اند، فرض کنید که بیست ساله بوده، هجده ساله بوده استخدام شده، حالا هم یک مردی چهل و هشت ساله، پنجاه ساله است، وقت کارش است و تجربه‌ی خوبی هم پیدا کرده، جایگزین هم ندارد؛ این است دیگر؛ قانون این را هم شامل میشود، اما شمول قانون نسبت به این جور آدمهائی که کم و بیش پیدا میشوند، ممکن است زیاد هم نباشند، درست نیست. خب حالا [آن] مسئول، آن مدیر چه کار کند برخلاف قانون؟ اینجا به فکر ولایت فقیه می‌افتند که بالاخره ولی‌فقیه اجازه بدهد. می‌آیند از ما سؤال میکنند، ما هم مواردی را، بنده اینهایی را که [نسبت به آنها] می‌آیند سؤال میکنند که نمیشناسم، مگر بعضی معدودشان را؛ ممکن است دو نفر، سه نفرشان را بشناسیم؛ معدودی از آنها را میشناسیم، آنهایی را هم که نمیشناسیم، اگر به آن مدیر اعتماد داشته باشیم قبول میکنیم. مسئله این است و الّا اصل این قانون، قانون خوبی است، باید هم اجرا بشود و بهترش هم همین است که خود نمایندگان محترم مجلس قانون را جوری ترتیب بدهند و اصلاح کنند که دیگر این اشکالات پیش نیاید، مجبور نشوند که به اجازه‌ی رهبری متوسل بشوند.

هر دو روز در محدوده تهران سه زمین‌لرزه کوچک داریم | مراقب دماوند باشیم
استاد زلزله‌شناسی کشور معتقد است هر دو روز تهران شاهد سه زلزله کوچک است گفت، برای ما زمین‌شناسان اینکه دماوند کوه خاموش است یا فعال هنوز جای سوال دارد.


زلزله

نصرالله کمالیان استاد بازنشسته زلزله‌شناسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره زلزله امروز ورامین و ارتباط زمانی آن با زلزله کرمانشاه گفت: درست است که بین زلزله امسال و سال گذشته کرمانشاه و تهران تقارن زمانی وجود دارد، اما همواره این مطلب را گفته‌ام که کشورمان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای زلزله‌خیز دنیا معروف است، یعنی می‌توان گفت کشوری هستیم که هر روز زلزله داریم و شاهد این مطلب هم مشاهده شبکه زلزله‌نگاری کشوری در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و شبکه ملی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی است.

وی افزود: می‌توانیم بگوییم که تقریباً هر روز زلزله‌های بالای سه یا چهار ریشتر و در ماه حداقل حدود دو زلزله پنج ریشتر و بالاتر داریم. بنابراین اینکه برحسب اتفاق زمین‌لرزه سرپل ذهاب در آبان سال گذشته و امسال در همان حوالی رخ می‌دهد و هم‌زمان زمین‌لرزه کوچکی در حوالی تهران اتفاق می‌افتد دلیلی نیست که زمین‌لرزه به توالی زمانی مرتبط است. زمین‌لرزه و زمان وقوع آن به‌طور قطع هیچ ارتباطی به گردش سالیانه زمین ندارد. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم در سالگرد آن زلزله، زلزله دیگری رخ داده است و به هم مرتبطند. اگر این حرف را بزنیم برداشت غلطی انجام داده‌ایم.

هر دو روز سه زمین‌لرزه کوچک در منطقه تهران

این متخصص زلزله‌شناسی در مورد زلزله‌های اطراف تهران گفت: اگر خیلی دقیق به زلزله‌های اطراف تهران نگاه کنیم، می‌توانیم به‌طور کلی بگوییم که هر دو روز در منطقه تهران سه زمین‌لرزه کوچک (۱ تا ۲.۵ ریشتر) داریم. بنابراین زلزله ۳.۱ ریشتری خیلی مسئله مهمی در ارتباط با اعداد و ارقامی که گفته شد، نیست و هر زمانی می‌تواند رخ دهد.

وی افزود: تهران قطعاً منطقه استراتژیک مهمی است که جمعیت زیاد، نهادهای اقتصادی مهم، نهادهای سیاسی و دولتی مهم، دولتمردان و... در آن مستقر هستند و حتی شهرستان قم که نهاد مذهبی است و علما در آن ساکن هستند در این منطقه وجود دارد، بنابراین از نظر استراتژیک و زلزله‌خیزی برای زلزله‌شناسان جایگاه مهمی دارد و کارهای زیادی در این منطقه انجام شده و باید انجام شود.

وجود دماوند در نزدیکی تهران مسئله‌ای بسیار مهم است

کمالیان در مورد اقدامات پژوهشی مرتبط با زلزله‌شناسی در تهران گفت: معتقدم اگر قرار بر انجام ۱۰۰ کار مرتبط با زلزله‌خیزی باشد، در تهران حتی ۱۰ کار هم تا کنون انجام نشده است و خیلی کار باید انجام دهیم تا این منطقه را به‌خوبی بشناسیم. به‌ویژه اینکه در کنار دماوند قرار گرفته‌ایم؛ آتشفشانی خاموشی که هر لحظه ممکن است فعال یا تحریک شود. برای ما زلزله‌شناسان اینکه دماوند کوه خاموش یا فعال است جای سؤال است و اهمیت دارد که مورد مطالعه قرار گیرد.

وی افزود: به اعتقاد من در مورد تهران از این نظر کار بسیار کمی انجام شده است و متأسفانه سیستم حوادث غیرطبیعی و ستاد مقابله با حوادث غیرمترقبه کشور همیشه بعد از حادثه وارد کار می‌شود و قبل از حادثه خیلی کارهای پژوهشی، آموزشی و تحقیقاتی انجام نمی‌دهد و برای کسانی که می‌خواهند در مورد این موضوع کار کنند اهمیتی قائل نمی‌شوند. متأسفانه زمانی در مورد حوادث صحبت می‌شود که زلزله رخ داده است. آدم را به یاد آن داستان می‌اندازند که طرف از باران فرار کرد و رفت خانه رفیقش، دید که سقف چکه می‌کند و صاحب‌خانه زیر آن بشقاب، قابلمه، ظرف و... گذاشته است. به او گفت مؤمن برو سقف خانه را درست کن. رفیقش گفت، الان که باران می‌آید، گفت، وقتی باران نمی‌آید سقف را درست کن، رفیقش گفت، وقتی باران نمی‌آید که سقف چکه نمی‌کند. زمانی که زلزله نمی‌آید همه چیز آرام است و نیازی نیست کار تحقیقاتی بکنیم.

کار زیادی درباره زلزله انجام نداده‌ایم

استاد بازنشسته زلزله‌شناسی دانشگاه تهران در مورد اهمیت کارهای مقاوم‌سازی و پیش‌گیری از تخریب زلزله گفت: همیشه می‌گویم زمانی‌که زلزله‌ می‌آید بهترین زمان است که به فکر کارهای پژوهشی در این ارتباط باشیم، بعضی از سامانه‌هایی که برای هشدار سریع نیاز داریم را مستقر کنیم، بعضی از ساختمان‌هایی که برای ما اهمیت دارند را بازدید کنیم و بسنجیم مقاومت لازم را دارند یا خیر و خیلی از کارهای ضروری دیگری که باید انجام دهیم.

وی افزود: متأسفانه این مطالب در تفکر ستاد مقابله با سوانح غیرمترقبه وجود ندارد. بنابراین مشکل ما همین است و اگر بخواهیم در مورد این زمین‌لرزه ۳.۱ ریشتری که اتفاق افتاده و برخی را نگران کرده، حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید این مطلب را عنوان کنیم که کار زیادی انجام نشده که برای این زلزله حرفی برای گفتن داشته باشیم. زلزله‌خیزی کشور برای تمام زلزله‌شناسان ایران و دنیا کاملاً محرز است و همه از این که روزی در تهران زلزله‌ای رخ دهد ترس دارند که هر حرف و حدیثی بوده مجدد مطرح شود که ما گفتیم و عمل نکردند.

۱۵ میلیارد یورو گم شد؟
از مجموع حدود ۲۸ میلیارد یورو صادرات غیرنفتی ایران در هشت ماهه نخست سال جاری، تکلیف بیش از ۱۵ میلیارد یورو از ارز حاصل از صادرات که بر اساس قوانین قرار بوده به سامانه نیما بیاید مشخص نیست.


يورور

به گزارش ایسنا، دولت با تغییر سیاست‌های ارزی خود از فروردین‌ سال‌جاری تصمیم گرفت برنامه‌ای را اجرایی سازد که بر اساس آن صادرکنندگان و واردکنندگان بتوانند ارز موردنیاز و صادرات خود را در بازار ثانویه معامله کنند.

براین اساس قرار بود تا صادرکنندگان غیر نفتی ارز صادراتی خود را در سامانه نیما به فروش برسانند و در مقابل واردکنندگان نیز بتوانند برای تامین ارز موردنیاز خود از طریق همین سامانه که نرخ ارز در آن پایین‌تر از بازار آزاد بود، اقدام کنند.

با اجرای این سیاست‌ها، به تدریج میزان ورود ارز به این سامانه افزایش یافت، اما معافیت‌هایی برای برخی صادرکنندگان در نظر گرفته شده بود که باعث شد به اندازه انتظار ارز به این سامانه وارد نشود.

در همین راستا، از نیمه مرداد دولت تصمیم گرفت تا با لغو معافیت‌ها، همه صادرکنندگان ارزی را مجاب کند که ارز خود را به جای محل‌های دیگر در سامانه نیما بفروشند تا علاوه‌بر تأمین ارز موردنیاز برای واردکنندگان، ورود ارز به این سامانه را نیز افزایش دهد و از ایجاد التهابات ارزی در بازار جلوگیری کند.

حجم ورود ارز حاصل از صادرات با اعمال این سیاست‌ها، رفته رفته افزایش یافت، اما فاصله زیادی با آن‌چه انتظار می‌رفت وجود دارد.

بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی، حجم معاملات در سامانه نیما از نیمه مرداد ماه سال جاری تاکنون، بیش از ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو بوده که در این میان سهم ورود ارز حاصل از صادرات به این سامانه پنج میلیارد و ۶۲۴ میلیون یورو بوده است.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز حدود دو هفته پیش اعلام کرد که میزان ورود ارز به این سامانه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود هفت میلیارد یورو بوده است.

این در حالی است که بر اساس آمار گمرک ایران از صادرات غیرنفتی در هشت ماهه نخست سال جاری، حجم صادرات غیرنفتی ایران در این مدت ۲۷ میلیارد یورو بوده است که در واقع ۲۰ میلیارد یورو از آن وارد سامانه نیما نشده است.

همتی همچنین از صادرکنندگان خواست تا در این شرایط اقتصادی، به کمک اقتصاد کشور بیایند و کمک حال دولت و بانک مرکزی باشند؛ در واقع تاکید وی بر ورود ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما بود.

بانک مرکزی در ماه‌های گذشته توانست تا با اعمال سیاست‌های ارزی جدید، بازار ارز را کنترل کرده و از التهابات این بازار بکاهد؛ موضوعی که مورد تایید قریب به اتفاق مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی است، اما در زمینه برنامه‌ریزی‌های اقتصادی یک دست صدا ندارد و همه افراد و نهادهای مرتبط با اقتصاد باید برای رشد آن بکوشند.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد اظهارات اخیر مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی است که گفته است تنها ۵.۷ میلیارد یورو به سامانه نیما وارد شده که این رقم تنها حدود ۲۷ درصد ارز حاصل از صادرات است.

کسرایی پور با اشاره به اینکه اکنون مبنای قیمت‌گذاری گمرک، نرخ ارز در سامانه نیما است، گفته است: بر اساس آمار هشت ماهه گمرک، حدود ۲۷.۸ میلیارد یورو صادرات غیرنفتی داشتیم که از این مبلغ، ۶.۴ میلیارد یورو مربوط به میعانات گازی است و ۲۱.۴ میلیارد یورو نیز ارزش بقیه کالاهای صادراتی است.

به این ترتیب، با توجه به اینکه ۵.۷ میلیارد یورو ارزی بوده که از محل صادرات ایران وارد سامانه نیما شده، ۱۵.۷ میلیارد یورو از ارز صادراتی ایران که قرار بوده وارد سامانه نیما شود، بلاتکلیف است و مشخص نیست به کدام محل رفته است.

این موضوع را رئیس‌کل بانک مرکزی نیز بر آن تاکید داشت که مابقی ارز حاصل از صادرات که قرار بوده به سامانه نیما بیاید، مشخص نیست به کجا رفته است.

البته بر اساس قوانین، صادرکنندگان سه ماه فرصت دارند ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانند و شاید این رقم تغییر کند، از سوی دیگر، بخشی از صادرات هم به عراق و افغانستان به صورت ریالی انجام شده است، اما نکته مهم این است که از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵.۷ میلیارد یورو از ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته است.

ورود مجلس به پرونده تعرض جنسی به دانش‌آموزان در اصفهان
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای از ورود مجلس به پرونده تعرض جنسی به دانش‌آموزان در اصفهان خبر داد.


مجلس

علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به ماجرای تعرض جنسی به دانش‌آموزان مدرسه‌ای پسرانه در اصفهان گفت: متاسفانه گاه خبرهای ناخوشایندی می‌رسد که تن انسان می‌لرزد و ما حتما این مساله را با حضور وزیر آموزش و پرورش پیگیری خواهیم کرد، زیرا اینها مسائلی نیست که به راحتی بتوان از آنها گذشت.

وی ادامه داد: باید این مساله پیگیری و جزئیات آن بررسی شود و حتما این موضوع در اسرع وقت مورد بررسی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

پرونده «تعرض جنسی به دانش‌آموزان در اصفهان» در دادستانی استان در حال بررسی است و تجاوز جنسی فعلا به اثبات نرسیده، اما در پی این اتفاق مدیر مدرسه از سمت خود عزل شده‌است.

هشدار روسیه به جهان | ایران را تحریک به خروج از برجام نکنید
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام هشدار داد که دست به اقداماتی نزنند که ایران را تحریک به خروج از برجام کند.

دمیتری پسکوف

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دمیتری پسکوف افزود: طرح جایگزینی برای برنامه برجام وجود ندارد و روسیه نیز تقریبا به مانند همه کشورها خواهان حفظ این توافق است.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت: ما از همه دعوت می کنیم که گام هایی برندارند که ایران را به خروج از این توافق تحریک کند.

وی هشدار داد: ما معتقدیم که چنین اقدامی (خروج ایران از برجام) پیامدهای بسیار منفی خواهد داشت به همین دلیل بوده است که اقدام آمریکا مبنی بر خروج از برجام را محکوم می کنیم.

به گفته پسکوف، تحریم های واشنگتن در قبال تهران که بر خلاف تصمیم شورای امنیت سازمان ملل است است نباید مانع همکاری های دوجانبه و چند جانبه اقتصادی و بازرگانی دیگر کشورهای بزرگ جهان با ایران شود.

وی خاطرنشان کرد: روسیه روابط بلندمدت و نزدیک با ایران دارد و این کشور هم نقش بسیار مهمی را در امور منطقه ای و در روند حل و فصل مسائل سوریه ایفاء می کند.

پسکوف تصریح کرد: نادیده گرفتن نقش ایران کاملا غیرمنطقی و نادرست است.

برجام در سال ۲۰۱۵ بین ایران و گروه ۱+۵ امضا شد.

ایران مفاد این توافق بین المللی در مورد برنامه هسته ای خود را اجرا کرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بارها آن را تایید کرده است.

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، ولی تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

تحریم هایی که آمریکا یکجانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جائی که ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند.

مقامات ایران نیز اعلام کرده اند که تحریم های جدید آمریکا بیشتر یک موضوع کاملا تبلیغی و روانی است و اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

سه‌شنبه ۱۳ آذر | قیمت‌ها در بورس کاهشی شد
معامله‌گران بازار سهام امروز شاهد افت آرام قیمت سهم‌ها بودند. مقدار عرضه‌ها نسبت به روز گذشته کمتر بود و در نهایت شاخص کل حدود ۶۰۲ واحد کاهش یافت.


بورس

به‌ گزارش ‌ایسنا، امروز (سه‌شنبه سیزدهم آذرماه) شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۶۲ واحد افت کرد و به رقم ۱۶۵ هزار و ۷۰۱ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۵۳ واحد کاهش رقم ۲۷ هزار و ۱۲۳ واحدی را تجربه کرد.

شاخص آزاد و شناور نیز امروز ۵۰۷ واحد افت کرد و تا رقم ۱۷۷ هزار و ۵۷۹ واحدی کاهش یافت. در ‌عین ‌حال شاخص بازار اول با ۲۹۷ واحد افت عدد ۱۲۲ هزار و ۳۲۱ واحدی را تجربه کرد.

همچنین شاخص بازار دوم بیش از ۱۹۰۰ واحد کاهش یافت و رقم ۳۲۸ هزار و ۸۹۶ را تجربه کرد.

امروز نمادهایی در گروه محصولات چند رشتهای، فنی مهندسی، بانکی و پالایش و پتروشیمی بیشترین تاثیر را روی نوسانات شاخص‌های بالا گذاشته است. از جمله شرکت‌هایی که به افزایش شاخص کل کمک کرده‌اند می‌توان به گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، پالایش نفت اصفهان، معدنی و صنعتی گل گوهر و نفت بهران اشاره کرد.

اما گروه مبنا بانک ملت، پتروشیمی پارس، پتروشیمی جم و فولاد مبارکه اصفهان همه دست به دست هم دادند تا در مجموع شاخص کل با شتاب بیشتری افت کند.

امروز در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، معامله‌گران بازار سهام شاهد نوسان قیمت کمتر از دو درصد بودند. این نوسان قیمت‌ها اکثرا رو به پایین بود. بانک ملت حدود ۲.۳ درصد افت قیمت را تجربه کرد و بانک صادرات کمتر از یک درصد قیمت پایانی کاهش یافت.

محصولات شیمیایی نیز نوسان کمتر از دو درصد داشتند و تعداد معدودی از نمادهای این گروه توانستند بیش از چهار درصد رشد قیمت را تجربه کنند. در گروه‌های فرآورده‌های نفتی کک و سوخت هسته‌ای نیز تقریبا نیمی از نهادها با شتاب بسیار کمی رشد قیمت را تجربه کردند.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۴۲۹ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم ۱.۳ میلیارد سهم و اوراق مالی را تجربه کرد. همچنین تعداد معاملات این بازار به رقم ۱۱۵ هزار و ۹۸۷ نوبت رسید.

آیفکس نیز ۵.۳۲ واحد رشد کرد و تا رقم ۱۸۲۹ واحدی بالا رفت. ارزش معاملات فرابورس ایران عدد ۴۲۱ میلیارد تومانی را تجربه کرد و حجم معاملات آن به ۸۰۴ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز