انتقاد کمال خرازی از رویکرد نامناسب اروپا در قبال برجام؛ تأکید بر بی‌اعتمادی ایرانیان به اروپا

Submitted on چ., 03/06/2019 - 22:29

انتقاد کمال خرازی از رویکرد نامناسب اروپا در قبال برجام؛ تأکید بر بی‌اعتمادی ایرانیان به اروپا
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در دیدار با یک هیأت فرانسوی تأکید کرد رویکرد نامناسب کشورهای اروپایی در قبال برجام موجب بی‌اعتمادی افکار عمومی در ایران به اروپا شده و به همین دلیل حساسیت شدیدی در ایران درخصوص FATF وجود دارد.

انتقاد کمال خرازی از رویکرد نامناسب اروپا در قبال برجام؛ تاکید بر بی‌اعتمادی ایرانیان به اروپا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای راهبردی روابط خارجی، «کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در دیدار هیأتی از اندیشکده فرانسوی مونتین اظهارداشت: با توجه به رویکردهای همراه با فشار غرب، حساسیت شدیدی در ایران درخصوص FATF وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد اروپا در قبال برجام، حساسیت‌ها را مضاعف کرده و موجب بی‌اعتمادی افکار عمومی در ایران به اروپا شده است، تصریح کرد: عملکرد سریع‌تر اروپا در اجرای اینستکس می‌تواند فضای کنونی علیه اروپا را تغییر دهد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین درباره موضوع سوریه که محور دیگری در گفتگوهای امروز بود، گفت: با وجود برخی اختلاف‌نظرها بین ایران، روسیه و ترکیه، سه کشور منافع مشترکی در ایجاد ثبات و امنیت در سوریه دارند و رایزنی‌های بین سه کشور در این خصوص مفید و سازنده بوده است.

کمال خرازی با اشاره به تشدید لفاظی‌های نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران نیز تصریح کرد: نتانیاهو برای انتخابات نیاز به نمایش قدرت دارد، اما به‌خوبی می‌داند که هر گونه تحرک علیه منافع ایران برایش انتحار سیاسی خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه همه کشورها باید هدف ایجاد ثبات و آرامش را در سوریه پیگیری کنند، گفت: نیروهای خارجی که بدون هماهنگی با دولت سوریه در این کشور حضور دارند، باید هرچه سریع‌تر خاک سوریه را ترک کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایجاد بحران در سوریه را در راستای منافع رژیم صهیونیستی خواند و در پاسخ به سؤالی درباره چرایی سفر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به ایران بدون اعلام قبلی گفت: به‌دلیل رعایت مسائل امنیتی، این سفر بدون اعلام قبلی انجام شد.

خرازی با اشاره به اینکه ملت سوریه به‌شدت از تروریسم ضربه خورده است، گفت: ملت سوریه از اسد برای ایجاد آرامش و همچنین مقابله با تروریسم حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: تحلیل دولت‌های اروپایی از تحولات در سوریه و دیدگاه ملت سوریه واقع‌بینانه نیست.

کمال خرازی همچنین با اشاره به تحولات و اعتراضات مردمی در اروپا گفت: منافع آمریکا در راستای تضعیف اروپا تعریف شده است و حمایت آمریکا از برخی تنش‌ها و رخدادهای اعتراض‌آمیز در کشورهای اروپایی در راستای تضعیف اروپاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه: از دریچه حزبی و جناحی به FATF نگاه نمی‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد این وزارتخانه به هیچ وجه از دریچه حزبی و جناحی به FATF نگاه نمی‌کند و در این زمینه به بحث کارشناسی اعتقاد دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه: از دریچه حزبی و جناحی به FATF نگاه نمی‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا در پاسخ به سوالی در خصوص عدم تصمیم گیری نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد اف ای تی اف و تعطیلات پیش رو و فرصت بافی مانده تا پایان مهلت اخیری که نهاد اف ای تی اف در اختیار ایران قرار داده است گفت: وزارت امور خارجه به این مسئله به هیچ وجه از دریچه حزبی، جناحی و گرایشات سیاسی نگاه نمی کند. ما نگاه و دیدگاهی را مطرح می کنیم که منافع و مصالح کلیت کشور را در آن در نظر گرفته شده باشد ولذا در این بحث که اصرار کارشناسی داریم نگاهی است کلان و همه جانبه به مجموعه مسائل و منافع کشور.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تمامی کشورهای جهان اگر بخواهند در نظام بین المللی و جهانی از منافع خود دفاع و جایگاه و موقعیت شایسته خود را حفظ کنند، ناگزیرند بسیاری از نرم ها و ترتیبات بین المللی را بپذیرند. در ایران، اراده مقامات کشور و خواست عمومی این است که روابط عادی و معمول خود در زمینه های اقتصادی و تجاری و سایر زمینه ها را با دیگر کشورها و جامعه بین المللی داشته باشیم. دقت کنید که ما در بسیاری از حوزه های حقوقی، سیاسی، خلع سلاح، فرهنگی، تجاری، اقتصادی، ارتباطات هوایی، دریایی و زمینی و ... عضو سازمان های بین المللی تخصصی هر یک از این حوزه ها هستیم که عضویت در آنها در واقع یعنی پذیرش اجرای استانداردهای خاص هر یک از این سازمان ها و نهادهای بین المللی تخصصی از سوی کشورمان. ما اگر قصد داریم در حوزه بانکی و مالی در جهان امروز از حداقل های ارتباطات و مبادلات بانکی و مالی بهره مند شویم ناگزیر به پذیرش و رعایت استانداردهای تعریف شده ای هستیم که امروزه از سوی تمامی کشورهای جهان پذیرفته شده اند(بغیر از یک یا دو کشور).

قاسمی با اشاره به شرایط خاص روابط خارجی اقتصادی کشور بعد از بازگشت تحریم های یکجانبه غیرقانونی آمریکا گفت: ما به صورت همزمان هم با تعدادی از همسایگان، و هم شرکای سنتی مانند هند، چین و روسیه و هم اتحادیه اروپایی، برای بی اثر کردن تحریم های غیرقانونی آمریکا در حال رایزنی هستیم و پیشرفت های خوبی هم حاصل شده است. مسئله اینجاست که تمامی این طرف هایی که تصمیم گرفته اند تحریم های نامشروع آمریکا را اجرا نکنند و با ما کار تجاری داشته باشند، همگی استانداردهای اف ای تی اف را پذیرفته اند و چاره ای جز این ندارند که با کشورهایی کار کنند که آنها نیز عضو این استانداردها باشند.

قاسمی در پایان تاکید کرد: اصرار کارشناسی وزارت امور خارجه این است که: 1) با پذیرش اف ای تی اف قرار نیست تمامی مشکلات کشور در روابط اقتصادی خارجی یک شبه و تمام و کمال حل شود؛ 2) در عین حال، تردید نکنید که با نپیوستن به این نهاد مشکلات و موانع ما در راه تجارت با جهان سخت تر، پرهزینه تر و حتی در بسیاری از حوزه ها غیرممکن خواهد شد؛ 3) با نپیوستن به اف ای تی اف حتی شرکای ما در کار قانونی و شفاف با ما مشکلات جدی و پرهزینه ای خواهند داشت که ممکن است نتوانند به راحتی همکاری با ما را ادامه بدهند و این را به صراحت به ما گفته اند؛ 4) به نظر می رسد بخشی از ابراز نگرانی ها در سطح جامعه به دلیل نگاه جناحی و سیاسی به موضوع می باشد که لازم است همه کارشناسان و متخصصان در یک تلاش همگانی به وظیفه ملی خود در روشنگری و کمک به اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اتخاذ بهترین تصمیم که بتواند منافع و مصالح و امنیت ملی کشور را تضمین کند، به دور از نگاه سیاسی، جناحی و فردی، عمل کنند. بدون تردید هر گونه تصمیمی در این خصوص می تواند با آثار مثبت یا عوارض منفی بسیاری برای کشور همراه باشد و باید اجازه داد که تصمیم گیرندگان با آگاهی کامل، مسئولیت هرگونه تصمیمی در این ارتباط را بپذیرند.

منبع
tasnim
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز