آغاز زمستان کانادا و نکات مهم استفاده لاستیک زمستانی / تاریخ تعویض لاستیک‌های زمستانی در استان‌های مختلف کانادا

Submitted by nemat on جمعه, 11/16/2018 - 19:44
انجمن‌ها

لاستیک زمستانی آماده سازی اتومبیل لاستیک‌های زمستانی
آغاز زمستان کانادا و نکات مهم استفاده لاستیک زمستانی در کانادا – تاریخ تعویض لاستیک‌های زمستانی در استان‌های مختلف کانادا

زمستان کانادا با اولین برف در خیلی از شهر های کانادا به طور رسمی اعلام حضور کرده است.
اینجا هوا سرد و خشن است و حقایق مهمی درباره‌ی لاستیک‌های زمستانی وجود دارد. به یاد داشته باشید که منظور ما لاستیک‌های زمستانی است نه لاستیک‌های برفی.

اگر دمای هوا در مکانی که زندگی می‌کنید به زیر 7 درجه سانتی‌گراد رسید موقع استفاده از این لاستیک‌هاست.

زمانی که لاستیک‌های خود را با تغییر فصل عوض می‌کنید توصیه‌هایی لازم است که باید به آنها توجه داشته باشیم:

امن و هوشیار باشید
چه لاستیک‌های خود را در نمایندگی‌های مجاز عوض کنید و چه این کار را در خانه انجام دهید، باید این کار را با ایمنی و با استفاده از ابزار صحیح به سرانجام برسانید.

اگر لاستیک‌ها را در خانه تعویض می‌کنید استفاده از جک‌های کفی برای تحمل وزن خودرو ضروری است. بهتر است که در ابتدا تنها یک بخش از خودرو را بلند کرده و لاستیک آن بخش را تعویض کنید. با استفاده از آچار چرخ و در دو مرحله پیچ‌ها را باز کرده و لاستیک را خارج کنید.

شرایط چرخ‌ها و لاستیک‌های خودرو را بررسی کنید
این موضوع درباره‌ی هر دو نوع لاستیک زمستانی و معمولی صدق می‌کند. استفاده از لاستیک‌های زمستانی باعث افزایش طول عمر هر دو مجموعه‌ی لاستیک‌ها خواهد شد هرچند ساییدگی هنوز هم وجود خواهد داشت.

سایش معمولی با سرعتی یکسان و معمولا در کل لاستیک دیده می‌شود درحالی‌که ساییدگی ناصاف به علت مشکلات سیستم تعلیق و تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها در یک‌طرف دیده شود.

برچسب‌گذاری لاستیک در حال اتمام
زمانی که لاستیک شما به پایان عمر خود نزدیک می‌شود فراموش نکنید که آن‌ها را برچسب‌گذاری کنید.

تکه‌ نوشته‌ای ساده مثل چپ جلو و یا راست عقب می‌تواند راهکار مناسبی باشد؛ و فراموش نکنید وقتی می‌خواهید دوباره از مجموعه لاستیک‌ها استفاده کنید با این راهکار خواهید دانست که کدام لاستیک باید عوض شود.

همچنین چرخاندن لاستیک‌ها نیز در طی چند ماهی که استفاده نمی‌شوند اهمیت دارد.

بازدیدی بصری از خودرو داشته باشید
برای تشخیص برخی مشکلات خودروی خود مجبور نیستید که به مکانیک مراجعه کنید.

زمانی که لاستیک زمستانی را تعویض می‌کنید دیدی دقیق به سیستم تعلیق و ترمز بیندازید تا ایرادات احتمالی را بیابید.

قطعاتی مثل لوله‌های ترمز، بوش‌ها و… را برای تشخیص شکستگی‌ها و نشتی‌های احتمالی بررسی کنید.

لاستیک زمستانی را به‌طور مناسب نگهداری کنید
زمانی که لاستیک‌ها را تعویض نمودید طرز نگهداری صحیح از لاستیک‌های استفاده نشده اهمیت دارد.

مطمئن شوید که لاستیک‌ها تمیز هستند و قبل از اینکه آن‌ها را داخل کیسه‌های غیرقابل نفوذ به وسیله هوا قرار دهید از خشک شدن آن‌ها اطمینان حاصل نمایید. ا

ین کار عمر لاستیک‌ها را افزایش می‌دهد. لاستیک‌ها را در مکانی خشک و خنک و تا حد امکان دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

تعویض لاستیک زمستانی در استان‌های کانادا
زمستان کم کم در حال در حال آمدن به سرزمین پهناور کاناداست.

طبق قانون در هر استان برای ایمنی بیشتر، تمامی وسایل نقلیه در زمان های خاصی باید نسبت به تعویض لاستیک های تابستانی به زمستانی و پس از آن زمستانی به تابستانی اقدام کنند.

در برخی استان ها تنها استفاده از لاستیک های مخصوص برف اجازه داده شده و در برخی دیگر زنجیر لاستیک و یا حتی لاستیک های مخصوص (Studded tires) نیز قابل استفاده هستند.

استفاده از برخی از این لاستیک ها ممکن است موجب صدمه زدن به جاده ها و خیابان ها شود.

در هر یک از استان‌های کانادا بنا به وضعیت عمومی آب و هوا در تاریخ های زیر آغاز و پایان استفاده از لاستیک های زمستانی مشخص شده است:

استان کبک
بر اساس قانون 42 تصویب شده سال 2007 تمامی وسایل موتوری باید از تاریخ 15 دسامبر تا 15 مارچ از لاستیک زمستانی استفاده کنند.

از سال 2014 تمامی لاستیک های زمستانی باید داری نشان ویژه ای که نشان دهنده تست و تائید لاستیک‌هاست باشند.

استان بریتیش کلمبیا
در این استان تنها در مناطق خاصی استفاده از این لاستیک‌ها اجباری است. تاریخ استفاده از 1 اکتبر تا 30 اپریل است. Studded tires ها نباید از 3.5 میلیمتر بلندتر باشند.

استان‌های انتاریو و مانیتوبا
در این استان‌ها تاریخ استفاده از این لاستیک ها از 1 اکتبر تا 30 اپریل است.

استان نوااسکوشیا
از تاریخ 15 اکتبر تا 30 اپریل

استان نیوبرانزویک
از تاریخ 15 اکتبر تا اول ماه می

استان پرنس ادوارد
از تاریخ اول اکتبر تا 31 ماه می

استان نیوفانلند و لابرادور
از اول نوامبر تا انتهای ماه می

استان‌های آلبرتا، ساسکاچوان، قلمروهای شمال غرب (Northwest Territories)، یوکان و نوناووت
در این استان ها تاریخ مشخصی برای استفاده از لاستیک های زمستانی وجود ندارد. این تاریخ ها توسط شهرداری ها و فرمانداری های مناطق تعیین و منتشر می شود.

نکات مهم در آماده سازی اتومبیل تان برای زمستان کانادا
یکی از دغدغه های مهم مالکین اتومبیل در کانادا به نحوه آماده سازی و نگهداری صحیح از آنها در زمستان مربوط می شود. زمستان کانادا که نه با ما شوخی دارد و نه با ماشین هایمان! زمستان کانادا شروع شد!

استفاده از ضد یخ
در فصل زمستان استفاده از ضد یخ رادیاتور یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید. برای حفظ کارایی مایع موجود در رادیاتور باید هر دو سال یکبار کاملا تعویض شود. بنابراین اگر مدت زیادی است که این کار را نکرده اید بهتر است همین امروز دست به کار شوید.

نسبت ترکیب ضد یخ با آب رادیاتور (ترجیحا آب مقطر و فاقد املاح) بسته به دمای هوا روی قوطی حاوی ضد یخ درج شده است و باید مطابق آن دستورالعمل ترکیب را انجام دهید.

بازبینی یا تعویض برف پاک کن ها
برف پاک کن ها اگر چه قطعاتی ساده هستند، اما نقشی بسیار مهمی دارند. برف پاک کن های شما باید بتوانند برف و باران و همچنین قطرات ریز و البته آلوده رها شده از خودروی جلویی را از روی شیشه جلو پاک کنند.

معمولا هر شش ماه یکبار باید برف پاکن ها با نمونه های جدید تعویض شوند. استفاده از محلول های شیشه شوی مخصوص نیز می تواند تکمیل کننده عملکرد برف پاک کن ها باشد.

مهمترین نکته در تعویض صحیح تیغه های برف پاک کن، اطمینان از آسیب ندیدن قسمت های لاستیکی و بخش فلزی تیغه در هنگام نصب است، چرا که با کمی بی دقتی این دو بخش دچار آسیب شده و تیغه کاملا نو نیز چسبندگی خود را به سطح شیشه از دست می دهد.

استفاده از روغن موتور مناسب
با سردتر شدن هوا، معمولا ویسکوزیته روغن موتور کمی بالا رفته و در نتیجه سرعت گردش آن در بین اجزای موتور کاهش می یابد.

همین مساله می تواند باعث آسیب به بخش هایی از برخی موتورها شود. برای جلوگیری از این اتفاق با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود از روغن مناسب توصیه شده در زمستان استفاده کنید.

به طور کلی برای زمستان از روغن با ویسکوزیته کمتر و در فصل تابستان از روغن هایی با گران روی بیشتر استفاده می شود.

گرم کردن خودرو قبل از حرکت
متاسفانه در بین عموم شایع شده که در روزهای سرد بعد از استارت زدن، موتور باید چند دقیقه بصورت درجا کار کند تا گرم شود. بهترین روش برای گرم کردن موتور اینست که بعد از استارت آرام آرام شروع به حرکت کرده و از فشارهای ناگهانی بر روی پدال گاز بپرهیزید.

بعد از چند دقیقه حرکت با دنده سنگین و عادی شدن وضعیت موتور می توانید سرعت خود را افزایش دهید. با این روش اولا از اتلاف سوخت و آلودگی بی دلیل هوا جلوگیری می کنید، ثانیا انتقال دما در بخش های مختلف موتور بهتر انجام می پذیرد و ثالثا گیربکس و سیستم انتقال نیرو نیز توامان با موتور به تدریج گرم و آماده استفاده می شوند.

آماده سازی یک کیت از وسایل و ابزارهای لازم برای خودرو
برای مقابله بهتر با شرایط مختلف در روزهای زمستانی می توان یک کیت از وسایل لازم و ضروری مثل کاردک، کابل های اتصالی، پارو، بیلچه، دستکش، چراغ قوه، پتو، لباس های گرم، پوتین، بطری آب و خوردنی‌های فاسد نشدنی تهیه کرد.

اگر یکی از اجزای این کیت فقط یک بار برای شما مفید باشد، بخاطر تهیه کردن آن به خود افتخار خواهید کرد. ناگفته پیداست زنجیر چرخ قبل از سایر اجزا باید درون این کیت قرار گیرد!

جلوگیری از کاهش بیش از حد سوخت
در ماه های سرد سال باید سعی کرد سوخت موجود در باک از حد نیمه پایین تر نیاید.

با این کار از تجمع رطوبت در مجاری سیستم سوخت رسانی و یخ زدگی احتمالی جلوگیری می شود. به طور کلی نیز بهتر است هیچ گاه اجازه ندهید که سطح بنزین موجود در باک بیش از حد کاهش یابد و بدین شکل عمر پمپ بنزین و صافی های بنزین خودرو خود را افزایش دهید.

بررسی و تعویض باتری در صورت لزوم
سرما دشمن درجه یک باتری است و باعث می شود کارایی باتری تا نصف کاهش یابد. باتری های کهنه معمولا در برابر برودت هوا آسیب پذیرتر بوده و شاید نتوانند در یک صبح زمستانی نیروی لازم برای استارت زدن را فراهم کنند.

در زمستان کانادا اگر خودرو در فضای باز نگهداری می شود، نباید به مدت بیش از 24 ساعت کاملا خاموش بماند. اگر قرار است خودرو برای مدتی بدون حرکت باقی بماند، می توانید روزی حداقل یک بار آن را به مدت چند دقیقه روشن کرده و به باتری اجازه شارژ شدن دهید.

بازبینی و رفع ایرادات احتمالی سیستم ترمز
مجموعه ترمز یکی از حیاتی ترین سیستم های خودرو می باشد. ایرادات کوچک در این مجموعه شاید در روزهای آفتابی و جاده های خشک خود را نشان ندهند، اما در روزهای برفی و مسیرهای لغزنده می توانند باعث حادثه ای ناگوار شوند.

برای مثال چنانچه پدال به درستی تنظیم نشده باشد یا چرخ ها به اندازه نسبتا برابر نیروی ترمز را دریافت نکنند، تعادل خودرو در مسیرهای برفی با ترمزگیری از دست خواهد رفت.

روشن کردن کولر
با آمدن فصل سرما نباید از کولر خودرو غافل ماند. چنانچه به مدت طولانی از کولر خودرو استفاده نشود، گاز آن رسوب پیدا کرده و در نهایت کارایی خود را از دست خواهد داد.

برای جلوگیری از این اتفاق هر چند روز یک بار کولر اتومبیل را روشن کرده و برای دقایقی آن را روشن بگذارید. البته در خودروهای مجهز به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک این کار خودبخود انجام می گیرد.

کنترل چراغ های داخلی و خارجی
چراغ ها یکی از مهم ترین بخش های خودرو هستند. چنانچه آنها وظیفه خود را به خوبی ایفا نکنند، می توانند باعث حوادث ناگوار شوند. چراغ ها باید به نحوی تنظیم شده باشند که دید مناسبی را در شب تامین کنند.

پاک کردن مداوم بدنه
در پاییز و زمستان بدنه خودرو بسیار بیشتر در معرض خوردگی و زنگ زدگی قرار می گیرد. گل و لایی که به قسمت های مختلف بدنه مخصوصا بخش زیرین و گل گیر ها می چسبد، در صورت پاک نشدن در گذر زمان منجر به پوسیدگی شده و آسیب جدی به خودرو وارد خواهد کرد.

بنابراین لازم است پس از هر بار کثیف شدن اتومبیل در اولین فرصت نسبت به شستن آن اقدام کنید.

Most viewed topics today