آیا تورنتو واقعا امن است؟

Submitted on پ., 07/26/2018 - 19:03

آیا تورنتو واقعا امن است؟
تورنتو- از ابتدای تابستان به این سو، هر روز خبر جنایت مسلحانه در گوشه ای از شهرمان منتشر می شود. بهتر بگوییم، روزی نیست که خبر یک جنایت خشونت آمیز در تورنتو به گوش نرسد. اکثر این جنایات با سلاح گرم و در مناطق مختلف شهر از Yorkville و Riverdale گرفته تا Financial District و Entertainment District صورت گرفته اند. در حالی که به نظر می رسید اوضاع شهر اندکی آرام شده، اما دوشنبه شب 14 انسان بی گناه در خیابان دنفورت (Greektown) تورنتو توسط یک مهاجم 29 ساله مورد هدف قرار گرفتند. با توجه به وقایع چند هفته گذشته، برخی از شهروندان معتقدند که زمان آن رسیده که لقب از روی نام تورنتو برداشته شود. این در حالیست که بسیاری از سیاستمداران و حتی اتحادیه ماموران پلیس، تورنتو را به چند دلیل همچنان یک شهر امن توصیف می کنند.

طی آخر هفته Canada Day، چهار جنایت در تورنتو رخ داد. از آن زمان به این سو، مسوولین شهری، 200 مامور پلیس را به شمار ماموران پلیس افزوده اند. اما واقعیت تلخ دیگر در مورد تورنتو، تنشی است که بین پلیس و اعضای جامعه وجود دارد. تنشی که به دلیل ناکارآمدی پلیس در برخورد با بروس مک آرتور (قاتل سریالی مردان همجنسگرا) و همچنین پرونده قتل تس ریچی، تشدید شده است.

12 جولای، پلیس با انتشار پیامی در توییتر به دریافت گزارشات تایید نشده در مورد احتمال در خطر بودن امنیت عمومی در دان تاون، بخصوص اطراف مکان هایی مانند CN Tower اشاره کرد. طی چند ساعت بعد، شهروندان شاهد افزایش قابل توجه حضور ماموران پلیس در دان تاون بودند. در حالی که ماهیت تهدید و منبع دریافت آن هرگز برای مردم فاش نشد.

با اینکه پس از حمله آلک میناسیان با اتومبیل به عابران پیاده در خیابان یانگ، در اطراف مکان هایی مانند Rogers Centre و Union Station بلوک های بتنی قرار داده شده تا از تکرار حملات مشابه با اتومبیل جلوگیری شود، اما راه حل اساسی تر، بازبینی قوانین کنترل سلاح گرم می باشد.

هزینه سنگین شهرداری تورنتو برای امنیت بیشتر و ممنوع شدن فروش اسلحه
تورنتو- اعضای شورای شهر تورنتو در پایان جلسه 24 جولای، از دولت های استان و فدرال خواستار ممنوعیت فروش اسلحه و مهمات در تورنتو شدند.

از اول ژانویه سال جاری به این سو 228 تیراندازی در تورنتو رخ داده و 29 نفر جان خود را از دست داده اند. در حالی که از ابتدای سال 2017 تا جولای همان سال، 17 نفر در 205 تیراندازی کشته شدند.

اعضای شورای شهر با 41 رای موافق به 4 رای مخالف از دولت فدرال خواستند تا فروش اسلحه در تورنتو را ممنوع اعلام کند. آنان همچنین خواستار الزام فروشندگان مجاز اسلحه، به ثبت شدن شماره سریال و شماره مجوز کلیه اسلحه های فروخته شده برای تسهیل ردگیری آنها می باشند.

شورای شهر با صرف میلیون ها دلار برای نصب تعداد بیشتری دوربین CCTV و همچنین میکروفن های مخصوص ShotSpotter که صدای تیراندازی را ضبط می کند در مناطق مختلف تورنتو موافقت کردند.

بورسیه تحصیلی رشته پرستاری به یاد قربانی هجده ساله تیراندازی خیابان دنفورت
تورنتو- بستگان و دوستان ریس فالون، زن جوانی که در تیراندازی یکشنبه شب محله یونانی های تورنتو جان خود را از دست داد، برای گرامیداشت یاد او که قرار بود از سپتامبر سال جاری وارد دانشکده پرستاری دانشگاه مک مستر بشود، حسابی را در GoFundMe افتتاح کرده اند، تا از محل کمک های مردمی، بورسیه تحصیلی Reese Fallon legacy Scholarship را ارائه کنند. تا صبح سه شنبه 24 جولای، مبلغ 12 هزار دلار به این حساب اهدا شده بود.

جولی استیل، یکی از دوستان خانوادگی فالون ها می گوید: اتفاق هولناکی رخ داده. خانواده، فرزندشان را از دست داده اند. به همین دلیل احساس کردیم که کار مثبتی باید انجام بدهیم. مبلغ جمع آوری شده در یک حساب امانی نگهداری خواهد شد تا بخشی از آن هر سال به عنوان بورسیه به یکی از فارغ التحصیلان دبیرستان Malvern Collegiate Institute (دبیرستانی که ریس از آن فارغ التحصیل شد) اهدا شود. این بورسیه به دانش آموزی که قصد ادامه تحصیل در رشته پرستاری را داشته باشد، تعلق خواهد گرفت.

برادر بزرگتر قاتل خیابان دنفورت با اتهام قاچاق مواد مخدر و اسلحه روبرو بود!
تورنتو- فهد حسین، 31 ساله، برادر بزرگتر فیصل حسین، از 13 ماه قبل در بیمارستان سانی بروک و در حالت کما بستری است. نامبرده قبل از فرو رفتن به حالت کما با چندین اتهام، از جمله قاچاق مواد مخدر و مالکیت غیرقانونی اسلحه روبرو بود. فهد حسین 25 جولای 2015 در ساسکاتون بازداشت و با اتهام همراه داشتن کوکائین به منظور قاچاق روبرو شد. پرونده 21 فوریه 2017 به دادستانی فدرال واگذار شد. فهد تا قبل از بازداشت مجدد خود در فوریه 2017 به اتهام نقض شرایط تعیین شده برای آزادی مشروط و در اختیار داشتن گلوله شات گان، در آپارتمان والدینش در Thorncliffe Park زندگی می کرد. اما 21 فوریه 2017، پس از پرداخت وجه الضمان 10 هزار دلاری از زندان آزاد شد. او به دستور قاضی موظف شد در پیکیرینگ و در منزل ضامن خود به نام میثم انصاری، زندگی کند. در فاصله فوریه 2017 تا سپتامبر 2017، فهد به حالت کما فرو رفت و به بیمارستان منتقل شد. پلیس دورهام پس از اینکه ماموران امداد و آتش نشانی متوجه وجود یک ماده ناشناس در زیرزمین خانه انصاری شدند، با در دست داشتن حکم تفتیش آن را مورد بازرسی قرار دادند. در جریان تفتیش، 33 قبضه اسلحه و 4 کیلوگرم داروی مخدر کارفنتانیل که 100 برابر مرگبارتر از فنتانیل می باشد، کشف شد. انصاری با 337 اتهام مرتبط با اسلحه گرم و مواد مخدر روبرو شد و هم اکنون به قید ضمانت آزاد می باشد.

ماموران تحقیق پرونده تیراندازی یکشنبه شب در خیابان دنفورت، همچنان برای یافتن انگیزه فیصل حسین از کشتار جمعی تلاش می کنند. هر روز جزئیات بیشتری در مورد فیصل حسین منتشر می شود. او ابتدا در دبیرستان Marc Garneau Collegiate تحصیل می کرد، اما به دبیرستان Victoria Park Collegiate Institute منتقل شد. مسوولین دبیرستان Victoria Park در سال 2010، در پی اظهارات مشکوک حسین و معرفی خود به عنوان Joker مجموعه بتمن و همچنین صحبت درباره مرگ و مواد منفجره، با پلیس تماس گرفتند. یکی از آموزگاران حسین نیز ادعا می کند که حسین ده سال قبل نزد او از علاقه اش برای ارتکاب جنایت صحبت کرده بود.

نکته جالب دیگر اینکه حسین و دو نفر از قربانیان اش یعنی ریس فالون (که در تیراندازی کشته شد) و سامانتا پرایس (از مجروحین واقعه)، هر سه برای Loblaws کار می کردند. پرایس و فالون در یک شعبه و حسین در شعبه ای دیگر. حسین همچنین بصورت نیمه وقت در Shoppers نیز کار می کرد.

بر اساس آخرین گزارش پلیس، حسین با شلیک گلوله به سر، خودکشی کرد.

پرونده کلاهبرداری سیزده میلیون دلاری به دلیل کمبود قاضی مختومه اعلام شد
تورنتو- افتضاح بودن وضعیت سیستم قضایی، بخصوص در انتاریو، بر هیچ کس پوشیده نیست. گواه این ادعا، مختومه اعلام شدن پرونده کلاهبرداری 13 میلیونی است که به دلیل کمبود قاضی، به محاکمه ختم نشد. 5 متهم پرونده، وینسنت ویلانتی، راوندرا چودری، شین اسمیت، دیوید پرنتیس و اندرو لوید بودند که 26 مارچ 2014 به اتهام کلاهبرداری بالای 5 هزار دلار بازداشت شدند. آنها با اتهام راه اندازی برنامه صوری برای سرمایه گذاری و کلاهبرداری 13 میلیون دلاری از سرمایه گذاران روبرو بودند.

کمبود قاضی باعث مختومه اعلام شدن بسیاری از پرونده های مدنی و حتی پرونده های کیفری و جنایی شده است. این وضعیت در صورت عدم اقدام به موقع دولت فدرال و سیستم قضایی برای افزایش تعداد قضات، بغرنج تر نیز خواهد شد. نورین ناتانسون، از مقامات ارشد دادگاه عالی با انتشار بیانیه ای از عدم توانایی سیستم قضایی از رسیدگی به موقع به پرونده ها، گله کرده و درباره پیامدهای آن هشدار داد. ناتانسون، در بیانیه خود به تصمیم سال 2016 دادگاه عالی کانادا مبنی بر تعیین مهلت یا محدوده زمانی 18 ماهه برای دادگاه های استانی و مهلت 30 ماهه برای دادگاه عالی اشاره کرد و نوشت: با تعیین شدن محدوده زمانی، بسیاری از پرونده های کیفری و جنایی بدون رسیدگی، مختومه اعلام شده و متهمین از مواجه شدن با قانون می گریزند.

طبق حکم دادگاه عالی کانادا در صورت نقض شدن مهلت تعیین شده، حق متهم (قید شده در قانون اساسی) برای محاکمه شدن در یک مهلت زمانی معقول نقض شده تلقی می شود. مگر اینکه دادستانی دلیل موجهی برای تاخیر ارائه نماید. مسلما دادگاه های کانادا برای اجرای مقررات تعیین شده از سوی دادگاه عالی بایستی به منابع انسانی یعنی قضات کافی دسترسی داشته باشند.

خانم جودی ویلسون-ریبولد، وزیر دادگستری دولت ترودو، طی سال جاری فقط 5 قاضی جدید را به کار گماشته است. در حالی که در حال حاضر به 16 قاضی در دادگاه عالی نیاز می باشد. ناتانسون هشدار می دهد که در صورت تاخیر بیشتر، تا پایان سپتامبر 2018، به 28 قاضی در انتاریو نیاز خواهد بود.

نگاهی گذرا به عملکرد داگ فورد
1- در سطح استانی

داگ فورد رهبر حزب محافظه ‌کار پیشروی انتاریو از بیست و نهم ژوئن سال جاری، رسما کار خود به عنوان بیست و ششمین نخست‌ وزیر استان ما را آغاز کرد.

وی از همان ابتدا به اجرای قول های انتخاباتی خود پرداخت. کمااینکه از جمله برنامه موجود تدریس مسایل جنسی در مدارس در دوران کتلین وین نخست ‌وزیر پیشین را لغو، و برنامه اسبق را دوباره برقرار کرد. لغو بودجه بازسازی مدارس، اخراج مایو اشمیت رئیس هیئت مدیره شرکت برق هایدرو وان که او را به سبب حقوق و مزایای کلانش مرد شش میلیون دلاری کتلین وین می خواند، از دیگر اقدامات آقای فورد هستند.

مخالفت های مسئولان و سیاستمداران استان

رابین پیلکی رئیس هیئت مدیره آموزش و پرورش تورنتو در واکنش به لغو بودجه مورد اشاره از جمله گفت، که اداره متبوعش برای رتق و فتق امور مربوطه در سال جاری تحصیلی 300 میلیون دلار بودجه شامل 25 میلیون دلار برای بازسازی داشت. اما اینک با مشکل روبرو است.

استیون سیبورن سخنگوی گروه پویش برای آموزش عموم نیز با انتقاد از اینکه پیش از لغو این بودجه در مورد آن بحث و گفت وگو نشده بود، افزود: پیام من به نخست ‌وزیر این است، که مراقب آنچه می کنی باش. زیرا اینگونه اقدامات بر 3 میلیون دانش آموز سراسر استان تاثیرات شگرفی دارد.

پگی ستلر نماینده حزب دمکرات نویی مجلس استان نیز در بیانیه ای ضمن اشاره به مشکلات مدارس از جمله گرمی در ماه های آخر سال تحصیلی و سردی در فصل زمستان، و همچنین بهداشتی نبودن برخی از آبخوری ها، افزود که اگر مدارس انتاریو به چیزی نیاز داشته باشند، افزایش، و نه کاهش بودجه است.

مخالفت های مردمی

اما مخالفت با دیدگاه ها و اقدامات دولت انتاریو تنها به سیاستمداران محدود نمی شود. کمااینکه در همین مدت کوتاه بر سر کار آمدن داگ فورد، در روزهای چهاردهم و شانزدهم ماه جاری به ترتیب حدود 150 و 100 تن از ساکنان تورنتو (بزرگترین شهر کانادا) و اتاوا (پایتخت کشور) برعلیه چندین مورد از خط مشی های دولت وی از جمله ارائه نکردن خدمات مناسب، به حاشیه راندن مردم، مسایل محیط زیستی، عدم افزایش مطالب در پیوند با اقوام نخستین به مفاد کتب درسی، بازگرداندن مفاد درسی در پیوند با روابط جنسی به وضعیت پیشین و نادیده گرفتن گام های دولت کتلین وین در این حوزه، و…، اعتراض کردند.

گزینش سم اوسترهاف 20 ساله که همواره زیرنظر آموزگاران خصوصی بوده و هرگز در مدارس دولتی استان درس نخوانده به سمت دستیار لیزا تامپسون وزیر آموزش و پرورش این دولت، از دیگر اقدامات مورد اعتراض می باشد.

2- در سطح ملی

پیامدهای نشست نخست وزیران سراسر کشور

الف: توافق های چندسویه

نخست وزیران استان های کل کشور در نشست دو روزه نوزدهم و بیستم ماه جاری خود که در شهر سنت اندروز استان نیوبرانزویک برگزار شد، در حوزه های عمده ای مانند کشاورزی، حمل و نقل، بهداشت و درمان، امنیت، و افزایش دوبرابر تبادل مجاز آبجو و سایر مشروبات الکلی بین استان ها، به توافق رسیدند. البته از پیشترها در برخی از استان ها مانند آلبرتا، در مورد چنین تبادلی محدودیتی وجود نداشت.

همچنین داگ فورد به همراه فیلیپ کویلار و برایان پالیستر به ترتیب نخست ‌وزیران کبک و منی توبا از دولت مرکزی خواهان کمک در مورد پناهجویانی شدند، که از مرزهای استان هایشان به درون کشور می آیند.

ب: توافق های دوسویه

مدت ها می شد که اسکات مو نخست وزیر سسکچوان ضمن مخالفت و مبارزه با مالیات (تولید) کربن دولت مرکزی، در پی یافتن هم پیمان بود. سرانجام اعلام اتحاد داگ فورد با وی در روز اول نشست، به یافتن هم پیمانی بانفوذ منجر شد. چراکه انتاریو بزرگترین استان، و در عین حال قلب اقتصاد کشور به شمار می رود.

مخالفت مورد اشاره از آن روست که دولت مرکزی در راستای تعهدات بین المللی خود تهدید کرده که هر استانی که برای کاهش میزان تولید کربن برنامه مدونی نداشته باشد، باید مالیات مصوب این دولت را بپردازد. استان های کبک و بریتیش کلمبیا که این مالیات به اقتصادشان آسیب نمی زند، اعتراضی ندارند. استان نیوبرانزویک برنامه خودش را دارد. ولی دولت مرکزی با کافی ندانستن این برنامه، از آن انتقاد کرده است. نوااسکوشیا دارد برنامه خود را پیاده می کند، و… اما نخست وزیران انتاریو و سسکچوان بر این باورند که چنین مالیاتی سبب ترک کسب و کارهای بزرگ استان هایشان خواهد شد، که مایل نیستند این مالیات را بپردازند. اقدامی که به نوبه خود در درازمدت سبب آسیب فراوان به زندگی و اقتصاد این دو استان می شود.

باقی ماندن اختلاف دیدگاه های دولت های مرکزی و استان ما

کترین مک کنا وزیر محیط زیست دولت مرکزی در واکنش به توافق دوجانبه مورد اشاره، آن را برای هر دو حوزه محیط زیست و اقتصاد باخت- باخت دانست. همچنین گفت، که دولت متبوعش به راه خود ادامه می دهد. در مقابل سایمن جفریز سخنگوی داگ فورد اظهار داشت، که دولت متبوعش در این مورد از پشتیبانی گسترده رأی دهندگان برخوردار است.

بنابراین به نظر می رسد که اختلاف دیدگاه های دولت های انتاریو و مرکزی در مورد مسایل عمده، همچنان به قوت خود باقی مانده اند. کمااینکه پیشتر نیز احمد حسین وزیر مهاجرت، پناهجویی و شهروندی این دولت، از اینکه آقای فورد پناهجویان را مرزشکنان غیرقانونی و هجوم آنها را سبب بحران مسکن در تورنتو دانست، به شدت انتقاد کرده بود.

البته انتصاب گوردون کمپل نخست وزیر پیشین استان بریتیش کلمبیا جهت انجام تحقیق مستقل در باره کسری بودجه کلان استان ما نیز نشان می دهد، داگ فورد همچنان با دولت لیبرال پیشین انتاریو اختلاف نظرهای عمیق دارد.

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز