انتقال تابعيت از مادر ایرانی / تصویب لایحه تابعیت ایرانی فرزندان زنان ایرانی که همسر آنها غیر ایرانی است

Submitted on ی., 11/04/2018 - 18:21

معاونت رئیس جمهوری ایران معصومه ابتکار از تصویب لایحه تابعیت ایرانی فرزندان زنانی که همسر غیر ایرانی دارند در جلسه هیئت دولت خبر داد.

خانم ابتکار در یک پست توییتری نوشت: بعد از مدت‌ها در جلسه امشب دولت تصویب شد: زنان ایرانی که همسر غیرایرانی دارند می‌توانند برای فرزندان زیر ۱۸ سال خود تقاضای تابعیت ایرانی کنند. این مصوبه بصورت لایحه جهت اصلاح قانون فعلی به مجلس می‌رود.

این لایحه پس از تصویب نمایندگان مجلس و تایید شورای نگهبان می‌تواند به صورت قانون اجرا شود.

بر اساس قانون ایران، فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی نمی‌توانند شناسنامه ایرانی (تابعیت ایرانی) بگیرند.

گفتنی است که چندی پیش سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس احد آزادیخواه گفته بود، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می‌توانند تابعیت ایران را دریافت کنند.
پس از آن روزنامه شرق نوشت: انتقال تابعيت از مادر همچنان ممنوع است

روزنامه شرق در ادامه نوشت: طرح تعيين تکليف تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايرانی با مردان خارجی از مدتها پيش در دستور كار مجلس قرار گرفته است.

در اصلاحیه‌ای که كميسيون فرهنگی مجلس بر اين قانون انجام داده، مصوب شد که در متن اصلی ماده واحده تغییراتی ایجاد شود و دو تبصره این ماده واحده حذف شود. هم چنین وظیفه رسیدگی و اقدام این امور از وزرات کشور به وزارت دادگستری سپرده شد.
حالا امروز برابر با چهارم نوامبر 2018 معاونت رئیس جمهوری ایران معصومه ابتکار از تصویب لایحه تابعیت ایرانی فرزندان زنانی که همسر غیر ایرانی دارند در جلسه هیئت دولت خبر داد.

هنوز این لایحه راه درازی را تا به اجرایی شدن در پیش‌روی خود دارد.

در ارتباط با این خبر توجه شما را به نکات زیر جلب می نماید:

سفارت ایران در کشور کانادا تا اطلاع ثانوی بسته می باشد و مسئولیت امور کنسولی ایرانیان کانادا برعهده دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن تنها با وب سایت www.daftar. org می باشد که هموطنان می توانند برای سوالات خود با ایمیل آدرس info@daftar.org در ارتباط باشند. جهت دریافت شناسنامه برای کودک خود می بایست فرم های 001 و 600 و 420 را ملاحظه فرمایید. جهت دریافت این فرم ها روی اینجا کلیک کنید.

در صفحه نخست وب سایت دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن دی سی نوشته شده است:

توجه:رجوع به شرکتهای خدمات کنسولی پیشنهاد نمی شود وبه هموطنان محترم توصیه می گرددمدارک کنسولی خودرا دراختیار این گونه شرکتها قرارندهند.

پرسش و پاسخ های رایج در این زمینه:
چگونه می توانم مطمئن شوم که نام فرزندم برای شناسنامه منطبق با مقررات بوده و قابل قبول است؟

به وب سایت سازمان ثبت احوال مراجعه شود.
آيا يك خانم غير ايرانی كه شوهر ايرانی دارد ميتواند با گرفتن ويزا به ايران مسافرت نمايد؟

طبق مقررات همسران مردان ايرانی تابعیت ایران را كسب مينمايند. لذا اين دسته از بانوان ميبايست ضمن ثبت ازدواج خود برای صدور شناسنامه و گذرنامه ايرانی نيز اقدام نمايند كه در اين صورت ميتوانند براي مسافرت به ايران از گذرنامه ايرانی خود استفاده نمايند و به منظور جلوگیری از مشکلات بعدی میبایست ازدواج خود را سریعا در نمایندگی به ثبت برسانید در صورت عدم امکان ثبت ازدواج تصویر گذرنامه خارجی همسرتان را همراه با تصویر مدرک ازدواج خارجی و شناسنامه ایرانی تان به بستگان در ایران ارسال نمایید تا با رجوع به وزات امورخارجه در خصوص امکان صدور مجوز ویزا پرسش نمایند.

منبع
internet

بیشترین بازدید اخبار امروز